Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2005, 18:21
Drez
Drez is offline
Waarom actie?
Op woensdag 27 april gaan we met veel studenten naar Den Haag. Die middag wordt er in de Tweede Kamer gedebatteerd over de plannen van staatssecretaris Rutte voor het hoger onderwijs. Als de plannen doorgaan, komt de kwaliteit van het hoger onderwijs nog sterker onder druk te staan dan nu al het geval is, en zullen studenten met torenhoge collegegelden geconfronteerd worden. Dat is natuurlijk voor niemand leuk, en die plannen moeten dan ook van tafel! De Tweede Kamer moet Rutte tot de orde roepen en aan het kabinet duidelijk maken dat we niet zitten te wachten op een studierantsoen, maar dat we gewoon goed onderwijs willen!

Maar wat zijn die plannen dan?
Collegegeld naar € 4500,- !?!
Rutte wil een studierantsoen invoeren, ook al noemt hij het leerrechten. Als je meer dan anderhalf jaar uitloopt, ga je fors meer betalen, tot € 4500,- Dat is niet alleen nergens voor nodig, het voegt ook niks toe aan de kwaliteit van het onderwijs. Het zal eerder aansturen op een 'zesjescultuur' dan op de door Rutte zo fel verdedigde begeisterung. Studenten die langer over hun studie doen, bijvoorbeeld omdat ze zich inzetten als verenigingsbestuurder of in de medezeggenschap, worden hier fors voor gestraft. HBO-studenten die een bachelor aan de universiteit willen volgen moeten daar flink voor betalen, want met het schakeljaar erbij zit je al gauw over de vijfenhalf jaar heen. Studenten die een tweede studie willen doen, een extra master, een langere stage lopen, kortom mensen die extra verdieping zoeken in hun studie, kunnen het shaken.

Medezeggenschap afbreken ?!?
Een van de beste manieren om de kwaliteit van het onderwijs hoog te houden is een sterke medezeggenschap op de instelling. De medezeggenschap maakt het onderwijs iedere dag mee en weet precies wat er moet verbeteren. Sinds de invoering van de MUB (Wet Modernisering Universitaire Bestuursstructuren) in 1997 is de medezeggenschap er echter flink op achteruitgegaan. Ze mag wel meepraten, maar heeft steeds minder te vertellen gekregen. Als Rutte echt wat wil doen aan de kwaliteit van het hoger onderwijs, geeft hij de medezeggenschap hele duidelijke en sterke bevoegdheden.

Het plan is echter om vrijwel niets te regelen in de nieuwe wet op het hoger onderwijs omtrent medezeggenschap. In het kader van 'daar komt men op de instelling wel uit' wordt gesproken over zorgplichten. De kans is groot dat de medezeggenschap ófwel helemaal niks meer te vertellen heeft, óf haar zittingsperiode lang aan het ruzieën is over waar ze wel en niet over mee mag praten. Terwijl het over de inhoud zou moeten gaan!

Put your money where your mouth is...
De kenniseconomie. Een kennissamenleving. Kenniswerkers, kenniskringen, meer hoger opgeleiden. Als je de kabinetsnota's er op naslaat houdt het niet op met de kennis. Maar mag dat dan ook wat kosten? De afgelopen decennia is het aantal studenten in het hoger onderwijs met sprongen omhoog gegaan. Het budget voor hoger onderwijs is echter maar mondjesmaat meegestegen. En dan krijg je dus die overvolle collegezalen, het gebrek aan begeleiding en dat minimum aan contacturen waar we nu mee geconfronteerd worden. De € 250 miljoen uit het paasakkoord is een heel mooi begin en lost een deel van de schulden uit het verleden op. Maar je kunt natuurlijk niet blijven verwachten dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten.

Maar wat dan wel?
Eigenlijk heel simpel. De invoering van leerrechten (studierantsoen) beperkt de studenten en een slecht plan. Daarnaast gaat de invoering ook nog eens naar verwachting ruim € 100 miljoen kosten, wat natuurlijk wel beter besteed kan worden. In plaats van de medezeggenschap verder te degraderen zou ze duidelijke heldere bevoegdheden moeten krijgen. Dat scheelt ook weer een hoop geruzie en bureaucratie op de instellingen.

Bron en meer info: www.27april.nl
(12u @ Malieveld).
Oud 13-04-2005, 19:43
Verwijderd
Goh, 'gaan we weer met veel studenten'? Tot nu toe scholen bejaarden bij een bingoavond meer samen, dan er studenten op demonstraties komen...
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 20:00
Drez
Drez is offline
Achja, dat staat leuker he, ik heb het ook niet verzonnen.

En ´vroegerrr´ waren er natuurlijk wel veel mensen. Plus dat er nog allemaal dingen geregeld worden om er voor te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen komen, zoals een vrije dag voor iedereen etc.
Oud 14-04-2005, 11:05
Kim18
Kim18 is offline
Citaat:
alluman schreef op 13-04-2005 @ 20:43 :
Goh, 'gaan we weer met veel studenten'? Tot nu toe scholen bejaarden bij een bingoavond meer samen, dan er studenten op demonstraties komen...
Inderdaad ...

'Mensen doe er wat aan zou ik zeggen!'
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 11:19
Wawl
Wawl is offline
Mooie zaak, maar helaas moet ik gewoon afstuderen.
Oud 14-04-2005, 14:13
ganralph
ganralph is offline
tja, als ik daarvoor een verplichte onderwijsbijeenkomst mis, zit ik nog een jaar langer vast aan het klote-systeem. dus regel maar die vrije dag

overigens zijn moderne studenten (itt vroeger) echt gigantisch sneu als ze gaan demonstreren. eind vorig jaar waren er ook acties. komen ze met spandoeken door de bibliotheek van de UvA rennen en gillen dat ze het er allemaal niet mee eens zijn. kijk, in die bibliotheek hoef je niemand te overtuigen van je standpunt, daarvoor moet je bij de politiek zijn. maar als ik (en anderen) nog zware opdrachten/scripties/weet ik wat moet maken, dan irriteert dat echt als je met 25 man komt staan gillen (nogmaals: op een plek waar het geen zin heeft).

waarom gaat de politiek op 27 april ineens wel luisteren volgens jullie?

ik wacht nog vrolijk verder op de "harde" en ludieke acties die waren aangekondigd. ik ga niet met een klein groepje en een aantal slechte spandoek-leuzen mezelf voor lul zetten op het malieveld, waar de politiek zich geen hut van aantrekt.

de Maagdenhuisbezetting was een mooi plan, maar ook hier bleek dat veel studenten niet weten hoe je actie voert
(ze hadden zwaar gereedschap meegenomen: waarvoor???; en dan zo'n miep: "we moeten het dak op, want ik heb gehoord dat ze je dan niet mogen oppakken"; enz)

doe het goed of doe het niet
Oud 18-04-2005, 21:16
Drez
Drez is offline
up
Oud 22-04-2005, 18:17
SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Ik maakte er zelf ook al een topic over net maargoed ik werd naar dit topic verwezen dus heb de mijne inmiddels verwijderd!

Ik heb een mail ontvangen van mn school hierover. De hanzehogeschool en universiteit in grunn gaan met een aantal bussen heen, mochten er voldoende aanmeldingen zijn!

Ik ga denk ik wel staken als ik kan op die datum! I mean...ik zou zoveel collegegeld lang niet kunnen ophoesten, omdat ik mn "leven" volledig zelf moet financieren en niet op mn ouders vermogen teer
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 20:14
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
mn vriendje heeft die website gemaakt<3!!!!!
Oud 23-04-2005, 12:52
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ja, hoi, weer demonstreren.
Veel plezier, ik ga wat nuttigs doen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 13:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wat ik me afvraag he? Is de rest van het kabinet met die plannen eens? Want Rutte kan zulke dingen wel zeggen, maar dan zal hij toch eerst meer kamerleden moeten overtuigen? En ik geloof er vrij weinig van dat dat hem gaat lukken. Of ik snap het niet. Of ik mis iets (ik heb het ook niet zo gevolgd).

Mja, de plannen zijn stom. Maar de meest stomme plannen komen vrijwel nooit door, of in ieder geval niet de eerste 5 jaar.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 13:53
Levitating Nun
Citaat:
Chloe Siere schreef op 23-04-2005 @ 14:03 :
Wat ik me afvraag he? Is de rest van het kabinet met die plannen eens?
Niet van belang. Het Kabinet functioneert als organisch geheel. Ieder van de Ministers staat achter gekozen beleid (hoeft niet persoonlijk te zijn natuurlijk).
Als er al meningsverschillen zijn, dan komen we dat pas over 25 jaar te weten. Ministerraden zijn geheim.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 14:00
Verwijderd
Ik ga wel, om te rellen, maar niet omdat ik vind dat studenten niet binnen 5.5. jaar kunnen afstuderen. Dat kan namelijk iedereen met gemiddelde intelligentie en gemiddeld doorzettingsvermogen, als we het hebben over een vierjarige studie.

Wel vind ik dat er meer aandacht moet worden besteed aan de uitzonderingsgevallen - HBO-doorstromers, mensen met een langdurige ziekte, et cetera.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 15:45
one.
one. is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 23-04-2005 @ 14:53 :
Niet van belang.
2/3 moet het er toch mee eens zijn?
Oud 23-04-2005, 15:56
Levitating Nun
Citaat:
SnakeZ schreef op 23-04-2005 @ 16:45 :
2/3 moet het er toch mee eens zijn?
Er wordt zelden gestemd in de Ministerraad. Het Regeerakkoord is de randvoorwaarde voor vrijwel elk beleid en besluit.

Laatst gewijzigd op 23-04-2005 om 16:08.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 23-04-2005 @ 13:52 :
Ja, hoi, weer demonstreren.
Veel plezier, ik ga wat nuttigs doen.
Dat vat zo ongeveer samen hoe ik erover denk.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 17:22
Drez
Drez is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-04-2005 @ 17:01 :
Dat vat zo ongeveer samen hoe ik erover denk.
Goed hoor Meph!

Ik ga wel, en er komt waarschijnlijk maandag nog een ´actie´/iets in Groningen om de aandacht te vestigen op woensdag, zodat meer mensen ervan af weten.
Oud 23-04-2005, 19:13
IvdSangen
IvdSangen is offline
Er vertrekken bussen vanaf de TU/e dus ik denk dat ik wel meega. Ik vind de plannen belachelijk, aangezien de plannen meer op een onderwijsdevaluatie dan op een kennis-economie stimulans duiden. Ik wil in de toekomst misschien nog wel een extra master of zelfs extra studie doen. Op deze manier wil ik dat echt niet betalen.

Ik begrijp inderdaad ook dat er mensen zijn die deze demonstratie zinloos vinden. Er komen DJ's draaien en er worden shirtjes verkocht. Dat ze de muziek maar uitzetten, zodat onze stemmen beter te horen zijn. Een beetje keet schoppen is ook niet slecht. Zoals de maagdenhuis bezetting die gewoon veel minder braaf had moeten verlopen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 11:45
ganralph
ganralph is offline
in de hele wereld wagen studenten hun leven om corruptie, dictators en weet ik veel wat aan te pakken, maar nee in nederland gaan we met een dj op het malieveld ranja staan drinken voor een relatief onbenullig iets ("onbenullig" om de redenen die nare man noemde).

ja, in dat opzicht schaam ik me weer om nederlandse student te zijn.
Oud 24-04-2005, 12:01
Verwijderd
Je hoeft je niet te schamen als je komt en gaat rellen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 12:13
Global
Global is offline
als ik een student was zou ik gaan om te rellen.. meer niet
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 18:58
Kim18
Kim18 is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-04-2005 @ 13:01 :
Je hoeft je niet te schamen als je komt en gaat rellen.
Wat versta je eigenlijk onder 'gaan rellen'? Volgens mij schrik je dan ook studenten af om te gaan ...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:18
Verwijderd
Ik ben erbij, ben het er mee eens dat je in 5,5 jaar af kunt studeren, maar als je uni gaat doen na hbo ben je mooi de pineut, of bestuursfuncties, langdurige ziekte etc.

Kortom: er moet nog een hoop bij geschaafd worden aan de plannen

En natuurlijk is een beetje rellen best gaaf
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Kim18 schreef op 24-04-2005 @ 19:58 :
Wat versta je eigenlijk onder 'gaan rellen'? Volgens mij schrik je dan ook studenten af om te gaan ...
Ach, er hoeven geen dingen gesloopt te worden maar er mag best een beetje druk uitgeoefend worden op die boneheads in het kabinet.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 00:15
Drez
Drez is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-04-2005 @ 20:32 :
Ach, er hoeven geen dingen gesloopt te worden maar er mag best een beetje druk uitgeoefend worden op die boneheads in het kabinet.
precies.
Oud 25-04-2005, 00:16
Verwijderd
k wil niet in mijn eentje.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 00:20
Drez
Drez is offline
Ik ga ook! Dus al 2!
Oud 25-04-2005, 09:11
Verwijderd
De Volkskrant meldt vandaag dat een ruime meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het plan van Rutte op twee punten moet worden aangepast. Ten eerste moet de studieduur van vijfeneenhalf jaar omhoog naar zes en ten tweede moet het 'boetecollegegeld' na die zes jaar niet 6500 maar 4500 euro worden. Dat is goed om te weten, blijkbaar zijn er nog meer mensen met verstand in hun donder.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 09:55
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
sann schreef op 24-04-2005 @ 20:18 :
Ik ben erbij, ben het er mee eens dat je in 5,5 jaar af kunt studeren, maar als je uni gaat doen na hbo ben je mooi de pineut, of bestuursfuncties, langdurige ziekte etc.

Je kan niet automatisch zeggen dat je met een jaar bestuur automatisch die 5,5 jaar niet kan halen. Ik heb in mn 1e jaar zwaar pfeiffer gehad, in het 2e jaar een bestuursfunctie gedaan, in het 3e jaar lekker niks en vanaf begin volgend jaar ga ik met een paar anderen een dispuut opzetten en in het 2e semester stage lopen. En dan nog een 2e stage in het half jaartje dat ik uitloop.

Maar ja, ik doe dan ook Rechten, dus dat telt eigenlijk niet
Oud 25-04-2005, 11:25
Drez
Drez is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-04-2005 @ 10:11 :
De Volkskrant meldt vandaag dat een ruime meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het plan van Rutte op twee punten moet worden aangepast. Ten eerste moet de studieduur van vijfeneenhalf jaar omhoog naar zes en ten tweede moet het 'boetecollegegeld' na die zes jaar niet 6500 maar 4500 euro worden. Dat is goed om te weten, blijkbaar zijn er nog meer mensen met verstand in hun donder.
He-he eindelijk
Maar het kan altijd nog beter natuurlijk.
Oud 25-04-2005, 11:35
Verwijderd
Wat mij vooral tegenstaat is de walgelijke VVD-gedachtengang die achter deze plannen zit. Dom idealisme, volslagen blindheid voor de feiten. Echt de gedachtenkronkel van een verstokte vrije-marktidealist.

Daarom ga ik demonstreren. Niet omdat ik vind dat studenten niet binnen vijfeneenhalf jaar een opleiding moeten kunnen afmaken, want zoals ik zei kan zelfs iemand met zeer gemiddelde intelligentie dat nog makkelijk doen. Geschiedenis, filosofie, rechten, politicologie, noem ze allemaal maar op - ze stellen geen reet voor, je kunt er met een kléin beetje meer inzet dan gemiddeld in vier jaar afstuderen met achten gemiddeld.

Nee, waar het mij om gaat is de idioterie van marktwerking in het hoger en wetenschappelijk onderwijs. Dat werkt niet en is schadelijk voor de kwaliteit van het onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 11:45
Drez
Drez is offline
Ik ben het eens met je motieven hoor, maar ik vind ook dat er soms gewoon redenen zijn waarom het gewoonweg niet mogelijk is om binnen dat aantal jaren wat er voor staat af te studeren.

En nu ga ik even meehelpen een bord op het Akerkhof hangen waar de demonstratie op wordt aangekondigd

[edit,was tegen de grondwet. Ook goed ]

Laatst gewijzigd op 25-04-2005 om 14:27.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:34
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Maar is het dus zo dat je in totáál 6 jaar mag studeren? Want 6 jaar over 1 opleiding en niet door kunnen stromen naar de universiteit is natuurlijk onzin. De opleiding aan de universiteit is een andere opleiding dus dan begin je in wezen weer opnieuw.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 16:45
one.
one. is offline
Zit nu nog op het VWO, maar ik had een vraagje over de Universiteit.

Kan je meerdere studies tegelijk doen? (politicologie en filsofie tegelijk bijvoorbeeld?)
Oud 26-04-2005, 17:14
Verwijderd
Citaat:
SnakeZ schreef op 26-04-2005 @ 17:45 :
Zit nu nog op het VWO, maar ik had een vraagje over de Universiteit.

Kan je meerdere studies tegelijk doen? (politicologie en filsofie tegelijk bijvoorbeeld?)
Ja. Waarom open je daar geen nieuw topic over, met deze demonstratie heeft het weinig te maken.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 17:23
one.
one. is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-04-2005 @ 18:14 :
Ja. Waarom open je daar geen nieuw topic over, met deze demonstratie heeft het weinig te maken.
Het was maar een klein vraagje, topic zou na drie posts uitsterven.
Oud 26-04-2005, 18:00
Maurice
Maurice is offline
ik fiets wel even langs.
Oud 26-04-2005, 18:55
Stff
Stff is offline
misschien wel ff langs tog maar 2 uurtjes les en zit dan tog al in den haag
Oud 26-04-2005, 20:03
Sasz
Sasz is offline
wil best demonstreren hoor, ben t er ook mee eens, maar ja school he....
heb belangrijke lessen en tja ik moet nou eenmaal mn school halen van de overheid
Oud 26-04-2005, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 26-04-2005 @ 16:34 :
Maar is het dus zo dat je in totáál 6 jaar mag studeren? Want 6 jaar over 1 opleiding en niet door kunnen stromen naar de universiteit is natuurlijk onzin. De opleiding aan de universiteit is een andere opleiding dus dan begin je in wezen weer opnieuw.
Nee, dat vind ik niet. Als je via het HBO naar de universiteit wilt dan kan dat binnen één jaar. Het is echt niet moeilijk om gewoon alle vakken te halen en met je P door te stromen. Vervolgens heb je op de universiteit ook een half jaar uitloop. Ik ben er op zich wel voor om die doorstromers dan een half jaar extra te geven.

Maar je begrijpt dat het natuurlijk niet spoort om eerst mensen zes jaar op het HBO te laten klungelen en ze dan ook nog zes jaar op de universiteit bezig te houden.

- edit:

Studenten: zes jaar leerrechten ook niet voldoende

Uitgegeven: 26 april 2005 16:35

RIJSWIJK - Studentenorganisaties zijn nog niet tevreden als de Tweede Kamer er woensdag voor kiest studenten zes jaar te laten studeren in plaats van 5,5 jaar. De Tweede Kamer overlegt woensdag met staatssecretaris Rutte (Onderwijs) over zijn maatregelen om studenten sneller te laten studeren.

Om het studietempo op te voeren wil Rutte studenten voor 5,5 jaar leerrechten geven. Als zij langer over hun studie doen, moeten zij maximaal 4500 euro collegegeld betalen. De Tweede Kamer heeft zich eerder positief over de plannen uitgelaten. Wel pleitten parlementariërs voor een verruiming van de leerrechten van 5,5 naar zes jaar.

Studenten protesteren woensdag op het Plein in Den Haag tegen de plannen van Rutte, voorafgaand aan het overleg in de Tweede Kamer. De organisatoren van de demonstratie zeggen dat zij een uitbreiding van de leerrechten met een half jaar niet voldoende vinden. LSVb-voorzitster Toering noemt de plannen een 'financieel zwaard van Damocles' dat niet leidt tot betere studieresultaten.

De bijeenkomst wordt georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV).

Studenten gaan als de plannen doorgaan volgens de woordvoersters van de studentenorganisaties "risicomijdend gedrag" vertonen. Met de invoering van leerrechten wordt een "zesjescultuur" gecreëerd. Ook hebben studenten volgens hen geen tijd meer voor bestuursfuncties en stages.

ZES JAAR niet voldoende voor een studie van vier jaar? Ik vind dit toch eigenlijk wel triest. Als je een simpele alfa- of gammastudie niet binnen zes jaar kunt afronden, moet je je serieus gaan afvragen of je wel op een universiteit thuishoort.

Laatst gewijzigd op 26-04-2005 om 23:12.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 00:12
IvdSangen
IvdSangen is offline
Ik ben het met je eens dat je met twee jaar uitloop een studie wel moet kunnen halen, maar het gaat zich er om dat zodra je iets extra's wilt doen je genaaid wordt. Je kan geen extra master meer doen, je kan na je HBO geen master meer doen. Je kan geen tweede studie volgen, etc. Dit is precies het tegenovergestelde dan wat je wil hebben in een kennis-economie.

P.S. Je kan niet betekent, je kan waarschijnlijk niet betalen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 07:48
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-04-2005 @ 21:21 :
ZES JAAR niet voldoende voor een studie van vier jaar? Ik vind dit toch eigenlijk wel triest. Als je een simpele alfa- of gammastudie niet binnen zes jaar kunt afronden, moet je je serieus gaan afvragen of je wel op een universiteit thuishoort.
Ik vind het wel heel vervelend van je dat je gamma en alfa-studies over één kam scheert. Bètastudies zijn ook niet moeilijker dan die studies, dat ligt geheel aan de persoon die je bent en of je er aanleg voor hebt, niet aan de studie. En om nou leerrechten te geven die recht evenredig lopen met je IQ...
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 08:57
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 27-04-2005 @ 08:48 :
Ik vind het wel heel vervelend van je dat je gamma en alfa-studies over één kam scheert. Bètastudies zijn ook niet moeilijker dan die studies, dat ligt geheel aan de persoon die je bent en of je er aanleg voor hebt, niet aan de studie. En om nou leerrechten te geven die recht evenredig lopen met je IQ...
Ik beschouw ze samen omdat het studies van vier jaar zijn en daarmee de betastudies van vier jaar, zoals de theoretische wiskunde en natuurkunde, worden uitgezonderd. Over de praktische natuurkundige studies en de medische studies van vijf respectievelijk zes jaar heb ik het niet.

En wat betreft 'aanleg' - iedereen met gemiddelde intelligentie moet in staat zijn om binnen vijfeneenhalf jaar een universitaire opleiding van vier jaar af te maken. Anders ben je gewoon niet slim genoeg, heb je de discipline niet, ben je er het type niet voor, noem de hele rits maar op.

Ik pleit absoluut niet voor leerrechten gekoppeld aan IQ. Maar je zult ook moeten accepteren dat je als universiteit (en in ultimo als overheid) niet kunt aanvaarden dat studenten in een drie keer zo traag tempo studeren omdat ze minder slim zijn.

Als een vmbo'er met een IQ van 90 een universitaire opleiding zou doen, zou hij die misschien uiteindelijk ook wel kunnen afronden, met een duur van vijftien jaar, met intensieve begeleiding en ettelijke herkansingen. Maar zo werkt het dus niet.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 09:15
zeep007
zeep007 is offline
het kut, ik wou graag heen, maar niet kan of wil mee en mijn trein vanuit Groningen om het nog te redden gaat over 20 minuten.
Ik ben wel mentaal bij de demonstratie!
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 09:46
Verwijderd
Citaat:
[ZES JAAR niet voldoende voor een studie van vier jaar? Ik vind dit toch eigenlijk wel triest. Als je een simpele alfa- of gammastudie niet binnen zes jaar kunt afronden, moet je je serieus gaan afvragen of je wel op een universiteit thuishoort. [/B]
Ach ja, wat was het? Rutte die 8 jaar deed over geschiedenis, Verhagen die er iets van 10 jaar erover deed ofzo? En toch zijn zij het nu mede die het beleid gaan bepalen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 10:05
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 27-04-2005 @ 08:48 :
Bètastudies zijn ook niet moeilijker dan die studies, dat ligt geheel aan de persoon die je bent en of je er aanleg voor hebt, niet aan de studie.
Wat ben jij toch walgelijk politiek correct.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 10:18
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 27-04-2005 @ 10:46 :
Ach ja, wat was het? Rutte die 8 jaar deed over geschiedenis, Verhagen die er iets van 10 jaar erover deed ofzo? En toch zijn zij het nu mede die het beleid gaan bepalen.
Dat is ook walgelijk lang (al zullen ze vast bestuursfuncties oid hebben gehad), en ook hypocriet. Wat nog niet wil zeggen dat wij allemaal maar de mogelijkheid moeten hebben zo lang over hun studie te kunnen doen. Op zich vind ik het geen slecht idee (die 6 jaar), en volgens mij heeft de achtergronden van de bewindspersonen in kwestie niet zo heel veel te maken heeft met hun beleid.. Het blijft hypocriet, maar op gegeven moment is dat al gezegd, en moet je ze dat niet blijven verwijten. (ik dnek dat beide personen, als ze dit vantevoren wisten) toch wat harder hadden gewerkt.
Oud 27-04-2005, 10:23
Verwijderd
Hmm, wordt een beetje krap wat betreft tijd, maar een aantal klasgenoten zijn wel gegaan.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 11:19
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 27-04-2005 @ 10:46 :
Dit is natuurlijk ook bullshit. Het feit dat iemand zelf in het verleden ooit iets fout heeft gedaan, wil natuurlijk niet zeggen dat hij daar in het heden nooit meer een uitspraak over mag doen. Dat is toch wel zo kinderachtig.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 13:33
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Nee, dat vind ik niet. Als je via het HBO naar de universiteit wilt dan kan dat binnen één jaar. Het is echt niet moeilijk om gewoon alle vakken te halen en met je P door te stromen. Vervolgens heb je op de universiteit ook een half jaar uitloop. Ik ben er op zich wel voor om die doorstromers dan een half jaar extra te geven.

Maar je begrijpt dat het natuurlijk niet spoort om eerst mensen zes jaar op het HBO te laten klungelen en ze dan ook nog zes jaar op de universiteit bezig te houden.

Ja maar stel dat iemand 4 jaar over zijn hbo doet en vervolgens graag naar de universiteit wilt (nog eens 3 tot 5 jaar), dan ben je al ruim over die 6 jaar heen. Dat vind ik niet helemaal eerlijk. Hierdoor dwing je mensen die graag naar de universiteit willen met een havo diploma om direct na het behalen van hun P door te stromen. En was dit niet wat ze in de toekomst willen afschaffen? Een beetje tegenstrijdig dus. En ja, je kan je VWO diploma halen, maar er zijn er zat die een gerichte opleiding willen en niet nog eens 2 jaar VWO. Naja, ik vind het gewoon een beetje krom.

Maar inderdaad, 6 jaar voor een 4 jarige studie is meer dan voldoende lijkt mij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten