Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2005, 19:08
Jampot
Jampot is offline
Citaat:
TechXP schreef op 19-02-2005 @ 18:43 :
Per dag mag je wel 5-8 plakken bruin brood eten. Dat is het aanbevolen.
meer kan toch wel? ik eet denk ik driekwart meergranenbrood per dag (ja, ik ben aan het minderen, het was een heel)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2005, 19:22
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Jampot schreef op 19-02-2005 @ 20:08 :
meer kan toch wel? ik eet denk ik driekwart meergranenbrood per dag (ja, ik ben aan het minderen, het was een heel)
En hoeveel sneden zijn dat bij elkaar?

Ik gaf aan dat het iets van minimaal 5 tot 8 sneden moesten zijn.
Ik merk dat een gemiddelde nederlander minder dan dat eet nl.
Ik at vroeger maar 2 sneetjes per dag. Nu eet ik iets van 6 gemiddeld per dag. Volkoren brood. En soms ander soort type brood.
Het kan ook wel meer zijn. Dat zal wel niet al te veel kwaad kunnen.
Oud 20-02-2005, 15:21
Verwijderd
in een normaal brood zitten zo'n 24 sneetjes...
maargoed, als je niet aankomt (brood=veel koolhydraten) (tenzij dat je bedoeling is) en niet al te zachte ontlasting hebt (bruinbrood=veel vezels), dan kan het geen kwaad. De meeste mensen zouden alleen wél aankomen van driekwart brood per dag
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 19:01
Jampot
Jampot is offline
ik heb de vervelende gewoonte veel te sporten

maar idd, tis ook wel een beetje veel,
ik had zo'n test gedaan op voedingscentrum.nl in de tijd dat ik nog aan wedstrijdroeien (of wat ervoor door ging) deed. toen at ik 5200 calorien per dag.. maar tis niet aan me te zien.

ik schrok alleen ff toen ik dacht dat meer eten niet goed voor je was, zeker aangezien ze dat bij mijn studie me nooit verteld hebben
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 09:14
biep
biep is offline
zoals al eerder gezegd, Oerbrood, nog mega lekker ook!
als beleg gestampte muisjes en plantaardige margarine (gewoon bij de appie te halen).

En gewoon overal Tofu doorheen gooien bij het avond eten (lekker!).

Ik weet niet of het al eerder genoemd is, maar in Utrecht zit een Veganistisch eetcafé waar ze mega lekkere veganistische menu's maken, de ACU, zit niet zo heel ver van de Bijenkorf, en op woensdag heb je er voor 6 euro een compleet menu zelfs lekker voor niet veganisten!
Oud 22-02-2005, 05:13
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 19-02-2005 @ 18:43 :
je MOET niks
Als de gezondheid van het meisje in gevaar komt, vind ik daar haar moeder het goed recht heeft daar op te wijzen. Ze is immers nog maar 14.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 12:50
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sylph schreef op 22-02-2005 @ 06:13 :
Als de gezondheid van het meisje in gevaar komt, vind ik daar haar moeder het goed recht heeft daar op te wijzen. Ze is immers nog maar 14.
Dan moet wel eerst aangetoont zijn dat de gezondheid in gevaar komt. En veganistisch eten is geen gevaar voor gezondheid. Tenzij je gewoon niet op je eten let, maar dat geld ook voor vegetariers en vleeseters.
Oud 24-02-2005, 16:18
Verwijderd
Nou, na heel lang nadenken heb ik besloten vegetariër te worden.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 17:04
biep
biep is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-02-2005 @ 17:18 :
Nou, na heel lang nadenken heb ik besloten vegetariër te worden.
het is zo makkelijk.
Ik ben nu bijna 3 maanden vegetarier, maar na een maand weet je al bijna niet meer beter!
Er zijn 100 verschillende vleesvervangers te koop, zelfs als broodbeleg ed, en na het stappen neem je gewoon falafel ipv kebab etc
Oud 24-02-2005, 17:39
TechXP
TechXP is offline
Goedzo!

Op naar het veganisme
Oud 24-02-2005, 17:43
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 22-02-2005 @ 13:50 :
Dan moet wel eerst aangetoont zijn dat de gezondheid in gevaar komt. En veganistisch eten is geen gevaar voor gezondheid. Tenzij je gewoon niet op je eten let, maar dat geld ook voor vegetariers en vleeseters.
Als een meisje al niet heel gezond is, hoeven ouders dat heus niet aan te tonen. Iedereen weet dat vegetarisme ongezonder kan zijn dan vlees eten, vooral als het om een ijzertekort gaat. Voor een meisje dat te weinig ijzer binnenkrijgt, is het gewoon niet echt verstandig vegetariër te worden, tenzij ze zich dan veel meer bezig gaat houden met wat ze eet. Dat lijkt me voordehandliggend.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 18:05
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 24-02-2005 @ 18:39 :
Goedzo!

Op naar het veganisme
Dat vind ik dan weer net een stapje tever.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 19:00
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
perseus schreef op 24-02-2005 @ 18:43 :
Als een meisje al niet heel gezond is, hoeven ouders dat heus niet aan te tonen. Iedereen weet dat vegetarisme ongezonder kan zijn dan vlees eten, vooral als het om een ijzertekort gaat. Voor een meisje dat te weinig ijzer binnenkrijgt, is het gewoon niet echt verstandig vegetariër te worden, tenzij ze zich dan veel meer bezig gaat houden met wat ze eet. Dat lijkt me voordehandliggend.
Sowieso moet je je bezig houden met wat je eet. Het is een net zo groot risico als je gewoon vlees eet. Het zijn vaak de verkeerde dingen die je eet. Ijzer moet goed opgenomen worden icm andere stoffen dus je moet sowieso goed opletten.

Als je al ijzertekort hebt dan kan je best vegetarier worden, maar je moet dan alleen wel goed gaan kijken naar wat je eet.

Citaat:
Iedereen weet dat vegetarisme ongezonder kan zijn dan vlees eten
Dat ongezonder heeft meer te maken met de persoon en niet met het dieettype.
Oud 25-02-2005, 09:09
biep
biep is offline
Citaat:
perseus schreef op 24-02-2005 @ 18:43 :
Iedereen weet dat vegetarisme ongezonder kan zijn dan vlees eten, vooral als het om een ijzertekort gaat.
ben benieuwd waar je die wijsheid vandaan haalt.
slechte voeding + vlees is nog altijd slechter voor je dan gezonde voeding zonder vlees (+vleesvervangende producten).
Oud 25-02-2005, 10:02
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 24-02-2005 @ 18:04 :
het is zo makkelijk.
Ik ben nu bijna 3 maanden vegetarier, maar na een maand weet je al bijna niet meer beter!
Er zijn 100 verschillende vleesvervangers te koop, zelfs als broodbeleg ed, en na het stappen neem je gewoon falafel ipv kebab etc
Falafel is nog eens 10 keer lekkerder ook
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 10:07
Verwijderd
Veganisme vind ik zelf te moeilijk. Ik eet regelmatig samen met anderen en ik zou het onredelijk van mezelf vinden om van hun te vragen om erop te letten dat er helemaal geen dierlijke bestanddelen door mijn eten zitten. Ook heb ik helemaal geen trek in sojamelk of van dat speciale brood zonder koemelkbestanddelen. Vooral dat bood vind ik niet te vreten. Voor de rest is het gewoon moeilijker om als veganist nog voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen dan als gewoon vegetarier.

Bovendien zou ik dan mijn leren kisten en wollen jas weg moeten doen. Dat zie ik helemaal niet zitten en vind ik ook geen nut hebben, nu ik ze toch al heb. Ook vind ik de mooiste schoenen toch leren schoenen. Er zijn wel mooie andere, maar vrij weinig. Ook qua warmte zijn leren schoenen het beste.

Kortom: veganist vind ik gewoon een stap te ver
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 10:39
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 25-02-2005 @ 11:07 :
Veganisme vind ik zelf te moeilijk. Ik eet regelmatig samen met anderen en ik zou het onredelijk van mezelf vinden om van hun te vragen om erop te letten dat er helemaal geen dierlijke bestanddelen door mijn eten zitten. Ook heb ik helemaal geen trek in sojamelk of van dat speciale brood zonder koemelkbestanddelen. Vooral dat bood vind ik niet te vreten.

Ik zie geen problemen in het vragen aan die andere. Als ze je keuze respecteren maakt het toch niet uit?
Nog geen Alpro geprobeert? (de nieuwe smaak is erg lekker )
En je hebt nog kokosmelk, rijstemelk, hazelnootmelk, tarwemelk, etc.
Brood hoeft ook niet perse vegetarisch te zijn. En je vind veel brood zonder koemelkbestandsdelen. Eigenlijk zit koemelk niet in veel brood. Alleen in dat melkwitte brood. Maar gewoon wit is niet perse melkbestandsdelen. En je kan in de winkel oerbrood kopen. Dat is erg lekker

Citaat:
Voor de rest is het gewoon moeilijker om als veganist nog voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen dan als gewoon vegetarier.
Nee, kwestie van gevarieerd eten.

Citaat:
Bovendien zou ik dan mijn leren kisten en wollen jas weg moeten doen. Dat zie ik helemaal niet zitten en vind ik ook geen nut hebben, nu ik ze toch al heb. Ook vind ik de mooiste schoenen toch leren schoenen. Er zijn wel mooie andere, maar vrij weinig. Ook qua warmte zijn leren schoenen het beste.
Nou je hoeft ze niet perse meteen weg te doen. Je kan ze afdragen. Doen sommige veganisten ook. Of ze geven ze weg.
Persoonlijk vind ik leer ook niet echt passen bij een ethische vegetarier. Is ook niet handig... gaan mensen altijd zeuren over je leren schoenen.
Hoe bedoel je vrij weinig? In de winkels vind je genoeg plastic schoenen die op leer lijken. En als je goede nepleren schoenen wilt, dan moet je op www.vega-life.nl kijken. Erg goede schoenen. En lekker warm.

Kortom veganist zijn is niet lastig(er dan vegetarier), dat kan je pas beoordelen als je even veganist bent geweest
Persoonlijk heb ik geen problemen er mee gehad. De stap naar veganist was erg klein voor mij. Geen problemen. En als iemand anders er problemen mee heeft is het zijn probleem niet de jouwe.
Oud 25-02-2005, 12:18
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 25-02-2005 @ 11:39 :
Ik zie geen problemen in het vragen aan die andere. Als ze je keuze respecteren maakt het toch niet uit?
Maar het probleem is dat ik niet in alles kan verwachten dat anderen altijd rekening met mij houden en ik denk dat de bereidheid van mensen daartoe ook klein is.

Citaat:
Nog geen Alpro geprobeert? (de nieuwe smaak is erg lekker )
En je hebt nog kokosmelk, rijstemelk, hazelnootmelk, tarwemelk, etc.
Brood hoeft ook niet perse vegetarisch te zijn. En je vind veel brood zonder koemelkbestandsdelen. Eigenlijk zit koemelk niet in veel brood. Alleen in dat melkwitte brood. Maar gewoon wit is niet perse melkbestandsdelen. En je kan in de winkel oerbrood kopen. Dat is erg lekker
Weet je wel wat Oerbrood kost? En die sojamelk zal vast ook niet goedkoop zijn.

Citaat:
Nee, kwestie van gevarieerd eten.
Dat blijft als veganist moeilijker dan als vegetarier.

Citaat:
Nou je hoeft ze niet perse meteen weg te doen. Je kan ze afdragen. Doen sommige veganisten ook. Of ze geven ze weg.
Persoonlijk vind ik leer ook niet echt passen bij een ethische vegetarier. Is ook niet handig... gaan mensen altijd zeuren over je leren schoenen.
Tot nu toe hebben mensen er bij mij nog niet over gezeurd. Bovendien vind ik leer nog wel enigszins ethisch te verantwoorden, gezien het feit dat het heel lang mee gaat.

Citaat:
Hoe bedoel je vrij weinig? In de winkels vind je genoeg plastic schoenen die op leer lijken. En als je goede nepleren schoenen wilt, dan moet je op www.vega-life.nl kijken. Erg goede schoenen. En lekker warm.
Die schoenen vind ik minder mooi en bovendien zijn die van vega-life ook duur.

Citaat:
Kortom veganist zijn is niet lastig(er dan vegetarier), dat kan je pas beoordelen als je even veganist bent geweest
Persoonlijk heb ik geen problemen er mee gehad. De stap naar veganist was erg klein voor mij. Geen problemen. En als iemand anders er problemen mee heeft is het zijn probleem niet de jouwe.
Ik vind veganisme op zichzelf wel een goed iets, maar ik wil wel praktisch blijven. Dus is veganisme mij een stap te ver.

Laatst gewijzigd op 25-02-2005 om 12:20.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 14:08
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 25-02-2005 @ 13:18 :
Maar het probleem is dat ik niet in alles kan verwachten dat anderen altijd rekening met mij houden en ik denk dat de bereidheid van mensen daartoe ook klein is.

Nee ok, maar je moet ook wel iets voor jezelf zorgen. Ik ben nu langer dan 2 jaar veganist. En iedereen weet het maar niemand vraagt voor verjaardagen of ik het mag of dat ze iets aparts moeten halen voor mij. Ik ga er ook niet om vragen.

Citaat:
Weet je wel wat Oerbrood kost? En die sojamelk zal vast ook niet goedkoop zijn.
Oerbrood is geloof iets duurder dan gewoon brood. Of soms hetzelfde. Hebben verschillende typen. Je kan ook gewoon allison brood kopen. Dat is even duur als gewoon, tenzij je de biologische neemt. Sojamelk van alpro is wel duurder dan gewone melk. Maar wel heel lekker. Je hebt ook wel sojamelk van andere merken. Zijn goedkoper.

Citaat:
Dat blijft als veganist moeilijker dan als vegetarier.
waarom denk je dat?

Citaat:
Tot nu toe hebben mensen er bij mij nog niet over gezeurd. Bovendien vind ik leer nog wel enigszins ethisch te verantwoorden, gezien het feit dat het heel lang mee gaat.
Qua dierenleed en milieu is het niet zo verantwoord. Bij de productie van leer komen veel afvalstoffen en word er een hoop water verbruikt. En daar moet je nog optellen dat de basisstof voor de leren schoenen leer dus uit de industrie komt die al erg milieuvervuilend is. Goede katoen schoenen (zoals mijn vegetarian shoes) gaan even lang mee als goede leren schoenen. Plastic schoenen (goedkope) gaan idd wat minder lang mee. Je hebt ook nog hemp (hennep) schoenen. Deze zijn veel milieuvriendelijker dan andere schoenen en ook best goede schoenen.

Citaat:
Die schoenen vind ik minder mooi en bovendien zijn die van vega-life ook duur.
Vega-life heeft een klein assortiment op hun site. Je kan ook naar de merksites gaan, die kunnen ze ook allemaal wel bestellen. Je hebt verder ook nog wel goede nietleren schoenen van duurdere prijsklasse in NL. Overigens zijn goede leren schoenen ook duur.

Citaat:
Ik vind veganisme op zichzelf wel een goed iets, maar ik wil wel praktisch blijven. Dus is veganisme mij een stap te ver.
Dan word je flexanist. Grotendeels veganist, maar bij feestjes vaak wat minder streng
Oud 25-02-2005, 14:42
Verwijderd
Weet iemand trouwens een goede vegetarische variant voor goulash? Daar zit toch vlees in?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 15:46
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 25-02-2005 @ 15:08 :
Nee ok, maar je moet ook wel iets voor jezelf zorgen. Ik ben nu langer dan 2 jaar veganist. En iedereen weet het maar niemand vraagt voor verjaardagen of ik het mag of dat ze iets aparts moeten halen voor mij. Ik ga er ook niet om vragen.
En dat vind ik dus te lastig. Ik kan toch niet iedere week als ik met m'n roeiploeg eet m'n eigen eten meenemen? Verjaardagen zijn dan weer minder een probleem. Staan er vaak ook wel noten oid op tafel.

Citaat:
Oerbrood is geloof iets duurder dan gewoon brood. Of soms hetzelfde. Hebben verschillende typen. Je kan ook gewoon allison brood kopen. Dat is even duur als gewoon, tenzij je de biologische neemt. Sojamelk van alpro is wel duurder dan gewone melk. Maar wel heel lekker. Je hebt ook wel sojamelk van andere merken. Zijn goedkoper.
Ik heb om het uit te proberen sojamelk gekocht en zit nu met een beker van dat spul voor me. Ik kan niet zeggen dat ik het qua smaak nou erg waardeer.

Citaat:
waarom denk je dat?
Omdat je als vegetarier meer keuze hebt uit verschillende soorten vervangers.

Citaat:
Qua dierenleed en milieu is het niet zo verantwoord. Bij de productie van leer komen veel afvalstoffen en word er een hoop water verbruikt. En daar moet je nog optellen dat de basisstof voor de leren schoenen leer dus uit de industrie komt die al erg milieuvervuilend is. Goede katoen schoenen (zoals mijn vegetarian shoes) gaan even lang mee als goede leren schoenen. Plastic schoenen (goedkope) gaan idd wat minder lang mee. Je hebt ook nog hemp (hennep) schoenen. Deze zijn veel milieuvriendelijker dan andere schoenen en ook best goede schoenen.
Dat kan ik zo niet natrekken hier, dus dat moet ik dan maar van je aannemen.

Citaat:
Vega-life heeft een klein assortiment op hun site. Je kan ook naar de merksites gaan, die kunnen ze ook allemaal wel bestellen. Je hebt verder ook nog wel goede nietleren schoenen van duurdere prijsklasse in NL. Overigens zijn goede leren schoenen ook duur.
Ik loop al heel wat jaren op hetzelfde paar kisten en dat bevalt me prima. Kisten for life!

Citaat:
Dan word je flexanist. Grotendeels veganist, maar bij feestjes vaak wat minder streng
Een inconsequent iemand met andere woorden.

Verder mag je als veganist ook geen lekkere koekjes, toetjes, ijs, chocola etc. Nee dank je. Ik word geen veganist.

Laatst gewijzigd op 25-02-2005 om 15:58.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 25-02-2005 @ 15:42 :
Weet iemand trouwens een goede vegetarische variant voor goulash? Daar zit toch vlees in?
Goulasch met stukjes tofu of zo
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 16:11
mcflem
mcflem is offline
ik dacht dat DrMartens van leer waren
dat zei DarkSide tenminste
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 16:15
Verwijderd
Niet alle DrMartens, maar de basiscollectie is wel van leer.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 17:25
Luna
Luna is offline
de soja chocomel van alpro of provamel<333
verder hebben ze in de natuurwinkel heel veel vega dingen voor op brood, superlekker
Oud 25-02-2005, 17:39
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 25-02-2005 @ 16:46 :
En dat vind ik dus te lastig. Ik kan toch niet iedere week als ik met m'n roeiploeg eet m'n eigen eten meenemen? Verjaardagen zijn dan weer minder een probleem. Staan er vaak ook wel noten oid op tafel.

Ga je dan ergens uit eten? De kok kan vast wel wat veganistisch maken. Elke kok kan dat wel.

Citaat:
Ik heb om het uit te proberen sojamelk gekocht en zit nu met een beker van dat spul voor me. Ik kan niet zeggen dat ik het qua smaak nou erg waardeer.
Gewoon naturel? Ikzelf hou wel van naturel, maar met een smaakje is iig wel lekkerder. Choco is lekker, banaan en de nieuwe perzik/nogwat. Maar het lussen van sojamelk is ook echt per persoon verschillend. Ik vind het iig wel lekkerder nu dan in het begin.

Citaat:
Omdat je als vegetarier meer keuze hebt uit verschillende soorten vervangers.
Vervangers? Dat zijn meer lekkere snacks. Heb je als veganist zijn genoeg keuzes in. Ook steeds meer keuzes. Gevarieerd eten heeft te maken met de voedingsstoffen die je binnenkrijgt. Dat moet je als vleeseter, vegetarier of veganist sowieso doen. Je moet niet elke dag bonen met rijst ofzo eten. Een lekkere snack (vervanger is gewoon een fout word, omdat men doelt op vlees vervangen en vlees hoef je niet te vervangen) erbij is natuurlijk leuk. Je hebt als vegetarier meer keus in de gewone supermarkt. Daar heb je tivall liggen bijvoorbeeld. Vind ik persoonlijk neit smaken. Je hebt van quorn ook wat. En goodbite. Goodbite had geloof ook vegan dingen. In de natuurwinkel heb je healthy planet (vegan), seitan producten, tempeh, tofu (sofine ook in supermarkten), redwood (vegan vissticks, nuggets, e.d.), viana, en nog vele. Het zou handiger zijn als die ook gewoon in de supermarkt zouden liggen

Citaat:
Dat kan ik zo niet natrekken hier, dus dat moet ik dan maar van je aannemen.
Heb de bronnen ook niet bij de hand. Zal eens kijken of ik daar nog de link van heb.

Citaat:
Een inconsequent iemand met andere woorden.
Of praktisch. Persoonlijk denk ik dat iemand die flexanist is een beetje tussen veg en vegan inzit en te worstelen met de samenleving
Ik ben gewoon lekker die-hard vegan

Citaat:
Verder mag je als veganist ook geen lekkere koekjes, toetjes, ijs, chocola etc. Nee dank je. Ik word geen veganist.
Er zijn ook hele lekkere koekjes die vegan zijn, ook lekkere toetjes, lekkere ijsjes (perenijs van festini ), lekkere chocolade, etc.
Of je maakt het zelf ook heel geinig
Oud 25-02-2005, 17:39
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Luna schreef op 25-02-2005 @ 18:25 :
de soja chocomel van alpro of provamel<333
Deze moet je proberen:
http://www.alpro.be/nederlands/image...abrikoos1L.jpg

Erg lekker!
Oud 25-02-2005, 18:40
freakinaround
freakinaround is offline
In andijvie zit veel ijzer. En als ik me niet vergis is de kiwi meest gezonde fruit. Meer weet k niet om bij te dragen.

Succes iig ik zou het niet kunnen volhouden, ik vind melk heel erg lekker en ben verslaafd aan chocola en vlees vind k sowieso ook lekker.

edit: heb je ook geen leren of bonte kleding meer?
Oud 25-02-2005, 19:57
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 25-02-2005 @ 19:40 :
In andijvie zit veel ijzer.
Ja dat zit er veel in ja. Maar de ijzer in andijvie word niet goed opgenomen. Beter is broccoli. Om de ijzer in andijvie toch wel redelijk op te nemen moet je vitamine C bij je eten hebben. Dan word het beter opgenomen.
Oud 26-02-2005, 15:20
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 25-02-2005 @ 10:09 :
ben benieuwd waar je die wijsheid vandaan haalt.
slechte voeding + vlees is nog altijd slechter voor je dan gezonde voeding zonder vlees (+vleesvervangende producten).
'KAN zijn'.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 19:47
Luna
Luna is offline
Citaat:
TechXP schreef op 25-02-2005 @ 18:39 :
Deze moet je proberen:
http://www.alpro.be/nederlands/image...abrikoos1L.jpg

Erg lekker!
die was nieuw heh? Of iig, bij de dirk hadden ze een nieuwe smaak staan, dat was geloof ik perzik oid.
Oud 27-02-2005, 20:59
anterx
anterx is offline
Ik ben zelf vegetarier en heb dit topic met grote interesse gevolgd. Nu heb ik nog een vraagje. Misschien een beetje domme vraag, maar dat merk ik dan wel aan jullie reacties. Kan iemand mij uitleggen wat een veganist wel en niet mag eten? En waarom wil een veganist geen wol dragen? Een schaap raakt zijn vacht in de natuur toch ook kwijt? Sorry voor de domme vragen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 21:42
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
anterx schreef op 27-02-2005 @ 21:59 :
Ik ben zelf vegetarier en heb dit topic met grote interesse gevolgd. Nu heb ik nog een vraagje. Misschien een beetje domme vraag, maar dat merk ik dan wel aan jullie reacties. Kan iemand mij uitleggen wat een veganist wel en niet mag eten? En waarom wil een veganist geen wol dragen? Een schaap raakt zijn vacht in de natuur toch ook kwijt? Sorry voor de domme vragen.
een veganist eet helemaal nix waar dierlijke producten inzitten.. dat betekent dus geen melk, kaas, eieren, chocola etc.
en dat van die wol weet ik niet misschien het feit dat het van een dier komt ofzo?
Oud 28-02-2005, 00:06
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
anterx schreef op 27-02-2005 @ 21:59 :
Een veganist gebruikt NIKS van dieren en draagt niet bij aan de uitbuiting van dieren zover mogelijk.

Misschien moet je je dan verdiepen in de 'wol'. Schapen worden nu gefokt zodat ze meer huidplooien hebben wat betekent dat men meer wol heeft per dier. Daarnaast laat men de wol zo erg doorgroeien dat er ook meer wol is. In de natuur zou het dier vanzelf de wol kwijtraken door de natuurlijke vachtverliezing (wat je bij vele dieren ziet).
Maar door al het gefok is het dier dus zo 'aangepast' dat het ook weer afhankelijk is van de mens, want het wol groeit hard en het dier kan het niet kwijt raken (het kan soms als schapen wol wegschrapen aan prikkeldraad, struikjes enzo).

De meeste wol (bijna alle: 80%) komt uit Australie. In australie zijn er zoveel schapen dat het dieren niet goed behandeld worden. Het scheren gaat snel (tijd kost geld) waardoor men heel hardhandig bezig gaat. Dit betekent in de praktijk dat de dieren ter plekke sterven of dat hun wonden opgelopen bij het scheren gaan ontsteken waarna ze ook sterven.

Lees dit maar eens door:
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd..._broc_2002.htm
Oud 28-02-2005, 07:26
Verwijderd
ik vind het altijd knap als mensen leven zoals ze zelf willen
veganist zal ik zelf nooit worden, en vegetarier ook niet (behalve mischien om redenen van voedselbeschikbaarheid), maar ik juich iedereen toe die zijn eigen leven inricht.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 20:24
de Koe!
de Koe! is offline
Ik heb 1 kleine bedenking bij dat veganisme, meer bepaald bij het gebruik van sojaproducten. Soja wordt gekweekt op vernielde stukken regenwoud. M.a.w. het eten en drinken van sojaproducten brengt onvermijdelijk met zich mee dat je bijdraagt aan de vernieling van het regenwoud en dus ook van het territorium van vele dieren.

In Oxfam wereldwinkels kan je geloof ik wel eerlijke sojaproducten kopen, maar die zijn dan waarschijnlijk wel behoorlijk duur.

Vergeet ook zeker geen B12-supplementen te nemen (maar dat is al gezegd geloof ik).
Oud 03-03-2005, 23:14
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
de Koe! schreef op 03-03-2005 @ 21:24 :
Ik heb 1 kleine bedenking bij dat veganisme, meer bepaald bij het gebruik van sojaproducten. Soja wordt gekweekt op vernielde stukken regenwoud. M.a.w. het eten en drinken van sojaproducten brengt onvermijdelijk met zich mee dat je bijdraagt aan de vernieling van het regenwoud en dus ook van het territorium van vele dieren.

Het grote deel van deze soja word verbouwd als veevoer voor het nederlands vee (en voor in andere landen). Soja word meer gebruikt voor veevoer dus. De rest van deze soja beland in producten die de gemiddelde mens koopt. In koekjes, taart, ijs, chocolade, etc. Het grootste gedeelte mag de veganist daar al niet van. De producten met soja die de meeste veganisten kopen zijn producten waarvan de soja komt van biologische tereinen of uit landen waar het beter geregeld is. Deze worden in harmonie gekweekt en daar worden niks zo vernield zoals in sommige sojaplantages (welke eigen meestal veevoersoja is).

Citaat:
Vergeet ook zeker geen B12-supplementen te nemen (maar dat is al gezegd geloof ik).
Zal er om denken
Reageren

Regels voor berichten