Ik heb eens ooit een ritje gehad met de NS dat ik 3x moest overstappen, en op elke trein werd ik gecontroleerd. En dat was niet tijdens de spitsuren ofzo. Maar ik heb ook al heel wat ritten gehad dat ik me afvroeg waarom ik toch een kaartje moet kopen.
Wat ik opmerkelijk vind is dat in NL er altijd 2 controleurs zijn, in BE zijn ze vaak alleen. Met het gevolg dat als ik de trein nam in BE ik meestal wél controle had.
Is het economisch aantrekkelijk? Voor jezelf misschien wel. En als je dan eens betrapt wordt, en de boete is ligt dan zou je zeker JA! roepen. Nu ken ik de boetes in NL niet, maar in BE doe je het beter niet. Dan moet je toch al heel vaak niet gepakt worden om dat terug te verdienen.
Uiteraard hangt het ook heel veel af van hoelang je in de trein zit. Als je maar een stationnetje verder moet is de pakkans natuurlijk enorm klein.
MAAR als iedereen braaf zijn ticket kocht, dan zou er meer inkomsten zijn voor de NS. Zou men geen geld moeten uitgeven aan controles, met het gevolg dat men daar op kan sparen, en dan kunnen ze in mijn ogen de prijs van de tickets doen dalen, én dat is juist economisch netjes, want dan reis je legaal goedkoper.