Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2005, 10:49
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 04-05-2005 @ 11:23 :
Om morele gronden eet ik vlees, ik discrimineer namelijk niet in de levensvormen die ik beëindig.

Hoewel een koe qua genenpoel dichter bij mij staat, wil dat nog niet zeggen dat 'ie meer rechten heeft dan een bloemkool
Oud 04-05-2005, 10:53
ganralph
ganralph is offline
of zoals in the young ones ooit gezegd werd:

i'm not a vegetarian because i love animals, but because i hate plants...
Oud 04-05-2005, 14:25
one.
one. is offline
Citaat:
ganralph schreef op 04-05-2005 @ 11:46 :
de meeste ongelukken gebeuren thuis
*paniek*

Ik ga alles mijn kamer uit gooien!
Citaat:
Levitating Nun schreef op 03-05-2005 @ 17:58 :
[afbeelding]
Oud 04-05-2005, 14:35
Verwijderd
Ja, want Adolf Hitler was vegetariër.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 14:54
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Om morele gronden eet ik vlees, ik discrimineer namelijk niet in de levensvormen die ik beëindig.

Hoewel een koe qua genenpoel dichter bij mij staat, wil dat nog niet zeggen dat 'ie meer rechten heeft dan een bloemkool
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 14:54
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-05-2005 @ 15:35 :
Stalin (vast) niet...
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 14:55
Verwijderd
Vlees is lekker
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 14:59
Vice
Vice is offline
Ik eet heel weinig vlees en om eerlijk te zijn maak ik me ook niet zoveel zorgen om.
Oud 04-05-2005, 15:05
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 04-05-2005 @ 15:54 :
Stalin (vast) niet...
Als Stalin ook vegetariër was is dat voor mij helemaal een reden om nooit te stoppen met vlees eten: je krijgt maar tirannieke trekjes van dat vegetarisme.

Disclaimer: deze post bevat ironie. De auteur is niet aansprakelijk voor eventueel opgewekte gevoelens van belediging.
Oud 04-05-2005, 15:07
Keith
Keith is offline
Misschien moeten we eens lijst maken bet BVers (bekende vegetariers) en dan overwegen of het wel/niet goed is voor een persoon om vegetarier te worden.

Leuke lyric in je sig, no.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 15:26
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-05-2005 @ 23:57 :
Voor zover mij bekend worden vleeseters nog niet substantieel minder oud dan vegetariërs. En de meeste vegetariërs die ik ken zien er ongezond en schraal uit.
In de culturen waar men erg weinig dierenproteine eet gaat men minder snel dood aan hart en vaatziekten of kanker en wordt men gemiddeld ouder. Japan is een sterk voorbeeld.

Citaat:
ganralph schreef op 04-05-2005 @ 11:46 :
de meeste ongelukken gebeuren thuis
*paniek*

iemand heeft weer niet opgelet bij biologie
Zou ik de enige bioloog zijn die geen vlees eet? Volgens mij zijn er veel biologen die geek of weinig of eko-vlees eten juist omdat ze als bioloog zo goed geinformeert zijn.

Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-05-2005 @ 15:35 :
Hitler kon geen vlees eten omdat hij maagproblemen had of Joseph Goebbels heeft deze mythe bedacht om Hitler te verheerlijken.

Trouwens verboden de Nazi's vegetarische organisaties.

Wagner was wel vegetarier. Die zat ook vol haat. Dus misschien is dat een beter 'argument' voor onzekere vleeseters.

Trouwens, Einstein en Pythagoras waren ook vegetarier. Dus misschien is het wel goed voor je wiskundige en natuurkundige vermogens...

Laatst gewijzigd op 04-05-2005 om 15:35.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 04-05-2005 @ 16:26 :
In de culturen waar men erg weinig dierenproteine eet gaat men minder snel dood aan hart en vaatziekten of kanker en wordt men gemiddeld ouder. Japan is een sterk voorbeeld.

En Eskimo's dan?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 16:03
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Ja, maar het ene is niet direct gevolg van het andere. Het heeft vooral te maken met de (verse & rauwe) viscultuur en niet perse omdat ze geen of nauwelijks vlees eten.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Hitler kon geen vlees eten omdat hij maagproblemen had of Joseph Goebbels heeft deze mythe bedacht om Hitler te verheerlijken.

Trouwens verboden de Nazi's vegetarische organisaties.

Wagner was wel vegetarier. Die zat ook vol haat. Dus misschien is dat een beter 'argument' voor onzekere vleeseters.

Trouwens, Einstein en Pythagoras waren ook vegetarier. Dus misschien is het wel goed voor je wiskundige en natuurkundige vermogens...
Mijn post was licht ironisch bedoeld, maar het is toch wel amusant dat je er zo op hapte.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 17:50
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Dit was gewoon een heel uitzonderlijk geval, dus bang? absoluut niet. Ik eet gewoon m'n stukje vlees hoor .
Oud 04-05-2005, 18:49
Keith
Keith is offline
wow, ontopic zeg!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 19:19
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 04-05-2005 @ 17:03 :
Ja, maar het ene is niet direct gevolg van het andere. Het heeft vooral te maken met de (verse & rauwe) viscultuur en niet perse omdat ze geen of nauwelijks vlees eten.
Je verwijt me dat ik een niet directe conclusie trekt en daarna doe je zelf precies hetzelfde?

Er is inderdaad geen direct bewijs dat dierlijke proteine slechter is, ookal zijn er tegenwoordig ook biochemici die dit denken en proberen te bewijzen. Er is wel indirect bewijs.
Juist omdat ze zoveel vis en groenten eten eten ze weinig koe/varken/enz. Dus het komt neer op hetzelfde. Ze eten misschien wel veel vis, ze weten dacht ik toch nog minder vis dan wij vlees eten.
Oud 05-05-2005, 09:17
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 04-05-2005 @ 20:19 :
Je verwijt me dat ik een niet directe conclusie trekt en daarna doe je zelf precies hetzelfde?

Er is inderdaad geen direct bewijs dat dierlijke proteine slechter is, ookal zijn er tegenwoordig ook biochemici die dit denken en proberen te bewijzen. Er is wel indirect bewijs.
Juist omdat ze zoveel vis en groenten eten eten ze weinig koe/varken/enz. Dus het komt neer op hetzelfde. Ze eten misschien wel veel vis, ze weten dacht ik toch nog minder vis dan wij vlees eten.
Dierlijke proteïne is beter opneembaar door het lichaam, meen ik. Probleem is wel weer dat vlees/zuivelproducten relatief veel verzadigd vet bevatten (m.u.v. de magere producten) en in dat opzicht is vis inderdaad veel gezonder.

Ik eet beide niet, maar dat heeft niets met die BSE-toestand te maken.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 10:47
T_ID
T_ID is offline
Aan de ene kant donderen we de smerigste rotzooi de zee in, en aan de andere kant beweren we dat vis gezond is.

uhm, juist, ach, het was toch al niet te vreten.
Oud 05-05-2005, 11:14
MH
MH is offline
Citaat:

Je haalt me de woorden uit de mond. En ach, er is zoveel gevaarlijk. Dat we er op een dag niet meer zijn, houd je toch niet tegen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 16:15
Summerlover
Summerlover is offline
Ik eet sowieso al geen vlees (trouwens niet vanwege die BSE-hype paar jaar terug maar vanwege de bioindustrie)

Maar anders was dit geen reden geweest spontaan m'n vlees te laten staan hoor. Moet je 's de Smaakpolitie kijken die een gemiddeld restaurant binnenloopt; als je ziet wat daar allemaal gebeurt zou je ook spontaan besluiten nooit meer ergens uit eten te gaan.

Moet je niet zo bij stil staan, kan je al je eten wel laten staan vrees ik..
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 16:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
BMF schreef op 05-05-2005 @ 17:15 :
Ik eet sowieso al geen vlees (trouwens niet vanwege die BSE-hype paar jaar terug maar vanwege de bioindustrie)

Maar anders was dit geen reden geweest spontaan m'n vlees te laten staan hoor. Moet je 's de Smaakpolitie kijken die een gemiddeld restaurant binnenloopt; als je ziet wat daar allemaal gebeurt zou je ook spontaan besluiten nooit meer ergens uit eten te gaan.

Moet je niet zo bij stil staan, kan je al je eten wel laten staan vrees ik..
Afijn, maar waarom sojaburgers gaan kanen als het toch allemaal hopeloos is, vraag ik me dan af.
Oud 05-05-2005, 16:53
stampertjuh
stampertjuh is offline
Citaat:
S. schreef op 03-05-2005 @ 16:48 :
Ja, maar ze was toch besmet geraakt in 1998. Ik dacht dat dat ergens werd vermeld.
neej het is pas begin april dit jaar bij dr gevonden, ze is een vrouw van 26. Maar normaal duurt het negen maanden voordat je dood bent na de eerste symptomen, maar bij haar ging het veel sneller
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 17:32
Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-05-2005 @ 17:52 :
Afijn, maar waarom sojaburgers gaan kanen als het toch allemaal hopeloos is, vraag ik me dan af.
Ehm.. ja.. sure.. zolang jij je eigen quote nog maar begrijpt zeg ik dan maar.. Snap de achterliggende gedachte om juist mij te quoten hier niet helemaal meer. Verklaar je nader?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 19:34
Verwijderd
Citaat:
stampertjuh schreef op 05-05-2005 @ 17:53 :
neej het is pas begin april dit jaar bij dr gevonden, ze is een vrouw van 26. Maar normaal duurt het negen maanden voordat je dood bent na de eerste symptomen, maar bij haar ging het veel sneller
Het besmette vlees dat ze gegeten heeft, is wél van 1998?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 19:48
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Nee, ze heeft in de late jaren '80 besmet vlees gegeten. Toen was ze dus nog een kind.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 19:49
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
S. schreef op 05-05-2005 @ 20:34 :
Het besmette vlees dat ze gegeten heeft, is wél van 1998?
De ziekte heeft een zeer lange incubatietijd, tot 20 jaar zelfs. Het is vrijwel uitgesloten dat ze besmet vlees in 1998 in Nederland heeft gegeten, omdat alle Nederlandse koeien sinds 1991 gecontroleerd worden op BSE.
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 19:50
Verwijderd
Citaat:
Mirage2000 schreef op 05-05-2005 @ 20:49 :
De ziekte heeft een zeer lange incubatietijd, tot 20 jaar zelfs. Het is vrijwel uitgesloten dat ze besmet vlees in 1998 in Nederland heeft gegeten, omdat alle Nederlandse koeien sinds 1991 gecontroleerd worden op BSE.
Ah, het moet dus van nog later zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 19:54
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
S. schreef op 05-05-2005 @ 20:50 :
Ah, het moet dus van nog later zijn.
?

De BSE heeft zijn tol niet in Nederland geëist, maar in Engeland. In 1998 was BSE in Engeland een groot probleem, niet in Nederland. Wel werd er voor de zekerheid een aantal koeien afgemaakt ter preventie.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Mirage2000 schreef op 05-05-2005 @ 20:54 :
?

De BSE heeft zijn tol niet in Nederland geëist, maar in Engeland. In 1998 was BSE in Engeland een groot probleem, niet in Nederland. Wel werd er voor de zekerheid een aantal koeien afgemaakt ter preventie.
Ja, maar de besmette vrouw, die ondertussen overleden is.. is gewoon Nederlandse (?)

Ik dacht toch echt ergens gelezen te hebben dat het besmette vlees uit 1998 betrof. Jammer dat ik het nu even niet terug kan vinden.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 20:00
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
S. schreef op 05-05-2005 @ 20:57 :
Ja, maar de besmette vrouw, die ondertussen overleden is.. is gewoon Nederlandse (?)
De ziekte kan zich na 15 tot 20 jaar openbaren. Het is dus vrijwel zeker dat ze het besmette vlees in de jaren '80 heeft veroberd, toen ze nog een kind was, zoals Levi dat al eerder zei.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 20:02
Verwijderd
Hmm, oke.

Ontopic: Ik blijf inderdaad vlees eten.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 20:36
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 05-05-2005 @ 10:17 :
Dierlijke proteïne is beter opneembaar door het lichaam, meen ik. Probleem is wel weer dat vlees/zuivelproducten relatief veel verzadigd vet bevatten (m.u.v. de magere producten) en in dat opzicht is vis inderdaad veel gezonder.

Ik eet beide niet, maar dat heeft niets met die BSE-toestand te maken.
Het heeft inderdaad een hoge voedingswaarde. Maar is dat nu nog zo belangrijk?

En het zijn nu dus niet alleen de vetten waar wetenschappers van denken dan die van vlees minder gezond zijn, nu gaat het dus ook om de proteine/eiwitten. Maar het blijft omstreden omdat er nog niet veel bewijs is en het tegen de algemene gedachte ingaat.
Oud 07-05-2005, 03:51
Pr0xy
Pr0xy is offline
Citaat:
devilcat schreef op 03-05-2005 @ 16:35 :
ik ben nu toch wel bang geworden om mijn vorkje in mijn vlees te prikken

Hoe staan jullie daartegenover?
Rook jij nog sinds men heeft ontdekt dat je er kanker van kunt krijgen, ben je weleens aan de drank sinds men weet dat drank je lever aantast, gebruik je weleens een muis/strijkijzer sinds men weet dat je er rsi van kunt krijgen
Reageren

Regels voor berichten