|
|
Bekijk resultaten poll: Voor genetische manipulatie dieren om ziektes te bestrijden? | |||
Ja, voor altijd. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
17 | 29.31% |
Ja, maar alleen voor erge ziektes als aids, malaria e.d. |
26 | 44.83% |
Nee, nooit |
14 | 24.14% |
weet niet/geen mening |
1 | 1.72% |
Aantal stemmers: 58. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als jullie met zn alle dan gezellig meedoen, anders maakt het niet veel uit he. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien is het hele nut van het universitair (bèta)onderzoek het uitvinden van nieuwe dingen. Het toepassen van oude technologie is eerder iets waar het bedrijfsleven voor geschikt is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Als je de gemiddelde mens / vierkante kilometer bekijkt, is Afrika nog altijd stukken dunner bevolkt dan Europa ![]() Hoe zou jij het vinden om malaria te krijgen, of je ouders? Zou je zeggen dat het de wil van moeder natuur is?
||
Citaat:
![]() Anderzijds klopt het wel dat er al langer genetisch gemanipuleerd wordt voor medische doeleinden. Insuline bijvoorbeeld, dat van groot belang is voor diabetes-patiënten, wordt geproduceerd door genetisch gemanipuleerde bacteriën. Vroeger werd insuline uit varkenslevers gehaald. 1 varkenslever levert genoeg insuline op voor 1 persoon, gedurende 1 week. Als je ziet hoeveel mensen er diabetes hebben, mogen we blij zijn voor die varkens én voor het milieu dat insuline nu voor 100% verkregen wordt dankzij genetische manipulatie. Toch mag je de gevolgen van genetische manipulatie ook niet onderschatten. Er zijn vroeger bijvoorbeeld gewassen genetisch gemanipuleerd, op zo'n manier dat ze een stof produceerden die giftig was voor parasieten. Gevolg: niet alleen de parasieten, maar ook alle andere insecten die van deze gewassen aten, én de vogels die die insecten aten, stierven massaal. Deze gewassen zijn toen allemaal uitgeroeid, omdat het anders catastrofale gevolgen zou hebben voor de fauna. Controle is dus wel degelijk zeer belangrijk. |
![]() |
||
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En de exploitatie van de natuur is natuurlijk helemaal niet nodig om te kunnen overleven. ![]()
||
Citaat:
Of is het wel degelijk nodig?
|||
Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vind dat zulke dingen moeten kunnen zolang ze voor een goed doeleinde zijn. (ja, subjectief) Bijvoorbeeld als bestrijding tegen ziekten. Niet omdat die "gemene rotwespen me nou alweer gestoken hebben". Wel moet natuurlijk duidelijk zijn wat het precieze gevolg ervan is of kan zijn. En daar moet rekening mee gehouden worden.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Nog even over die levensverwachting. Toen de mens nog 'in harmonie met de natuur' leefde, dus voor de Industriële Revolutie, was de levensverwachting in Europa gemiddeld zo'n 25 à 35 jaar. Nu zitten we in Nederland tegen de 80 jaar, als ik me niet vergis. Vooralsnog is er geen enkele aanwijzing dat de mens zichzelf gaat uitroeien door middel van klimaatverandering. |
![]() |
||
Citaat:
De overbevolking zou inderdaad sterk dalen als we ons enkel met natuurlijk geneesmiddelen zouden bezighouden. Allerlei ziektes die nu perfect te genezen zijn, zouden dan dodelijk zijn. Dat zou inderdaad goed zijn voor het milieu, want de overbevolking is eigenlijk de enige oorzaak van milieuproblemen. Toch vind ik niet dat je die stap achteruit (of vooruit, hoe je het ook bekijkt) moet zetten. Ik zou er persoonlijk niet voor te vinden zijn, als een goede vriend van mij een ziekte zou oplopen die eigenlijk te genezen valt, maar niet met natuurlijke middelen, en als die vriend daarom zou moeten sterven. Dat is misschien een egoïstisch standpunt, maar ik denk dat de meeste mensen dit standpunt wel met mij delen. |
![]() |
||
Citaat:
Tijdens de industriele revolutie leefde men onder slechte omstandigheden. Dat is geen vergelijk. Beter vergelijk je de mens in de westerse wereld met bepaalde Indianenstammen. En dan denk ik dat het leeftijdsverschil echt wel meevalt. En bovendien wat is er zo goed aan het zo oud mogelijk worden van de mens? Wat hebben mensen eraan om oud te worden en vervolgens in verzorgingstehuizen te belanden i.p.v. minder oud te worden en nog sterk en fier te sterven? En okee, de mens zal zich misschien niet direct uitroeien d.m.v. het verranderende klimaat, echter blijft het een feit dat het veranderende klimaat geen positieve gevolgen heeft op de natuur en op de mens (al zal de verwende en arrogante westerse mens hier waarschijnlijk niet veel van merken).
||
Citaat:
Kijk: in het paradijs leefden de mensen volgens de natuurlijke wetten, daarna (toen ze verdreven werden) konden ze zich boven de natuur plaatsen met alle gevolgen van dien. Misschien zal de zondeval dus ook ooit daadwerkelijk komen als de mens op dezelfde voet doorgaat als hij nu bezig is.
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() 2. ![]() Ik weet niet precies waar het aan ligt hoor.. maar misschien hebben ze in Afrika minder natuurlijke hulpstoffen tot hun beschikking (waardoor er minder mensen leven) of ze gebruiken ze niet zoals we ze in Europa gebruiken.. (en kom nou niet met een lulverhaal over uitbuiting) 3. Natuurlijk zou ik dat verschrikkelijk vinden.. Maar misschien moeten ze eerst eens aan geboortebeperking gaan doen.. Zodat de natuurlijke hulpstoffen matchen met het aantal personen (of ze moeten ze anders/ efficienter gaan benutten) zodat de kwaliteit vh leven hoger word. Zodat ze beter de Malaria-mug kunnen bestrijden ![]() If only 16.6 % of the Africans are Catholic why do they blame the pope for aids |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|