Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2005, 17:49
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Morgan schreef op 13-07-2005 @ 14:21 :
Ik herinner me ook vaag dat het wel degelijk genetisch kan zijn - dat in bepaalde families homoseksualiteit gewoon vaker voorkomt, dat broers of zussen vaak beiden homoseksueel zijn...
de kans is dan 4x groter, dus het kan op zijn best maar voor een klein deel genetisch verklaard worden. maar het kan ook door andere dingen komen dat die kans 4x groter is, zoals dat een vrouw bij alle kinderen een vergelijkbare hormoonaanmaak heeft.
Oud 13-07-2005, 18:21
a girl
a girl is offline
Citaat:
little nemo schreef op 13-07-2005 @ 18:49 :
de kans is dan 4x groter, dus het kan op zijn best maar voor een klein deel genetisch verklaard worden. maar het kan ook door andere dingen komen dat die kans 4x groter is, zoals dat een vrouw bij alle kinderen een vergelijkbare hormoonaanmaak heeft.
ja maar daarvoor kan je controleren in je studie door te kijken of het enkel via de vrouw overerfbaar is, en stel dan nog dat de man een bepaald gen doorgeeft aan zn dochter dat zorgt voor gestuurde hormoonproductie, zou het dan telkens die generatie overslaan.

en ik denk dat de mensen die onderzoek voeren dat ook weten
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 18:27
Verwijderd
Citaat:
a girl schreef op 13-07-2005 @ 16:14 :
ja het zit in elk geval voor een deel in de genen, ik heb daar in mijn opleiding een onderzoek over gelezen. Maar het kan niet voor 100% door de genen verklaard worden, zoals heel veel zaken.
Een gedrags- of karaktereigenschap kan sowieso nooit volledig vanuit de genen verklaard worden. Een puur lichamelijke eigenschap als haar- of huidskleur is natuurlijk volledig onafhankelijk van iemands opvoeding, maar bij gedrag speelt altijd de omgeving mee.

Het is dan ook niet helemaal juist om te zeggen dat iemands bepaalde gedrag volledig wordt veroorzaakt door zijn genen. De genen leggen alleen de basis, bepalen zogezegd in welke mate iemand ontvankelijk is voor een prikkel van buitenaf in dat spectrum.

Bij homoseksualiteit heeft dat dus tot gevolg dat je het heel diep kunt wegstoppen, je kunt de invloed van de omgeving wel degelijk heel groot maken en dus proberen je lichamelijke toestand te ontkennen, maar uiteindelijk kun je het nooit helemaal wegkrijgen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 18:32
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
a girl schreef op 13-07-2005 @ 19:21 :
ja maar daarvoor kan je controleren in je studie door te kijken of het enkel via de vrouw overerfbaar is, en stel dan nog dat de man een bepaald gen doorgeeft aan zn dochter dat zorgt voor gestuurde hormoonproductie, zou het dan telkens die generatie overslaan.

en ik denk dat de mensen die onderzoek voeren dat ook weten
kan je dit nogmaals in goed nederlands zeggen, ik snap echt niet wat je bedoelt
Oud 14-07-2005, 16:37
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 13-07-2005 @ 12:02 :
Allemaal mooi en wel, maar waarom kickt de evolutie niet die vrouwen waarbij de kans groter is dat er iets mis gaat met de foetus ?
misschien gebeurt dat ook wel, maar zo lang bestaat de mens an sich nog helemaal niet. evolutie gebeurt niet in een paar honderd of duizend jaar, dat kost meer tijd.
Oud 14-07-2005, 18:08
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-07-2005 @ 19:27 :
Een gedrags- of karaktereigenschap kan sowieso nooit volledig vanuit de genen verklaard worden. Een puur lichamelijke eigenschap als haar- of huidskleur is natuurlijk volledig onafhankelijk van iemands opvoeding, maar bij gedrag speelt altijd de omgeving mee.
ik vind het niet echt gedrag.. meer gevoel.. aan je gedrag kun je wat veranderen, aan je gevoel niet.. en aangezien je der nix aan kan veranderen..
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 01:58
VeGs
VeGs is offline
Citaat:

Het is dan ook niet helemaal juist om te zeggen dat iemands bepaalde gedrag volledig wordt veroorzaakt door zijn genen. De genen leggen alleen de basis, bepalen zogezegd in welke mate iemand ontvankelijk is voor een prikkel van buitenaf in dat spectrum.

Bij homoseksualiteit heeft dat dus tot gevolg dat je het heel diep kunt wegstoppen, je kunt de invloed van de omgeving wel degelijk heel groot maken en dus proberen je lichamelijke toestand te ontkennen, maar uiteindelijk kun je het nooit helemaal wegkrijgen.
Bij twee-eiige tweelingen waarvan de een homoseksueel is, heeft de ander ongeveer 50% kans om ook homoseksueel te zijn, terwijl dit bij een gewone broer niet veel groter is dan bij een willekeure vreemde. Dan kun je het inderdaad niet geheel op genen gooien.
Maar zoals ik je post opvat, bedoel je dat degene die niet homoseksueel is, dit niet is geworden, omdat hij zich meer van die prikkels afsloot, maar het diep van binnen toch is?
Lijkt me nogal sterk. Dingen als bepaalde stoffen die je als foetus binnenkrijgt kun je bijvoorbeeld niet sturen. (Na het gebruik van een bepaald medicijn kregen vrouwen in de VS vaker homoseksuele kinderen). Ook bij ratten bleek een bepaald hormoon homoseksualiteit te ontwikkelen (al moet je ratten niet zomaar met mensen vergelijken) Je praat dan over prenatale ontwikkelingen, waar je geen invloed over uit kunt oefenen.
Daarbij valt waarschijnlijk niet te controleren, en dus ook niet uit te sluiten, of gebeurtenissen in je jongste jaren (voor de leeftijd van bijvoorbeeld 4 jaar) invloed op de seksuele geaardheid hebben. Hoewel dat laatste me zelf minder waarschijnlijk lijkt.

Als je bedoelt dat homoseksualiteit zich al heel vroeg (voor/vlak na de geboorte) ontwikkelt en dat je het dan niet meer weg kunt krijgen, ben ik het er wel mee eens. Maar ik begrijp het begin niet helemaal.
Het lijkt me dat homoseksualiteit, zoals zo vaak, van meerdere factoren afhankelijk is, waaronder genen.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 10:37
a girl
a girl is offline
Citaat:
little nemo schreef op 13-07-2005 @ 19:32 :
kan je dit nogmaals in goed nederlands zeggen, ik snap echt niet wat je bedoelt
ja ik heb mn tekstje opnieuw gelezen en het is idd nogal warrig gezegd, kga het proberen beter te doen:
als je een studie doet over overerfbaarheid van bepaalde zaken, dan kan je kijken of het enkel door de moeder doorgegeven wordt, of ook door de vader, door een genetische stamboom op te stellen.
wanneer een eigenschap bij een kind komt door gestoorde hormoonproductie bij een zwangere vrouw, dan kan die eigenschap niet via de man overgebracht worden, en dat zie je in de stamboom.
de man kan wel de eigenschap van afwijkende hormoonproductie overbrengen op zijn dochter (een eigenschap die bij de man niet tot uiting komt, maar die hij toch kan doorgeven), waardoor dat effect kan hebben op haar kinderen, maar uiteindelijk zal je in de stamboom zien dat er een generatie overgeslagen wordt: de man zal geen homoseksuele kinderen hebben, zijn dochters dan weer wel.

ik zeg niet dat het zo IS, ik zeg alleen dat ze op die manier kunnen controleren in de studies of het ligt aan genen/erfelijkheid of niet.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 10:48
a girl
a girl is offline
Citaat:

ik weet dat je nooit een gedrags- of karaktereigenschap volledig uit de genen kan verklaren, maar het leek mij hier enkel belangrijk om te vermelden ivm homoseksueliteit.

verder ga je er blijkbaar toch van uit dat je geaardheid volledig gedetermineerd wordt door wat er genetisch vastligt, aangezien je het bij omgevingsinvloeden hebt over ontkennen, nooit wegkrijgen, enz. wat een beetje tegenstrijdig is met wat je zegt over het meer ontvankelijk zijn voor prikkels van buitenaf.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 11:14
Roos
Roos is offline
Er is geen duidelijk overervingspatroon dus kun je niet zeggen dat het erfelijk is. (zoals bijvoorbeeld de eigenschap "bruine ogen").
Het is wel gedeeltelijk genetisch bepaald en gedeeltelijk door andere factoren (zoals 99% van alle eigenschappen )

Je kunt dus wel een zogenaamde predispositie hebben voor homofilie maar er is niet zoiets als een of meerdere homo-genen.
Oud 15-07-2005, 11:16
Verwijderd
Dank u dames
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 11:19
Roos
Roos is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-07-2005 @ 12:16 :
Dank u dames
Zeg eh, moet jij niet ergens heen?
Oud 16-07-2005, 00:15
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 15-07-2005 @ 12:19 :
Zeg eh, moet jij niet ergens heen?
Ik heb me alsnog helemaal in het zweet gefietst
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 17:01
annetjuh
annetjuh is offline
geen flauw idee,
Oud 16-07-2005, 23:45
VeGs
VeGs is offline
Beetje jammer alleen dat bepaalde geestelijken zich niet echt in dit onderwerp verdiepen en mooi blijven praten dat het een ziekte is.

*herinnert zich de dominee uit het dorp een paar jaar terug*
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 01:34
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Aangeboren.
Oud 17-07-2005, 02:27
Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
Denk dat het is aangeboren.
dacht niet op een dag laat ik vanaf nu maar homo zijn.
Maar ben wel blij nu, ook al willen sommige mensen niet meer met me omgaan, zoals sommige familieleden
Oud 19-07-2005, 19:25
Kratos
Kratos is offline
Ik weet wel zeker dat het aangeboren is
Mijn broer is ook homo en hij is eigenlijk zijn hele leven gewoon een beetje anders geweest
Ik denk trouwens niet dat het erfelijk is ofzo... kan ik me gewoon niet voorstellen.
Voor de rest zou ik zegge je kan er niks aandoen. Het maakt niks uit en homo's kunnennet zo goed aardig en tof en leuk zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 20:47
fractuur
fractuur is offline
Waarom zou je homo willen zijn (stel dat je ervoor kon kiezen, of dat het aangeleerd kon worden) als je zwaar in de minderheid bent, en in een joodse of islamitische cultuur geboren wordt? Lijkt me dat het aangeboren is.. Maar het 'homogedrag'om zo maar even te noemen, is volgens mij wel aan te leren, of in ieder geval te stimuleren of af te remmen. Daar ben ik toch redelijk van overtuigd.
Oud 20-07-2005, 10:58
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
TisKicking schreef op 12-07-2005 @ 14:09 :
'k weet eigenlijk niet waar het moet staan. verplaats het dus maar gerust.

naar aanleiding van het homohuwelijk dat in spanje nu ook toegestaan heb ik een vraag: denk je dat homofilie aangeboren is, of dat het iets is dat je jezelf ahw "wijsmaakt", of is elke mens in sé biseksueel, of ...?

ikzelf heb er eigenlijk geen flauw idee van
Ja het is aangeboren, da`s allang bewezen gast...
Oud 20-07-2005, 11:10
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Ik denk dat het ook gewoon een fout in de hersenen kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 15:58
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Ik weet zeker dat het aangeleerd is. Homo's zijn dan ook te genezen. Maar vaak willen die homo's niet opgenomen worden, omdat zij die fictieve gevoelens voor waar aannemen, terwijl de werkelijke oorzaak bijv. een gestrand huwelijk is en men op deze manier een nieuwe impuls aan zijn/haar leven wil geven. Vandaar ook dat homo's vaak emotioneel en geestelijk instabiel zijn. Maar het is zeker niet aangeboren.
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 16:04
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef op 20-07-2005 @ 16:58 :
Ik weet zeker dat het aangeleerd is. Homo's zijn dan ook te genezen. Maar vaak willen die homo's niet opgenomen worden, omdat zij die fictieve gevoelens voor waar aannemen, terwijl de werkelijke oorzaak bijv. een gestrand huwelijk is en men op deze manier een nieuwe impuls aan zijn/haar leven wil geven. Vandaar ook dat homo's vaak emotioneel en geestelijk instabiel zijn. Maar het is zeker niet aangeboren.
Oud 20-07-2005, 17:30
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Oud 27-07-2005, 15:44
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
Dat is dus keiharde lulkoek, het is allang wetenschappelijk bewezen dat het WEL aangeboren is! Lees eens een krant ofzo.
Oud 27-07-2005, 16:41
Greenleaf
Greenleaf is offline
Ik las op internet een artikel over homoseksualiteit. Het geeft uitleg over de overerving, het 'homo'gen, hormonen, de oorzaak en waarom 'het' (nog) niet uitgestorven is.

Er wordt gezegd dat het te maken heeft met een gen, maar zoals ook al eens hier gezegd werd, het te maken heeft met hormonen.

Ik ga niet het hele artikel overnemen, maar voor iedereen die het ook wil lezen. Het adres van de vlaamse site is:
Hoe homo's de evolutie overleven

Het geeft volgens mij verklaringen voor veel vragen hier.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 16:51
Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
Citaat:
Jij hebt humor
Oud 27-07-2005, 17:30
max12
max12 is offline
Kdenk zowel aangeboren als een soort aangeleerd. Ik denk inderdaad dat iedereen Bi is in het begin en door te experimenteren kies je of je het leiver met jongens of meiden doet. Als je een homo vader hebt bijvoorbeeld dan is de kans groter dat je homo wordt omdat dat je normaal lijkt. Lekker vaag maar ja het is maar zo.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 18:13
Vice
Vice is offline
Citaat:
omfg
Oud 27-07-2005, 18:20
RockerTjuh
RockerTjuh is offline
Het komt door je hormonen.. Als je puber bent ga je toch denken over liefde en zo denken homo's over homo worden
Ik ben geen homo hoor maar ut komt door je hormonen
Oud 27-07-2005, 22:03
VeGs
VeGs is offline
Citaat:
max12 schreef op 27-07-2005 @ 18:30 :
Kdenk zowel aangeboren als een soort aangeleerd. Ik denk inderdaad dat iedereen Bi is in het begin en door te experimenteren kies je of je het leiver met jongens of meiden doet.
Als je een homo vader hebt bijvoorbeeld dan is de kans groter dat je homo wordt omdat dat je normaal lijkt. Lekker vaag maar ja het is maar zo.
Die eerste uitspraak hoor je wel vaker, maar er is geen enkel bewijs voor of tegen en het is niet te weerleggen. Tenzij je bedoelt dat je op latere leeftijd pas 'kiest'. Dat lijkt me onwaarschijnlijk, omdat homoseksualiteit ook voorkomt in culturen waar het wordt doodgezwegen. Als je er al zelf invloed op uit kunt oefenen, dan op een leeftijd waarop je de gehele omvang van die keuze nog niet begrijpt en overziet. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat iemand vrijwillig homo wordt in een land waar daar de doodstraf op staat.
Ook die tweede stelling 'is niet maar zo'. Aangezien het deels erfelijk is, is de kans dat je het bent als je vader het is logischerwijs sowieso groter. Dat hoeft niets met een voorbeeld te maken te hebben. Als je praat over uit de kast komen en acceptatie waarschijnlijk wel, maar dat heeft dan ook veel meer met opvoeding en cultuur te maken.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 14:50
Luna
Luna is offline
ik denk dat het een virus is wat je oploopt als je met homos omgaat!!!!!!!!!!!
Reageren

Regels voor berichten