Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
"want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij." waarom wil de Heere het niet? Omdat Hij geen andere goden naast hem duld, oftewel, je mag die beelden niet aanbidden. Een mens maakt altijd beelden. Als hij praat schept hij een beeld. Als hij zingt schept hij een beeld. Zelfs als je schrijft. Als je fantaseert ben je constant bezig beelden te scheppen. beeld is door God geschapen. conclusie: beelden maken is goed, beelden aanbidden is slecht.
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een andere vraag. Als het niet mag waarom hebben sommige mensen dan een talent ervoor? Hebben ze het niet van God gekregen dan en is het toeval dat ze een dergelijk talent hebben? Ik geloof dat God mensen een scheppend vermogen heeft gegeven. Bijvoorbeeld in het bouwen van dingen en het hebben van ideeen, gedachten of het maken van beelden etc. Verder sluit ik me aan bij Hernuel Fan. Die tekst uit Exodus moet je denk ik in de context lezen. Namelijk dat het om afgoderij gaat. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() nog iets wat ik me al langer afvraag... God is omnipotent en almachtig. Hij schiep de werled in 6 dagen, en rustte op de 7e. Waarom heeft een almachtig iets een rustdag nodig? Als hij echt almachtig was had ie ook geen rustdag hoeven hebben. Hadden we dan ook maar 6 dagen in een week gehad?
||
Citaat:
maar goed, nou ik heb geen idee waarom hij een rustdag invoerde. Er zullen vast wel theologen zijn die daar allemaal theorieen over hebben, maar ik ben geen theoloog dus. Wat ik wel weet is dat in bepaalde communistische landen vroeger de rustdag werd afgeschaft, en dat de mensen dat niet helemaal aankonden en overspannen en oververmoeid raakten, het was dus wel tactisch van God om het in te voeren, we kunnen zeg maar niet zonder rustdag.
||
Citaat:
1e gebod: Vereer naast mij geen andere goden. 2e gebod: (zie mijn eerste post) Je slaat dus geen acht op het 2e gebod maar gooit het op een hoop met het 1e. Jouw keuze, maar kom dan niet bij mij klagen als mozes boos wordt ok? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Kunst en het christelijke geloof gaan wel samen, maar als je de bijbel heel letterlijk neemt kun je inderdaad geen afbeeldingen van God maken, dus ook het leven van JC verbeelden is not done. Dat geeft echter nog genoeg aanleiding tot kunst: vooral in de late middeleeuwen lieten edelen zich volgens mij al biddende schilderen, zodat ze zichzelf op doek hadden en toch hun vroomheid tentoon konden spreiden. Is ook een manier.
||
Citaat:
In de belijdenisgeschriften van de gereformeerde kerken in Nederland komen we in de Heidelbergse Cathegismus het volgende tegen: Vraag 94: Wat gebiedt God in het eerste gebod? Antwoord: Ten eerste dat ik, als mijn heil mij lief is, alle afgoderij1, tovenarij, waarzeggerij, bijgeloof2, aanroeping van de heiligen of van andere schepselen3 vermijd en ontvlucht. Ten tweede dat ik de enige ware God naar waarheid leer kennen4, Hem alleen vertrouw5, met alle ootmoed6 en geduld mij aan Hem alleen onderwerp7, al het goede van Hem alleen verwacht8, Hem met heel mijn hart liefheb9, vrees10 en eer11, en wel zo, dat ik eerder alle schepselen prijsgeef, dan dat ik het minste of geringste tegen zijn wil zou doen12. 1 1 Kor. 6:10; 1 Kor. 10:7, 14; 1 Joh. 5:21. 2 Lev. 19:31; Deut. 18:9-12. 3 Matt. 4:10; Openb. 19:10; Openb. 22:8, 9. 4 Joh. 17:3. 5 Jer. 17:5, 7. 6 1 Petr. 5:5. 7 Rom. 5:3-5; 1 Kor. 10:10; Filip. 2:14; Kol. 1:11; Hebr. 10:36. 8 Ps. 104:27-30; Jes. 45:7; Jak. 1:17. 9 Deut. 6:5; Matt. 22:37, 38. 10 Deut. 6:2; Ps. 111:10; Spr. 1:7; Spr. 9:10; Matt. 10:28. 11 Deut. 10: 20; Matt. 4:10. 12 Matt. 5:29, 30; Matt. 10:37-39; Hand. 5:29. Vraag 95: Wat is afgoderij? Antwoord: Afgoderij is in plaats van de enige ware God, die Zich in zijn Woord geopenbaard heeft, of naast Hem iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen stelt1. 1 1 Kron. 16:26; Jes. 44: 16, 17; Joh. 5: 23; Gal. 4:8; Ef. 2: 12; Ef. 5:5; Filip. 3:19; 1 Joh. 2: 23; 2 Joh. 1: 9. Vraag 96: Wat eist God in het tweede gebod? Antwoord: Dat wij God op geen enkele manier afbeelden1 en Hem op geen andere wijze vereren dan Hij in zijn Woord bevolen heeft2. 1 Deut. 4:15, 16; Jes. 40: 18, 19, 25; Hand. 17:29; Rom. 1:23-25. 2 Deut. 12:30-32; 1 Sam. 15: 23; Matt. 15:9. Vraag 97: Mag men dan helemaal geen beelden maken? Antwoord: God kan en mag op geen enkele manier afgebeeld worden. De schepselen mogen wel afgebeeld worden, maar God verbiedt dat wij een afbeelding van hen maken of hebben om die te vereren of God daardoor te dienen1. 1 Ex. 34:13, 14, 17; Deut. 12: 3, 4; Deut. 16: 22; 2 Kon. 18:4; Jes. 40:25. Vraag 98: Maar zou men de beelden als 'boeken der leken' in de kerken mogen toelaten? Antwoord: Nee, want wij moeten niet wijzer zijn dan God, die zijn christenen niet door stomme beelden1, maar door de levende verkondiging van zijn Woord wil laten onderwijzen2. 1 Jer. 10:5, 8; Hab. 2:18, 19. 2 Rom. 10:14-17; 2 Tim. 3:16, 17; 2 Petr. 1:19.
||
Citaat:
||
Citaat:
http://www.oweis.com/art.html Je zou indirect kunnen stellen dat "afbeelden alles dat hemels en aards is" hier ook opgaat; immers je creeert een beeld van iets dat best terug te vinden kan zijn in de natuur of hemel. Ik kwam ook laatst trouwens een afbeelding van een vogel tegen gevormd met behulp van arabische letters. Dat lijkt mij een duidelijk teken van het afbeelden van iets dat hemels of aards is. Daarnaast heb je architectonische gebouwen die bepaald niet kunsteloos zijn vormgegeven ![]() Affijn, ik denk persoonlijk dat het gaat om het aanbidden van gemaakte beelden en niet zo zeer het maken van beelden zelf. Als je een beeld maakt, omdat je het wilt gaan aanbidden - als een god, zoals het gouden kalf, ben je imo verkeerd bezig. Nouja, je moet het zelf weten natuurlijk, maar mij zie je het niet doen ![]() Een beeld mooi vinden, omdat het gecreeerd is, is ook geen aanbidden, imo. Je vindt het mooi, net zoals je een boom mooi kunt vinden, of water waarin de zon weerspiegeld wordt. Waarom zou god ons creatief hebben gemaakt? Waarom zou god de mens de gave hebben gegeven om beelden en schilderijen te maken? Kshatriya, mag fotograferen wel volgens jou?
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En als je het doet vraag ik me af in hoeverre je naar Gods geboden leeft, maar goed.
Laatst gewijzigd op 28-08-2005 om 14:06. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar dat beantwoordt nog steeds niet de vraag waarom je van niemand afbeeldingen zou mogen maken, tenzij het educatief verantwoord is. Waarom mag je niet van een willekeurig iemand een schilderij maken? Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
kunst staat niet voor niets in verbinding met het wezen van de mens. daarom is kunst ook in het religieuze leven van groot belang geweest en nu nog.
kunst is idd 'toegestaan', zolang het buiten het kader van de afgoderij blijft. afgoderij is niet alleen als mens de kunst zelf aanbidt (zeg maar beeldaanbidding), maar ook als men kunst een plaats gaat geven die het niet verdiend. dan moet je denken aan mensverheerlijking. natuurlijk moet kunst ook binnen de kaderen van de bijbel blijven, kunst is niet iets waar je je zomaar op af kunt leven omdat het toch maar kunst is. want het blijft 'een weerspiegeling van je eigen ziel'. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
@ Nare man, ik weet niet, ik heb me er niet voldoende in verdiept, maar opzich twijfel ik niet aan de uitspraken van de profeet. |
![]() |
|||
Citaat:
owja, dat was ik vergeten ![]() Maar het analfabetisme is toch vrij aardig hoog ook in landen waar veel moslims wonen. En wat te bedenken van hen die vanwege 1 of andere reden nooit in staat zouden zijn om te lezen (en dan heb ik het niet over blinden)? Zou je dan niet voor deze analfabeten afbeeldingen mogen maken? Citaat:
Ja, dat snap ik ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Om te beginnen moet men begrijpen dat de islam niet enkel het verbodene verbiedt, maar ook de wegen die ertoe leiden probeert af te sluiten. Dat niet àlle mensen beelden en afbeeldingen van mensen en zelfs dieren als afgoden gebruiken, wil niet zeggen dat het verbod dan komt te vervallen. De redenen van het verbod zijn bekend bij Allah en op Diens Wijsheid hoor je als moslim te vertrouwen. Los daarvan zijn er in de islamitische bronnen wel enkele aanwijzingen te vinden voor de redenen achter het verbod. Zo is er al genoemd dat beelden als afgoden gebruikt werden door vroegere gelovigen. Elke vorm van aanbidding of verering van iets of iemand anders dan Allah, is een vorm van ongeloof, de grootste zonde in de islam, en alles wat daartoe leidt moet dan ook vermeden worden. Daarnaast is er een hadith die aangeeft dat je op de Dag des Oordeels ter verantwoording geroepen zal worden voor het afbeelden van mensen en dieren, en er zal jou gevraagd worden om deze afbeeldingen een ziel in te blazen, waar je uiteraard niet toe in staat bent. Allah is namelijk de enige die levende wezens schept. Allah beschikt over een aantal eigenschappen die uniek zijn en enkel aan Hem toebehoren en die een mens als het ware niet moet proberen te imiteren: in dit geval het Scheppen van dingen die een ziel bevatten. Ook zijn er verschillende overleveringen waarin de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) aangeeft dat afbeeldingen van levende wezens aan muren of verwerkt in wandkleden enz. afleiden van het gebed en het gebed vereist de uiterste concentratie. Hij liet deze dan ook verwijderen uit de moskee en uit zijn huis. Het doel in het leven van de moslim is het dienen van zijn Heer en zijn tijd op aarde is kostbaar en dient dus nuttig besteedt te worden. Vermaak kent ook zijn tijd maar zoals een hadith al zegt: als je al iets af wil beelden, laat het dan de natuur zijn (bomen enz.) Wellicht geeft dit een iets duidelijker inzicht in het verbod op het afbeelden van levende zielen.
||
Citaat:
En hoe zit het dan met de schetsen die de politie maakt, ter bevordering van de opsporing van verdachten.
||
![]() |
Citaat:
Tv kijken wordt ook afgeraden maar dat heeft niet zozeer te maken met dit onderwerp, omdat bewegende beelden via tv niet onder 'afbeeldingen' vallen, maar meer om de inhoud van wat er op tv vertoond wordt. Maar dat is een andere kwestie. Het feit dat je afbeeldingen van mensen/dieren tegenkomt in de huidige maatschappij is niet te vermijden, maar ze zelf maken of in je huis bewaren is je eigen verantwoordelijkheid. Er zijn echter altijd uitzonderingen en ook in de islam geldt: nood breekt wet. Zo zijn foto's in paspoorten en id-kaarten een noodzaak en dus toegestaan en ook voor educatieve doeleinden gelden andere regels. Er wordt dus wel rekening gehouden met de omstandigheden maar twijfelachtige zaken dienen altijd het beste vermeden te worden. Ik heb de lap deze keer wat korter proberen te houden.
|||
Citaat:
tv kijken - Ehm, seksueele getinte films/series/nieuws zijn verboden. Verder mag je er alleen met mate naar kijken, en is het aangeraden alleen te kijken voor nieuws of educatie. Je moet met mate kijken, omdat je anders je gebed vergeet etc. Krant lezen - dat is juist zeer aangeraden, omdat je als moslim moet weten wat er rondom je gebeurd. De fotos in de kranten zijn ter illustratie over hoe een bepaalde situatie is. En niet voor vermaak oid. Citaat:
Laatst gewijzigd op 30-08-2005 om 14:15. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat: