Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2005, 17:25
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
legatus schreef op 26-01-2005 @ 16:18 :
Alien, Hellraiser, The Texas Chainsaw Massacre, Night of the Living Dead, Dellamorte Dellamore, Halloween
Ok, van alle films die je opnoemde heb ik slechts deze gezien, misschien heb ik dus nog niet genoeg recht van spreken.
Alien vind ik meer Sci-Fi Thriller. Hellraiser is horror, maar niet echt freaky, meer echt grappig. The Texas Chainsaw Massacre mag dan een klassieker zijn, maar hij is mateloos slaapverwekkend. Night of the Living Dead is niets dan grappig. Dellamorte Dellamore is een uiterst brilliante film, maar vind ik totaal maar dan ook totaal geen horror-film.Wrange drama+humor vind ik het meer (het stukje in het ziekenhuis is brilliant!).
Verder vind ik Halloween gewoonweg zout.
Oud 26-01-2005, 17:53
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Horrorfilms zoals The Grudge, The Ring, Gothika en alles. Films zoals Scream, Halloween enzo zijn ook wel vermakelijk . The Exorcist blijft geweldig .

Laatst gewijzigd op 26-01-2005 om 17:56.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Love_Fulfilled schreef op 26-01-2005 @ 18:53 :
Horrorfilms zoals The Grudge, The Ring, Gothika en alles. Films zoals Scream, Halloween enzo zijn ook wel vermakelijk . The Exorcist blijft geweldig .
Ben je weer bezig je zelf voor lul te zetten
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 19:14
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Love_Fulfilled schreef op 26-01-2005 @ 18:53 :
Bij deze moet je wel de uitvoering hebben zonder de toegevoegde scenes.

Er is ook een zg... The version you've never seen(uit 2000) van deze film, hierbij hebben ze 11 minuten extra scenes toegevoegd, maar dat maakt van deze film die al een meesterwerk was....Niet beter.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 19:31
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
The Devil Rides Out, Jacob's Ladder, The Exorcist, Rosemary's Baby, Alien, Hellraiser, The Dead Zone, Kaïro, Ring, The Haunting, The Texas Chainsaw Massacre, The Changeling, Suspiria, Deep Red, Don't Look Now, Night of the Living Dead, Dellamorte Dellamore, Halloween, Black Christmas, Martin, etc.
Ik vul even aan: Candyman, Riget, Das Kabinett Des Dr. Caligari, Der Golem, Bride of Frankenstein, In the Mouth of Madness, Dawn of the Dead, The Sixth Sense, The Fly(Sf-Horror), Invasion of the Bodysnatchers(SF-Horror), Dracula, A Tale of Two Sisters, The Omen, The Others, The Devil's Backbone etc.
Oud 26-01-2005, 20:16
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 26-01-2005 @ 20:31 :
Ik vul even aan: Candyman, Riget, Das Kabinett Des Dr. Caligari, Der Golem, Bride of Frankenstein, In the Mouth of Madness, Dawn of the Dead, The Sixth Sense, The Fly(Sf-Horror), Invasion of the Bodysnatchers(SF-Horror), Dracula, A Tale of Two Sisters, The Omen, The Others, The Devil's Backbone etc.
Das Kabinett Des Dr. Caligari..... Dit is een zwart/wit film (uit 1920), maar past geheel bij de sfeer van het verhaal, ondanks dat er betere horror films zijn, is deze film nog steeds spannend en onderhoudend.

The Sixth Sense.....Subtiele triller (uit 1996) die ondanks dat hij weinig aktie bevat, zeker spannend is. (Met Bruce Willis)

The Fly.....Als je deze flim (uit 1986) voor de eerste keer ziet, is hij erg verrassend en onderhoudend. Echter buiten enkele bijzondere scenes gaat de film snel vervelen (kreeg een nog minder vervolg)

Dracula...Vooral de eerste films uit de jaren '30 en '40 zijn echte klassiekers in het genre. Kreeg net als The Fly mindere vervolgen.

The Omen....Spannende triller (uit 1976) over een door de satan bezeten jongen, bevat inmiddels enkele klassieke scenes zoals de glasplaat die vanaf een vrachtwagen iemand onthoofd, en het speer dat vanaf een kerktoren dwars door iemand heen gaat.

Invasion of the Bodysnatchers.....Opmerkelijke horror (uit 1977)over buitenaardse 'peulen' die de gedaante van mensen aannemen, en ze vervolgens met een andere persoonlijkheid copyeerd. Echter deze film werd in 1956 al eerder gemaakt, en is eigenlijk toch iets beter dan het vervolg uit '77.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 20:31
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Cornel schreef op 26-01-2005 @ 21:16 :

Invasion of the Bodysnatchers.....Opmerkelijke horror (uit 1977)over buitenaardse 'peulen' die de gedaante van mensen aannemen, en ze vervolgens met een andere persoonlijkheid copyeerd. Echter deze film werd in 1956 al eerder gemaakt, en is eigenlijk toch iets beter dan het vervolg uit '77.
Invasion '78 is een remake, geen vervolg. En persoonlijk vond ik die remake een STUK beter, hoewel de film ontdaan werd van zijn politieke pretenties.
Oud 26-01-2005, 20:37
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 26-01-2005 @ 21:31 :
Invasion '78 is een remake, geen vervolg. En persoonlijk vond ik die remake een STUK beter, hoewel de film ontdaan werd van zijn politieke pretenties.
O,ja een remake (had het beter moeten neerzetten ). Maar dat hebben die Amerikanen altijd, dat politiek geladen thema in veel films. Of dat eeuwige patriotisme. (wij zijn de beste)
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 21:03
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Cornel schreef op 26-01-2005 @ 21:37 :
O,ja een remake (had het beter moeten neerzetten ). Maar dat hebben die Amerikanen altijd, dat politiek geladen thema in veel films. Of dat eeuwige patriotisme. (wij zijn de beste)
Mja, voor mainstream films klopt dat inderdaad wel, vooral dat patriotisme. Ik erger me daar zo erg aan dat het voor mij de film een flink eind naar beneden trekt. Maar de Invasion-films hebben daar gelukkig geen last van.

Overigens was de koude oorlog symboliek van het origineel naar het schijnt onbedoeld geweest.
Oud 26-01-2005, 21:50
legatus
legatus is offline
Citaat:
RaoulDuke schreef op 26-01-2005 @ 18:25 :
Alien vind ik meer Sci-Fi Thriller.
Alleen al het feit dat het grotendeels geïnspireerd is door H.P. Lovecraft maakt van Alien een horrorfilm.

Citaat:
Hellraiser is horror, maar niet echt freaky, meer echt grappig
Jaja, wat een dijenkletser.

Citaat:
The Texas Chainsaw Massacre mag dan een klassieker zijn, maar hij is mateloos slaapverwekkend.
In mijn ogen een meesterwerk.

Citaat:
Night of the Living Dead is niets dan grappig.
Jaja, nog zo'n dijenkletser. Je komt niet meer bij.

Citaat:
Dellamorte Dellamore is een uiterst brilliante film, maar vind ik totaal maar dan ook totaal geen horror-film.
Hoe kom ik er ook bij. Zombies zijn natuurlijk drama-elementen.

Citaat:
Verder vind ik Halloween gewoonweg zout.
Het is duidelijk dat je niet openstaat voor fantastische horror. In bijna al je reacties neig je naar de absurde humoristische kant. Is er überhaupt een film die je eng vond? En waar ben je bang voor in het dagelijkse leven?
Oud 26-01-2005, 23:55
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Ik sta wel degelijk open voor fantastische horror, alleen maakt dat me totaal niet bang ofzo. Als het dus een horrorfilm is die serieus pretendeert heel erg eng te zijn (en daarmee vaak het verhaal teniet doet), is voor mij de pret eraf.
Je hebt gelijk met dat ik eigenlijk nergens bang van wordt in films, dat terwijl ik irl toch regelmatig kan freaken. Al die dingen gaan echter puur over mezelf. Ik ben wat dat aangaat een zeer narcistisch mannetje.

Als dat van Alien zo is, dan zal je dat wel horror mogen noemen, akkoord.

Hellraiser vind ik coole films, dat zeker, maar om nou te zeggen eng, nee niet echt. Ik vind de personen erin zeker leuk (in 1-3 althans), en de ideeën zijn wel aardig uitgewerkt (het idee van The Box is wel cool). Ik vind het dus wel leuk om die film te kijken, puur als rare wazige film. Niet om eng van te worden nee.

The Texas Chainsaw Massacre is ook zeker wel een aardige film, alleen grote delen zijn slaapverwekkend. Het moment dat die kerel met die kettingzaag achter dat meisje aanzit in het bos, het gaat maar dooooor en maar dooooor tot vervelens toe
Ik begin echt te schreeuwen van> pak haar nu eens verdorie!!

Night of the Living Dead, dat ze in dat huis zitten met die zombies die erop af komen lopen en op het huis klappen om erin te mogen etc. Grappig

Gek trouwens dat je zombies puur ziet als horror-elementen. Als er IETS niet eng is dan zijn het wel zombies (de oorspronkelijke dan vooral). Dat MOET gewoon voor de humor gemaakt zijn. Zelfs een kleuter snapt hoe je die slome zombies kan verslaan.

Ok Dellamorte Dellamore is dan in pure zin wel een horrorfilm, akkoord. Echter, Dellamorte Dellamore heb je zo te zien niet helemaal begrepen als je dat púúr en alleen een horrorfilm vind. Waar denk je überhaupt dat de naam op slaat? "van de dood van de liefde" slaat totaal op horror natuurlijk! Als je bijv. de plot summary leest op IMDB (betrouwbaardere bron dan dat?) zie je dit>

This movie is based on a novel of Tiziano Sclavi, and it always reflects the "sclavian philosophy" diffused by the most succesful comics in Italy: Dylan Dog, the detective of the nightmare. There is the duality between love and dead (in Italian "dellamore" means "of love" and "dellamorte" means "of death"), a duality that Dellamorte feels in a really hard way (DRAMA!!!). He is the guardian of the cemetery of Buffalora, a little town in the north of Italy, in which, we don't know why, corpses rise from tombs and Dellamorte has to destroy them. Dellamorte seems not to ask to himself why this happen, he shoots and loves. But at the end he wants to leave Buffalora...(DRAMA!!!)

Zelfs in die samenvatting kun je al duidelijk drama lezen.
Nog een stukje comment van een viewer:

Michele Soavi's DELLAMORTE DELLAMORE is not to be confused for a zombie splatter flick, it is actually a strong character study in form of a black comedy.

CEMETERY MAN is so unusual for an Italian horror film, a genre that has been fairly stereotyped over the years as hot-blooded women being chased by schizophrenic, knife-wielding, black-gloved killers. It actually has interesting dialogue, sharp plot, and strong character development.

The Valentina/Gnaghi subplot is actually a very sweet and funny touch in the film and you actually feel sorry at the tragic outcome.

Er wordt verder nog gesuggereerd dat het misschien een parodie op horrorfilms is. Ik zie het dus ook als zwarte komedie, maar ook als een sterk verhaal met mooie karakters en veel drama, soms zelfs filosofisch.

Bij Halloween zit ik trouwens fout, ik was even in de war met Halloween 2O, wat duidelijk wel een slechte film is. Halloween heb ik geloof ik nooit gezien

Maar omdat je zo geïnteresseerd in me bent, het zit als volgt bij mij:
- Of een horrorfilm is zo zout dat hij grappig is (braindead)
- Of een horrorfilm is erg cool in het (licht) pretentieus eng te zijn, waardoor hij cool is (geen voorbeeld schiet me even te binnen)
- Of een horrorfilm is TE pretentieus en probeert echt eng te zijn, wat op mij zout overkomt, omdat vaak het verhaal flinterdun is. (probleem van veel horrorfilms dus ook> angst-gebaseerd, en niet verhaal-gebaseerd, heel erg jammer, dan krijg je van die prutfilms) (scream etc.)
- Of een horrorfilm is ook nog eens een zwarte komedie of parodie (zoals bijv. Dellamorte Dellamore en (real) Killers)

Dat ik zeker wel van fantastische horrorfilms hou mag toch duidelijk zijn als je eerder in dit topic had gelezen dat ik jaarlijks naar het Amsterdamse Filmfestival van de FANTASTISCHE film ga.
Al zie ik daar soms ook erg slechte, zoals The Ghouls, stomme horror-documentary oid.
Oud 27-01-2005, 00:32
Dinalfos
Dinalfos is offline
Grappig dat je Scream noemt. Want juist Scream behoort tot de meest plot- en satire driven thrillers(dus geen horror) in de recente geschiedenis.
Oud 27-01-2005, 02:26
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 27-01-2005 @ 01:32 :
Grappig dat je Scream noemt. Want juist Scream behoort tot de meest plot- en satire driven thrillers(dus geen horror) in de recente geschiedenis.
Die eerste Scream is nog redelijk goed te pruimen, echter die andere twee vervolgen zijn dan ook twee keer...

De titel van deze films beloofd wat ze vermeld. Een hoop geschreeuw, weinig wol.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 12:10
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 26-01-2005 @ 19:31 :
Ben je weer bezig je zelf voor lul te zetten
Idd.. wat een prutsfilms waren dat

Alhoewel Scream 1 toch erg goed was..
Helaas verpesten deel 2 en 3 meteen ook deel 1
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 12:13
Verwijderd
Over remakes..
De originele Texas Chainsaw Massacre en Dawn of the Dead zijn erg goed, weinig films van dat meesterlijke niveau...

Maar de remake van TCM is ook erg goed, geen niveau van de klassieker, maar anders goed..
DotD remake vind ik erg goed, maar dan vooral leuk, niet echt horror achtig meer... Lekker chaotisch
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 12:50
Menahem
Menahem is offline
Van die heerlijk beklemmende films, zoals Alien.
Nasty om te kijken voor de 1e keer
Oud 27-01-2005, 13:49
Love_Fulfilled
Citaat:
Cornel schreef op 26-01-2005 @ 20:14 :
Bij deze moet je wel de uitvoering hebben zonder de toegevoegde scenes.

Er is ook een zg... The version you've never seen(uit 2000) van deze film, hierbij hebben ze 11 minuten extra scenes toegevoegd, maar dat maakt van deze film die al een meesterwerk was....Niet beter.
The Version You've Never Seen heb ik op DVD, maar heb ze beiden gezien.
Oud 27-01-2005, 15:04
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Love_Fulfilled schreef op 27-01-2005 @ 14:49 :
The Version You've Never Seen heb ik op DVD, maar heb ze beiden gezien.
Deze versie hadden ze al in 1973 willen maken, maar was destijds technisch zeer moeilijk om de special effects methodes van nu toe te passen.

Met name de scene waarin Regan (Linda Blair) achterste voren van de trap afkomt was destijds een gewaagde en gevaarlijke stunt (tot ze er maar vanaf hebben gezien). Ook de scene waar Regan bij de psychiater zit, kun je zien dat haar gezicht vloeiend veranderd in een soort demon, ook dit effect was in '73 niet goed mogelijk. Tenslotte hebben ze bij die heruitgave het geluid opgepoets (geremasterd).
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 16:18
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
********** schreef op 27-01-2005 @ 13:13 :
Over remakes..
De originele Texas Chainsaw Massacre en Dawn of the Dead zijn erg goed, weinig films van dat meesterlijke niveau...

Maar de remake van TCM is ook erg goed, geen niveau van de klassieker, maar anders goed..
DotD remake vind ik erg goed, maar dan vooral leuk, niet echt horror achtig meer... Lekker chaotisch
TCM remake vond ik juist vreselijk

Dawn of the dead remake was wel cool, niets bijzonders maar cool
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 16:57
Uice
Uice is offline
Citaat:
RaoulDuke schreef op 27-01-2005 @ 00:55 :
Gek trouwens dat je zombies puur ziet als horror-elementen. Als er IETS niet eng is dan zijn het wel zombies (de oorspronkelijke dan vooral).

Je bedoelt de voodoo zombies, zoals in White Zombie?

Citaat:
Dat MOET gewoon voor de humor gemaakt zijn. Zelfs een kleuter snapt hoe je die slome zombies kan verslaan.
Niet als ze met zijn allen zijn. Wat films als Night of the living dead en Dawn of the dead zo effectief maakt, is het feit dat de zombies enkel een gevaar vormen vanwege de grote en steeds maar groeiende hoeveelheid. Dat je er makkelijk één aankunt betekend niets meer als je kijkt naar de enorme hordes die rondlopen; een erg mooi gegeven.
Oud 27-01-2005, 17:38
Hakuna
Hakuna is offline
Het bloed druipt bij dit topic gewoon van het scherm af, maar heb deze twee ''horror'' films of beter gezegd trillers nog niet voorbij zien komen.

Silence of the lambs (1991) en Spoorloos (1988). Van deze laatste film is ook een Amerikaanse remake gemaakt, getiteld The Vanishing (1993) met Sandra Bullock, maar kan qua spanning niet tippen aan het Nederlandse orgineel.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 22:43
Uice
Uice is offline
Citaat:
Cornel schreef op 27-01-2005 @ 18:38 :
Het bloed druipt bij dit topic gewoon van het scherm af, maar heb deze twee ''horror'' films of beter gezegd trillers nog niet voorbij zien komen.

Silence of the lambs (1991) en Spoorloos (1988). Van deze laatste film is ook een Amerikaanse remake gemaakt, getiteld The Vanishing (1993) met Sandra Bullock, maar kan qua spanning niet tippen aan het Nederlandse orgineel.
Spoorloos is inderdaad één van de beste Nederlandse films ooit gemaakt, de remake is waardeloos. Met name het einde is tenenkrommend.
Oud 27-01-2005, 23:41
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Juice schreef op 27-01-2005 @ 23:43 :
Spoorloos is inderdaad één van de beste Nederlandse films ooit gemaakt, de remake is waardeloos. Met name het einde is tenenkrommend.
Als je het boek niet gelezen hebt, en deze film voor de eerste keer ziet, wil je persé weten hoe het einde is. Vooral de slotscene is huiverend wekkend. Alfred Hitchcock zou 'm niet beter kunnen maken.

Dit is een van onze ergste (verborgen) angsten. Klik op de smilie.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 07:37
Donny must die
Donny must die is offline
Gister cannibal holocaust gezien, zo ontzettend ziek Alleen kheb volgens mij niet de uncut versie *die graag wilt hebben*
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 07:48
Verwijderd
Geef mij maar Gremlins horror
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 10:13
legatus
legatus is offline
Citaat:
Ik sta wel degelijk open voor fantastische horror, alleen maakt dat me totaal niet bang ofzo. Als het dus een horrorfilm is die serieus pretendeert heel erg eng te zijn (en daarmee vaak het verhaal teniet doet), is voor mij de pret eraf.
Met pretenderen bedoel je de poging van de makers om een enge film te creëren of marketingstechnieken waarbij de film doodeng wordt verklaard?

Citaat:
Hellraiser vind ik coole films, dat zeker, maar om nou te zeggen eng, nee niet echt.
Slechts het origineel kan ik waarderen. Doodeng vond ik hem niet, maar sfeervol, en er om lachen kan ik helemaal niet.

Citaat:
The Texas Chainsaw Massacre is ook zeker wel een aardige film, alleen grote delen zijn slaapverwekkend.
Je komt nogal aktie-georïenteerd over, terwijl horror vaak om sfeer gaat.

Citaat:
Het moment dat die kerel met die kettingzaag achter dat meisje aanzit in het bos, het gaat maar dooooor en maar dooooor tot vervelens toe

De nachtmerrie die niet lijkt te eindigen. Uitputtend en intens. Ik stoorde me er niet aan.

Citaat:
Gek trouwens dat je zombies puur ziet als horror-elementen.
Overleden mensen die weer uit het graf opstaan of geheel in de macht zijn van iemand anders en geen eigen wil meer hebben. Vanuit beide invalshoeken zijn het angstaanjagende ideeën. Een enkele mag misschien lachwekkend er uit zien, maar wat ze belichamen is angstaanjagend. Stel daarbij honderden voor die je langzaam omsingelen en dan de drang om te overleven.

Citaat:
púúr en alleen een horrorfilm vind. Waar denk je überhaupt dat de naam op slaat? "van de dood van de liefde" slaat totaal op horror natuurlijk!
Mijn opvattingen van horror zijn behoorlijk ruim.

Citaat:
This movie is based on a novel of Tiziano Sclavi, and it always reflects the "sclavian philosophy" diffused by the most succesful comics in Italy: Dylan Dog, the detective of the nightmare. There is the duality between love and dead (in Italian "dellamore" means "of love" and "dellamorte" means "of death"), a duality that Dellamorte feels in a really hard way (DRAMA!!!). He is the guardian of the cemetery of Buffalora, a little town in the north of Italy, in which, we don't know why, corpses rise from tombs and Dellamorte has to destroy them. Dellamorte seems not to ask to himself why this happen, he shoots and loves. But at the end he wants to leave Buffalora...(DRAMA!!!)

Zelfs in die samenvatting kun je al duidelijk drama lezen.
Omdat er (DRAMA!!!) staat? Met drama worden conflicten bedoelt die in iedere film zitten.
Oud 28-01-2005, 12:51
Verwijderd
Citaat:

Night of the Living Dead, dat ze in dat huis zitten met die zombies die erop af komen lopen en op het huis klappen om erin te mogen etc. Grappig

Gek trouwens dat je zombies puur ziet als horror-elementen. Als er IETS niet eng is dan zijn het wel zombies (de oorspronkelijke dan vooral). Dat MOET gewoon voor de humor gemaakt zijn. Zelfs een kleuter snapt hoe je die slome zombies kan verslaan.

Nou inderdaad zeg! Wat een grappenmakers, die zombies. Eerst kloppen om binnen te komen, hahah! Wat zijn ze toch grappig. En eenmaal binnen gaan ze moppen tappen ! Het moet niet veel gekker worden!

Bozo!

Weet jij het verschil tussen links en rechts eigenlijk wel ?

Laatst gewijzigd op 28-01-2005 om 12:53.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:21
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
legatus schreef op 28-01-2005 @ 11:13 :
Met pretenderen bedoel je de poging van de makers om een enge film te creëren of marketingstechnieken waarbij de film doodeng wordt verklaard?

Slechts het origineel kan ik waarderen. Doodeng vond ik hem niet, maar sfeervol, en er om lachen kan ik helemaal niet.

Je komt nogal aktie-georïenteerd over, terwijl horror vaak om sfeer gaat.

De nachtmerrie die niet lijkt te eindigen. Uitputtend en intens. Ik stoorde me er niet aan.

Overleden mensen die weer uit het graf opstaan of geheel in de macht zijn van iemand anders en geen eigen wil meer hebben. Vanuit beide invalshoeken zijn het angstaanjagende ideeën. Een enkele mag misschien lachwekkend er uit zien, maar wat ze belichamen is angstaanjagend. Stel daarbij honderden voor die je langzaam omsingelen en dan de drang om te overleven.

Mijn opvattingen van horror zijn behoorlijk ruim.

Omdat er (DRAMA!!!) staat? Met drama worden conflicten bedoelt die in iedere film zitten. [/B]
De poging van mensen om een film doodeng te maken. Bij veel mensen zal dat wel lukken, bij mij niet. Daarom vind ik dat soort films meestal saai en hoe pretentieuzer, hoe lachwekkender.

De sfeer is ook zeker aardig in Hellraiser, dat ontken ik niet. Overigens, je begrijpt me verkeerd. Als ik bedoel dat ik iets 'grappig' vind, dan hoeft dat niet per sé te betekenen dat ik er hard om ga schaterlachen. Sommige dingen in de film trekken bij mij een glimlach rond de lippen, maar er om lachen, nee dat doe ik niet.

Ik ben alles behalve actie-georienteerd. Ik ben juist een enorme sfeer-liefhebber. Het probleem met een goede sfeer creëren is echter dat je de sfeer wel constant moet houden en geen grote ups en downs in de film moet hebben. Suspense vind ik reuze belangrijk. Als de film een constante sfeer heeft, die bijvoorbeeld constant opbouwt naar een steeds 'enger' plot toe, dan is het geloofwaardig en goed in mijn optiek. Alleen grote delen van Texas Chainsaw Massacre waren gewoon niet interessant genoeg om een constante indrukwekkende sfeer op me achter te laten. Zoals inderdaad die scène met die eindeloze achtervolging. Vast en zeker gedurfd in die tijd, maar mitsdesniettegestaande wel erg langdradig. Dat jij dat uitputtend en intens vind is jouw mening, ik vind het zowel slaapverwekkend als frustrerend.

Ik heb het niet over wat zombies doen, ik heb het púúr en alleen over zombies. Zombies op zich zijn rottende mensen die uit hun graven komen. Waarom zou je daar geen dramafilm van kunnen maken? Toegegeven het zou iets heel bizars worden, maar dat is precies wat er in Dellamorte Dellamore ook is toegepast. Overigens zijn er verschillende opvattingen over zombies, en als ik me niet vergis (maar ik weet het niet meer zeker) hadden zombies in Dellamorte Dellamore ook nog lichte emoties.
Ik vind het heel erg beperkt om zombies puur en alleen als horror-elementen te zien. Gebruik je fantasie eens en sta versteld van de mogelijkheden!

Mijn opvatting over wat een horrorfilm is, is niet zo breed. Mijn invulling ervan is dus ook totaal anders dan die van jou. Horror is voor mij vermakelijk, vaak zwarte komedie, of gewoon een bizar spektakel.

Eehm, wie denk je dat dat DRAMA!!! erbij heeft gezet? Ik natuurlijk hè. En inderdaad iedere film heeft drama (waar je overigens wel jezelf tegenspreekt dat zombies nou eenmaal geen drama-elementen zijn, maar ok), maar in deze film ligt het er wel duidelijk bovenop! Ik neem aan dat je Engels goed genoeg is om dat eruit te kunnen filteren!? Bovendien had ik nog meer stukjes gekopieerd, lees die ook eens en ga dan eens ontkennen dat er drama in zit. (dualiteit tussen liefde en dood is er bijv. al 1). Drama is een moeilijk begrip, maar probeer ajb even mee te gaan in de descriptie die ik er aan wil geven (je weet wel welke).
Oud 28-01-2005, 13:22
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
Juice schreef op 27-01-2005 @ 17:57 :

Je bedoelt de voodoo zombies, zoals in White Zombie?

Niet als ze met zijn allen zijn. Wat films als Night of the living dead en Dawn of the dead zo effectief maakt, is het feit dat de zombies enkel een gevaar vormen vanwege de grote en steeds maar groeiende hoeveelheid. Dat je er makkelijk één aankunt betekend niets meer als je kijkt naar de enorme hordes die rondlopen; een erg mooi gegeven. [/B]
Ik bedoel gewoon de simpele, langzaam schuifelende zombies, niet de hard rennende, springende die je tegenwoordig wel eens voorbij ziet flitsen.

Ok, daar heb je gelijk in, dat massale is wel iets dat het effectiever en 'beangstigender' maakt. Toch kan het me niet echt beangstigen, omdat ik altijd wel ideeën kan bedenken om ze 'makkelijk' te ontwijken. In mijn optiek kan ik mijn situatie in zo'n geval wel onder controle houden (wat ik natuurlijk nooit kan, dat terzijde), iets dat een soort van machtsgevoel brengt. Als ik zombiefilms kijk dan kom ik elke keer weer op het idee dat het gewoon een soort van spelletje is met wisselende moeilijkheidsgraden. Alles is op te lossen, je moet alleen beetje goed opletten, en alles plannen. Dat spelidee wat ik eraan geef, maakt dat ik het grappig vind en soms inderdaad kan lachen om de aparte oplossingen van de hoofdpersonen in zo'n film.

Laatst gewijzigd op 28-01-2005 om 13:29.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:29
Verwijderd
Science Fiction horror.
En zombiefilms.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:33
Freggol
Freggol is offline
En ik maar denken dat de tokkies eng waren
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:35
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
ALX schreef op 28-01-2005 @ 13:51 :
Nou inderdaad zeg! Wat een grappenmakers, die zombies. Eerst kloppen om binnen te komen, hahah! Wat zijn ze toch grappig. En eenmaal binnen gaan ze moppen tappen ! Het moet niet veel gekker worden!

Bozo!

Weet jij het verschil tussen links en rechts eigenlijk wel ?
Sorry als ik je naar het schijnt gekwetst heb met m'n aanval op de zinloosheid van zombiefilms. Dat stukje over kloppen om naar binnen te mogen was niet zo bedoeld zoals jij het opvat, al zal je dat ook wel snappen. Het gedreun op de muren enz. om erin te kunnen bedoelde ik. Dat vind ik er erg droog uitzien, beetje stompzinnig. Zeg nou zelf, zombies zijn niet de meest intelligente wezens hè, je kan ze toch erg makkelijk om de tuin leiden meestal. Dus als ik dat grappig vind, dan is dat gek? Ik vermaak me als domme mensen domme dingen doen.

Overigens, ja ik weet het verschil tussen links en rechts en mijn intelligentie is waarschijnlijk vele malen groter dan jij nu vermoedt. Niet dat dat mij een zorg is, maar ok. I pity the ignorant.

En als we dan toch gaan schelden:

Dunce!
Oud 28-01-2005, 13:37
Verwijderd
Raoulduke veranderd vaker van mening dan N00dles van geslachtsziekte...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:45
Suey
Suey is offline
zombiefilms
ik ga toch maar eens de films kijken die hier eerder in het topic vermeld staan.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:49
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
ALX schreef op 28-01-2005 @ 14:37 :
Raoulduke veranderd vaker van mening dan N00dles van geslachtsziekte...
Ik verduidelijk mijn mening, ik rectificeer onduidelijkheden van jullie kant, specificeer bepaalde begrippen, declareer mijn standpunten op verschillende manieren en haal het tipje iets verder van de sluier af opdat jullie het beter kunnen begrijpen.
Het toevoegen en verbreden van een mening is geen verandering daarvan.
Je onvermogen om dat te kunnen zien doet mij medelijden met je hebben.
Oud 28-01-2005, 15:25
legatus
legatus is offline
Citaat:
RaoulDuke schreef op 28-01-2005 @ 14:21 :
Als de film een constante sfeer heeft, die bijvoorbeeld constant opbouwt naar een steeds 'enger' plot toe, dan is het geloofwaardig en goed in mijn optiek.
Welke films slaagden hierin volgens jou?

Citaat:
Waarom zou je daar geen dramafilm van kunnen maken?
Er zijn dramafilms van gemaakt (I, Zombie en Dead Creatures van Andrew Parkinson bijvoorbeeld. Je kunt toch ook een horrorfilm maken die veel drama bevat? Neem nou Rosemary's Baby of The Exorcist.

Citaat:
Ik vind het heel erg beperkt om zombies puur en alleen als horror-elementen te zien. Gebruik je fantasie eens en sta versteld van de mogelijkheden!
Het zijn horror-elementen, maar daarom kun je er wel een satirische, romantische of dramatische film meemaken.

Citaat:
Eehm, wie denk je dat dat DRAMA!!! erbij heeft gezet? Ik natuurlijk hè. En inderdaad iedere film heeft drama (waar je overigens wel jezelf tegenspreekt dat zombies nou eenmaal geen drama-elementen zijn, maar ok)
Het zijn ook geen drama-elementen, maar daarom kunnen ze wel in een drama gezet worden.

Citaat:
(dualiteit tussen liefde en dood is er bijv. al 1). Drama is een moeilijk begrip, maar probeer ajb even mee te gaan in de descriptie die ik er aan wil geven (je weet wel welke).
Drama is als begrip niet moeilijker dan horror. Ze overlappen zelfs.

Laatst gewijzigd op 28-01-2005 om 15:28.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 15:59
schizofrenia
schizofrenia is offline
horrorfilms als The Exorcist spreken me erg aan, maar horrorfilms met verschijningen van geesten op zoek naar wraak vind ik het leukst.
Oud 28-01-2005, 16:15
Love_Fulfilled
Citaat:
Cornel schreef op 27-01-2005 @ 16:04 :
Deze versie hadden ze al in 1973 willen maken, maar was destijds technisch zeer moeilijk om de special effects methodes van nu toe te passen.

Met name de scene waarin Regan (Linda Blair) achterste voren van de trap afkomt was destijds een gewaagde en gevaarlijke stunt (tot ze er maar vanaf hebben gezien). Ook de scene waar Regan bij de psychiater zit, kun je zien dat haar gezicht vloeiend veranderd in een soort demon, ook dit effect was in '73 niet goed mogelijk. Tenslotte hebben ze bij die heruitgave het geluid opgepoets (geremasterd).
Ja, weet ik .
Oud 28-01-2005, 16:25
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
legatus schreef op 28-01-2005 @ 16:25 :
Het zijn ook geen drama-elementen, maar daarom kunnen ze wel in een drama gezet worden.

Drama is als begrip niet moeilijker dan horror. Ze overlappen zelfs.
Sterker nog, een Horrorfilm zonder drama is niet eng. Er moet iets met de hoofdrolspeler gebeuren om hem/haar bang te maken, en logischerwijs word je niet echt bang van iets wat geen kwaad aan iets of iemand doet.
Oud 28-01-2005, 17:57
Hakuna
Hakuna is offline
In kamer 101 gebeurd het ergste wat een mens kan overkomen, daar verbleekt iedere horror film bij.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 18:57
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 28-01-2005 @ 17:25 :
Sterker nog, een Horrorfilm zonder drama is niet eng. Er moet iets met de hoofdrolspeler gebeuren om hem/haar bang te maken, en logischerwijs word je niet echt bang van iets wat geen kwaad aan iets of iemand doet.
Maar dan hebben we het over de letterlijke betekenis van het woord drama, niet over de cinematische.
Oud 28-01-2005, 20:48
Uice
Uice is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 28-01-2005 @ 19:57 :
Maar dan hebben we het over de letterlijke betekenis van het woord drama, niet over de cinematische.
Ook de cinematische betekenis is zeer belangrijk voor horror.
Als een horrorfilm geen goed uitgewerkte karakters heeft, is hij waarschijnlijk ook niet effectief. Je moet kunnen meevoelen met de personages.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals Friday the 13th, die toch aardig wat mensen de stuipen op het lijf jaagde zonder uitgewerkte karakters, maar dan hebben we het over een heel ander soort eng, dan het soort dat de meeste grote horrorklassiekers siert.
Oud 28-01-2005, 20:50
Uice
Uice is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 28-01-2005 @ 17:25 :
Dark water wist met een lek in het plafond al koude rillingen over de rug te laten lopen. Om maar eens een voorbeeld te noemen van een film die niet al te dramatische middelen nodig had.
Oud 01-02-2005, 11:33
Amisha
Amisha is offline
The Ring
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 13:54
triesieja
triesieja is offline
IK vind zombie films ook errug leuk...en resident evil is echt een vette film!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 23:41
Verwijderd
Citaat:
The Devil Rides Out, Jacob's Ladder, The Exorcist, Rosemary's Baby, Alien, Hellraiser, The Dead Zone, Kaïro, Ring, The Haunting, The Texas Chainsaw Massacre, The Changeling, Suspiria, Deep Red, Don't Look Now, Night of the Living Dead, Dellamorte Dellamore, Halloween, Black Christmas, Martin, etc.

Qua horror hou ik van alle subgenres bijna, maar het moeten geen overweldigende weergaven van zeemeerminnen met honderden pusuitbarstingen op hun vinnen zijn zoals één of andere dude een tijdje geleden in een topic hier beschreef. En Battle Royale (is dat eigenlijk wel horror?) vond ik ook weinig aan, het werd zo sáái op den duur. Bluh.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 11:16
Dinalfos
Dinalfos is offline
Battle Royale had niet verder verwijderd kunnen zijn van horror.
Reageren

Regels voor berichten