Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn mening is gelijk aan alle andere meningen: totaal waanzinnig! Het fundamentele verschil tussen HBO en universiteit is dat een universiteit opleidt tot wetenschapper (onderzoeker) en dat het HBO op dient te leiden tot een 'degelijk vak'. Er is nogal een verschil tussen deze twee zaken. Wat ik trouwens heb begrepen van de discussies die met de PvdA hierover gevoers zijn is dat ze niet vinden dat de titulatuur of et niveau gelijk moet blijven, maar dat beide organen best onder één organisatiestructuur kunnen vallen. Dus dat een universiteit en HBO onder hetzelfde bestuur, met dezelfde beheersorganisatie vallen en, wellicht, met grotendeels dezelfde staf werkt.
|
Ik zou op zich best een hbo studie i.p.v. een tweede universitaire studie willen doen zonder al het gedoe van inschrijven voor een andere school enzo. Zou dat dan niet makkelijker worden?
Dat er verder allerlei verschillen zijn tussen hbo en universiteit die er ook moeten blijven ben ik het wel mee eens.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
ik vind het een superslecht idee. Aan het eind van het vwo weet je toch wel ff wat meer dan als je net je havo diploma hebt gehaald
![]() Dan moeten ze het onderwijs op de havo en op het vwo ook drastisch gaan veranderen en dat vind ik ook slecht. Het is HAVO en het is VWO. De ene kan het beter op de havo, de ander op het vwo... als je die 2 mixt, waar blijven al die mensen dan? Dan moet je of harder werken dan je aankan, of je verveelt je kapot. En bij het vervolgonderwijs keldert het niveau van de universiteiten (vind ik slecht) of het hbo-niveau gaat omhoog en dan vind ik het havo diploma niet toereikend. Ik vind het een onzinnig plan. Gwn zo laten. |
![]() |
|
![]() |
Wat ik begrepen heb is zijn plan dat universiteiten ook HBO opleidingen kunnen aanbieden en andersom. Niet samenvoegen of iets dergelijks dus, dus vele reacties hier kloppen niet. Dus niet te vergelijken met vwo en havo dat gelijk wordt, maar te vergelijken met scholen die zowel havo als vwo onderwijs geven.
|
![]() |
|
![]() |
Slecht plan. Het is in Nederland juist zo dat de academische opleidingen van een (in mijn ogen) te laag niveau zijn. Met alle respect, maar ik zou niet graag zien dat het Wetenschappelijk Onderwijs, want dat is het, nog verder wordt verlaagd tot de betreurenswaardige staat van veel HBO opleidingen in Nederland.
In plaats van het WO te verlagen naar het HBO, is het een beter idee om meer aan de kwaliteit van de huidige HBO opleidingen te werken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Bovendien, hoe zou met dat willen implementeren? Welke HBO's gaan dan samen met welke WO's? Hoe zit dat met de administratie, verschil in geografische locaties, verschil in policy en strategie? |
![]() |
|
hum het is WEL zo dat zowel qua niveau ALS qua onderwijsvorm . de verschillen tussen de verschillende "studies" vaak groter zijn dan tussen HBO en uni
![]() iemand die HBO electronica doet zal een zwaardere kluif hebben dan iemand die op een uni geschiedenis studeert en aangezien alle uni studies als gelijk gezien worden * ...... juist * wat mijns inziens dus ook niet het geval is |
![]() |
||
Citaat:
Veel mensen die aan een universiteit studeren hebben weinig op met onderzoeken en doen eigenlijk een beroepsopleiding op WO-niveau. Ik denk dat je het pure onderwijsgedeelte van de universiteit in het geval van een hiervoor genoemde splitsing wel in één organisatiestructuur kunt onderbrengen met behoud van het niveauverschil. Zo behoud je het onderzoekende karakter van de universiteit en wordt dit belangrijker dan dat het nu is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder is dit niet veel meer dan gewoon een laatste stuiptrekking van het achterlijke gelijkheidsdenken van de PvdA, een ideologie die de afgelopen twintig jaar verwerpelijk is gebleken, gezien de mate waarin universiteiten overstroomd werden met incapabel grut. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dit is gewoon te zielig voor woorden!!! ![]() En dát moeten dan HBO studenten voorstellen? Ik vertrek meteen naar het buitenland zodra dit kutplan erdoor komt! |
![]() |
||
Citaat:
ik denk dat als je HBO informatica studenten zo'n reken toets laat maken dat de score dan wel anders is en geloof het of niet maar mensen die MBO (MTS) electronica gedaan hebben kunnen WEL hoofdrekenen .. ik bedoel maar... |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Gelijkstellen zou wel héél belachelijk zijn. Met een samenvoeging zou nog wel te leven zijn, maar een voorstander ben ik er niet van.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat heeft gewoon te maken met desinteresse, helemaal niets met onvermogen, maar puur en alleen met onwil. Voor spellen en hoofdrekenen hoef je namelijk helemaal niet 'slim' te zijn - basisschoolleerlingen krijgen het al onder de knie. |
![]() |
||
Citaat:
Uiteraard moet er dan ook toegespitst worden op beroepsonderwijs, want stel je voor dat je mensen zou opleiden die werkelijk in hun vakgebied de top vormen, dat mag in een land als Nederland toch niet kunnen..
||
Citaat:
![]() hum ik wil je wel es wat draaistroomberekeningen laten zien ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() http://www.ariessoftware.tk/ fouriertools analysemodule komt nog ![]() (spectrum analyser PCS706 voor de insiders ) maar hum ik bedoelde dus dat het niveau van de ene MBO opleiding hoger kan ligen dan het niveau van een andere HBO opleiding ( of dacht je dat verpleegsters zo slim waren ) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En als het dan toch eenmaal zover is, komt de PvdA met het plan om het HBO en WO helemaal samen te voegen, omdat ze toch al op één locatie zitten en het niveau nauwelijks verschilt. ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 19-09-2005 om 21:10. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
probleem-gestuurd-onderwijs is een middel om minder leraren en dus minder kosten te hebben; het voegt minder toe aan het onderwijs dan dat het afbreuk doet aan het onderwijs.
'minder schools' <> 'hoger niveau'. op een erg 'schoolse' opleiding is het juist mogelijk om veel kennis op te doen, aangezien je dan tenminste fatsoenlijk les hebt. een hbo waar je 4 dagen per week bezig bent met 'problemen oplossen' leer je net zoveel van als wanneer je dat niet in schoolverband zou doen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat zal op de universiteit in Maastricht wel een beetje meevallen. Men heeft daar voor PGO gekozen uit zuivere motieven, namelijk omdat men denkt dat daarmee de onderwijskwaliteit verbetert. Dat in tegenstelling tot veel HBO's waar men alleen maar met PGO werkt om de docententaken te verminderen, zodat er minder docenten tegen lagere lonen kunnen worden aangenomen, zodat de HBO-bestuurders dat geld in eigen uitspattingen kunnen steken.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Gelijk ik begrijp wat Bos wil, zie er niet onmiddellijk graten in. "Of een hogeschool nu toegepast onderzoek doet, een universiteit een beroepsopleiding biedt of beiden gefuseerd zijn tot een hoger onderwijsinstelling, maakt mij niet uit."
Het klopt ook dat daar geen strikte scheidingslijn tussenloopt. Dat heeft Bos goed gezien. Om een voorbeeld te nemen. Een opleiding geneeskunde. Het is verschrikkelijk belangrijk dat zo'n opleiding nauw gepaard gaat met wetenschappelijk onderzoek. Een opleiding verpleegkunde. Hier is de verbinding opleiding-beroep van groot belang. Maar hoe je het ook draait of keer: beide opleidingen zijn beroepsopleidingen, die zich concentreren (rudimentair) rond het gebeuren in een ziekenhuis. In dat opzicht vind ik een soort van School of Medicins die zulke opleidingen overkoepelt een logischer iets dan de strikte scheiding tussen het academische en niet-academische gedeelte van de opleiding. Citaat:
Zo'n academisch gerichte bachelor is bedoeld om later in een master uit te monden, maar met zo'n bachelor kan je in principe wel al de arbeidsmarkt op; met een vroeg kandidaatsdiploma (bestaat dat in Nederland ook?) was dat veel moeilijker het geval. Een professionele bachelor is uitsluitend bedoeld als voorbereiding op de arbeidsmarkt, en niet op een verdere academische studie. Hier kom ik zo wel nog even op terug. De nieuwe Bama-structuur is een gevolg van de Bologna-verklaring van eind vorig millenium. De hele bedoeling van die Bologna-verklaring is inderdaad om mobiliteit van studenten tussen onderwijsinstellingen onderling (en internationaal) mogelijk te maken, door het raamwerk waarin al die verschillende instellingen werken, op elkaar af te stemmen. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat Bachelor-opleidingen gelijkwaardig zijn. Ze zijn gelijkwaardig, in zoverre dat het traject om een Bachelor-diploma te behalen, 180 studiepunten omvat (3 jaar). Bedoeling is dat verschillende Bachelors t.o.v. elkaar geaccrediteerd worden in de toekomst, en je behaalde accreditatie speelt dan mee in de onderlinge uitwisselbaarheid van de diploma's. Hier nog eens de volledige tekst van de Bolaogna verklaring, omdat die hier toch wel erg relevant is. Nog een extra reden om het idee van Bos bij te treden, is dat zijn idee 2 jaar geleden al in bijna dezelfde bewoordingen goedgekeurd is op Europees vlak. Dat was de bepaling van Graz. In die verklaring kwam onder andere naar boven dat wetenschappelijk onderzoek een belangrijke rol speelt in het volledige landschap van hoger onderwijs, en niet alleen aan universiteiten. Wanneer de scheidingslijn tussen HBO en Unief op die manier vervaagt, zal dat (dus) in mijn ogen vooral veel kansen bieden aan kwaliteitsverbetering van het volledige hogere onderwijs. En dat is iets wat ik alleen maar kan toejuichen. Sorry, veel tekst, maar ik hou van dit soort discussies, maar het is denk ik handiger als ik de dingen zo goed mogelijk probeer te onderbouwen. Bos zei op dezelfde toespraak trouwens nog zaken die me wel veel zorgen baren, namelijk waar hij het had over "een systeem waarbij een onderwijsinstelling zelf zijn studenten mag kiezen" |
![]() |
|
![]() |
Hoe kom je erbij dat met het vervagen van de grens tussen WO en HBO het gehele hoger onderwijs zal verbeteren? Dan zal het niveau noodzakelijkerwijs nog verder afzakken naar het niveau van het huidige HBO. Immers, de havo'ers moeten de opleiding ook met succes kunnen afronden.
Het zou wat mij betreft geen slechts idee zijn om het 'je hebt VWO gedaan, dus moet je eigenlijk naar het WO' idee uit de wereld te helpen. Academische opleidingen mogen van mij dusdanig moeilijk worden gemaakt dat je er alleen doorkomt als je daadwerkelijk over een abstract en analytisch denkvermogen beschikt, en je je echt in het studiegebied interesseert. |
![]() |
|||
Citaat:
Zoals ik heb gemerkt is dat in Nederland (op HBO-niveau) lang niet altijd het geval. Daar werd het tempo van de les te vaak aangepast aan de traagste leerlingen van de groep. Toch in de opleiding die ik zelf volgde. In een betere situatie/hoger niveau biedt de onderwijsinstelling hulpmiddelen aan om jou als student wel op een hoger niveau/tempo te plaatsen. Maar dat zijn dan hulpmiddelen, en die bepalen de norm niet. Door hogescholen en universiteiten (kan ik hier die benamingen zo gebruiken?) associaties met elkaar te laten aangaan, krijg je meer uitwisseling. * op academisch niveau: beroepsgericht onderwijs kan meer profiteren van wetenschappelijk (universitair) onderzoek waarvoor op hogeschoolniveau zelfs nog geen budgetten bestaan. * betere basis voor ontwikkeling van goed cursusmateriaal, omdat dat niet meer alleen de verantwoordelijkheid blijft van docenten die al een fulltime-lesbevoegdheid hebben. * op beroepsgericht vlak: een van de intenties van diezelfde Bologna-verklaring is het academisch onderwijs meer beroepsgericht te stroomlijnen. Ik weet niet op welke manier dat in de praktijk veranderingen zal meebrengen. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Probeer in ieder geval een beetje objectief te blijven.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Betoog Nederlands Nienna* | 8 | 09-10-2005 11:04 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Betoog Nederlands Nienna* | 0 | 02-10-2005 12:02 |