Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2005, 14:31
Pleister
Pleister is offline
waarom zou er wle iets zijn? we hebben voor ons leven niets. Maar het scary als je er niet meer zou zijn, dus kan je beter verzinnen dat er wel iets is..
Advertentie
Oud 13-06-2005, 21:24
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
KMBA schreef op 11-06-2005 @ 19:30 :
Omdat alles vast is gelegd in wetten. Je hebt toch ook zulke wetten in de natuur. Een grassprietje komt ook niet uit het niets. Planten gaan ook dood in de winter, maar brengen weer leven door de zaadjes enzovoorts.
Mjah maar dat is ook gewoon de manier van voorplanten van de plant. Tis zoals het maken/krijgen van een kind bij de mens, is gewoon voor de volgende generatie zorgen en heeft denk ik toch niets te maken met wetten die reincarnatie n beetje kunnen ondersteunen
Oud 14-06-2005, 16:42
Verwijderd
Je hoort zoveel onverklaarbare verhalen, dat ik bijna niet anders kan dan er in geloven..
Of iedereen gereïncarneerd wordt, weet ik dan weer niet.
Oud 15-06-2005, 21:37
PatoLoco
PatoLoco is offline
Welke verhalen dan?
En iets horen of ergens lezen betekent uiteraard ook niet meteen dat het de (volledige) waarheid is, right?

Versta me niet verkeerd, ik zeg niet dat je geen gelijk kan hebben... ik hoor gewoon graag ieder z'n verhaal en theorie... vooral dan als't beetje ondersteund is en als het 'n beetje afwijkt van de klassieke "hemel met rijstpap"theorietjes
Oud 17-06-2005, 11:55
Akilina
Akilina is offline
Ik ben Boeddhist en ik geloof in reïncarnatie. Maar het is niet mijn streven hier anderen van te overtuigen of zo, mensen moeten geloven wat ze willen en denken. 'Geloven', want een bewijs voor welke theorie (geen leven na de dood of een voortzetting ervan in welke vorm dan ook) is er niet.

Ik neem op dit moment aan dat er sprake is van reïncarnatie, omdat dit voor mij het meeste in de buurt komt van mijn waarheid (naar aanleiding van wat ik er over weet, gelezen en gezien heb). Ik ben ook altijd erg geïnteresseerd in de wetenschap en ik ben ook blij dat het Boeddhisme dit ook omarmt. Ik zou er echter wel meer van willen weten en vooral ook begrijpen, haha.

Maar nogmaals, ik vind dat mensen echt allemaal hun eigen visie hierop mogen hebben en ik vind dat ook heel erg goed. Vooral als mensen hierover nadenken en hierover praten en discussiëren (zoals in dit topic gebeurt). Ik vind dat echt heel verrijkend en stimulerend. De dood maakt hoe dan ook gewoon een heel groot deel uit van het leven en het is goed als mensen hierover nadenken en dit kunnen accepteren en een plek kunnen geven, want je kunt in geen enkel opzicht natuurlijk zekerheden verkrijgen, maar het is beter dan het te verdringen.
Oud 17-06-2005, 15:39
mepsteen
mepsteen is offline
Lastig onderwerp

Ik geloof dat er iets is na de dood, wat dat dan ook mag zijn, of je een word in een groter geheel of reincarneerd, wat dan ook.
Ik geloof ook dat je iets moet leren.

Maja, dat is mijn mening
Oud 21-06-2005, 16:22
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
mijn beter-als-de-rest-achterbuurvrouw heeft dan al wat meer levens achter de rug?
waarom zou 'het lot' of 'god' het nodig achten dat jij telkens weer opnieuw op een bepaalde manier hier rond moet huppelen? volgens mij is het toch een kwelling dan om hier te zijn, en weer meer te moeten leren. en het idee zelf vind ik ook niet erg grappig.

ik geloof wel in 'leven na de dood' overigens. maar dan niet in de vorm van draaiende spiralen.
wat is het (mogelijke) eindstation eigenlijk voor de verschillende reincarnatie-aanhangers hier? eindelijk goed na zo veel presteren? waarvoor presteer je eigenlijk? wat is het doel van te moeten leren? komt iedereen er uiteindelijk toch wel? begint iedereen even slecht? hoe komt het dat de een beter presteert als de ander? kortom, wat bezielt iets (of iemand) om levende wezens eindeloos lang te laten draaien?

of zie ik nou alles verkeerd.
Oud 21-06-2005, 16:28
Sonnema
Sonnema is offline
Ik geloof dat de gelovigen in de hemel door mogen leven en de ongelovigen waarschijnlijk in de hel zullen komen...maar over dat laatste kan ik niet oordelen
Oud 22-06-2005, 11:31
Akilina
Akilina is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 21-06-2005 @ 17:22 :

wat is het (mogelijke) eindstation eigenlijk voor de verschillende reincarnatie-aanhangers hier? eindelijk goed na zo veel presteren? waarvoor presteer je eigenlijk? wat is het doel van te moeten leren? komt iedereen er uiteindelijk toch wel? begint iedereen even slecht? hoe komt het dat de een beter presteert als de ander? kortom, wat bezielt iets (of iemand) om levende wezens eindeloos lang te laten draaien?

of zie ik nou alles verkeerd.
Ik kan alleen voor mezelf spreken en mijn boeddhistische visie ten toon spreiden. Deze verschilt van mensen die geloven in reïncarnatie en tegelijkertijd denken dat 'iets' of 'iemand' hier de regie over heeft en dit bepaalt of veroorzaakt.

Bij het boeddhisme is het niet zo dat men gelooft dat je telkens opnieuw geboren wordt om in elk leven iets te leren en zo steeds beter ontwikkeld te worden, hoewel het wel zo kan zijn dat je soms geboren wordt met een bepaalde missie of levensles die je moet leren, maar dit is niet het doel op zich, omdat reïncarnatie eigenlijk geen doel heeft. Je moet het eerder zien als een kringloop van bestaan, waarbij elke reïncarnatie (als bijvoorbeeld dier of mens) veroorzaakt wordt door ervaringen en verrichte daden uit vorige levens. Dit valt onder karma en karma betekent eigenlijk oorzaak en gevolg of actie en reactie (letterlijk betekent het woord karma eigenlijk 'handeling'). Het is natuurlijk moeilijk het verband te zien tussen vorige levens en dit leven, maar als je gewoon in het leven kijkt naar causale verbanden is karma misschien wat makkelijker te begrijpen, in veel van wat er in het leven plaatsvindt valt namelijk oorzaak en gevolg te herkennen, alles wat je doet heeft namelijk een gevolg of een effect, alleen soms is dit niet direct waarneembaar. Het boeddhisme gaat dus niet uit van een God of iets 'hogers', maar gaat ervan uit dat iedereen de schepper van zijn eigen 'lot' is. Boeddhisten streven er over het algemeen naar verlichting te bereiken, omdat ze het uitzicht van vele komende levens met gelukkige ervaringen én ook altijd minder prettige ervaringen die lijden opleveren willen opheffen en zich willen bevrijden van de cyclus van wedergeboorten en een status willen bereiken van evenwicht, verwezenlijking en helderheid wat bereikt kan worden door training van de geest.
Oud 22-06-2005, 21:33
DvoorA
DvoorA is offline
als ik doodga kom ik thuis, maar ik weet niet of wat me dan gaat gebeuren ook echt gebeurd of dat het slechts allemaal zich in mijn hersenen afspeelt en ophoudt als die hersenen krimpen door de beestjes. Wist ik het maar, want ik wil zo graag met 100% zekerheid kunnen zeggen dat er een bedoeling achter dit alles zit.
Oud 30-06-2005, 23:33
MikeyMo
MikeyMo is offline
Ik denk dat de mens die grens te duidelijk heeft getrokken. De mens ziet dat het lichaam "niet meer leeft" maar ik denk dat de mens zulk soort dingen niet kan bevatten. En dus onmogelijk om dat hier te beschrijven.
Oud 01-07-2005, 11:54
Hellboy
Hellboy is offline
Heb ooit ergens gehoord (bij een programma ofzo) dat er in ons, zoals in elk wezen, een soort van energie zit. En zoals Einstein ooit gezegd heeft, is energie niet te vernietigen. Dus een aannemelijk theorie zou kunnen zijn dat als wij dood gaan, dat de energie ons lichaam verlaat. En dat dit in sommige gevallen geesten kunnen zijn. Maar das mijn theorie.
Oud 01-07-2005, 16:00
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Akilina schreef op 22-06-2005 @ 12:31 :
de natuur plaatst jou, jij kunt je uit de natuur plaatsen. streven naar een beter leven, of naar een definitief einde? is er een eindeloze rondrit mogelijk, of leert de mens vanzelf? is 'het evenwicht' puur en enkel 'de verheerlijking' van de geest?
Oud 01-07-2005, 16:46
SuperSanne
SuperSanne is offline
het feit dat mensen iets niet kunnen zien en/of begrijpen, betekent niet dat het onmogelijk is. Voorlopig is er iig nog altijd meer bewijs vóór het bestaan van reïncarnatie dan tegen
Oud 05-07-2005, 17:47
Releric
Releric is offline
Citaat:
Akilina schreef op 17-06-2005 @ 12:55 :
Ik ben Boeddhist en ik geloof in reïncarnatie. Maar het is niet mijn streven hier anderen van te overtuigen of zo, mensen moeten geloven wat ze willen en denken. 'Geloven', want een bewijs voor welke theorie (geen leven na de dood of een voortzetting ervan in welke vorm dan ook) is er niet.

Ik neem op dit moment aan dat er sprake is van reïncarnatie, omdat dit voor mij het meeste in de buurt komt van mijn waarheid (naar aanleiding van wat ik er over weet, gelezen en gezien heb). Ik ben ook altijd erg geïnteresseerd in de wetenschap en ik ben ook blij dat het Boeddhisme dit ook omarmt. Ik zou er echter wel meer van willen weten en vooral ook begrijpen, haha.

Maar nogmaals, ik vind dat mensen echt allemaal hun eigen visie hierop mogen hebben en ik vind dat ook heel erg goed. Vooral als mensen hierover nadenken en hierover praten en discussiëren (zoals in dit topic gebeurt). Ik vind dat echt heel verrijkend en stimulerend. De dood maakt hoe dan ook gewoon een heel groot deel uit van het leven en het is goed als mensen hierover nadenken en dit kunnen accepteren en een plek kunnen geven, want je kunt in geen enkel opzicht natuurlijk zekerheden verkrijgen, maar het is beter dan het te verdringen.
Oud 05-07-2005, 17:50
Releric
Releric is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 01-07-2005 @ 17:46 :
het feit dat mensen iets niet kunnen zien en/of begrijpen, betekent niet dat het onmogelijk is. Voorlopig is er iig nog altijd meer bewijs vóór het bestaan van reïncarnatie dan tegen
Ik heb nog nooit bewijs vóór het bestaan van reïncarnatie gezien. Sterker nog, mijns inziens is het er niet.

Er zijn aannemelijkere theorieën, namelijk het collectieve onbewuste van de mens.
Oud 11-07-2005, 18:04
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
ik weet niet of je daadwerkelijk terug komt als mens, of als dier. etc. als je eenmaal overleden bent.. maar ik denk dat je gewoon als oneindig is er nog wel bent zeg maar.. oke vaag.. haha ik bedoel dat je dan in een soort van bewustzijn er nog wel bent maar in wat voor gedaante heb ik geen idee..
Oud 13-07-2005, 20:12
chen
chen is offline
ik geloof in reincarnatie of leven na de dood, want ik kan me gewoon niet voorstellen dat als je dood gaat, dat er dan helemaal niks meer is.
ik weet niet of ik geloof of je als iets tastbaars terug komt, want dat is zo onbegrijpelijk, voor mij dan.
maar er moet gewoon iets hierna én hiervoor zijn, ik weet niet wat, maar dat je zomaar kan verdwijnen geloof ik niet.
met die "je" bedoel ik de ziel, want dat is ontastbaar, maar daar zit wel je hele "ik" in, denk ik.
Oud 14-07-2005, 18:36
Loisjuh
Loisjuh is offline
wat ik ook raar vind is dat veel mensen wel in n hemel en hel geloven, maar niet in reincarnatie....ik bedoel...die hemel raakt toch ook vol?

(dit bedoel ik ook egt serieus, als er al zoveel jaren mensen leven en doodgaan is er toch op een gegeven moment geen ruimte meer voor al die zielen?)
Oud 14-07-2005, 21:39
chen
chen is offline
Citaat:
Loisjuh schreef op 14-07-2005 @ 19:36 :
wat ik ook raar vind is dat veel mensen wel in n hemel en hel geloven, maar niet in reincarnatie....ik bedoel...die hemel raakt toch ook vol?

(dit bedoel ik ook egt serieus, als er al zoveel jaren mensen leven en doodgaan is er toch op een gegeven moment geen ruimte meer voor al die zielen?)
misschien is de hemel net als de ruimte wel oneindig groot zodat iedereen erbij kan.
al weet ik niet of ik wel in een hemel of hel geloof.
Oud 16-07-2005, 20:23
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Loisjuh schreef op 14-07-2005 @ 19:36 :

jehova's getuigen hebben daar een soort van oplossing voor. de eerste 144.000 gelovigen zijn gereserveerd voor de hemel, de rest wordt op de nieuwe aarde geplaatsd. een wat rare interpretatie van een bijbeltekst, vind ik. verder denk ik dat alle gelovigen geloven dat de hemel gewoon oneindig is. gewoon oneindig. daar kun je ook geen mensen tellen, daar loop je ook niet tegen elkaar aan oid, dat is geen samengehoopt leven. daar sta je niet in de rij, daar is geen achteraan staan. dat is een oneindigheid waar alle zielen god loven.
Oud 16-07-2005, 20:38
KMBA
KMBA is offline
Als we wetenschappers moeten geloven, vooral degene die in het nihilisme geloven, dan is er niks in dit leven "per ongeluk" ontstaan, er is altijd een reactie en gevolg. Waarom zou dit niet gelden voor het leven. Het leven is hier niet toevallig ontstaat.. dus waarom zou het niet kunnen dat het daarom ook niet toevallig sterft.. oftewel.. het "leven" gaat door na de dood.

KMBA
Oud 17-07-2005, 12:40
PatoLoco
PatoLoco is offline
Je wordt herleid tot de basisstoffen en die gaan inderdaad voort.
Maar je leven gaat daarom niet noodzakelijk voort...
Oud 17-07-2005, 20:18
Loisjuh
Loisjuh is offline
sommigen geloven ook dat je ziel in ieder leven iets waardevols moet hebben geleerd...sommige mensen schijnen ook een 'oude ziel' te hebben. Als je ziel alles heeft meegemaakt, dán schijnt het pas naar de hemel te gaan...
Advertentie

Regels voor berichten