Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
En wat vindt jij van de stelling ^^?
Laatst gewijzigd op 16-05-2005 om 20:21. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Luceberts gedichten bijvoorbeeld zijn hier een perfect voorbeeld van: transformatie: werkelijkheid - absorbtie en weergave ervan - interpretatie & beeldvorming ervan. Beiden liggen zowel bij dichter als lezer, al is het middelste niet zozeer iets van de lezer en het laatste van zowel lezer als dichter. Denk ik dan.
||
Citaat:
Dus opa's en dichters liggen vrij dicht bij elkaar ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
En over de eerste twijfel ik ook nog steeds ![]() Maar we dwalen af ^^.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Volgens mij kun je het beste stapsgewijs te werk gaan in het analyseren van gedichten: Ik begin een gedichtenanalyse altijd met het bepalen van de verteller en de toehoorder. De verteller is niet perse de 'ik' figuur, maar het kan wel. Daarna ga ik voor mezelf na tegen wie hij het zou kunnen hebben. Dit hoeft ook niet altijd de 'echte' lezer te zijn. Als ik beide heb bepaald dan heb ik een referentiekader. Dit is dan een beetje de wereld die de schrijver voor dit gedicht heeft gecreëerd. Binnen dat referentiekader ga ik dan kijken welke symbolen er in het gedicht gebruikt worden. Meestal ga ik dan al denken over mogelijke betekenissen, maar ik denk dat het beter is om voor jezelf er eerst een lijstje van te maken. Als ik die symbolen heb, ga ik voor elk symbool alle logische en minder logische betekenissen opschrijven. Meestal kom ik dan in een bepaald soort trend terecht, waar ik dan een thema aan af kan leiden. Met dat thema kan ik dan vrij snel een bedoeling of een boodschap uit een gedicht destilleren, maar vaak laat ik dat achterwege omdat ik een hekel heb aan moraliserende boodschappen. Een tip: Werk nooit met vaste definities. Ga altijd uit van waarschijnlijkheden, want echt zeker kom je een betekenis nooit te weten! Gedichten, met name die van de wat abstractere dichters zoals de vijftigers, snap je vaak beter als je het voor jezelf gaat uitschrijven. Althans, in mijn ervaring, want ik denk sowieso makkelijker op papier ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ik zal het spul eens opdiepen en een opzetje in elkaar draaien ![]()
||
Citaat:
![]() en gaaf! we zien het wel van je, als je het af hebt ![]()
||
Citaat:
weet je wat je moet doen? je moet het nummer 'Cold Water Music' van Aim downloaden en dat erbij luisteren. volgens mij zijn ze voor elkaar gemaakt, maar ik ben benieuwd wat jij daarvan vindt.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
|