Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Is dat werkelijk je doel ? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Jij beweerd dat als je alleen maar leeft voor de voortplanting, het in stand houden van de soort, je een hersenloos dier bent. Hier ga jij voorbij aan het feit dat het objectief bekeken het enige doel van het leven is. Ja, de mens beschikt over de irritante en irrelevante gave tot zelfreflectie. Een dier kan dat niet (of in ieder geval veel minder). Echter, wat voor meer doelen kunnen er zijn die alleen een objectieve en blijvende waarde hebben? Neem het volgende scenario eens in gedachten: Jan is een intelligente jongen. Hij heeft blijkbaar goede genen gekregen. Hij wil graag rijk en gelukkig worden. Dat is zijn doel in het leven. Jan werkt z'n hele leven lang keihard en wanneer hij op z'n 65e met pensioen mag, heeft hij een fortuin opgebouwd van zo'n drie miljoen euro. Hij is gelukkig getrouwd met Jantien en hij heeft een zoon, Jannes. Jan leeft nog zo'n twintig jaar waarin hij veel doet, veel geniet en veel andere dingen onderneemt. Daarna gaat hij dood. Jan heeft niets definitiefs bereikt, op de voortplanting na. (Nu kun je natuurlijk gaan zeuren over het begrip "definitief" in de trant van: 'Jannes leeft ook niet eeuwig', maar dat is mijn punt nu niet.) Conclusie: Jan heeft helemaal niets bereikt in zijn leven. Zijn fortuin gaat naar z'n zoon die er daarna gebruik van maakt. Na zeventig jaar is onze Jan vergeten door alles en iedereen. Het enige wat hij heeft gedaan is het doorgeven van z'n genen. Jan's persoonlijke doel om rijk en gelukkig te worden is op den duur nutteloos gebleken. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ontopic: Ik leef om zo veel mogelijk mooie dingen mee te maken in m'n leven en om andere mensen daar ook een beetje mee te helpen. Verder natuurlijk om me voort te planten en te zorgen dat m'n kinderen later een fatsoenlijke opvoeding krijgen zodat ze hun kinderen die ook weer kunnen geven enz enz enz.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Waar ik voor leef? nergens voor eigenlijk dat ik weet, om dood te gaan of zo... En misschien mijn medemens helpen als 't kan zo wel cool zijn |
![]() |
||
Citaat:
voor mijzelf : ik leef voor het idee dat ik,mijn nakomelingen,mijn vrienden en mijn familie een goed leven kan schenken hoe ik dit haal, is dus mijn doel voor mijn leven, of dit nou is door veel geld te verdienen en mijn omgeving een goed verder leven te schenken of door iets te geloven en andere om heen hier van mee te laten genieten weet ik niet.
||
![]() |
Citaat:
![]() En inderdaad, dat hele "omdat"-verhaal is natuurlijk flauwe kul. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarvoor sta jij 's ochtends op? Patje | 33 | 09-07-2004 15:18 | |
wat maakt je banger dat het leven helemaal ophoud of dat je eeuwig doorleeft bartjehill | 56 | 06-09-2003 10:16 | |
Drugs & Alcohol |
Waar blowen jullie dan? Verwijderd | 44 | 09-08-2002 17:41 | |
Psychologie |
waarom/waarvoor leef jij? PiNoW | 83 | 18-05-2002 14:50 | |
Waarvoor leef jij?? Roxanne | 73 | 14-03-2002 18:00 | |
Verhalen & Gedichten |
Leef jolleke | 2 | 09-12-2001 02:16 |