Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2005, 17:37
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 13-05-2005 @ 16:19 :
kerkgeschiedenis heb ik ooit op de basisschool wel gehad, trouwens, in de 1e, 2e en 3e volgens mij ook wel, maar dat leerde ik nooit, dat vond ik nutteloos en afgrijselijk saai dus leerde ik het niet. Er wordt op mijn school zeker wel van mij verwacht wie Luther, Calvijn, en al die andere kerkvaders waren en hoe hun leven was, maar dat weet ik dus echt niet. Trouwens, onze kerkgeschiedenis ging niet over verschillende kerken, alleen over de hervormde/gerfermeerde, dus dat zijn lang niet allemaal. Maar vroeger bestond de evangelische kerk natuurlijk nog niet.
hmm, wij hebben wel geschiedenis over evangelischen, jehova's getuigen enzo...
Oud 13-05-2005, 18:40
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Dione schreef op 13-05-2005 @ 17:16 :
Dat is dus het verschil tussen evangelisch en protestants. Bij evangelie moet je Jezus aannemen. Bij de protestantsen (ben ik zelf ook) is het geloof veel serieuzer. Alle dingen die gedaan worden zijn vol zonden. Deze moeten vergeven worden, en dat heeft Jezus gedaan voor zijn kinderen, aan het kruis. Dat zijn niet alle mensen, het is maar een heel klein gedeelte. Hoeveel weten we niet. Wel moeten we proberen de zonden te vermijden. Doen wij zonden, dan worden die na de dood verrekent. Hitler heeft veel Joden vermoordt. Joden zijn het volk van God. Doe je hen moedwillig pijn, dan doe je God ook moedwillig pijn. Je kunt dan nog wel zeggen dat je Jezus liefhebt, maar als je zijn volk vermoordt, kan dat niet zo zijn. Wie hem lief heeft, heeft zijn naasten lief.
Dat is natuurlijk onzin. Iedereen heeft recht op vergeving. Jezus is voor ieders zonden gestorven. Ongeacht wat hij of zij gedaan heeft. Als hij/zij spijt heeft van zijn daden en Jezus aanneemt als zijn Verlosser, komt hij/zij gewoon in de hemel.
Oud 13-05-2005, 18:44
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 12-05-2005 @ 21:45 :
[ Ook vinden zij dat je heel eerbiedig met God moet omgaan (dat is ook zo natuurlijk) en vinden daarom bijv, dat je als je tot God zingt niet heel uitbundig mag klappen en zingen en ook geen drumstellen of elektrische gitaren mag gebruiken.
Dat vind ik, christelijk gereformeerd, net zo goed.
Oud 13-05-2005, 20:21
Kokuryu-kai
Kokuryu-kai is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-05-2005 @ 16:26 :
Wow, veel argumenten om het bijzonder onderwijs te verbieden hier.
Tja, stel je voor dat je een brede algemene kennis hebt over iets dat voor een heleboel Nederlanders ontzettend belangrijk is.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 20:28
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 13-05-2005 @ 19:40 :
Dat is natuurlijk onzin. Iedereen heeft recht op vergeving. Jezus is voor ieders zonden gestorven. Ongeacht wat hij of zij gedaan heeft. Als hij/zij spijt heeft van zijn daden en Jezus aanneemt als zijn Verlosser, komt hij/zij gewoon in de hemel.
dit is een beetje off-topic, maar waar baseer je dat op? Noem eens teksten.
Oud 13-05-2005, 20:32
Kokuryu-kai
Kokuryu-kai is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 13-05-2005 @ 21:28 :
# Kolossensen 1 [1 v.] In Denwelken wij de verlossing hebben door Zijn bloed, namelijk de vergeving der zonden;

# Efeziërs 1 [1 v.] In Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar den rijkdom Zijner genade,

# Romeinen 3 [1 v.] Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

# Handelingen 2 [1 v.] En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.

Ik zie niet in waarom dat voor de één wel zou gelden en voor de ander niet.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 09:54
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 13-05-2005 @ 21:28 :
Kruisiging van Jezus.

39 Eén der gehangen misdadigers lasterde Hem: Zijt Gij niet de Christus? Red Uzelf en ons! 40 Maar de andere antwoordde en zeide, hem bestraffende: Vreest zelfs gij God niet, nu gij hetzelfde vonnis ontvangen hebt? 41 En wij terecht, want wij ontvangen vergelding, naar wat wij gedaan hebben, maar deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. 42 En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. 43 En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.
Oud 15-05-2005, 15:03
PierdeRegenworm
PierdeRegenworm is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 13-05-2005 @ 19:40 :
Klopt, iedereen heeft recht op vergeving. Echter die persoon moet dan ook proberen niet meer te zondigen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 08:14
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Dione schreef op 13-05-2005 @ 17:16 :
Dat is dus het verschil tussen evangelisch en protestants. Bij evangelie moet je Jezus aannemen. Bij de protestantsen (ben ik zelf ook) is het geloof veel serieuzer. Alle dingen die gedaan worden zijn vol zonden. Deze moeten vergeven worden, en dat heeft Jezus gedaan voor zijn kinderen, aan het kruis. Dat zijn niet alle mensen, het is maar een heel klein gedeelte. Hoeveel weten we niet. Wel moeten we proberen de zonden te vermijden. Doen wij zonden, dan worden die na de dood verrekent. Hitler heeft veel Joden vermoordt. Joden zijn het volk van God. Doe je hen moedwillig pijn, dan doe je God ook moedwillig pijn. Je kunt dan nog wel zeggen dat je Jezus liefhebt, maar als je zijn volk vermoordt, kan dat niet zo zijn. Wie hem lief heeft, heeft zijn naasten lief.
sorry, maar evangelisch is protestants, ze zijn toch niet katholiek!
en idd wat je zegt slaat nergens op, ik ben ook hervormd, en ik denk er heel anders over als jou, net zoals de mensen die al op deze post gereageerd hebben.
Oud 16-05-2005, 08:20
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 13-05-2005 @ 18:36 :
Ik zit zelf in de Gereformeerde gemeente, dus ik nuanceer je even.

De gergem is niet de zwaarste, je hebt ook nog de oud gereformeerde gemeente, de gereformeerde gemeente in nederland, en de oud gereformeerde gemeente in nederland.
Ik zei ook ongeveer, ik had in grote lijnen ong. de kerken aangegeven, van hervormd heb je ook nog een heleboel verschillende.

Citaat:
Over die wetjes dat heb je goed, alleen ben ik dus van mening dat die wet over hoedjes nog steeds geld, maar dat terzijde. Ook dat over de eerbied heb je goed.
In de bijbel staat dat een vrouw haar hoofd moet bedekken als ze tot God nadert, je nadert meerdere keren per dag tot God en ik vind het een btje schijnheilig om alleen als je in de kerk tot God nadert een hoedje op te doen. Btw, mag je ook een basketbalpet op bij jullie?

Citaat:
Ik snap even niet goed hoe je dat bedoel over dat anders denken. Maar je hebt wel gelijk als je bedoeld dat gergemmers over het algemeen erg rechtlijnig denken. In de zin van dat ze over 'grote' zaken in de Schrift hetzelfde denken.

En bij ons hoef je als niet christen geen hoedje op en rok aan, maar als je blijft komen, dus lid wordt van onze kerk, word er wel verwacht dat je een hoedje op doet en en rok aan trekt. Maar zoveel niet-christenen komen er niet in onze kerk (de Veluwe, he )
Oud 16-05-2005, 11:35
Kokuryu-kai
Kokuryu-kai is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 16-05-2005 @ 09:14 :
sorry, maar evangelisch is protestants, ze zijn toch niet katholiek!
en idd wat je zegt slaat nergens op, ik ben ook hervormd, en ik denk er heel anders over als jou, net zoals de mensen die al op deze post gereageerd hebben.
Uhm, Evangelischen zijn niet protestants. Net als Russich of Grieks-Orthodoxen dat zijn.
Evangelischen zijn niet geworteld in andere protestantse kerken, maken geen deel uit van de protestante cultuur, zijn geen erfgenamen van de reformatie, kennen een volkomen andere beleidscultuur enz. enz.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 13:48
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
nou en, dat maakt geen zier uit, als je christen bent, en niet katholiek, ben je protestant. Bij de PKN, protestantse kerken nederland zit ook de pinkstergemeente.
Oud 16-05-2005, 16:01
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 16-05-2005 @ 14:48 :
nou en, dat maakt geen zier uit, als je christen bent, en niet katholiek, ben je protestant. Bij de PKN, protestantse kerken nederland zit ook de pinkstergemeente.
Protestanten zijn ook katholiek . Alleen niet Rooms-katholiek. Dus de protestanten hebben niets met Rome. De Oud Katholieke kerk heeft ook niets met Rome. En ik denk dat je de stromingen beter in 3 groepen kunt verdelen: Rooms-Katholiek, Protestants en charismatisch, vrijere groepen. Pinkstergemeentes behoren tot die vrije groeperingen, ik weet niet hoe je erbij komt dat ze bij de PKN zitten ? (dat zijn alleen de NHK, GKN, Ev-Luthers)
Oud 17-05-2005, 13:23
Kokuryu-kai
Kokuryu-kai is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 16-05-2005 @ 14:48 :
Er bestaat meer tussen Katholiek en Protestant. Ik zie ook niet in hoe je de evangelischen bij de protestanten kunt scharen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 13:42
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Kokuryu-kai schreef op 17-05-2005 @ 14:23 :
Er bestaat meer tussen Katholiek en Protestant. Ik zie ook niet in hoe je de evangelischen bij de protestanten kunt scharen.
Ik doe ze zelf altijd onder het kopje 'sektes'
Oud 17-05-2005, 16:37
Verwijderd
Citaat:
hasseltboy schreef op 17-05-2005 @ 14:42 :
Ik doe ze zelf altijd onder het kopje 'sektes'
Is een sekte niet gewoon hetzelfde als een kleine religie?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 21:42
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-05-2005 @ 17:37 :
Is een sekte niet gewoon hetzelfde als een kleine religie?
Hm, nee. Sektes hebben nog bepaalde kenmerken die niet alle kleine religies hebben.
Oud 18-05-2005, 18:53
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 17-05-2005 @ 22:42 :
Hm, nee. Sektes hebben nog bepaalde kenmerken die niet alle kleine religies hebben.
Evangelisch is daarom ook geen sekte
Oud 19-05-2005, 14:42
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 18-05-2005 @ 19:53 :
Evangelisch is daarom ook geen sekte
Ik noem het wel zo
Oud 19-05-2005, 15:06
ikkuh56
ikkuh56 is offline
het maakt niet uit naar welke kerk je gaat

als je maar gelooft dat jezus voor jou is gestorven anders moest jij daar hangen!
Oud 20-05-2005, 08:27
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
ikkuh56 schreef op 19-05-2005 @ 16:06 :
het maakt niet uit naar welke kerk je gaat

als je maar gelooft dat jezus voor jou is gestorven anders moest jij daar hangen!
welk evangelie is dat? accepteer jezus of je verdwijnt aan zijn kruis.
Hieraan zie je maar weer dat het inderdaad niet uit maakt of je naar de kerk gaat, zolang je denkbeelden maar kloppen hè.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 09:05
Kitten
Kitten is offline
Ik ben zelf een product van een katholiek opgevoede vader en een ongelovige moeder en ik ben in de buurt van de biblebelt opgegroeid (Lienden in de buurt van Rhenen/Opheusden/Ochten). Maar door mijn vader heb ik wel veel gehoord over de katholieke kerk en ik kom ook nog wel eens bij zijn familie in de Achterhoek (nabij Lichtevoorde).

Ik vind zelf de sfeer in de streng-gereformeerde omgeving waarin ik woon beklemmend en achterbaks. Hier prijst men de heer, pakt vervolgens de auto en gaat thuis TV kijken (stiekum dan). Alle refo's hier zien er hetzelfde uit en de paar die zich wel normaal met mensen inlaten zijn zeldzaam en vluchten meestal naar Wageningen zodra ze kunnen.

In de achterhoek is het vaak losser en daar voel ik me vaak meer thuis dan in Lienden en omgeving. Maarja, of dat daarwerkelijk iets zegt over de vershcillen tussen de stromingen.
Reageren

Regels voor berichten