![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat betreft je andere punten, een zo hoogdravende toon is wat te gewaagd bij zo'n zwakke repliek. Je verondersteld mijn onkunde voor je het aangetoond hebt. Ik zie dat ik vergeten ben te vermelden dat Atl in het Nihuatl water of oorlog kan betekenen of kan duiden op de kruin van het hoofd. ATlaca bijv. betekend strijden. De variant Atlan houdt verband met de eerste betekenis en betekent zoveel als in of aan de rand van het water. Tot zover je bewering dat het woord nergens anders voorkomt. Maar goed, om op je repliek terug te komen: bij de Griekse oorsprong van Atlantis doel je natuurlijk op Atlas, de Titaan. Aangezien deze twee woorden echter onderling verband houden en ze beide niet uit andere taalontwikkelingen te verklaren zijn is dat geen argument. Immers, als je de atlantis-mythe uit de popol-vuh naast de Griekse myhtologie legt verbeelden de Titanen de atlantianen , evenals de 'reuzen' uit het OT en uit verscheidene fragmenten uit de rollen van de dode zee. Hiermee heb ik ook al gedeeltelijk je derde punt beantwoord, dat de atlantis-mythe niet in andere delen van de wereld voor zou komen. Hij komt dus zeer duidelijk voor in de popol-vuh, en in minder duidelijke vorm in de bijbelse overleveringen. Daarnaast kan ik bijv. de oorspronkelijke Fillipijnen noemen, die in hun volksverhalen een atlantis-mythe overleveren, evenals de Palische volkeren en hun zendelingsgebied(dit omvat het grootste deel van Azië). Dit zijn maar een paar voorbeelden. Laat ik er bij voegen dat de voornaamste overeenkomst niet bestaan uit een 'overstromingsmythe' maar uit het feit dat al deze overleveringen een MENSENRAS vóór het onze veronderstellen, schijnbaar van hogere ontwikkeling dan het huidige. In metafysische zin opgevat vind je dat principe in alle godsdienstige overlevering terug, zelfs in de bijbel.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als enorme stad zoals in de illias? Of als een vissersdorpje op dezelfde plaats?
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-08-2005 om 17:27. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 07-08-2005 om 10:34. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Dus?
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Strategisch stemmen Blood Fire Rage | 338 | 22-11-2006 20:29 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Gatara | 500 | 05-11-2006 15:35 | |
'Uitkeringen alleen voor Nederlanders' Plusmarktboy | 150 | 02-04-2004 16:48 | |
Lichaam & Gezondheid |
Abortus; ja of nee? Verwijderd | 196 | 30-01-2004 18:42 | |
Onderduikers in Nederland - in 2004! stokstaartje | 77 | 29-01-2004 20:32 | |
‘Allochtonen strenger straffen dan autochtonen’ Gatara | 168 | 27-07-2003 19:50 |