![]() |
||
![]() |
Citaat:
Uiteraard, dit laten stuklopen op een verjaring zou nogal een verloren kans zijn. Over de bekendheid met de schade. Lijkt mij goed verdedigbaar dat de bekendheid met de schade rondom 1980 plaatsvond. Vanaf toen heeft de goede man getracht te stoppen met roken, dus een zekere bekendheid met de negatieve kanten van het roken is aanneembaar. Uit een specifieke asbestzaak (Erven Rouwhof - Eternit) wijst de HR het beroep op redelijkheid af, omdat er geen sprake zou zijn van een uitzonderlijk geval dat afwijking van de door de rechtszekerheid geboden verjaringstermijn wettigt. En dat terwijl de kantonrechter in die zaak in een mooi vonnis juist pleit voor een beroep op de billijkheid en een analoge toepassing van Steendijkpolder. Het kan dus ook zeker nog slecht aflopen voor die man.
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
De vraag op welk moment hij wist of redelijkerwijs behoorde te weten dat roken slecht was, kan wel aan de orde komen als de tabaksfabrikant met een beroep op eigen schuld komt (wat hij natuurlijk geheid doet). Citaat:
Verder zit je natuurlijk nog met leuke problemen bij de causaliteit. Je kunt je natuurlijk tot in lengte van dagen blijven afvragen door welke sigaret de man nu uiteindelijk longkanker heeft gekregen. Dat is waarschijnlijk niet aan te wijzen. Bovendien is het gespreid over een langere periode gebeurd. Misschien heeft de man in de tussentijd ook wel periodes gehad waarin hij peuken van andere fabrikanten rookte. Dat zal hij moeten stellen en bewijzen. Dat lijkt me relatief eenvoudig, maar de fabrikant zal aanvoeren dat hij onvoldoende causaliteit aannemelijk kan maken tussen de verkoop van sigaretten en de uiteindelijke longkanker, omdat er vast ook andere merken tussen hebben gezeten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Heb ik toch een vraag: Als ze ze er toendertijd bewust in hebben gedaan zou dat toch betekenen dat dat nu nog steeds gebeurd en dat dat dus niet meer moet gebeuren of ligt dat aan mij?
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En verder ben ik het ook met velen hier eens dat hij niet moet klagen. Het is hem niet geboden om te gaan roken.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|