Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2005, 12:47
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 08-06-2005 @ 13:45 :
Dat het ze (doorsnee Amerikanen) geen fuck boeit. Ik vraag me af hoe het volk in Nederland zou reageren als onze regering dergelijke maatregelen in zou voeren.
Zou even een schok veroorzaken, maar ook hier zou het de ver van mijn bed show zijn. Zeker wanneer het gaat om verdachten van terrorisme is de gemiddelde burger niet bepaald vol medeleven.

En aan het begrip 'eerlijk proces' zullen de meeste mensen wel helemaal een broertje dood hebben, gezien de massale weerstand die bijv. de zaak-Samir A. opriep ('een terrorist vrijgesproken, dat KAN toch niet in dit land, huil huil').
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2005, 08:22
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nu je het zegt, als ik terugdenk aan Samir A. denk ik dat heel het paupervolk richting gevangenis gaat om zich aan te melden als cipier.
Oud 10-06-2005, 10:18
Keith
Keith is offline
Leuk een topic over Amerikaanse gevangenissen. Ik wordt een beetje ziek van al die verhalen over wandaden van Amerikaans gevangenispersoneel. En in Amerika heerst ook niet zo'n climaat dat als dit soort dingen aan het licht komen er door het volk massaal wordt geprotesteerd en dat de regering gedwongen wordt om er iets aan te doen. Ik vind het echt sneu dat de enige supermacht in de wereld zo krom is. Het mag dan wel een democratie heten, maar volgens mij is de machtsverhouding in de VS neit veel anders dan in de oude USSR. En al was het volk aan de macht in de VS, dan vrees ik dat het niet veel beter zou zijn geweest. Als Europa nou eens niet zo verdeeld was konden we er een stokje voor steken dat ze zich zo schandalig slecht gedragen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 00:52
Zaina
Zaina is offline
VS hadden geheime gevangenissen.

Lijkt me meer logisch.
Oud 13-06-2005, 00:59
Alejandro Sosa
Alejandro Sosa is offline
de aanpak van de vs is misschien niet altijd even goed, maar als verdachten daar zo behandeld zouden worden zoals het hier in nederland gaat zou er helemaal niks van terecht komen. ze hoeven idd niet met fluwelen handschoentjes aangepakt te worden dus hou toch eens een keer op met zeuren over amerika. ik heb liever dat Amerika de macht heeft in de wereld dan China of het midden-oosten of rusland.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 01:37
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Alejandro Sosa schreef op 13-06-2005 @ 01:59 :
de aanpak van de vs is misschien niet altijd even goed, maar als verdachten daar zo behandeld zouden worden zoals het hier in nederland gaat zou er helemaal niks van terecht komen. ze hoeven idd niet met fluwelen handschoentjes aangepakt te worden dus hou toch eens een keer op met zeuren over amerika. ik heb liever dat Amerika de macht heeft in de wereld dan China of het midden-oosten of rusland.
Het gaat om de manier waarom de VS de wereld voorhouden dat zij zo beschaafd zijn en goedaardig en dat ze daaroms trijd mogen voeren tegen de slechte terroristen, terwijl ze zo hypocriet zijn als de pest, want ze zijn geen haar beter.

En of de VS nou de macht hebben, of China, het Midden-Oosten of Rusland: het is allemaal van hetzelfde overbodige laken een pak. Allemaal schurkenstaten.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 15:06
Linn_daa
Linn_daa is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-06-2005 @ 09:42 :
correctie: het zijn verdachten

dat is een wezenlijk verschil
Inderdaad, deze mensen verdienen dit bestaan niet. Helemaal geen verdachten.. pFFF.. zink je toch ook diep. om VERDACHTEN notabene in dit soort gevangenissen te PROPPEN en te MARTELEN .. PF
Oud 21-06-2005, 15:22
Joostje
Joostje is offline
Het meest trieste is nog wel dat het amerikaanse debat niet gevoerd wordt over de vraag of het menselijk is, maar of het goede beleid in Abu Graib averrechtse gevolgen heeft in de islamitische wereld
Oud 21-06-2005, 15:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-06-2005 @ 16:22 :
Het meest trieste is nog wel dat het amerikaanse debat niet gevoerd wordt over de vraag of het menselijk is, maar of het goede beleid in Abu Graib averrechtse gevolgen heeft in de islamitische wereld
Enkelingen opofferen voor hogere doelen speelt in de VS veel meer dan hier, het is ook veel meer geaccepteerd.

Dat je dan op irritante zaken als mensenrechten stuit, tja, dat past dan weer niet in het Amerikaanse straatje.
Oud 21-06-2005, 15:38
*Sbien
*Sbien is offline
Kwam toevallig net dit tegen op het net; Secret Prisons

sorry voor de mensen die het iets té vinden, ik vind t wel grappig gedaan.
Oud 21-06-2005, 15:41
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-06-2005 @ 16:27 :
Enkelingen opofferen voor hogere doelen speelt in de VS veel meer dan hier, het is ook veel meer geaccepteerd.

Dat je dan op irritante zaken als mensenrechten stuit, tja, dat past dan weer niet in het Amerikaanse straatje.
Mja, ik denk dat ideen als de " ticking bomb terrorist" veel meer vanuit Israel zijn overgewaaid naar de VS dan naar Europa
Oud 21-06-2005, 21:42
MB
MB is offline
Citaat:
Linn_daa schreef op 21-06-2005 @ 16:06 :
Inderdaad, deze mensen verdienen dit bestaan niet. Helemaal geen verdachten.. pFFF.. zink je toch ook diep. om VERDACHTEN notabene in dit soort gevangenissen te PROPPEN en te MARTELEN .. PF
Al schiet je iemand dood terwijl de halve wereld het kan zien, als je wordt opgepakt dan ben je altijd 'verdachte' en nooit meteen 'schuldige'. Dat begrip is veel te ruim
Oud 24-06-2005, 15:08
Gatara
Gatara is offline
VS erkennen martelingen in detentiekampen

Uitgegeven: 24 juni 2005 15:25
Laatst gewijzigd: 24 juni 2005 15:28

GENEVE- Washington heeft voor de Verenigde Naties voor het eerst toegegeven dat gevangenen zijn gemarteld in Amerikaanse detentiekampen in Afghanistan, Irak en op Cuba (Guantánamo Bay). Dat is vrijdag vernomen uit kringen van de VN.

De bevestiging staat in een rapport dat is bestemd voor de VN-commissie die martelingen onderzoekt. Een van de commissieleden heeft dat gezegd, op voorwaarde dat hij anoniem zou blijven. "Ze proberen dit niet langer te verbergen, en hebben hun plicht ingezien om er de VN over te informeren."

Het is volgens de bron de eerste keer dat de Amerikaanse autoriteiten klip en klaar toegeven dat gevangenen in Amerikaanse detentie zijn gemarteld. Daarover bestaan overigens wel veel rapporten met getuigenverklaringen.
http://www.nu.nl/news/546632/60/VS_e...tiekampen.html
Oud 24-06-2005, 16:27
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
juno schreef op 07-06-2005 @ 15:35 :
Geschiedenis wijst overigens uit dat kwaad alleen met kwaad te bestrijden is, kwaad heeft alleen ontzag voor kwaad, en dat het goede altijd het onderspit delft.
haha, die hou ik erin
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 16:30
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-06-2005 @ 16:22 :
Het meest trieste is nog wel dat het amerikaanse debat niet gevoerd wordt over de vraag of het menselijk is,
dacht dat we het op dat punt toch wel eens waren
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 10:40
Gatara
Gatara is offline
Antwoord van de heer Bot, minister van Buitenlandse Zaken, op vragen van het lid Koenders (PvdA) over de Amerikaanse weigering VN-rapporteurs tot Guantánamo Bay toe te laten

Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat de VS de toegang van VN-rapporteurs tot Guantánamo Bay traineert? 1)

Antwoord
Ik heb kennis genomen van de verklaring van de vier Onafhankelijke Experts en Speciale Rapporteurs van de VN-Mensenrechtencommissie over het uitblijven van een uitnodiging door de regering van de VS om personen in Irak, Afghanistan en Guantánamo Bay te bezoeken. Ik betreur het dat de contacten tussen de rapporteurs en de regering van de Verenigde Staten nog niet hebben geleid tot een dergelijke uitnodiging. In mijn brief aan uw Kamer over het verslag van het bezoek van de Nederlandse mensenrechtenambassadeur aan Washington op 19 en 20 april 2005 (Kamerstuk 27 925 nr. 175) heb ik gemeld dat ook in het kader van de meest recente zitting van de Mensenrechtencommissie nogmaals is aangedrongen op het verlenen van toegang. Mede op initiatief van Nederland heeft de VS Ambassadeur inzake oorlogsmisdaden op 20 april 2005 in een publieke verklaring gesteld dat de VS het overleg met de Speciale Rapporteurs voortzet om de gevraagde bezoeken aan Guantánamo mogelijk te maken. Men mag er dan ook vanuit gaan dat de VS binnen redelijke termijn de VN Speciale Rapporteurs toegang zullen verschaffen. Het aanbod van president Bush tijdens de persconferentie van de EU/VS-top van 20 juni 2005 aan journalisten om zelf de situatie in Guantánamo Bay te gaan bekijken is in dit verband een goede ontwikkeling.

Vraag 2
Deelt u de mening dat een dergelijke weigering het VN-mensenrechteninstrumentarium ernstig ondermijnt en dat dit soort weigeringen eerder kenmerkend is voor landen die bekend staan om flagrante mensenrechtenschendingen dan voor gerespecteerde democratieën? Zo nee, waarom niet?

Antwoord
In het licht van bovenstaand antwoord ga ik ervan uit dat de regering van de Verenigde Staten binnen redelijke termijn toestemming zal geven aan rapporteurs van de VN om Guantánamo Bay te bezoeken.

Vraag 3
Kunt aangeven of u bij eerdere gelegenheden bij de Amerikanen hebt gepleit voor toegang van VN-rapporteurs tot Guantánomo Bay? Zo nee, bent u bereid hier ten zeerste op aan te dringen en kunt u de Kamer verslag doen van de Amerikaanse reactie?

Antwoord
De toegang van VN-rapporteurs tot Guantánamo Bay is meerdere malen onderwerp van gesprek geweest. Zo heb ik deze kwestie aan de orde gesteld in mijn gesprekken met respectievelijk voormalig minister Powell in december 2004, minister Rice en onderminister Wolfowitz in februari 2005, alsmede tijdens de bezoeken aan Nederland van onderminister Zoellick in april 2005 en president Bush en minister Rice op 8 mei 2005. Ik zal navraag doen bij de autoriteiten van de VS naar de redenen van het uitblijven van het verlenen van toegang tot Guantánamo Bay, mede in het licht van de onder het antwoord op vraag 1 genoemde verklaring.

Vraag 4
Bent u bereid om deze vragen te beantwoorden voor de debatten over Afghanistan en de VN a.s. dinsdag?

Antwoord
Ja.

1) ‘US stalling UN Guantanamo visit’ 23-06-05, www.bbc.co.uk
Oud 29-06-2005, 16:51
T_ID
T_ID is offline
BBC World had een reportage over dat de VS mogelijk ongeidentificeerde schepen gebruikt als drijvende detentiekampen, van de eventuele gevangen daar aan boord zou ook geen controle bestaan op de mensenrechten.
Oud 30-06-2005, 13:29
saly
saly is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 06-06-2005 @ 12:32 :
Nee inderdaad, wat hebben zij er nou aan om potentiele vijanden van hun land net zo lang te kunnen indoctrineren en gevangenhouden als ze zelf willen?

de amerikaanse samneleving beschermen tegen terroristische en gevaarlijke mensen, misschien ....nou dan vind ik dat ze met een beter argument moeten komen, dan die mensen gewoon simpelweg levenslang op te sluiten, tog?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten