Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2005, 21:30
oneMen
oneMen is offline
Luister fen, 16 miljoen Nederlanders betekent 16 miljoen meningen. Het is dus logisch dat er verschillende partijen zijn in ons bestel, met elk verschillende programma's.

Als iedereen het altijd met elkaar eens was... dan hadden we geen politiek nodig.
Oud 29-01-2005, 21:32
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:30 :
Ik denk dat ze bedoelt dat de overheid teveel macht heeft en alles via de overheid geregeld wordt (links) en dat ze meer vrijheid wil (rechts).

Ook is het zo dat je alleen maar vertegenwoordigers kunt kiezen, maar je kunt bijv. niet stemmen op wetsvoorstellen etc.
Shows how much you know.

Vrijheid heeft geen drol te maken met links of rechts. Zelf ben ik zeer kapitalistisch én links. Overigens zijn de landen met de grootste economische vrijheid de linkse sociaal-democratieën in Scandinavië, aldus de Wereldbank.

Verder ben je vrij om D'66 te stemmen als je referenda wil.
Met citaat reageren
fen
fen is offline
hahah dat is waar zie eerst maar aan het geld te komen...
en dan moeten er ook nog eens mensen op mij gaan stemmen?>?
en zoals eerder gezegt as ik gevaarlijk
wat ik dus zeker niet ben ga worden
en ik hou het hier maar even bij....
en ja ik snap het wel
heb aleen een andere mening maar dat begrijpen jullie niet ...
maakt niet uit
Met citaat reageren
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
oneMen schreef op 29-01-2005 @ 22:30 :
Luister fen, blabla
Wat voelen we ons toch superieur vandaag, he?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:34
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-01-2005 @ 22:32 :
Shows how much you know.

Vrijheid heeft geen drol te maken met links of rechts. Zelf ben ik zeer kapitalistisch én links. Overigens zijn de landen met de grootste economische vrijheid de linkse sociaal-democratieën in Scandinavië, aldus de Wereldbank.

Verder ben je vrij om D'66 te stemmen als je referenda wil.
Ik zou idd op D66 stemmen als ik 18 was. Maar ik bedoel. Ik bedoel met vrijheid dus zeg maar liberalisme. Dus dat je zelf je eigen toekomst en leven bepaald, zonder bemoeienis van de overheid (belastingen etc.). Maar met gelijke kansen (onderwijs etc.).
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:34
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:32 :
Wat voelen we ons toch superieur vandaag, he?
Beetje paranoïde vandaag, ikke?
Oud 29-01-2005, 21:36
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:34 :
Ik zou idd op D66 stemmen als ik 18 was. Maar ik bedoel. Ik bedoel met vrijheid dus zeg maar liberalisme. Dus dat je zelf je eigen toekomst en leven bepaald, zonder bemoeienis van de overheid (belastingen etc.). Maar met gelijke kansen (onderwijs etc.).
D'66.

Stem ik zelf ook. Maar dan vooral om hun visie omtrent landbouwsubsidies, onderwijs en drugsbeleid.
Met citaat reageren
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:34 :
Dat is alvast een goed begin voor je politieke partij:
Geen belastingen, en meer onderwijs. Of in een mooi rijmpje, geen gelul, iedereen een bul!
fen
fen is offline
ik heb altijd veel bewondering voor mensen die links en kapitalistisch zijn
ik weet dat je weet waar je over praat...
maar jullie moeten niet denken dat ik dat niet doe??
ik heb niet aleen mar kritiek hoor op onze politiek
ik vind het gewoon heel interesant om te volgen en sommige dingen zitten me dan dwars die ik zie

het is aleen goed dat de partijen het niet met elkaar eens zijn dan blijft de politiek aleen maar leven....
dat is wel erg kortzzichtig dat zulke dingen worden gezegt dat ik dar achter sta
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:37
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
oneMen schreef op 29-01-2005 @ 22:36 :
Dat is alvast een goed begin voor je politieke partij:
Geen belastingen, en meer onderwijs. Of in een mooi rijmpje, geen gelul, iedereen een bul!
Tuurlijk wel belastingen. Maar ze moeten wel goed besteed worden etc. en ze moeten niet zo hoog zijn als momenteel.

Maar ik ga niet in de politiek hoor. Zo nationalistisch ben ik niet ingesteld.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:38
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-01-2005 @ 22:36 :
D'66.

Stem ik zelf ook. Maar dan vooral om hun visie omtrent landbouwsubsidies, onderwijs en drugsbeleid.
Ik heb er wel over nagedacht om D66 te stemmen. Hun visie deel ik voor een groot deel wel, maar als het puntje bij paaltje komt, is gebleken dat de partij zich niet hard wil maken voor hun visie.

Neem bijvoorbeeld de bezuinigingen op het onderwijs, terwijl D66 dit als onacceptabel zag en juist wou investeren.
Oud 29-01-2005, 21:39
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:37 :

Maar ik ga niet in de politiek hoor. Zo nationalistisch ben ik niet ingesteld.
Iedereen die de politiek ingaat is nationalistisch ingesteld? Nou wordt 'ie mooi...
Oud 29-01-2005, 21:39
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:37 :
Tuurlijk wel belastingen. Maar ze moeten wel goed besteed worden etc. en ze moeten niet zo hoog zijn als momenteel.
Hoge belastingen zijn noodzakelijk voor hoge welvaart. Kijk maar naar Zweden. De belastingen daar zijn hoger dan hier, toch staat Zweden eerste op de HPI en tweede op de HDI.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:40
Verwijderd
Citaat:
oneMen schreef op 29-01-2005 @ 22:38 :
Ik heb er wel over nagedacht om D66 te stemmen. Hun visie deel ik voor een groot deel wel, maar als het puntje bij paaltje komt, is gebleken dat de partij zich niet hard wil maken voor hun visie.

Neem bijvoorbeeld de bezuinigingen op het onderwijs, terwijl D66 dit als onacceptabel zag en juist wou investeren.
Dat is inderdaad jammer. D'66 stem ik dan ook voornamelijk bij gebrek aan beter.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:41
fen
fen is offline
Mephostophilis
ik respecteer je mening...

ik zou zelf op vvd stemmen wilders moet zich eerst even bewijzen..
ik zou op vvd stemmen omdat ik niet weg wil geven wat ik zelf verdient heb!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:41
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-01-2005 @ 22:39 :
Hoge belastingen zijn noodzakelijk voor hoge welvaart. Kijk maar naar Zweden. De belastingen daar zijn hoger dan hier, toch staat Zweden eerste op de HPI en tweede op de HDI.
Maar dat is dan wel zo. Maar ik denk niet dat je daar echt aan je toekomst kunt werken en vechten voor een hoge plaats in de maatschappij. Welvaart wordt er zeg maar in je schoot geworpen, maar je kunt nooit aan de top komen. Wat is HDI en HPI dan?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:42
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
fen schreef op 29-01-2005 @ 22:41 :
Mephostophilis
ik respecteer je mening...

ik zou zelf op vvd stemmen wilders moet zich eerst even bewijzen..
ik zou op vvd stemmen omdat ik niet weg wil geven wat ik zelf verdient heb!
VVD idd...maar Wilders is echt een joke.
Ik heb het ook niet zo op linkse partijen die je van je geld beroven en het anderen in hun schoot werpen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:43
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:41 :
Maar dat is dan wel zo. Maar ik denk niet dat je daar echt aan je toekomst kunt werken en vechten voor een hoge plaats in de maatschappij. Welvaart wordt er zeg maar in je schoot geworpen, maar je kunt nooit aan de top komen. Wat is HDI en HPI dan?
In Zweden kun je niet aan je toekomst werken en je kunt nooit aan de top komen. Dit wordt veroorzaakt door de hoge belastingen...

Ik volg je niet meer..
Oud 29-01-2005, 21:44
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:41 :
Dan moet je op die links drukken. In Zweden kun je alles, overigens, behalve exorbitant rijk worden (behalve de baas van IKEA natuurlijk ).
Met citaat reageren
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:42 :
Ik heb het ook niet zo op linkse partijen die je van je geld beroven en het anderen in hun schoot werpen.
Het zou zo een uitspraak van Wilders kunnen zijn.
fen
fen is offline
ja ik wil best geld afstaan aan mensen die het ndig hebben maar niet aan de armere bevolking in het algemeen je weet nooit zeker waar he terecht komt niet?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:45
fen
fen is offline
one men??
waar zou jij op stemmen?
jij bent zeker als ik je goed inschat aardig links of zit ik er naast??
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:46
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
oneMen schreef op 29-01-2005 @ 22:44 :
Het zou zo een uitspraak van Wilders kunnen zijn.
Ach ik weet dat het niet zo simpel in elkaar zit maar ik houd ervan te overdrijven om een punt te maken. Je moet het allemaal niet zo letterlijk opvatten.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:47
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:42 :
Dat is natuurlijk niet de doelstelling van "links". Linkse partijen willen iedereen gelijke kansen geven. Dat kost geld, maar aan de andere kant vermindert het ook de criminaliteit en zorgt het voor grotere stabiliteit. Verder zorgt dit ervoor dat alle talenten in de samenleving benut worden. Bovendien hebben rijke mensen relatief minder profijt van een loonstijging dan arme mensen.

Keerzijde is dat luie mensen kunnen profiteren van de verzorgingsstaat. Dat is inderdaad jammer, maar is het zeker waard.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:47
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
fen schreef op 29-01-2005 @ 22:44 :
ja ik wil best geld afstaan aan mensen die het ndig hebben maar niet aan de armere bevolking in het algemeen je weet nooit zeker waar he terecht komt niet?
We leven gelukkig nog wel in een land waar overheidsuitgaven openbaar zijn.
Oud 29-01-2005, 21:48
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
fen schreef op 29-01-2005 @ 22:44 :
jawel
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:49
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-01-2005 @ 22:44 :
Dan moet je op die links drukken. In Zweden kun je alles, overigens, behalve exorbitant rijk worden (behalve de baas van IKEA natuurlijk ).
haha ja idd maar hij is de rijkste man ter wereld toch niet (geld was opgesplitst in een groep ofzo). Maar ja daar gaat het juist om! Je kunt er niet aan de top komen. Je wordt er gelijkgesteld aan iedereen en kunt geen onderscheid maken met de rest. Dat is echt communistisch-achtig (maar ik weet dat het geen echte communisme en dictatuur etc. is).
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:51
fen
fen is offline
ja maar als iedereen een aardig geleik inkomen moet krijgen om de criminaliteid te verminderen he?

dan zijn hoger opgeleide mensen toch ook benadeeld ze hebben of een zeer zwaare verantwording in hun werk of ze doen werk waar zij 8 jaar voor gestudeert hebben en dus ook 8 jaar lang salaris missen....
ze krijgen gewoon het gekd wat zij zelf verdient hebben en jammer is als dat ze afgenomen word ...
ik geef liever aan doelen waarvan ik zekr weet dat het geld komt waar het echt nodig is
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:52
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
oneMen schreef op 29-01-2005 @ 22:47 :
We leven gelukkig nog wel in een land waar overheidsuitgaven openbaar zijn.
Maar je weet niet hoe mensen hun uitkeringen gebruiken. En of ze ECHT niet aan een baan zouden kunnen komen? Sommigen zijn idd gewoon lui en leven op een uitkering. Ik ken ook een vrouw die nog nooit een vaste baan heeft gehad maar wel een universitaire opleiding... en die leeft heel haar leven op uitkeringen en in een appartementje (best luxe overigens). Maar ze heeft op haar 60ste nog geen rimpels vanwege haar simpele bestaan. Best zielig voor haar...maar ze heeft blijkbaar geen strijdlust.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:52
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:49 :
haha ja idd maar hij is de rijkste man ter wereld toch niet (geld was opgesplitst in een groep ofzo). Maar ja daar gaat het juist om! Je kunt er niet aan de top komen. Je wordt er gelijkgesteld aan iedereen en kunt geen onderscheid maken met de rest. Dat is echt communistisch-achtig (maar ik weet dat het geen echte communisme en dictatuur etc. is).
Dat valt reuze mee. De economische vrijheid is hoog, hoger dan in bijvoorbeeld de VS. Dat betekent dat je altijd de ruimte hebt om je ideeën te verzilveren en een bedrijf op te richten. Je betaalt weliswaar veel inkomstenbelasting, maar daar tegenover staat bijvoorbeeld gratis onderwijs, goede kinderopvang voor je kinderen, etcetera.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:53
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:52 :
Maar je weet niet hoe mensen hun uitkeringen gebruiken. En of ze ECHT niet aan een baan zouden kunnen komen? Sommigen zijn idd gewoon lui en leven op een uitkering. Ik ken ook een vrouw die nog nooit een vaste baan heeft gehad maar wel een universitaire opleiding... en die leeft heel haar leven op uitkeringen en in een appartementje (best luxe overigens). Maar ze heeft op haar 60ste nog geen rimpels vanwege haar simpele bestaan. Best zielig voor haar...maar ze heeft blijkbaar geen strijdlust.
Die mensen zijn er inderdaad, maar je moet natuurlijk niet alle gezonde appels gaan straffen omdat er ook rotte appels bij zitten.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:54
fen
fen is offline
dat soort mensen maken misbruik van hun situatie
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:55
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-01-2005 @ 22:53 :
Die mensen zijn er inderdaad, maar je moet natuurlijk niet alle gezonde appels gaan straffen omdat er ook rotte appels bij zitten.
Ja sommige mensen maken echt geen schijn van kans. Maar ik vind dat de overheid dan hogere eisen moet stellen aan uitkeringsrechtigden. Zo worden mensen die wel een normale opleiding kunnen volgen en niet ziek zijn gemotiveerd om harder hun best te doen en werken ze aan een goede economie.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:56
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:55 :
Ja sommige mensen maken echt geen schijn van kans. Maar ik vind dat de overheid dan hogere eisen moet stellen aan uitkeringsrechtigden. Zo worden mensen die wel een normale opleiding kunnen volgen en niet ziek zijn gemotiveerd om harder hun best te doen en werken ze aan een goede economie.
Je moet je wel realiseren dat veel controle ook veel bureaucratie met zich meebrengt...
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:56
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Mensen die van een uitkering leven hebben ook veel minder geld dan mensen die een universitaire studie hebben gedaan en carriere maken, dus niet zo zeiken.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:58
fen
fen is offline
weetje wat ik belachelijk vind.???
dat je je studie nu binnen eeh hoeveel jaar was het precies/.??
MOET afronden...
mocht het niet lukken dan zie je van die studie finaciering nooit meer wat terug wat zeg je daar van dat is toch ook belachelijk??
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:59
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-01-2005 @ 22:56 :
Je moet je wel realiseren dat veel controle ook veel bureaucratie met zich meebrengt...
Maar sowieso is het systeem vol met fouten. Je hebt bijv. ook mensen met hoge inkomens, maar met echt heel veel kosten (om te overleven en een normaal bestaan te leiden). En dat soort mensen worden dan ook nog uitgemelkt terwijl ze in de eerste plaats niet eens zo rijk zijn.

En door zo'n regeling worden zakenmannen ook niet echt geprikkeld om een zaak in Nederland te openen, omdat ze er toch amper wat aan zullen verdienen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:00
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
fen schreef op 29-01-2005 @ 22:58 :
MOET afronden...
mocht het niet lukken dan zie je van die studie finaciering nooit meer wat terug wat zeg je daar van dat is toch ook belachelijk??
Nee, dat is ontzettend logisch. Je gaat toch studeren om te studeren, niet om daar niks te zitten doen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:01
fen
fen is offline
dat vind ik ook belachelijk het is net of de rijke blij moeten zijn dat ze de armere kunnen helpen??

verschil moet er zijn toch??
ik vind het aleen goed dat de sterkeren er boven uit steken...
dan overleeft voor de toekomst ook het beste vlootje

srry het klinkt hard is niet mijn bedoeling
het is aleen mijn menig
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:02
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
fen schreef op 29-01-2005 @ 22:58 :
MOET afronden...
Tsja hoe lang was die periode? Als je 1 jaar mag uitlopen lijkt mij dat wel redelijk. Maar het is ook een goede regeling want je ziet dat mensen die in een studentenvereniging zitten vaak alleen maar feesten en zuipen, en dat er van de studiepunten niet veel terecht komt en ook daardoor uitlopen. Terwijl andere studenten die niet continu zuipen het toch wel in die tijd kunnen halen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:03
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
fen schreef op 29-01-2005 @ 23:01 :
dat vind ik ook belachelijk het is net of de rijke blij moeten zijn dat ze de armere kunnen helpen??

het is aleen mijn menig
Het is ook zo. Als iedereen hetzelfde en gelijk is.......hoe kun je er dan ooit bovenuit steken. Er zijn gewoon mensen die beter willen en geen genoeg met gelijk nemen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:03
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
fen schreef op 29-01-2005 @ 23:01 :

het is aleen mijn menig
het is onzin, als je rijke ouders hebt kan je nog steeds een kneus zijn
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:04
fen
fen is offline
oke ikke leerlinge daar heb je weer een punt waar ik eigenlijk niet kan erkennen dat ik het met je eens ben ,,,
we zitten redelijk op de zelfde lijn
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:05
fen
fen is offline
we hebben zelf gezien dat het communisme ook niet alles is maar we groeien steeds dichter naar elkaar toe
Met citaat reageren
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 29-01-2005 @ 23:03 :
Ja dat vind ik wel dom. Ik vind dus dat iedereen recht moet hebben op goed onderwijs zodat ze zelf kunnen werken aan een goede toekomst. En als je het van je ouders erft heb je maar geluk... maar die ouders hebben er dan natuurlijk wel hard voor gewerkt en mogen zelf weten waar het naartoe gaat. Iedereen heeft natuurlijk het beste voor met zijn kinderen.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 22:59 :
Maar sowieso is het systeem vol met fouten. Je hebt bijv. ook mensen met hoge inkomens, maar met echt heel veel kosten (om te overleven en een normaal bestaan te leiden). En dat soort mensen worden dan ook nog uitgemelkt terwijl ze in de eerste plaats niet eens zo rijk zijn.

En door zo'n regeling worden zakenmannen ook niet echt geprikkeld om een zaak in Nederland te openen, omdat ze er toch amper wat aan zullen verdienen.
Rijken worden helemaal niet "uitgemolken". Zo is het verschil in inkomen tussen de hoogste 10% van de inkomens en de laagste 10% in Nederland bijna 1½ keer zo hoog als in Zweden, namelijk 9 keer.

Bron.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:07
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-01-2005 @ 23:05 :
Rijken worden helemaal niet "uitgemolken". Zo is het verschil in inkomen tussen de hoogste 10% van de inkomens en de laagste 10% in Nederland bijna 1½ keer zo hoog als in Zweden, namelijk 9 keer.

Bron.
Ja vergelijk het maar met zweden. Maar dat zijn dan ook echt te uiterste rijken en armen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:07
fen
fen is offline
Citaat:
gespleten geest....

het gaat niet om wat je ouders zijn....
het gaat er om wat je zelf vind en denkt

mischien ben ik wel heel arm
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:09
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-01-2005 @ 23:07 :
Ja vergelijk het maar met zweden. Maar dat zijn dan ook echt te uiterste rijken en armen.
Je kunt ook kijken naar de hoogste en laagste 20%, waarbij je dezelfde trend ziet.

Overigens ook in vergelijking met Noorwegen, dat het op één na hoogste BNP per inwoner heeft (na Luxemburg).
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:10
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
fen schreef op 29-01-2005 @ 23:07 :

het gaat er om wat je zelf vind en denkt

mischien ben ik wel heel arm
Idd als je arm bent maar goed onderwijs hebt gehad moet je het nog steeds kunnen maken in deze wereld. Natuurlijk is het moeilijker voor jou om daar te komen dan rijkgeboren mensen, maar het moet mogelijk zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten