Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2005, 11:20
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
ik heb helaas nu effe te weinig tijd het helemaal door te lezen, maar de eerste reacties duiden er op dat de meeste mensen regelmaat en orde toch erg mooi vinden.
Dan vind ik de ontwikkeling in de hedendaagse muziek(die ontwikkeling laat zich NOG niet zien(horen eigelijk ) aan het oppervlak(top 40, radio etc.) maar komt er zeker aan) van het knoeien met maten een rare ontwikkeling.
Het zelfde zie je in de cinema waar een steeds grote groep mensen hollywood de rug toekeert omdat het te voorspelbaar zou zijn.

Misschien sla ik de plank compleet mis, maar volgens mij is alleen de mooie of goede vorm willen zien niet een compleet antwoord

Wel gay dat er muziek/kunst staat, hopelijk was dat een foutje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2005, 12:01
Nolos
Nolos is offline
Volgens mij heb ik de vraag in de titel verkeerd begrepen, daar waar iedereen verwoede poging doet om te definiëren WAT mooi is, niet WAAROM we kunst als mooi ervaren.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 15:04
cup a soup
cup a soup is offline
Ik vind dat het waarom in de vraag vervangen moet worden door waardoor. Essentieel bij evolutie is dat het geen directe reden heeft.
Ik denk dat het mooi vinden van dingen die niet voor voortplanting nodig zijn, besloten is in de hersenen; het is een bijkomstigheid van de hogere intelligentie die zich bij de mens heeft ontwikkeld. Wat wij dan mooi vinden, wordt beinvloed door oorzaken van binnen en buitenaf. Voor een groot deel wordt het door cultuur en dergelijke bepaald. Maar ik denk wel dat zaken als symmetrie en structuur in ons besloten liggen. Misschien heeft het er iets mee te maken dat onze hersenen altijd bezig zijn met structuren aanleggen in de chaos van impulsen die we binnenkrijgen.
later meer. Ik vind vooral de grens tussen muziek en geluid erg interessant.
Oud 21-07-2005, 16:40
woezel
woezel is offline
nietzsche : kunst is noodzakelijk omdat met de werkelijkheid nie te leven valt
Oud 22-07-2005, 13:19
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
woezel schreef op 21-07-2005 @ 17:40 :
nietzsche : kunst is noodzakelijk omdat met de werkelijkheid nie te leven valt
Tja, dan is de werkelijkheid dus geen kunst??
Ach ja, nietzsche heeft naar mijn idee toch wel een beetje een handje van een beetje populair te doen
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 13:22
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
cup a soup schreef op 21-07-2005 @ 16:04 :

later meer. Ik vind vooral de grens tussen muziek en geluid erg interessant.
Das inderdaad een boeiende,
Heb je maten nodig om het muziek te noemen?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 12:47
Maurice
Maurice is offline
"paradigma's" is het antwoord.
Oud 24-07-2005, 19:23
woezel
woezel is offline
Citaat:
metroidminded schreef op 22-07-2005 @ 14:19 :
Tja, dan is de werkelijkheid dus geen kunst??
Ach ja, nietzsche heeft naar mijn idee toch wel een beetje een handje van een beetje populair te doen

kunst is net illusies scheppen, en illusies zijn goed (net omdat...).
nouja nietzsche, kweet et niet hoor
Oud 27-07-2005, 10:37
willypirate
willypirate is offline
nietzsche beweerde dat de werkelijkheid te lelijk was , en stelde daarbij dat we "kunst" hebben mits we de waarheid vernietigen.
De waarheid is dan , dat de werkelijkheid lelijk is , en als we dan toch een slap aftreksel ervan in waarheid willen gieten , we kunst overhouden. Aldus nietzsche
Oud 31-07-2005, 14:50
Vief.
Vief. is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 06-07-2005 @ 12:02 :
Welk evolutionair voordeel levert het op om muziek graag te horen ? Waarom zien we liever mooie gebouwen dan lelijke appartementsblokken
Ik vind dit dus al niet kloppen omdat dat een mening is en sommige mensen vinden die "lelijke" appartementsblokken juist mooi en "mooie" gebouwen, lelijk. Dus ik kan mijn mening hierover niet geven omdat de stelling niet helemaal klopt sorry...
Oud 03-08-2005, 19:58
Droid
Droid is offline
Welk evolutionair voordeel levert het op om muziek graag te horen ?
Lullig om te zeggen maar ik geen geen ene malle moer om muziek. dus dat we van muziek houden gaat niet voor iedereen op.

Waarom zien we liever mooie gebouwen dan lelijke appartementsblokken ?
mooi is erg relatief, wat ik mooi vind vind een ander lelijk.
Oud 19-08-2005, 11:22
VoRaZ
VoRaZ is offline
Ik ben het gedeeltelijk met de TS eens dat de zoektocht naar perfectie stamt uit een hogere efficiëntie in sommige gevallen. Misschien dat een hogere mate van symmetrie in het lichaam duidt op hogere mate van gezondheid. Als mensen genieten van de symmetrie in het gezicht van iemand van het andere geslacht is dit evolutionair te verklaren. Het is mogelijk dat de natuur dit opgelost heeft, zogezegd, door mensen van nature een voorliefde te geven voor symmetrie, patronen, enz. Dit leidt automatisch tot een selectie op gezondheid bij het zoeken van een partner. Dat de mens dit plezier ook kan trekken uit andere activiteiten zou toevallig kunnen zijn. Je ben immers altijd op zoek naar een manier om je leefomstandigheden te verbeteren. Dit, in combinatie met de voorliefde voor bepaalde patronen, zorgt voor de zucht naar kunst en mooie dingen waar de TS over begon.
Reageren

Regels voor berichten