![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Dat ene systeem is het metafysische universum waarin wij denken te leven. Het systeem word dagelijks bestudeerd , en wat ze bestuderen zijn gardaties van dit ene systeem.De wetten binnen dit ene systeem gaan dan ook op voor alle mogelijke gradaties binnen dat systeem , of het nou natuurlijk of sysntetisch(=menselijke beïnvloeding) is maakt dan ook niet uit. een voorbeeld: laten we zeggen een markt mechanisme als vraag en aanbod(=syntetisch toch?). Als je heel goed kijkt naar dat systeem , dan volgt het een soortgelijke wet als zwaartekracht. Of in iedergeval de relatie tussen massa en aantrekkingskracht. Stel er is een kleinere vraag dan aanbod.Het aanbod is hier dan de grootste massa , die door prijsverlaging (of betere reclame) dan een aantrekkingskracht uitoefent op de keinere vraag. het mechanisme is dan dat er massa's zijn die elkaar aantrekken. Stel er is een grotere vraag dan aanbod , de grootste massa is in dit geval de vraag , en het aanbod zal geleverd worden tegen een hogere prijs , maar er blijft dan nog steeds een aantrekkingskracht tussen massa's bestaan. Natuurlijk weet ik ook wel dat dit voorbeeld een wat simpele vergelijking is , en dat sommige systemen veel complexer zijn dan dit , maar als je goed kijkt naar dingen , dan volgen ze allemaal dezelfde wetten of gradaties van die wetten. En die bevinden zich allemaal in een systeem. Het universum. Of er meer is dan dit systeem , daar zijn de meningen over verdeeld. Maar metafysisch gezien (en niet wiskundig) "kennen" we alleen dit systeem. ![]()
||
Citaat:
in ruime zin kan je het wel zo bekijken, maar als je ingaat op de details zie je dus dat het niet klopt |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
sorry ![]() |
![]() |
|
Ff on the fly dan....
N niveautje hoger... Zou het een heel erg onrealistische fantasie zijn om het universum van oerknal tot eindkrak te zien als een enkele fase van elektron? Hierbij schaal ik dus ook tijd, naast formaat. Die redenering verklaart natuurlijk niet het "verspringen" maar sluit een dergelijke parallen volgens mij ook niet uit. To be honest heb ik niet gegoogled op dit onderwerp en me er ook niet eerder dieper dan ondiep in verdiept ![]() Ik herinner me echter dat ik vroeger gefantaseerd heb (volgens mij na het zien van een imax rondom het universum) hoe er vanaf de aarde 'uitgezoomd" werd, van aarde tot zonnestelsel ... sterrenstelsel .... melkwelstelsel .... etc ... etc ... bubbel.... En dan... zoomt men uit op de bubbel. En de bubbel blijkt een bubbel in een glas 7up van weetikveelwiewatwaar.... Lekker vergezocht dus, maar deze jeugdherinnering doet mij eraan denken dat ik eerder gestoeid heb met de stelling van de ts.
||
Citaat:
Nu kan dit werkelijkheidssyteem danwel werkelijk "zijn" of virtueel "zijn" , dat maakt in principe niet eens echt uit , toch volgen zij dezelfde wetmatigheid. Zelfs een virtuele massa(zoals een banenmarkt bijvoorbeeld) heeft "werkelijke" massa met bijbehorende aantrekkingskracht. Naar mijn idee heeft het begrip "virtueel" net zo veel bestaansrecht in mytafysische zin als "niet-virtueel(=dus werkelijk)" met bijbehorende "werkelijke" massa en wetmatigheid. Misschien heb je wel gelijk als ik het verband te ver overtrek , maar het trekt gewoon me aandacht. Ik zie gewoon een patroon dat overeenkomt in ieder laag van het "werkelijke" , alleen deze lagen(=oneindig) verschillen in formaat , waardoor je het patroon wel eens over het hoofd ziet ![]() ![]() Vandaar altijd een knipoog ![]()
Laatst gewijzigd op 09-09-2005 om 22:54. |
![]() |
||
Citaat:
ik heb niet alle reacties gelezen dus als er al een soortgelijke reactie is geleverd mijn excuses ![]()
Laatst gewijzigd op 10-09-2005 om 16:04. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-09-2005 om 17:46. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Visualisatie van meting met scanning tunneling microscope, elk punt is een goudatoom. Overigens is het 'kern'-karakter van atomen ook allang door middel van verschillende experimenten aangetoond. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hoi Gendra,
Ik vind je idee ontzettend logisch, het is eigenlijk het eerste waar je aan denkt als je iets over atomen leert. Meteen vallen de overeenkomsten tussen zonnestelsel en atoom op, wanneer je voor het eerst de verschillende elektronen verdelingen van de elementen gaat tekenen. Maar, dat komt ook omdat het "zonnestelselmodel" van atomen eigenlijk een versimpelde weergave van de werkelijkheid is. Ik denk dat veel mensen dezelfde ideeën hierover hebben (gehad) als jij, ik iig wel, en het is zeker geen raar of dom idee of wat dan ook. Het is juist heel goed om zelf over dit soort onderwerpen na te (blijven) denken en je eigen theorieën samen te stellen. ![]() Ik zal later nog eens goed dit topic doorlezen trouwens.. nu ga ik slapen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Er is een groot verschil tussen waarnemen en zien.. en er is ook een groot verschil tussen een gewone microscoop (die jouw ogen een stukje helpt door wat je eigenlijk al ziet te vergroten) en een scanning tunneling microscoop, die dmv een een naald de positie van verschillende atomen tov elkaar, dus ook de begrenzing van een atoom, kan omzetten in een beeld. Je ziet daarmee nog niet hoe een atoom eruit ziet.. wie weet hoe gezellig zo'n ding er eigenlijk uit ziet, maar om dat te zien zou je 'm toch echt moeten vergroten. En verder bedoelde Gendra denk ik niet alleen hoe een atoom er aan de "buitenkant" uitziet, maar ook of vooral hoe een atoom er aan de "binnenkant" uitziet, dus hoe ie in elkaar zit. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik bedoel niet dat wat wij zien hetzelfde is als de werkelijkheid, ik bedoel dat er een verschil is tussen iets zien en tussen een scanning tunneling microscoop. Je kunt wel een beeld verkrijgen, maar dat gebeurt door allerlei omwegen en dat moet je zeker onderscheiden van "gewone" microscopen. Over dat kernkarakter: Ik denk dat Gendra het dus echt had over het zien van een atoom, dus dat je werkelijk ziet hoe ie in elkaar zit, ipv over wat op andere manieren aangetoond is. Dat haal ik uit de zinnen iig. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
wie is er bezig met existentie puto | 18 | 29-12-2004 13:16 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Leven: "Evolutie of schepping?" BiL@L | 13 | 03-12-2003 11:02 | |