Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2005, 20:04
Halogeen
Halogeen is offline
ik ben er persoonlijk tegen om het aan 'gewone' doppers over te laten, no offence. en xineof, als jij nog de tijd kan vinden mag je het volgende eretopic doen. Ik heb toch nog niet echt een goed idee voor eenvolgende topic. Graag dus =)
Oud 16-05-2005, 20:07
xineof
xineof is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 16-05-2005 @ 21:04 :
ik ben er persoonlijk tegen om het aan 'gewone' doppers over te laten, no offence. en xineof, als jij nog de tijd kan vinden mag je het volgende eretopic doen. Ik heb toch nog niet echt een goed idee voor eenvolgende topic. Graag dus =)
Ok. Mijn excuses, ik wilde iig niet voor iemand anders spreken, even verkeerd ingeschat. Ik zal het volgende topic doen, tenzij we het er gedrieën mee eens zijn dat het eventueel in samenwerking met een DoPper mag.

En wat vindt jij van de stelling ^^?

Laatst gewijzigd op 16-05-2005 om 20:21.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 20:11
Sketch
Sketch is offline
Wat maakt deze foto een dichtersfoto...
Hmm.
Deze foto is, door z'n zwartwitheid, en de compositie sowieso al geen standaardfoto.
De omgeving, het atelier ed, geeft het een kunstzinnig sfeertje, die bij een kunstenaar past.
En omdat wij weten dat hij een dichter is, vinden we het een typische dichtersfoto.

En DoD, ik denk niet dat het uit had gemaakt als de foto net iets anders was geweest. We zien foto's toch niet zoals ze zijn, maar zoals we ze willen zien, bepaalde details zien we niet. Bij je eigen foto's zie je ook alle details die niet mooi zijn, terwijl anderen die niet zien.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 20:14
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 16-05-2005 @ 21:04 :
Ik zie niet waarom een gewone dopper het niet zou kunnen doen, desnoods samen met een fb.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 20:16
xineof
xineof is offline
Citaat:
Sketch schreef op 16-05-2005 @ 21:11 :
En DoD, ik denk niet dat het uit had gemaakt als de foto net iets anders was geweest. We zien foto's toch niet zoals ze zijn, maar zoals we ze willen zien, bepaalde details zien we niet. Bij je eigen foto's zie je ook alle details die niet mooi zijn, terwijl anderen die niet zien.
Zit wat in, al ben ik het er niet geheel mee eens. Maar de werkelijkheid is iets heel anders dan zowel de weergave ervan als de interpretatie/beeldvorming ervan, dus wat dat betreft hebben jullie beiden een punt.

Luceberts gedichten bijvoorbeeld zijn hier een perfect voorbeeld van: transformatie: werkelijkheid - absorbtie en weergave ervan - interpretatie & beeldvorming ervan. Beiden liggen zowel bij dichter als lezer, al is het middelste niet zozeer iets van de lezer en het laatste van zowel lezer als dichter. Denk ik dan.
Oud 16-05-2005, 20:39
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
xineof schreef op 16-05-2005 @ 20:48 :
omfg ik ga Filosofie studeren.

Ja, dat opa-gevoel inderdaad! Het straalt warmte uit, wat dan weer niets met het dichterschap heeft te maken.
Opa's zijn meestal warme mensen. Opa's vertellen verhaaltjes aan hun kleinkinderen, op Letteren worden verhalen gepost en Letteren is het sub-forum onder HET dichtersforum.
Dus opa's en dichters liggen vrij dicht bij elkaar .
Oud 16-05-2005, 20:41
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 16-05-2005 @ 21:39 :
Opa's zijn meestal warme mensen. Opa's vertellen verhaaltjes aan hun kleinkinderen, op Letteren worden verhalen gepost en Letteren is het sub-forum onder HET dichtersforum.
Dus opa's en dichters liggen vrij dicht bij elkaar .
Dichters zijn mensen, Amerikanen zijn mensen (min of meer), Bush is een Amerikaan, Bush is een dichter.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 16:22
Diary of Dreams
Citaat:
Sketch schreef op 16-05-2005 @ 21:41 :
Dichters zijn mensen, Amerikanen zijn mensen (min of meer), Bush is een Amerikaan, Bush is een dichter.
Je heb een behoorlijk zwakke link in je schakel.
En over de eerste twijfel ik ook nog steeds .

Maar we dwalen af ^^.
Oud 17-05-2005, 16:26
Diary of Dreams
Citaat:
Sketch schreef op 16-05-2005 @ 21:14 :
Ik zie niet waarom een gewone dopper het niet zou kunnen doen, desnoods samen met een fb.
Ik eigenlijk ook niet, zo doen wij ook is wat nuttigs toch en we worden er wat meer bij betrokken zegmaar. Ik vertrouw sommige mensen best om een goede eretopic in elkaar te schroeven, en anders laat je het een fb'er nalezen toch, of je doet het samen met een fb'er.
Oud 17-05-2005, 19:03
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Jeetje, ik zie nu pas dat het Eretopic over Lucebert gaat

Voor Nederlands moet ik twee gedichten analyseren, twee gedichten die je zelf gekozen hebt. Ook moet je er zelf een schrijven, maar dat doet er niet toe.

Eén van de gedichten die ik ga analyseren is van Lucebert, en wel deze:

ik draai een kleine revolutie af
ik draai een kleine mooie revolutie af
ik ben niet langer van land
ik ben weer water
ik draag schuimende koppen op mijn hoofd
ik draag schietende schimmen in mijn hoofd
op mijn rug rust een zeemeermin
op mijn rug rust de wind
de wind en de zeemeermin zingen
de schuimende koppen ruizen
de schietende schimmen vallen

ik draai een kleine mooie ritselende revolutie af
en ik val en ik ruis en ik zing

Nu, volgens mij gaat het over vrijheid. Water, wind, golven, zeemeerminnen, schietende schimmen die vallen.. Maar is dat de juiste interpretatie?

Wat ik verder van Lucebert, nouja, van zijn gedichten, vind: het is duidelijk te zijn dat ze in de jaren 50 geschreven zijn, toen dichters het 'standaard gedicht' wilden doorbreken. Daardoor niet minder mooi, heel mooi zelfs. Hij schept heel mooie beelden en gebruikt heel mooie woorden in een heel mooie combinatie. Zijn gedichten vind ik alleen wel moeilijk te begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 19:32
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Limaon schreef op 17-05-2005 @ 20:03 :
Jeetje, ik zie nu pas dat het Eretopic over Lucebert gaat

Voor Nederlands moet ik twee gedichten analyseren, twee gedichten die je zelf gekozen hebt. Ook moet je er zelf een schrijven, maar dat doet er niet toe.

ik ben weer water
op mijn rug rust de wind

Nu, volgens mij gaat het over vrijheid. Water, wind, golven, zeemeerminnen, schietende schimmen die vallen.. Maar is dat de juiste interpretatie?

Wat ik verder van Lucebert, nouja, van zijn gedichten, vind: het is duidelijk te zijn dat ze in de jaren 50 geschreven zijn, toen dichters het 'standaard gedicht' wilden doorbreken. Daardoor niet minder mooi, heel mooi zelfs. Hij schept heel mooie beelden en gebruikt heel mooie woorden in een heel mooie combinatie. Zijn gedichten vind ik alleen wel moeilijk te begrijpen.
Gedichten interpreteren vind ik een van de leukste dingen aan het lezen van gedichten! Nu kan ik natuurlijk wel weer een ellenlange interpretatie gaan geven, maar daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten

Volgens mij kun je het beste stapsgewijs te werk gaan in het analyseren van gedichten:

Ik begin een gedichtenanalyse altijd met het bepalen van de verteller en de toehoorder. De verteller is niet perse de 'ik' figuur, maar het kan wel. Daarna ga ik voor mezelf na tegen wie hij het zou kunnen hebben. Dit hoeft ook niet altijd de 'echte' lezer te zijn.
Als ik beide heb bepaald dan heb ik een referentiekader. Dit is dan een beetje de wereld die de schrijver voor dit gedicht heeft gecreëerd. Binnen dat referentiekader ga ik dan kijken welke symbolen er in het gedicht gebruikt worden. Meestal ga ik dan al denken over mogelijke betekenissen, maar ik denk dat het beter is om voor jezelf er eerst een lijstje van te maken. Als ik die symbolen heb, ga ik voor elk symbool alle logische en minder logische betekenissen opschrijven. Meestal kom ik dan in een bepaald soort trend terecht, waar ik dan een thema aan af kan leiden. Met dat thema kan ik dan vrij snel een bedoeling of een boodschap uit een gedicht destilleren, maar vaak laat ik dat achterwege omdat ik een hekel heb aan moraliserende boodschappen.

Een tip: Werk nooit met vaste definities. Ga altijd uit van waarschijnlijkheden, want echt zeker kom je een betekenis nooit te weten! Gedichten, met name die van de wat abstractere dichters zoals de vijftigers, snap je vaak beter als je het voor jezelf gaat uitschrijven. Althans, in mijn ervaring, want ik denk sowieso makkelijker op papier
Oud 17-05-2005, 19:35
Tsasil
Tsasil is offline
Offtopic: Overigens heb ik nog wat oud lesmateriaal liggen van Piet Paaltjens, waar ik zonder al te veel moeite wel een eretopic van denk te kunnen maken. Mocht er behoefte aan zijn doe ik het graag!
Oud 17-05-2005, 20:07
Diary of Dreams
Citaat:
Tsasil schreef op 17-05-2005 @ 20:35 :
Offtopic: Overigens heb ik nog wat oud lesmateriaal liggen van Piet Paaltjens, waar ik zonder al te veel moeite wel een eretopic van denk te kunnen maken. Mocht er behoefte aan zijn doe ik het graag!
Dat wil Halogeen liever niet
Oud 17-05-2005, 20:25
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 17-05-2005 @ 20:35 :
lijkt me geweldig als we dat materiaal zouden mogen lenen / gebruiken! en als je zelf wilt helpen nog beter!!
Oud 17-05-2005, 20:37
Diary of Dreams
Citaat:
Halogeen schreef op 17-05-2005 @ 21:25 :
lijkt me geweldig als we dat materiaal zouden mogen lenen / gebruiken! en als je zelf wilt helpen nog beter!!
Waarom mag hij dat dan niet gewoon zelf doen?
Oud 17-05-2005, 21:24
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 17-05-2005 @ 21:37 :
Waarom mag hij dat dan niet gewoon zelf doen?
Uniformiteit lijkt me? Gokje hoor

Ik zal het spul eens opdiepen en een opzetje in elkaar draaien
Oud 18-05-2005, 16:05
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 17-05-2005 @ 22:24 :
Uniformiteit lijkt me? Gokje hoor

Ik zal het spul eens opdiepen en een opzetje in elkaar draaien
inderdaad

en gaaf! we zien het wel van je, als je het af hebt .
Oud 26-05-2005, 15:24
indigo
indigo is offline
Ah, Lucebert... daar heb ik ooit, heel lang geleden, eens een gedicht van gelezen. Maar het is me wel bijgebleven. Ik vind 'm erg mooi door de klankherhalingen die erin zitten en het beeld dat hij schept door met name de tweede strofe.

Oogst
nacht. de zomer gaat dood in de nacht
krampachtige veren vallen, krimpend rondom
worgen de wolken de bergen
in de dorpen gefluister en klinkende lippen

nimmer nog gingen gulden ogen zo ver
in het blinkende woud hurken de slapers
en zilveren netten bedelven de herfstzee

zo’n zacht spel is de regen
dat vruchten van verlangen vallen
en handen gaan open een kruis
is gekust en een mes en de dorst
met de donkerste vlammen gelest
Oud 02-06-2005, 20:08
Woodstock
Woodstock is offline
Citaat:
Limaon schreef op 17-05-2005 @ 20:03 :

ik ben weer water
op mijn rug rust de wind

JAA die!
weet je wat je moet doen? je moet het nummer 'Cold Water Music' van Aim downloaden en dat erbij luisteren. volgens mij zijn ze voor elkaar gemaakt, maar ik ben benieuwd wat jij daarvan vindt.
Oud 02-06-2005, 20:22
Verwijderd
Je hebt hem gevonden ^^
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 20:35
Diary of Dreams
Citaat:
Mutant schreef op 02-06-2005 @ 21:22 :
Je hebt hem gevonden ^^
Je had dit topic verstopt
Oud 03-06-2005, 20:50
Woodstock
Woodstock is offline
Citaat:
Mutant schreef op 02-06-2005 @ 21:22 :
Je hebt hem gevonden ^^
ja, volgende keer zoek ik gewoon eerst voordat ik een gedicht in het wild post (ook al VERDIENT dit gedicht het ^^)
Reageren

Regels voor berichten