Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2005, 13:36
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-04-2005 @ 14:33 :
Ja maar stel dat iemand 4 jaar over zijn hbo doet en vervolgens graag naar de universiteit wilt (nog eens 3 tot 5 jaar), dan ben je al ruim over die 6 jaar heen. Dat vind ik niet helemaal eerlijk. Hierdoor dwing je mensen die graag naar de universiteit willen met een havo diploma om direct na het behalen van hun P door te stromen. En was dit niet wat ze in de toekomst willen afschaffen? Een beetje tegenstrijdig dus. En ja, je kan je VWO diploma halen, maar er zijn er zat die een gerichte opleiding willen en niet nog eens 2 jaar VWO. Naja, ik vind het gewoon een beetje krom.

Maar inderdaad, 6 jaar voor een 4 jarige studie is meer dan voldoende lijkt mij.
Ze willen sowieso van het hele doorstromen af. Wanneer het jou nog nodig lijkt om door te stromen naar het WO na het HBO lijkt het me dat je daarin durft te investeren. Het heeft niet zoveel zin om iets te gaan doen op WO-niveau als je er niets mee wilt doen en het zichzelf niet terugverdient.
Had je sowieso WO willen doen, had je na de havo maar vwo moeten gaan doen. Korter en goedkoper.

Het houdt ergens op en 6 jaar voor een 4-jarige studie vind ik een hele redelijke termijn.
Voor ziekte krijg je een vergoeding uit het afstudeerfonds, voor een bestuursfunctie die veel tijd vergt die je niet kunt gebruiken voor je studie krijg je een bestuursbeurs, dus die argumenten vind ik ook onzin om een langere termijn aan te hangen.
Een extra master doe je omdat het je nuttig lijkt en die investering verdient zich dan wel weer terug.

Laatst gewijzigd op 27-04-2005 om 13:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2005, 16:44
Verwijderd
Die bijgestelde plannen klinken heel redelijk, imo. Zes jaar, daar kan niemand over klagen. En die 3000 euro, ach ja, als je in jezelf gelooft, dan durf je ook in jezelf te investeren. Daarnaast mogen hogescholen en universiteiten zelf bepalen of ze het ook gaan invoeren, ik begreep dat veel universiteiten het niet zien zitten... dus misschien dat het heel anders gaat lopen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-04-2005 @ 14:33 :
Ja maar stel dat iemand 4 jaar over zijn hbo doet en vervolgens graag naar de universiteit wilt (nog eens 3 tot 5 jaar), dan ben je al ruim over die 6 jaar heen. Dat vind ik niet helemaal eerlijk. Hierdoor dwing je mensen die graag naar de universiteit willen met een havo diploma om direct na het behalen van hun P door te stromen. En was dit niet wat ze in de toekomst willen afschaffen? Een beetje tegenstrijdig dus. En ja, je kan je VWO diploma halen, maar er zijn er zat die een gerichte opleiding willen en niet nog eens 2 jaar VWO. Naja, ik vind het gewoon een beetje krom.
Het is heel simpel. Als je door wilt stromen naar de universiteit via het HBO, wat heel goed mogelijk is, dan moet je dus in het eerste jaar HBO even goed je best doen om wel in een jaar je propaedeuse te halen. Weet je al op de middelbare school dat je naar de universiteit wilt, dan moet je wanneer mogelijk VWO doen.

Maar ik geef het volmondig toe hoor, de aanpassing van het middelbaar en hoger onderwijs is volkomen tegenstrijdig. Een belangrijke motivering van de tweede fase was zelfstandiger leerlingen af te leveren die makkelijker konden doorstromen. Termen als 'strategisch kiezende havist' werden geïntroduceerd, waarmee gedoeld werd op mensen die bewust HAVO deden om zowel het praktijkgerichte HBO als de theoretische universiteit te laten proeven.

Maar wat gebeurt er, met de Bama-structuur draait men het doorstroomeffect van de tweede fase weer volledig terug. Immers een HBO-bachelor is niet gelijkwaardig aan een WO-bachelor, waardoor het HBO-bachelor de facto nog steeds waardeloos is. De enige manier is dus nog steeds via de HBO-P, maar die wordt ook bemoeilijkt door deze plannen. En het ergste is nog wel, dat het doorstromen op de middelbare school óók nog onmogelijk wordt gemaakt.

Ik heb zelf ook HAVO en VWO gedaan, maar dat kon onder het oude regime nog prima. Het enige verschil was een extra vak (HAVO zes examenvakken en VWO zeven). Dat was dus een kwestie van een makkelijk in te halen, feitelijk vak kiezen (geschiedenis bijvoorbeeld) en je was binnen. Bij ons stroomde zo'n 30% van de HAVO door naar het VWO. Dat is nu ondenkbaar.

Wat mij betreft is het dus heel simpel. Wil je naar de universiteit, dan moet je waar mogelijk VWO hebben. Als dat niet mogelijk is, omdat het doorstromen belemmerd wordt, dan is dat een probleem van de tweede fase waar je tegen moet strijden, en niet tegen dit systeem. Want wees eerlijk, de wereld zit echt niet te wachten op mensen die vier jaar HBO doen en ook nog eens vijf jaar uni en uiteindelijk pas tegen hun dertigste eens productief worden (no offense Sovereign).
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 27-04-2005 @ 17:44 :
Die bijgestelde plannen klinken heel redelijk, imo. Zes jaar, daar kan niemand over klagen. En die 3000 euro, ach ja, als je in jezelf gelooft, dan durf je ook in jezelf te investeren. Daarnaast mogen hogescholen en universiteiten zelf bepalen of ze het ook gaan invoeren, ik begreep dat veel universiteiten het niet zien zitten... dus misschien dat het heel anders gaat lopen.
Ik denk eigenlijk dat het geen invloed zal hebben. Uit onderzoek van de UvA is al gebleken dat studenten nauwelijks worden beïnvloed door financiële prikkels. Het beloven van een bonus van 1500 euro en een laptop als men zijn P binnen een jaar had bleek geen invloed te hebben op een controlegroep eerstejaars economie.

Andersom is het ook te verwachten dat hoger collegegeld geen invloed zal hebben, of althans de verkeerde. Ik denk zelf dat mensen die toch al een studie doen waarmee ze waarschijnlijk goed gaan verdienen (rechten, bedrijfskunde, natuurkunde) het best aandurven dat geld te lenen. Die mensen maakt het niet zoveel uit.

Mensen die een 'minder nuttige' studie doen, hebben veelal toch al een schuld (vreemd genoeg hebben antropologen, filmwetenschappers en filosofen altijd meer studieschuld dan de rechten- en economiestudenten). Daar ontstaat dus een houding van 'ach, die 4000 euro voor een master kan er ook nog wel bij, ik heb toch al 18.000 euro schuld en van een kale werkloze kip kun je toch niet plukken'. Schiet zijn doel dus voorbij.

Anderszins zul je ook een groep mensen krijgen die zijn examen niet eens afwacht. Wie echt niet wil lenen, zal genoegen nemen met een bachelor, en hopen dat op de arbeidsmarkt een werkgever in hem wil investeren en hem op zijn kosten een master wil laten halen. Dan krijg je dus nog meer versnippering en ondoorzichtigheid op de arbeidsmarkt omdat mensen niet per definitie de universiteit verlaten met een masterbul, maar in allerlei stadia van het curriculum, afhankelijk van het moment waarop het geld op was.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten