Citaat:
nare man schreef op 30-08-2005 @ 15:15 :
Ja, maar ik ben geen moslim en ik ben op zoek naar de culturele achtergrond van een dergelijk verbod. Ik begrijp wel dat moslims het gehoorzamen omdat ze vertrouwen op de goddelijke wijsheid maar voor mij is het niet aanvaardbaar dat een regel er zomaar is. Er moet iets achter steken, gezien het feit dat geloof gewoon een stelsel van regels is om de samenleving te reguleren, net als een rechtssysteem.
|
Waarom een culturele achtergrond?
Moslims gaan er ook niet vanuit dat een regel er zomaar is, maar als de reden er achter niet in de bronnen terug te vinden is, heeft het weinig zin om er over te gaan speculeren aangezien wij niet alle wijsheid kunnen bevatten die Allah bevat. Daar leg je je bij neer. Ik snap dat je daar als niet-moslim misschien geen genoegen mee neemt, sommige moslims ook niet, maar er is nou eenmaal niet op elke vraag een bevredigend antwoord te krijgen.
Citaat:
Sinds wanneer bevat een afbeelding van een persoon op een schilderij een ziel? Dat lijkt me eerder een overtuiging die thuishoort bij een primitieve natuurgodsdienst of bij iets animistisch, niet bij een van de grote monotheïstische godsdiensten. Het lijkt mij namelijk nogal sterk afhankelijk van de bedoeling een persoon te schilderen. Welke schilder heeft nu de bedoeling een nieuw levend wezen met ziel te scheppen? Dat lijkt me onaannemelijk. Ook het oogmerk Allah te imiteren lijkt me vrijwel altijd afwezig.
|
De afbeelding zelf bevat geen ziel, omdat mensen geen zielen kunnen scheppen en Allah's kracht niet kunnen evenaren. Het gaat er niet om of de schilder wel of niet een levend wezen met ziel wil scheppen; het gaat erom dat het verboden is om zaken die in werkelijkheid een ziel bevatten (dus mensen en dieren) 'na te maken'. Het ongehoorzaam zijn aan een gebod/verbod staat los van de intentie van (in dit geval) de schilder.
Citaat:
Begrijpelijk wanneer het verbod alleen zou gelden binnen geloofshuizen of andere religieuze ruimtes, maar niet daarbuiten.
|
Daarom heb ik ook andere redenen genoemd.
Citaat:
Staat dat misschien ook in verbinding met de opvatting die in sommige moslimkringen kennelijk leeft dat je geen muziek mag maken en er ook niet naar mag luisteren voor je plezier?
|
Ergens wel, aangezien muziek ook als nutteloze vorm van vermaak wordt gezien. Maar muziek is weer een hele andere kwestie waar ook andere aspecten een rol spelen.
Citaat:
Nee, eigenlijk niet. Alleen dat stukje over het imiteren van Allah kan ik - denk ik - plaatsen binnen de belevingswereld van de gelovige, maar ik zie er niet het directe nut van in. Maar in elk geval bedankt voor de uitgebreide uitleg.
|
Ik kan ook niet verwachten dat u er het nut van inziet maar ik heb het onderwerp proberen toe te lichten vanuit islamitisch oogpunt en met de beperkte kennis die ik hierover heb. Allah weet het het beste