Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Nederland moet haar excuses aanbieden
Ja, in alle 5 de gevallen. 13 18.57%
Ja, maar alleen in 4 gevallen, namelijk nummer [vul in] niet. 2 2.86%
Ja, maar alleen in 3 gevallen, namelijk nummer [vul in] niet. 8 11.43%
Ja, maar alleen in 2 gevallen, namelijk nummer [vul in] niet. 7 10.00%
Ja, maar alleen in 1 geval, namelijk nummer [vul in] niet. 5 7.14%
Nee, dat is onzin 30 42.86%
Geen mening/weet niet 5 7.14%
Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2005, 21:18
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Arcades schreef op 17-08-2005 @ 22:09 :
Nee, met sarcasme kom je ver. Denk je echt dat die moslims uit Srebrenica ook maar iets zouden geven om Nederland? Waarom kunnen ze niet gewoon blij zijn dat er niet meer slachtoffers tijdens die oorlog zijn gevallen dankzij de VN.
LMAO.

Ik weiger hier op in te gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2005, 21:38
Arcades
Arcades is offline
Ga maar ergens anders met je misplaatste superioriteitsgevoel jezelf verkneukelen. Een forum is voor discussies.
Oud 17-08-2005, 21:40
Levitating Nun
Ik stel voor dat je je eerst even gaat inlezen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 21:53
Verwijderd
Erkennen ja, excuses vind ik in deze context zo'n loos gebaar.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 21:57
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 17-08-2005 @ 22:40 :
Ik stel voor dat je je eerst even gaat inlezen.
Discussie ging offtopic dus ik post een statement. Je kan beter niet reageren als je niets zinnigs mee kan delen.
Oud 17-08-2005, 21:57
Levitating Nun
Citaat:
Arcades schreef op 17-08-2005 @ 22:57 :
Discussie ging offtopic dus ik post een statement. Je kan beter niet reageren als je niets zinnigs mee kan delen.
Ja baas.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 22:25
akumabito
akumabito is offline
Ik wil graag:

Excuses van Spanje voor de 80 jarige oorlog.
Excuses van Engeland voor de Engels-Nederlandse oorlogen.
Excuses van Frankrijk voor de invasie van Napoleon.

Als we dan toch oude koeien uit de sloot aan het halen zijn, mag Italië zich ook even komen verantwoorden voor de Romeinse invasie 2100 jaar geleden.

Ik ben het wel eens met mepho-dinges.. erkennen dat het gebeurt is is een goede zaak, je excuses aanbieden voor iets waar jij niet verantwoordelijk voor bent is de grootste onzin die er is. Dit is ook gedaan bij Srebrenica, daar is ook (meermalen) erkend dat er fouten zijn gemaakt. Veranderen kun je de gebeurtenissen toch niet meer.
Oud 18-08-2005, 07:24
firelizzard
firelizzard is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 17-08-2005 @ 19:42 :
Karremans heeft morele schuld: hij had moord&brand moeten schreeuwen over de bewapening.
De Nederlandse overheid heeft schuld als het gaat om de slechte bewapening.
OK de Nederlandse regering had aan moeten kloppen bij de VN over de bewapening. Toch denk ik dat de schuld bij de gehele VN ligt. De VN moet ook een beetje op de bewapening toe zien. Al met al zijn (zoals eerder genoemd) naast de bevolking ook de Dutchbatters gedupeert. Jammer dat het allemaal zo heeft moeten lopen.
Oud 18-08-2005, 10:20
Zaina
Zaina is offline
1. ja
2. nee
3. nee
4. ja
5. ja

Ik zal alvast beginnen.

Sorry voor ons klote gedrag in het verleden.
Oud 18-08-2005, 11:15
juno
juno is offline
"ons" gedrag?

Hoezo, was jij er dan bij?

Verantwoordelijkheid gaat niet over van vader op zoon. Een collectieve volksverantwoordelijkheid vind ik echt te ver gaan.

Kijk jij een duitse badgast nog scheef aan voor de gruweldaden van nazi-Duitsland 70 jaar geleden? Of boycot je japanse electronische produkten omdat de japanners Pearl Harbor hebben gebombardeerd?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 11:19
MB
MB is offline
Citaat:
Zaina schreef op 18-08-2005 @ 11:20 :
1. ja
2. nee
3. nee
4. ja
5. ja

Waarom wel slavernij en niet Indonesië?
Oud 18-08-2005, 11:36
Nolos
Nolos is offline
Alle vijf, zonder te twijfelen.
1. Slavernij
Hoewel we niet de uitvinder zijn van slavernij, waren in de 17e en 18e eeuw slavenhandel in Nederland een erg lucratieve bezigheid. Een excuses voor slavernij van de EU kwam er bijna, deze werd echter door vier landen, waaronder Nederland, geblokkeerd.
2. Holocaust
Een excuses aan joden en andere groeperingen, zoals homoseksuelen, zigeuners en Polen, is er naar mijn weten ook nooit gekomen. Dit terwijl verzet in Nederland werkelijk waar miniem was, integendeel tot wat je zult moeten geloven als je tal zelfuitgeroepen en oncontroleerbare "vrijheidstrijders" ziet die opstonden na de oorlog. Wij wisten niet dat groeperingen op grote schaal werden afgeslacht, maar we zagen we onze buren afgevoerd worden.
3. Indonesië
Bij de politionele acties kwamen 150.000 Indiërs om, enkel omdat ze onafhankelijk wilden zijn.
4. Nooit waargemaakte belofte t.a.v. de Molukkers (noch een alternatief aangeboden)
Zie Gatara
5. Sebrenica
Hiervoor moet een excuus van Nederland en Frankrijk komen. Daar is hopelijk iedereen het sowieso wel mee eens.

Laatst gewijzigd op 18-08-2005 om 12:20.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 11:38
juno
juno is offline
Excuses.

Een x en maar een s.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:14
XQseMe2
XQseMe2 is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-08-2005 @ 21:25 :
2 vind ik alvast onzin. Nederland noch de Nederlanders hebben schuld aan de holocaust.
tuurlijk wel, ze hebben er net zo goed schuld aan want ze hebben er keihard aan meegedaan.
nee tuurlijk, niet iedereen nee, maar dat geldt ook voor sommige duitsers (bv Schindler) of wat voor mensen dan ook.
maar over het algemeen zijn ze ook mensen gaan uitschelden voor winterkinderen want die waren slecht maar zomerkinderen waren goed, of joden werden van de straat geschopt na een bepaalde tijd of werden uitgejouwd/-gescholden, of werden vermeden of bekogeld met stenen, noem maar op!

ze hebben gewoon meegedaan, het is niet zo dat heel nederland (in opstand is gekomen en) het NIET heeft gedaan door de joden gewoon te blijven behandelen zoals ze voorheen ook deden, voor mijn part UIT het zicht van de duitsers.
Oud 18-08-2005, 12:20
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
juno schreef op 18-08-2005 @ 12:38 :
Excuses.

Een x en maar een s.
Pardon, ik schreef te snel: ik tel 16 fouten.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:21
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Moeten de Belgen dan ook excuses maken, en de Fransen en de Tsjechen, de Polen etc.? Nee, de holocaust is de schuld geweest van de nazi's. Als er dan een volk met verontschuldigingen moet komen, zijn het de Duitsers. Maar die zijn al wel geweest mag ik hopen. Er zijn in Nederland inderdaad meelopers geweest, zoals de NSB'ers, maar die had je in ieder land. Daar kun je geen staat noch het hele volk verantwoordelijk voor houden.

Echt, dat gezeur komt me zó de keel uit.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:27
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-08-2005 @ 13:21 :
Nee, de holocaust is de schuld geweest van de nazi's.
Als de rest van europa niet zo leuk meegewerkt had, dan zal het dodental veel lager geweest zijn. Het waren niet de duitsers die de 100.000 leden van de NSB waren, het waren niet de duitsers die hun buren veraden het waren niet de duiters die de nederlandse bordjes, waarin duidelijk werd dat Joden niet gewenst waren, schreven.
Het is de staat die zijn excuses moet aanbieden namens het volk.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:31
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Nolos schreef op 18-08-2005 @ 13:27 :
Als de rest van europa niet zo leuk meegewerkt had, dan zal het dodental veel lager geweest zijn.
Je werkt echt wel mee als de bezetter een reputatie heeft van iedereen overhoop te schieten die ze niet zint.

Citaat:
Het waren niet de duitsers die de 100.000 leden van de NSB waren,
Nee, eigenlijk waren er maar heel weinig nazi's.

Citaat:
het waren niet de duitsers die hun buren veraden
In Duitsland verraden mensen nooit hun buren/collega's/familie?

Citaat:
het waren niet de duiters die de nederlandse bordjes, waarin duidelijk werd dat Joden niet gewenst waren, schreven.
Dat hadden de Nederlanders ook helemaal zelf bedacht hè, dat was ook geen bevel van de Duitsers.

Citaat:
Het is de staat die zijn excuses moet aanbieden namens het volk.
Rot toch op.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:33
Gatara
Gatara is offline
Premier Guy Verhofstadt heeft woensdag in Jeruzalem zijn excuses aangeboden voor de rol die bepaalde Belgische autoriteiten hebben gespeeld ten tijde van de bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij deed dit tijdens een ceremonie aan het Yad Vashem-museum in Jeruzalem.

De Belgische premier bood enkele jaren geleden al gelijkaardige verontschuldigingen aan in de Mechelse Dossinkazerne. Verscheidene administratieve overheden in België, vooral lokale administraties (Antwerpen, Brussel...), wordt een niet te verwaarlozen rol verweten in de deportatie van de joodse bevolking tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In België onderzoekt een studiecentrum op initiatief van de Senaat momenteel hoe groot deze rol was. De studie krijgt de steun van de regering en zou kunnen uitmonden in de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie. (Belga, Bar)
http://www.go2war2.nl/nld_act_forum.asp?id=2877

Met deze feiten worden wij nog beroerder wanneer wij vernemen bij de heropening van Duitse Yadveshem in maart 2005 dat de minister president van België zijn excuses heeft aangeboden voor de nalatigheid van de Belgen m.b.t. de deportatie van de Belgische Joden. Echter 70% van Belgische Joden hebben de WOII overleefd. Onze minister president daarentegen, is te kort geschoten door niet zijn excuses namens het Nederlandse volk en het Nederland Koningshuis aan te bieden, terwijl slechts 20% van de Nederlandse Joden WOII heeft overleeft.
http://www.faq-online.nl/modules.php...tid=235&page=2

'Het was een betekenisvolle, inhoudelijke en warme speech. Maar ik heb geen excuses gehoord voor het gedrag van Nederlandse ambtenaren en politiemensen tijdens de oorlog. Die hebben in grote mate gecollaboreerd en meegewerkt aan de deportaties. Premier Verhofstadt bood namens Belgie wel excuses aan. Dat had ik Balkenende ook graag horen doen', aldus Naftaniel.
http://www.cidi.nl/media/2005/vlkskrnt.170305.html
Oud 18-08-2005, 12:36
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Naftaniel moet gewoon z'n bek houden, want dat is een grote idioot.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:36
Verwijderd
Ik heb op 'Nee, dat is onzin' gestemd. Ik zie niet helemaal wat voor meerwaarde zo'n excuses zou hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-08-2005 @ 13:36 :
Naftaniel moet gewoon z'n bek houden, want dat is een grote idioot.
ga liever in op WAT hij zegt.

ja?
Oud 18-08-2005, 12:39
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-08-2005 @ 13:38 :
ga liever in op WAT hij zegt.

ja?
Ja nou, ik vind het onzin wat hij zegt, nou blij? Dat wisten we toch al? Ik had mijn standpunt toch al duidelijk gemaakt?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-08-2005 @ 13:39 :
Ja nou, ik vind het onzin wat hij zegt, nou blij? Dat wisten we toch al? Ik had mijn standpunt toch al duidelijk gemaakt?
nee je slaat een heel stuk argumentatie over door op naftaniel af te gaan geven. Het slaat weer eens nergens op.
Oud 18-08-2005, 12:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-08-2005 @ 13:40 :
nee je slaat een heel stuk argumentatie over door op naftaniel af te gaan geven. Het slaat weer eens nergens op.
Ik heb al aangegeven dat je die mensen vrij weinig kunt verwijten, omdat we bezet waren door de nazi's. Geef hen dan de schuld. Geef Duitsland de schuld. Geef desnoods de NSB'ers de schuld en de meelopers, maar niet *het Nederlandse volk* of *de Nederlandse staat*, dat is echt wel 3 keer onzin en dát gezeik moet maar eens afgelopen zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-08-2005 @ 13:42 :
Ik heb al aangegeven dat je die mensen vrij weinig kunt verwijten, omdat we bezet waren door de nazi's. Geef hen dan de schuld. Geef Duitsland de schuld. Geef desnoods de NSB'ers de schuld en de meelopers, maar niet *het Nederlandse volk* of *de Nederlandse staat*, dat is echt wel 3 keer onzin en dát gezeik moet maar eens afgelopen zijn.
het feit dat men VEEL meer had kunnen doen, zegt genoeg, imo.

Verder:
http://forum.scholieren.com/showthre...9#post18496169
Oud 18-08-2005, 12:49
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-08-2005 @ 13:44 :
het feit dat men VEEL meer had kunnen doen, zegt genoeg, imo.

Verder:
http://forum.scholieren.com/showthre...9#post18496169
Ja, wat link je daar nou naar? Dat had ik toch al weerlegd?

Je kunt de holocaust de Nederlandse staat NIET aanrekenen. Zelfs ons staathoofd ontvluchtte Nederland om maar niet onder nazi-bestuur te vallen. In belgië bleef Leopold gewoon zitten en riep de burgers op hun werk te blijven doen onder de nazi's. Daardoor is hij na de oorlog in 1950 nog afgezet. De Belgische staat heeft dus terecht excuses gemaakt, maar Nederland hoeft dat echt niet namens de staat of het volk te doen.

Waarom reageer je eigenlijk alleen zo fel op afwijzing van excuses voor de holocaust en niet op afwijzing van andere dingen op je lijstje, door andere forummers?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:53
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-08-2005 @ 13:49 :
Ja, wat link je daar nou naar? Dat had ik toch al weerlegd?

Je kunt de holocaust de Nederlandse staat NIET aanrekenen. Zelfs ons staathoofd ontvluchtte Nederland om maar niet onder nazi-bestuur te vallen. In belgië bleef Leopold gewoon zitten en riep de burgers op hun werk te blijven doen onder de nazi's. Daardoor is hij na de oorlog in 1950 nog afgezet. De Belgische staat heeft dus terecht excuses gemaakt, maar Nederland hoeft dat echt niet namens de staat of het volk te doen.

Nee, wegvluchten is jofel Vooral als je weet dat het hopeloos gaat worden in je land.

In Belgie zijn "slechts" 20% joden afgevoerd, in Nederland 70%. Dat is meer dan in een ander land. En in elk land had je het gevaar dat je neergeknald werd door nazi's.

Citaat:

Waarom reageer je eigenlijk alleen zo fel op afwijzing van excuses voor de holocaust en niet op afwijzing van andere dingen op je lijstje, door andere forummers?
omdat er nu opeens over de holocaust geluld werd
Oud 18-08-2005, 12:54
Verwijderd
De holocaust is voor mij wel het laatste waar men excuses voor zou moeten aanbieden. Niet alleen is het namelijk zo dat dat niet iets is dat door Nederland zelf is geëntameerd, zoals de Srebrenica-missie, maar ook nog eens heeft het joodse volk sinds die tijd al voldoende genoegdoening gehad. Gratis land, gratis bescherming van de VS, wat wil je nog meer?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:57
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-08-2005 @ 13:53 :

Nee, wegvluchten is jofel Vooral als je weet dat het hopeloos gaat worden in je land.[/b]
Ze kon vanuit Groot-Britannië via de radio het verzet in Nederland steunen. Ze had ook kunnen blijven, dan was ze in handen van de nazi's gevallen, had ze namens de nazi's moeten spreken en was ze na de oorlog als 'fout' bestempeld, was er een crisis in de regering gekomen en zou ze worden afgezet. Nee, daar heb je veel meer aan.

Citaat:
In Belgie zijn "slechts" 20% joden afgevoerd, in Nederland 70%. Dat is meer dan in een ander land. En in elk land had je het gevaar dat je neergeknald werd door nazi's.
Dat maakt nog steeds niet dat je daarom de staat of het volk verantwoordelijk kunt houden. De regering was gegaan om niet in handen van de nazi's te vallen. Het grootste deel van het volk hield zich koest om niet op te vallen. Ach, achteraf is het altijd makkelijk lullen.

Citaat:
omdat er nu opeens over de holocaust geluld werd
Er werd ook geluld over de slavernij, de Molukkers en ook veel over Srebrenica.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:58
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-08-2005 @ 13:31 :
Rot toch op.
Sterk punt, maar bedenk je de volgende dingen:
Nederlanders in de SS zouden met 25.000 man één van de grootste niet-Duitse contingent vormen.
De NSB hadden 100.000 leden, voor een land met zo weinig inwoners is dat bizar veel.
70% van de Belgische joden hebben het overleefd, 20% van de Nederlandse, zoals hierboven is te lezen.
Denk aan de Henneicke.

Natuurlijk hebben wij daar geen direct geen schuld aan, de personen die daar actief waren zijn nu dood of hoogbejaard. Echter ben ik persoonlijk van mening dat je trots mag zijn op je eigenland, maar daarnaast mag je ook je schamen voor bepaalde gebeurtenissen. Eén daarvan is de Nederlandse rol bij de moord van zigeuners, joden, homoseksuelen en polen. Een excuses als natie, niet als regering of als individu, aan de slachtoffers is geheel op zijn plaats.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Nolos schreef op 18-08-2005 @ 13:58 :
(...)

Een excuses als natie, niet als regering of als individu, aan de slachtoffers is geheel op zijn plaats.
En hoe zie je dat voor je? Zo'n grote kartonnen kaart van 60 bij 80 met zestien miljoen handtekeningen erop?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 13:01
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Nolos schreef op 18-08-2005 @ 13:58 :
Sterk punt, maar bedenk je de volgende dingen:
Nederlanders in de SS zouden met 25.000 man één van de grootste niet-Duitse contingent vormen.
De NSB hadden 100.000 leden, voor een land met zo weinig inwoners is dat bizar veel.
70% van de Belgische joden hebben het overleefd, 20% van de Nederlandse, zoals hierboven is te lezen.
Denk aan de Henneicke.

Natuurlijk hebben wij daar geen direct geen schuld aan, de personen die daar actief waren zijn nu dood of hoogbejaard. Echter ben ik persoonlijk van mening dat je trots mag zijn op je eigenland, maar daarnaast mag je ook je schamen voor bepaalde gebeurtenissen. Eén daarvan is de Nederlandse rol bij de moord van zigeuners, joden, homoseksuelen en polen. Een excuses als natie, niet als regering of als individu, aan de slachtoffers is geheel op zijn plaats.
Ik vind het natuurlijk jammer dat er zoveel rottigheid is uitgehaald in WOII door Nederlanders, door NSB'ers (100.000 op een paar miljoen is echt niet veel trouwens), maar om daar nou namens de *hele* bevolking excuses voor aan te bieden, nee, dat gaat me echt veel te ver.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 13:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-08-2005 @ 13:54 :
De holocaust is voor mij wel het laatste waar men excuses voor zou moeten aanbieden. Niet alleen is het namelijk zo dat dat niet iets is dat door Nederland zelf is geëntameerd, zoals de Srebrenica-missie, maar ook nog eens heeft het joodse volk sinds die tijd al voldoende genoegdoening gehad. Gratis land, gratis bescherming van de VS, wat wil je nog meer?
Voldoende genoegdoening? Denk je dat het om genoegdoening te doen is? Het gaat om troost. Dat er mensen zijn die zeggen:

ja, sorry, we hadden misschien meer moeten doen om dit te voorkomen of een halt toe te roepen.

that's it.

Net zoals Srebrenica, waarbij het nog maar de vraag is of Nederland alleen sorry zou moeten zeggen als je bekijkt dat de VN voornamelijk nalatig was.
Oud 18-08-2005, 13:02
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-08-2005 @ 14:01 :
Net zoals Srebrenica, waarbij het nog maar de vraag is of Nederland alleen sorry zou moeten zeggen als je bekijkt dat de VN voornamelijk nalatig was.
Kijk, nu komen we ergens! Als Nederland excuses moet maken voor Srebrenica, dan natuurlijk in VN-verband.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 13:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-08-2005 @ 13:59 :
En hoe zie je dat voor je? Zo'n grote kartonnen kaart van 60 bij 80 met zestien miljoen handtekeningen erop?

net zoals Belgie zijn excuses heeft aangeboden.

Gewoon de premier die sorry zegt namens het gehele Nederlandse volk.

Het kan zo simpel zijn.
Oud 18-08-2005, 13:03
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-08-2005 @ 14:03 :

net zoals Belgie zijn excuses heeft aangeboden.

Gewoon de premier die sorry zegt namens het gehele Nederlandse volk.

Het kan zo simpel zijn.
En zoals ik al heb uitgelegd is dat niet nodig en heb ik al uitgelegd *waarom* dat niet nodig is. Het kan zo simpel zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 13:04
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-08-2005 @ 14:02 :
Kijk, nu komen we ergens! Als Nederland excuses moet maken voor Srebrenica, dan natuurlijk in VN-verband.
maar jij bent een felle voorstander om voor 5 wel excuses aan te bieden maar voor 2 niet.
Dat is meten met twee maten en dat maakte ik hiermee duidelijk.

Imo moet er excuses aangeboden worden in alle 5 de gevallen.
Oud 18-08-2005, 13:04
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-08-2005 @ 13:59 :En hoe zie je dat voor je? Zo'n grote kartonnen kaart van 60 bij 80 met zestien miljoen handtekeningen erop?
Wellicht een regering namens die natie?
edit: pardon, ik reageer te langzaam.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 13:06
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-08-2005 @ 14:03 :
En zoals ik al heb uitgelegd is dat niet nodig en heb ik al uitgelegd *waarom* dat niet nodig is. Het kan zo simpel zijn.
Waarom als het no big deal is, toch niet excuses aan bieden aan hen die die troost verdienen?
Oud 18-08-2005, 13:06
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-08-2005 @ 14:04 :
maar jij bent een felle voorstander om voor 5 wel excuses aan te bieden maar voor 2 niet.
Dat is meten met twee maten en dat maakte ik hiermee duidelijk.

Imo moet er excuses aangeboden worden in alle 5 de gevallen.
Dat heeft niets te maken met meten met twee maten, maar verantwoordelijkheid leggen waar die gelegd moet worden. Je hoeft geen excuses te maken voor iets waar je niet voor verantwoordelijk bent. De Nederlandse staat was niet verantwoordelijk voor de holocaust, maar was wel verantwoordelijk voor het Dutchbat-commando in Srebrenica. Natuurlijk moet de VN ook haar deel van de schuld op zich nemen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 13:08
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-08-2005 @ 14:06 :
Waarom als het no big deal is, toch niet excuses aan bieden aan hen die die troost verdienen?
Omdat *de Nederlandse staat* en *het Nederlandse volk* in die hoedanigheid niet verantwoordelijk zijn. Laat desnoods een excuus uitgaan van kleinkinderen van voormalige NSB'ers ofzo, maar laat daarmee de kous af zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 13:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-08-2005 @ 14:06 :
Dat heeft niets te maken met meten met twee maten, maar verantwoordelijkheid leggen waar die gelegd moet worden. Je hoeft geen excuses te maken voor iets waar je niet voor verantwoordelijk bent. De Nederlandse staat was niet verantwoordelijk voor de holocaust, maar was wel verantwoordelijk voor het Dutchbat-commando in Srebrenica. Natuurlijk moet de VN ook haar deel van de schuld op zich nemen.
wat versta jij onder Nederland?
Alleen de regering?

Want ik versta onder Nederland zowel de regering als IEDEREEN.

En dan is Nederland wel degelijk verantwoordleijk voor het deporteren van joden
Oud 18-08-2005, 13:10
Gatara
Gatara is offline
dus omdat Jantje de andere kant op keek is hij niet verantwoordelijk?
Oud 18-08-2005, 13:10
juno
juno is offline
Ik hecht geen waarde aan dergelijke loze gebaren.

De regering namens de natie? Wat een kolder. We zijn hier anti-nationalistisch, we zijn niet trots op ons holland, en we schamen ons er niet voor. We voelen ons geen onderdeel van De Nederlandse Natie. Hoe kun je dan als collectief je excuses aanbieden als dat collectief alleen maar bestaat uit een verzameling individueen die puur toevallig allemaal dezelfde nationaliteit hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 13:12
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-08-2005 @ 14:09 :
wat versta jij onder Nederland?
Alleen de regering?

Want ik versta onder Nederland zowel de regering als IEDEREEN.

En dan is Nederland wel degelijk verantwoordleijk voor het deporteren van joden
IEDERE Nederlander heeft joden gedeporteerd?

En wat Jantje doet moet Jantje weten, maar je snapt toch wel dat zo'n kleinschalig voorbeeld niet te vergelijken valt met een hele bevolkingsgroep (Nederlanders)?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 13:15
juno
juno is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-08-2005 @ 14:10 :
dus omdat Jantje de andere kant op keek is hij niet verantwoordelijk?
Jantje wel, maar de kleinzoon van iemand die bij Jantje om de hoek woonde en er niets mee te maken had omdat hij op dat moment in het ziekenhuis lag met een blindedarm niet.

Er IS geen collectieve schuld, en als hij al bestond, dan is hij niet erfelijk..
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 13:15
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
juno schreef op 18-08-2005 @ 14:10 :
Ik hecht geen waarde aan dergelijke loze gebaren.
Wellicht hechten de nabestaanden van deze vijf voorbeelden er wel waarde aan.
Citaat:
We zijn hier anti-nationalistisch, we zijn niet trots op ons holland, en we schamen ons er niet voor.
Over kolder gesproken, zie de Nederlanders glunderen als het internationale gerechtshof gaat. Welke Nederlander is nu niet trots op de grapjes waarin de Nederlanders hun eigen land van uit het niets maken. Het nationalisme is altijd al groot geweest in Nederland, sterker nog het is naar mijn weten in jaren niet meer zo groot geweest als op dit moment.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 13:17
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
juno schreef op 18-08-2005 @ 14:15 :
Jantje wel, maar de kleinzoon van iemand die bij Jantje om de hoek woonde en er niets mee te maken had omdat hij op dat moment in het ziekenhuis lag met een blindedarm niet.

Er IS geen collectieve schuld, en als hij al bestond, dan is hij niet erfelijk..
Ja, ik ben het met je eens dat excuses direct na de oorlog hadden plaats moeten vinden, maar dat is niet gebeurt.

Beter laat dan nooit.
Oud 18-08-2005, 13:19
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-08-2005 @ 14:12 :
IEDERE Nederlander heeft joden gedeporteerd?

En wat Jantje doet moet Jantje weten, maar je snapt toch wel dat zo'n kleinschalig voorbeeld niet te vergelijken valt met een hele bevolkingsgroep (Nederlanders)?
Hoe komt het dat er zoveel Nederlandse joden vermoord zijn in vergelijking met bv. Belgie?
Reageren

Regels voor berichten