Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2005, 21:22
naatje287
naatje287 is offline
Citaat:
Sketch schreef op 28-03-2005 @ 21:02 :
Voor mij geeft kut en lul soms extra nadruk
Dat kan, dan verschillen we van mening wat echt helemaal niet erg is, en ik hou wel van een pittige discussie dus is het helemaal goed!!! Wat vind jij dan een boek waarvan je zegt: "dat vind ik helemaal fantastisch?"
Oud 28-03-2005, 21:27
naatje287
naatje287 is offline
Citaat:
RoxX schreef op 24-03-2005 @ 22:25 :
ik denk dat sex vaak wel in een boek hoort.. vooral in literatuur.. je kan toch ook niet van die twee verliefde personen in een boek verwachte dat ze zich een boek van 300 bladzijdes lang in gaat houde he
Ik vind ook de gevoelens en de aantrekkingen die "de daad" opwekken veel interessanter. Ook in het echte leven is vaak het ervoor spannender dan de werkelijke ontlading (maar daar gaat het hier niet over).
Het punt wat ik niet snap is dat ik als 17-jarige wordt gezien als een seksmaniak die nergens anders in geinteresseerd is. Als de school zou inzien dat dat niet zo was dan had ik ook wel andere boeken aangeraden gekregen!!!
Wie van jullie kennen het boek "De geschiedenis van mijn kaalheid"en wat vinden jullie daarvan??
Oud 28-03-2005, 21:31
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
naatje287 schreef op 28-03-2005 @ 22:22 :
Dat kan, dan verschillen we van mening wat echt helemaal niet erg is, en ik hou wel van een pittige discussie dus is het helemaal goed!!! Wat vind jij dan een boek waarvan je zegt: "dat vind ik helemaal fantastisch?"
In het algemeen: het Proces, van Kafka.
Waar de woorden kut en lul in worden gebruikt: nog geen een

Maar wat ik met mijn post dus wilde zeggen, hoewel ik begrijp dat het gebruik van zulke woorden vaak niet mooi/goed is, en ik dat meestal ook vind, zijn er ook momenten/situaties in boeken waar die termen juíst goed weergeven waar het om draait.
De banaliteit van seks, bijvoorbeeld. Waarom zoiets maskeren met mooie woorden en uitdrukkingen? (voorbeeld, niet een stelling waar ik achter sta)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 21:34
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
naatje287 schreef op 28-03-2005 @ 22:27 :

Het punt wat ik niet snap is dat ik als 17-jarige wordt gezien als een seksmaniak die nergens anders in geinteresseerd is. Als de school zou inzien dat dat niet zo was dan had ik ook wel andere boeken aangeraden gekregen!!!
Puberteit, MTV, onze wereld wordt gedomineerd door seks, soms bewust, soms heb je het niet eens door. De school denkt hier handig op in te springen, en velen zullen het nog waarderen ook.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 21:36
naatje287
naatje287 is offline
Citaat:
Sketch schreef op 28-03-2005 @ 22:31 :
In het algemeen: het Proces, van Kafka.
Waar de woorden kut en lul in worden gebruikt: nog geen een

Maar wat ik met mijn post dus wilde zeggen, hoewel ik begrijp dat het gebruik van zulke woorden vaak niet mooi/goed is, en ik dat meestal ook vind, zijn er ook momenten/situaties in boeken waar die termen juíst goed weergeven waar het om draait.
De banaliteit van seks, bijvoorbeeld. Waarom zoiets maskeren met mooie woorden en uitdrukkingen? (voorbeeld, niet een stelling waar ik achter sta)
Daar heb je gelijk in, in sommige situaties hoort het, maar vind je het dan nog leuk om te lezen. De laatste tijd is mij opgevallen dat seks in de Nederlandse literatuur vaak heel banaal beschreven wordt en dat dat in het buitenland helemaal niet het geval is.
Het verschil, ja daar staan we ook wel een beetje om bekend, denk stereotypen Nederlandse film.
Soms vind ik het gewoon jammer dat het zo is, want er is genoeg literatuur die ook mooi is zonder grof te zijn
Oud 28-03-2005, 21:49
Verwijderd
Maar de vraag was aanvankelijk of een tekst die dergelijke woorden bevat wel of niet 'literair' is.
Wat dus duidelijk wel zo is, of je het nu liever wel leest of niet.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 21:50
naatje287
naatje287 is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 28-03-2005 @ 22:49 :
Maar de vraag was aanvankelijk of een tekst die dergelijke woorden bevat wel of niet 'literair' is.
Wat dus duidelijk wel zo is, of je het nu liever wel leest of niet.
Nee dat was mijn vraag niet, mijn vraag was wat jullie van het taalgebruik vinden
Oud 28-03-2005, 21:52
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
naatje287 schreef op 28-03-2005 @ 22:36 :
Daar heb je gelijk in, in sommige situaties hoort het, maar vind je het dan nog leuk om te lezen. De laatste tijd is mij opgevallen dat seks in de Nederlandse literatuur vaak heel banaal beschreven wordt en dat dat in het buitenland helemaal niet het geval is.
Het verschil, ja daar staan we ook wel een beetje om bekend, denk stereotypen Nederlandse film.
Soms vind ik het gewoon jammer dat het zo is, want er is genoeg literatuur die ook mooi is zonder grof te zijn
Nee, ik vind het inderdaad niet leuk om te lezen. Maar dat heeft meer met mijn smaak qua boeken te maken, ik houd sowieso niet van de Nederlandse literatuur voor zover ik die ken, Wolkers, 't Hart, Mulisch. Eigenlijk wat jij nu beschrijft. Dat doet echter niet af aan het feit dat hun boeken wel een zekere literaire waarde hebben, omdat ze ons met de neus op de feiten drukken. Terwijl wij wegdromen naar fantastische werelden, geleid door hoogstaande taalkunsten, schrijven zij hoe het eigenlijk is, zij het soms wat extreem. Dat is minstens net zo belangrijk.

En wat me net opvalt, ik dacht dat wij van mening verschilden, wat niet echt zo blijkt te zijn. Als je je openingspost ook zo had verwoord, had je veel betere reacties gekregen, denk ik.

Edit: typo's

Laatst gewijzigd op 28-03-2005 om 22:02.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 21:53
naatje287
naatje287 is offline
Citaat:
Sketch schreef op 28-03-2005 @ 22:52 :
Nee, ik vind het inderdaad niet leuk om te lezen. Maar dat heeft meer met mijn smaak qua boeken te maken, ik houd sowieso niet van de Nederlandse literatuur voor zover ik die ken, Wolkers, 't Hart, Mulisch. Eigenlijk wat jij nu beschrijft. Dat doet echter niet af aan het feit dat hun boeken wel een zekere literaire waarde hebben, omdat ze ons met de neus op de feiten drukken. Terwijl wij wegdromen naar fantastische werelden, geleid door hoogstaande taalkunsten, schrijven zij hoe het eigenlijk is, zij het soms wat extreem. Dat is minstens net zo belangrijk.

En wat me net opvalt, ik dacht adt wij van mening verschilden, wat niet echt zo blijkt te zijn. Als je je openingsdpost ook zo had verwoord, had je veel betere reacties gekregen, denk ik.
Inderdaad toch vreemd, eerst dacht ik dat je sarcastisch wilde zijn, maar je blijkt toch inhoud en ook nog eens min of meer dezelfde mening te hebben! De wereld is vreemd!
Reageren

Regels voor berichten