Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2005, 00:50
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 30-09-2005 @ 19:57 :
mijn lieve, 14 weken oude puppy beter maken zodat ie niet doodgaat.
({)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2005, 00:51
Verwijderd
Citaat:
Ursa schreef op 30-09-2005 @ 22:52 :
'In de tijd van de Bijbel...', we hebben het hier niet over een jaartje of tien.
Opzich niet maar toch weer wel. en hij heeft een goed punt. De gewone man werd tot 50 jaar geleden zwaar onderdrukt. Het nieuwe testament eindigt ver daarvoor
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 11:15
Ursa
Ursa is offline

Misschien een idee om een topic te beginnen over: wat is de mens? Een van de oudere filosofische vragen.

Tegenwoordig komt die vraag neer op: is de mens het meest ontwikkelde dier of is hij werkelijk anders, door het vermogen te denken, taal en mogelijk zelfs (sommige) emoties?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 12:01
Hem
Hem is offline
om nog maar even op wat mensen te reageren...

ik kreeg ooit een bijbel quote van een overtuigd christen naar mijn hoofd geslingerd als reden waarom de mens boven de dieren staat.

het ging ongeveer zo:

De vogel des hemels, hij maaide niet, hij zaaide niet, en toch noemen wij hem de vogel des hemels...

als ik hem goed interpreteer zegt deze zin dat omdat een vogel geen landbouwtechnieken gebruikt, hij ondergeschikt is aan de mens...
Oud 01-10-2005, 12:24
Ursa
Ursa is offline
Die tekst ken ik wel. Het Evangelie van Mattheus, hs. 6 vers 25-34. (vs. 26: 'Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven?' (NBG'51)

De kern is dat je je geen zorgen hoeft te maken, want God zorgt voor je. Hij zorgt al zo goed voor de vogels en voor de bloemen, waarom zou hij dan minder om jou geven, aan wie Hij veel meer waarde hecht?

Laatst gewijzigd op 01-10-2005 om 12:28.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 12:29
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
deadlock schreef op 26-09-2005 @ 13:23 :
.... slimmer dan mij is zo mogelijk het domste wat je als antwoord hat kunnen gefen....

klopt, niet omdat het fout gespeld, zou zijn, of grammaticaal niet zou kloppen, maar het is idd wel een dom antwoord

ik verbaasde me alleen even over wat meph zei

Laatst gewijzigd op 02-10-2005 om 12:31.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 02-10-2005 @ 13:29 :
ik verbaasde me alleen even over wat meph zei
Gelukkig maar dat je dat inmiddels met goede argumenten hebt weten te weerleggen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 12:51
Vice
Vice is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 30-09-2005 @ 19:57 :
mijn lieve, 14 weken oude puppy beter maken zodat ie niet doodgaat.

beterschap aan je puppy
Oud 02-10-2005, 12:58
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-10-2005 @ 13:50 :
Gelukkig maar dat je dat inmiddels met goede argumenten hebt weten te weerleggen.
heb ik geen zin in maar sorry dat ik wat negatiefs zei zonder verder goede argumenten te geven.
Oud 02-10-2005, 14:06
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-09-2005 @ 23:16 :
The question of all questions maar weer: "Want?"
In de bijbel staat toch dat de mens als heerser over alles dat god heeft geschapen geschapen is.
Oud 02-10-2005, 19:55
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Joey22 schreef op 30-09-2005 @ 18:24 :
Hij weet en kan alles, maar hij doet niets. En hij is alles wat is, wat geweest is en wat zal zijn?
Vertel mij eens de reden waarom er geen reden voor nodig is niet te handelen?

Als hij niets doet, hoe weet jij dan dat hij alles kan?
Je hebt jezelf vastgepraat, je kan het niet weten omdat hij niets doet...
2 dingen , als eerste , plaats ik altijd een knipoog , dus neem me niet al te serieus. Ten tweede , ik weet niks , ik denk alleen maar

Ik stelde deze gedachtengang alleen als tegenhanger van die van Meph. De gedachtengang van Meph zou volgens hem almachtigheid uitsluiten. Ik ben van mening , dat almachtigheid niet uit te sluiten valt door handelingen. Waarom? Omdat almachtigheid betekent dat handelen niet meer nodig is , net zoals denken overbodig word als je "alles" al "weet". Want mijn redenering is als volgt. Wij mensen handelen omdat:
a)wij niet almachtig zijn
b)niet alwetend zijn
c)niet eeuwig zijn (in een "vaste" vorm).

Oud 02-10-2005, 21:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 02-10-2005 @ 15:06 :
In de bijbel staat toch dat de mens als heerser over alles dat god heeft geschapen geschapen is.
Kan best, maar ik vroeg eigenlijk naar een reden om daar meer waarde aan te hechten dan wat ik in elk ander boek lees.
Oud 03-10-2005, 07:26
Hem
Hem is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-10-2005 @ 22:22 :
Kan best, maar ik vroeg eigenlijk naar een reden om daar meer waarde aan te hechten dan wat ik in elk ander boek lees.
ehm, dat de bijbel een van de weinige boeken is, dat invloed hheeft op miljoenen mensen?
Oud 03-10-2005, 11:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hem schreef op 03-10-2005 @ 08:26 :
ehm, dat de bijbel een van de weinige boeken is, dat invloed hheeft op miljoenen mensen?
Ach kom, de gids van Ikea heeft een grotere oplage.

Het 'argument from numbers' is trouwens een drogreden.
Oud 03-10-2005, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-09-2005 @ 23:40 :
Almachtigheid is niet mogelijk, dat is eenvoudig via een gedachtenexperiment aan te tonen.
Deze sig is lang niet zo goed als de vorige; natuurlijk zijn er bakkers die geen brood lusten. Wedden dat er koks zijn die heerlijke maaltijden kunnen maken die ze zelf niet lekker vinden?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 03-10-2005 @ 20:46 :
Deze sig is lang niet zo goed als de vorige; natuurlijk zijn er bakkers die geen brood lusten. Wedden dat er koks zijn die heerlijke maaltijden kunnen maken die ze zelf niet lekker vinden?
Er zijn ook gelovige wetenschappers.

Maar ik verzin wel een keer een nieuwe sig, deze heb ik al een tijdje.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 12:58
willypirate
willypirate is offline
Gelovige wetenschappers = 3n+1

Oud 07-10-2005, 20:31
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
AllisOne schreef op 13-09-2005 @ 23:08 :

ik zou ALLES scheppen wat mogenlijk is (oftewel ALLES) in mezelf zodat alle subjectieve ervaring ook in me komt, wat ook de ervaring van emotie en ego inhoud in ik dus werkelijk almachtig EN alwetend zou zijn

wat zouden jullie doen?
de God die ik nu heb is perfect in al zijn wegen en reken maar dat hij het ook zo geschapen heeft dat dit ALLES ervaren als geheel en als deel volmaakt tot zijn recht komt.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 14:16
McCaine
McCaine is offline
Er, dit soort gedram hoort op Religie thuis, niet hier. Wat je allemaal van de christelijke god vindt laat me volstrekt koud.
Oud 09-10-2005, 18:01
Smobbo
Smobbo is offline
Citaat:
KingOfGod schreef op 09-10-2005 @ 12:53 :
ik quote allisone.
Err, kijk nog eens goed...

Maarja, ff weer ontopic mensen:

Ik zou niet weten wat ik zou doen als ik almachtig óf alwetend. Waarschijnlijk een leuke wereld maken hè...
Oud 20-10-2005, 15:55
devote
devote is offline
Citaat:
Hem schreef op 03-10-2005 @ 08:26 :

Oude Testament met nieuwe ogen bekeken
Bioloog Ben Hobrink heeft zich altijd al verwonderd over de voorschriften die God gaf aan het volk Israël. Twintig jaar lang onderzocht hij minutieus het Oude Testament en legde Gods bepalingen naast gewoonten van andere volken uit die tijd én naast de huidige inzichten van de wetenschap.
Het resultaat van zijn zoektocht vatte hij samen in het boek Moderne wetenschap in de Bijbel. Het boek geeft op een geheel nieuwe manier kleur aan het Oude Testament.
Een herkauwende haas
Het begon allemaal met de haas. In Leviticus 11 staat dat de haas onrein is, omdat hij herkauwt. “Tijdens mijn opleiding biologie werd ik uitgelachen door andere studenten,” vertelt Hobrink. “Ik geloof de Bijbel, maar iedere bioloog weet dat een haas zijn eten kauwt en doorslikt. Ik heb jarenlang geen antwoord gehad op dit feit. Maar enkele jaren later las ik iets in een christelijk-wetenschappelijk tijdschrift wat mijn ogen opende. Een haas eet soms zijn uitwerpselen en kauwt op deze manier zijn voedsel een tweede keer! De Bijbel zit er op dit punt dus helemaal niet naast!”
De Bijbel is geen wetenschappelijk boek, merkt Hobrink op. “Maar oplettende lezers vinden veel wetenschappelijke feiten die de auteurs van de Bijbel niet konden weten. De Bijbel was zijn tijd 3500 jaar vooruit. Ik heb de teksten van Mozes vergeleken met die van de Egyptenaren. De wetten die Mozes geeft aan het volk van Israël zijn wetenschappelijk verantwoord en past onze maatschappij op tal van terreinen toe.”
Hobrink bestudeerde honderden publicaties voor zijn boek. Een van de meest bijzondere feiten die hij noemt, is waarom jongetjes besneden moesten worden en waarom juist op de achtste dag na de geboorte. “Uit onderzoek blijkt dat bij mannen die als kind zijn besneden, geen peniskanker voorkomt en bijna twaalf keer minder infecties aan de urinewegen dan bij onbesneden mannen.” Maar waarom juist op de achtste dag? “Pas in de twintigste eeuw is gebleken dat de achtste dag na de geboorte de beste dag is om een besnijdenis uit te voeren. Op die dag stoppen bloedingen namelijk een stuk sneller, want juist dan maakt het lichaam meer bloedstollingselementen aan dan op enig andere dag in het leven.”
Levensstijl
Sommige wetten en voorschriften die Mozes doorgaf, lijken vandaag de dag absurd. Waarom moesten bijvoorbeeld de mannen en vrouwen van overwonnen Kanaänieten worden gedood? Volgens Hobrink omdat zij vanwege hun levensstijl een grote kans hadden een geslachtsziekte bij zich te dragen. Ongetrouwde vrouwen in de buurt van Kanaän mochten blijven leven en ver buiten Kanaän zelfs alle vrouwen. Maar God gaf wel het voorschrift deze vrouwen zeven dagen af te zonderen, te wassen, hun bezittingen door het vuur te halen en de nagels te knippen. Hobrink: “De incubatietijd van de meeste besmettelijke ziekten is minder dan zeven dagen. Bovendien moesten kleren, metalen en leren voorwerpen goed worden gereinigd. Het knippen van de nagels was belangrijk, omdat de nagelriem één van de ergste bronnen van bacteriën is.”
Hobrink weet nog meer voorbeelden. “Lepra is in onze Westerse maatschappij praktisch uitgeroeid. Ten onrechte denken veel mensen dat deze ziekte niet besmettelijk is. Volgens artsen wordt deze ziekte in het actieve stadium verspreid door het inademen en doorslikken van leprabacteriën. God wilde dat de melaatse die bacteriën niet zou verspreiden en liet hem zijn neus, snor en mond bedekken. Bovendien moest de melaatse zijn haren los laten hangen en gescheurde kleren dragen. Op die manier was voor iedereen duidelijk dat er besmettingsgevaar was en konden de Israëlieten de zieke ontwijken.”
Onreine varkens
De meeste mensen begrijpen ook niet waarom een varken onrein is. “Het eten van varkensvlees was in die tijd levensgevaarlijk. Tegenwoordig wordt het vlees goed gebakken, maar toen niet. Varkens zijn echte ‘alleseters’: afval, uitwerpselen, insecten, zieke en dode dieren. Zelfs dode ratten. Ideale omstandigheden om dodelijke ziekten op te lopen. Er zijn meer dan veertig ziekten die door varkens kunnen worden overgebracht. Ooit las ik in een boek voor slachtdieronderzoek dat je bij het slachten van dieren kunt zien of ze ziek zijn, behalve bij varkens. De zogeheten gewapende lintworm en trichinen zijn dodelijke wormen en worden overgebracht via varkensvlees.”
Toch blijkt uit de boeken van Mozes niet direct dat God de wet oplegde vanwege gezondheidsredenen. “God heeft Zijn wet in een religieus jasje gestopt,” zegt Hobrink. “Hij weet hoe ongehoorzaam de mens is. Hij had hun nooit kunnen uitleggen dat ze nagels moesten knippen vanwege de bacteriën. Mensen hadden nog nooit gehoord van beestjes die zo klein zijn dat je ze niet kunt zien.”
Ontbreken
“Hoe lang zal het duren voordat we inzien dat de Bijbel niet is geschreven vanuit menselijke kennis die in die tijd aanwezig was, maar juist vanwege het ontbreken van die kennis?” zegt Hobrink. “Tientallen miljoenen mensen hebben in ongeluk en misère geleefd en zijn onnodig vroeg gestorven, omdat er geen belang werd gehecht aan de simpele en concrete hygiëne- en voedselmaatregelen uit de Bijbel. En nog steeds sterven miljoenen mensen onnodig onder gruwelijke pijn en ellende.”
De pestepidemie in de veertiende eeuw is een afschuwelijk voorbeeld van deze werkelijkheid. “Miljoenen Europeanen stierven. Velen vluchtten hals over de kop uit hun huizen. Doden werden in massagraven gegooid of bleven liggen in hun huizen. Van hygiëne hadden de mensen niet gehoord. Ze waren gewend hun uitwerpselen gewoon op straat te gooien. Miljoenen ratten bevolkten de steden. Door deze omstandigheden sloeg de pest als een bezetene om zich heen. Alleen in het Joodse getto van Straatsburg was de situatie totaal anders. Daar woonde een dokter die de door God opgelegde hygiënewetten ten uitvoer bracht. Deze Balavignus droeg de Joden op de wijk op te ruimen en zich te houden aan de regels en bepalingen uit Leviticus. Het aantal sterfgevallen vanwege de pest was in het Joodse kwartier minimaal. Helaas namen de inwoners van Straatsburg de hygiëneadviezen niet over. In plaats daarvan kregen de Joden de schuld van de pest en werden tienduizenden Joden in Europa ter dood gebracht.”
Ark
Hobrink richtte zich bij zijn onderzoek niet alleen op de wetten die God oplegde aan Zijn volk. Ook talloze andere feiten die de Bijbel noemt, vergelijkt hij met de huidige wetenschappelijke inzichten. “Neem de ark van Noach. De verhoudingen van de ark (lengte/breedte was 6:1, red.) waren in Noachs tijd totaal onbekend voor een ‘vrachtschip’. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de lengte, breedte en hoogte van de ark de meest ideale zijn om niet te kapseizen bij ruw weer. In 1594 liet de Nederlandse scheepsbouwer Pieter Jansz Liorne zich inspireren door de afmetingen en platte bodem van de ark. Zijn vaartuig kenmerkte zich door een verhouding van 4:1, terwijl 2:1 in die tijd gebruikelijk was. Het schip kon eenderde meer lading vervoeren met een even grote bemanning en zeilde sneller en makkelijker dan de vaartuigen van zijn concurrenten. In zondvloedverhalen van vroegere beschavingen komt meestal ook een soort van ark voor, maar dan gebouwd volgens onrealistische maten. De ark van Noach is het enige bootmodel dat voldoet aan de eisen die scheepsbouwers tegenwoordig stellen. De boten uit zondvloedverhalen van andere beschavingen zouden binnen de kortste keren gezonken zijn.”

Maar pasten al die dieren wel in de ark? Hobrink: “Sla de Bijbel er maar eens goed op na. God geeft alleen de dieren die niet op eigen kracht konden overleven de opdracht naar de ark te gaan. Er waren minder dan 20.000 soorten landdieren en vogels die niet zonder de ark konden voortbestaan. Maar gingen die allemaal aan boord? God zegt nadrukkelijk dat elke vogel en landdier naar zijn aard zich bij Noach moest voegen. Met andere woorden: van iedere hondachtige ging één paartje aan boord, van iedere katachtige eveneens, enzovoort. Er was dus een select aantal ‘basistypen’ nodig om deze diersoorten te laten overleven. In totaal hebben minimaal 1.400 en maximaal 16.000 dieren in de ark gewoond. Uit berekeningen blijkt dat er genoeg ruimte in de ark was voor deze dieren, voor eten en drinken én voor acht mensen om te wonen en te werken.”

Toch worden de meeste wonderlijke feiten die Hobrink aanhaalt slechts terloops genoemd in de Bijbel. “Logisch,” merkt hij op. “Dit Boek kun je niet terzijde schuiven als een sprookjesboek. Het is een geestelijk Boek dat is gericht op de omgang met God. Des te opmerkelijker is het dat zoveel van die feiten getuigen van een diep wetenschappelijk inzicht. Deze terloopse opmerkingen zijn zo waar en zo belangrijk voor ons lichamelijk welzijn. Hoe belangrijk moet de essentiële boodschap voor ons geestelijk welzijn dan wel niet zijn?”
‘De Bijbel was zijn tijd 3500 jaar vooruit’Het boek Moderne Wetenschap in de Bijbel, geschreven door Ben Hobrink, is uitgegeven door Gideon te Hoornaar en ligt sinds kort in de winkel. ISBN-nummer: 90-6067-794-3, 360 bladzijden, € 18,50.
Auteur: Jan Heijnen
© foto: Evangelische Omroep Pers
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 15:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
devote schreef op 20-10-2005 @ 16:55 :
*knip copypaste-spam*
Und der Forummeister hat gesagt:
Citaat:
McCaine schreef op 08-10-2005 @ 15:16 :
Er, dit soort gedram hoort op Religie thuis, niet hier. Wat je allemaal van de christelijke god vindt laat me volstrekt koud.
En dan nog, de catalogus van Ikea heeft een grotere oplage, maakt het dat tot een 'geestelijk boek'?
Reageren

Regels voor berichten