Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2005, 15:45
Verwijderd
Belachelijk. Het niveauverschil tussen de individuele WO-opleidingen is al vrij fors en op zo'n manier wordt het alleen maar erger.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2005, 15:47
Boris_Beer
Boris_Beer is offline
Citaat:
heel lang verhaal
Ja, dat weet ik. Het enige wat ik zeg is dat het mooi zou zijn als je op bepaalde HBO opleidingen een verzwaard programma kan volgen waardoor je die aansluiting wel hebt, zoals ik dat nu doe.
Oud 16-09-2005, 01:25
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-09-2005 @ 16:32 :

Nederlandse universiteiten geven tegenwoordig aan het eind van hun derde jaar, het vroegere basisdoctoraal, de titels BA en BSc weg. Maar in tegenstelling tot het oorspronkelijke systeem is de BA of de BSc niet het eindpunt.
Dat is niet helemaal waar. Het is juist wel de bedoeling dat studenten alleen een BA/BSc/LLB (laatste titel is dan wel niet officieel, hij wordt aan de UvA wel uitgereikt) volgen. Het CvB van de UvA heeft de duidelijke intentie om van de bachelor een eindpunt te maken (ik heb helaas maar een referentiekader). Dat het gros van de opleidingen daar niet naar heeft gehandeld is een complicatie.
Citaat:

Vroeger was een afgerond basisdoctoraal ook niets, het draaide om het doctoraal, en die titels zijn er gewoon opgeplakt zonder inhoudelijke wijzigingen.
Heette dat 'basisdoctoraal'geen kandidaats? (in mijn geval iig wel). Er zijn best wat opleidingen die de bama hebben gebruikt om de inhoud volledig op de schop te gooien dus ook dit stukje kan ik niet geheel onderschrijven.

Citaat:

Omdat men vast wilde houden aan het onderscheid tussen HBO en WO, is voor het HBO iets bedacht. Men wilde die stakkers niet zonder titel in de kou laten staan. HBO's mogen dus nu 'bachelors' en 'masters' uitgeven, wat dus geen erkende titels zijn.
De titel baccalareus (bc.) is de officiele titel die een HBO'er vroeger (voor de bama) mocht voeren. Het lijkt me sterk als de Bachelor dan opeens niet erkend zou zijn.

Mijn mening is gelijk aan alle andere meningen: totaal waanzinnig! Het fundamentele verschil tussen HBO en universiteit is dat een universiteit opleidt tot wetenschapper (onderzoeker) en dat het HBO op dient te leiden tot een 'degelijk vak'. Er is nogal een verschil tussen deze twee zaken.

Wat ik trouwens heb begrepen van de discussies die met de PvdA hierover gevoers zijn is dat ze niet vinden dat de titulatuur of et niveau gelijk moet blijven, maar dat beide organen best onder één organisatiestructuur kunnen vallen. Dus dat een universiteit en HBO onder hetzelfde bestuur, met dezelfde beheersorganisatie vallen en, wellicht, met grotendeels dezelfde staf werkt.
Oud 16-09-2005, 08:14
lovetear
lovetear is offline
Ik zou op zich best een hbo studie i.p.v. een tweede universitaire studie willen doen zonder al het gedoe van inschrijven voor een andere school enzo. Zou dat dan niet makkelijker worden?

Dat er verder allerlei verschillen zijn tussen hbo en universiteit die er ook moeten blijven ben ik het wel mee eens.
Oud 16-09-2005, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef op 16-09-2005 @ 02:25 :
Dat is niet helemaal waar. Het is juist wel de bedoeling dat studenten alleen een BA/BSc/LLB (laatste titel is dan wel niet officieel, hij wordt aan de UvA wel uitgereikt) volgen. Het CvB van de UvA heeft de duidelijke intentie om van de bachelor een eindpunt te maken (ik heb helaas maar een referentiekader). Dat het gros van de opleidingen daar niet naar heeft gehandeld is een complicatie.

Heette dat 'basisdoctoraal'geen kandidaats? (in mijn geval iig wel). Er zijn best wat opleidingen die de bama hebben gebruikt om de inhoud volledig op de schop te gooien dus ook dit stukje kan ik niet geheel onderschrijven.

De titel baccalareus (bc.) is de officiele titel die een HBO'er vroeger (voor de bama) mocht voeren. Het lijkt me sterk als de Bachelor dan opeens niet erkend zou zijn.

Mijn mening is gelijk aan alle andere meningen: totaal waanzinnig! Het fundamentele verschil tussen HBO en universiteit is dat een universiteit opleidt tot wetenschapper (onderzoeker) en dat het HBO op dient te leiden tot een 'degelijk vak'. Er is nogal een verschil tussen deze twee zaken.

Wat ik trouwens heb begrepen van de discussies die met de PvdA hierover gevoers zijn is dat ze niet vinden dat de titulatuur of et niveau gelijk moet blijven, maar dat beide organen best onder één organisatiestructuur kunnen vallen. Dus dat een universiteit en HBO onder hetzelfde bestuur, met dezelfde beheersorganisatie vallen en, wellicht, met grotendeels dezelfde staf werkt.
Goed onderbouwde post. Denk ik.

Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 13:18
reno
reno is offline
Citaat:
Zelfstandige gymnasia hebben uitstekende resultaten, wat plijt voor differentiatie. Niets aan doen dus.
Kanttekening: dat komt uiteraard vooral door het type leerling dat zo'n school bezoekt, je gelooft toch niet dat Latijn en Grieks als vak erbij hebben je automatisch een punt hoger doet scoren in andere vakken?
Oud 16-09-2005, 18:08
***ailá***
***ailá*** is offline
ik vind het een superslecht idee. Aan het eind van het vwo weet je toch wel ff wat meer dan als je net je havo diploma hebt gehaald

Dan moeten ze het onderwijs op de havo en op het vwo ook drastisch gaan veranderen en dat vind ik ook slecht. Het is HAVO en het is VWO. De ene kan het beter op de havo, de ander op het vwo... als je die 2 mixt, waar blijven al die mensen dan? Dan moet je of harder werken dan je aankan, of je verveelt je kapot. En bij het vervolgonderwijs keldert het niveau van de universiteiten (vind ik slecht) of het hbo-niveau gaat omhoog en dan vind ik het havo diploma niet toereikend.

Ik vind het een onzinnig plan. Gwn zo laten.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 20:45
Metallinos
Metallinos is offline
Wat ik begrepen heb is zijn plan dat universiteiten ook HBO opleidingen kunnen aanbieden en andersom. Niet samenvoegen of iets dergelijks dus, dus vele reacties hier kloppen niet. Dus niet te vergelijken met vwo en havo dat gelijk wordt, maar te vergelijken met scholen die zowel havo als vwo onderwijs geven.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 21:35
LB06
LB06 is offline
Slecht plan. Het is in Nederland juist zo dat de academische opleidingen van een (in mijn ogen) te laag niveau zijn. Met alle respect, maar ik zou niet graag zien dat het Wetenschappelijk Onderwijs, want dat is het, nog verder wordt verlaagd tot de betreurenswaardige staat van veel HBO opleidingen in Nederland.

In plaats van het WO te verlagen naar het HBO, is het een beter idee om meer aan de kwaliteit van de huidige HBO opleidingen te werken.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 21:43
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Ook dat is een slecht idee. Dit is weer een of ander kostenbesparend ideetje (net als procesbegeleiders ). Bedenk nu eens dat Nederland met de toenemende globalisering het juist moet hebben van het HBO en het WO.

Bovendien, hoe zou met dat willen implementeren? Welke HBO's gaan dan samen met welke WO's? Hoe zit dat met de administratie, verschil in geografische locaties, verschil in policy en strategie?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 14:01
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Nou dat is ook lekker. Dan doe die mensen met vwo dadelijk voor niks een hogere studie.
Oud 17-09-2005, 14:28
Raven
Raven is offline
hum het is WEL zo dat zowel qua niveau ALS qua onderwijsvorm . de verschillen tussen de verschillende "studies" vaak groter zijn dan tussen HBO en uni

iemand die HBO electronica doet zal een zwaardere kluif hebben dan iemand die op een uni geschiedenis studeert

en aangezien alle uni studies als gelijk gezien worden * ...... juist

* wat mijns inziens dus ook niet het geval is
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 17:42
Neiu
Neiu is offline
Citaat:

Dat eerste ben ik met je eens, hoewel een scheiding binnen de universiteit om het onderzoeksgedeelte te beschermen en voorop te stellen in plaats van het onderwijsgedeelte mij ook niet verkeerd lijkt.
Veel mensen die aan een universiteit studeren hebben weinig op met onderzoeken en doen eigenlijk een beroepsopleiding op WO-niveau. Ik denk dat je het pure onderwijsgedeelte van de universiteit in het geval van een hiervoor genoemde splitsing wel in één organisatiestructuur kunt onderbrengen met behoud van het niveauverschil. Zo behoud je het onderzoekende karakter van de universiteit en wordt dit belangrijker dan dat het nu is.
Oud 19-09-2005, 11:10
Verwijderd
Nu weet ik weer waarom ik m'n lidmaatschap van de PvdA heb opgezegd.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 17-09-2005 @ 15:28 :
hum het is WEL zo dat zowel qua niveau ALS qua onderwijsvorm . de verschillen tussen de verschillende "studies" vaak groter zijn dan tussen HBO en uni
Als die verschillen onderling al heel groot zijn, hoe kun je dan nog een vergelijking trekken tussen beide onderwijsmethoden? Beetje vreemde opmerking naar mijn idee.

Verder is dit niet veel meer dan gewoon een laatste stuiptrekking van het achterlijke gelijkheidsdenken van de PvdA, een ideologie die de afgelopen twintig jaar verwerpelijk is gebleken, gezien de mate waarin universiteiten overstroomd werden met incapabel grut.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 19-09-2005 @ 12:10 :
Nu weet ik weer waarom ik m'n lidmaatschap van de PvdA heb opgezegd.
Ik heb het PvdA-krantje nog in de buurt rondgebracht
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 18:29
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Het niveau van de eerstejaars pabo-studenten op het gebied van rekenen en taal is bedroevend. De test die de studenten aan het begin van hun opleiding krijgen, is zo moeilijk dat 80 % voor de taaltest zakt en zelfs 100 % voor de rekentest. Interessant detail is dat de test te halen is met het niveau dat leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten hebben.

Tom Jansen, directeur van de pabo van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL) begrijpt weinig van het lage niveau: "Bij hoofdrekenen kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen, omdat je in het voortgezet onderwijs altijd gebruik mag maken van een rekenmachine. Maar bij taal is me dat echt een raadsel". Inmiddels is er een vertrekregeling bedacht, die gaat gelden voor alle pabo's in Nederland: wie na een jaar nog zakt voor de taal- of de rekentoets, moet opstappen
Bron

Dit is gewoon te zielig voor woorden!!!

En dát moeten dan HBO studenten voorstellen? Ik vertrek meteen naar het buitenland zodra dit kutplan erdoor komt!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 18:38
Raven
Raven is offline
Citaat:
LB06 schreef op 19-09-2005 @ 19:29 :
Bron

En dát moeten dan HBO studenten voorstellen? Ik vertrek meteen naar het buitenland zodra dit kutplan erdoor komt!
kijk dat bedoel ik nu..
ik denk dat als je HBO informatica studenten zo'n reken toets laat maken dat de score dan wel anders is en geloof het of niet maar mensen die MBO (MTS) electronica gedaan hebben kunnen WEL hoofdrekenen ..

ik bedoel maar...
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 18:39
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik kan wel hele lappen tegenargumenten neer gaan zetten, maar eigenlijk voldoet de volgende smiley veel beter:

Oud 19-09-2005, 18:47
MB
MB is offline
Citaat:
LB06 schreef op 19-09-2005 @ 19:29 :
Bron

Dan heb je het ook wel weer ergens over... Doe die rekentest hier of op de heao ofzo en ze slagen allemaal (zeker als het op groep 8 niveau is)
Oud 19-09-2005, 18:52
Reem
Reem is offline
Citaat:
Bos wil af van onderscheid hbo en universiteit

Van onze verslaggever
DEN HAAG - PvdA-leider Bos wil af van het onderscheid tussen hogescholen en universiteiten. Hij pleit voor één stelsel waarin hogescholen ook wetenschappelijke opleidingen bieden en universiteiten zich toeleggen op beroepsonderwijs. ‘Zolang duidelijk is wat iemand in huis heeft als ie afstudeert, zal het mij koud laten welke organisatie daar achter schuil gaat’, zei Bos.

De oppositieleider schaart zich daarmee achter de lobby van de hogescholen, die willen concurreren met de universiteiten in het aanbieden van wetenschappelijk onderwijs. Staatssecretaris Rutte van Onderwijs erkende eerder dat het ‘klassieke onderscheid’ tussen hogescholen en universiteiten ‘barsten begint te vertonen’, maar hij vindt het te vroeg om het onderscheid op te heffen.
bron
Oud 19-09-2005, 18:57
Nienna*
Nienna* is offline
Wat bedoel je daarmee te zeggen, Re3m?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 19:03
Reem
Reem is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 19-09-2005 @ 19:57 :
Wat bedoel je daarmee te zeggen, Re3m?
Dat het niet over het gelijkstellen van twee heel verschillende soorten onderwijs gaat, maar over het samenvoegen van die twee in één instelling (dus universiteiten mogen ook HBO-opleidingen gaan aanbieden, en andersom).
Gelijkstellen zou wel héél belachelijk zijn. Met een samenvoeging zou nog wel te leven zijn, maar een voorstander ben ik er niet van.
Oud 19-09-2005, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 19-09-2005 @ 19:38 :
kijk dat bedoel ik nu..
ik denk dat als je HBO informatica studenten zo'n reken toets laat maken dat de score dan wel anders is en geloof het of niet maar mensen die MBO (MTS) electronica gedaan hebben kunnen WEL hoofdrekenen ..

ik bedoel maar...
Het niveau van de algemene vaardigheden van veel 'afgestudeerde' HBO'ers is sowieso bedroevend. Het gaat hier toevallig om de Pabo maar je hoeft maar op dit forum om je heen te kijken om te zien hoeveel HBO'ers en WO'ers er zijn die niet normaal kunnen spellen, iets dat ik persoonlijk nog net iets erger vind dan niet kunnen (hoofd)rekenen.

Dat heeft gewoon te maken met desinteresse, helemaal niets met onvermogen, maar puur en alleen met onwil. Voor spellen en hoofdrekenen hoef je namelijk helemaal niet 'slim' te zijn - basisschoolleerlingen krijgen het al onder de knie.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 20:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Re3m schreef op 19-09-2005 @ 19:52 :
bron
Het VMBO-eenheidworst-complex is bij Bos een beetje tussen de oren gaan zitten vrees ik.

Uiteraard moet er dan ook toegespitst worden op beroepsonderwijs, want stel je voor dat je mensen zou opleiden die werkelijk in hun vakgebied de top vormen, dat mag in een land als Nederland toch niet kunnen..
Oud 19-09-2005, 20:07
Raven
Raven is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-09-2005 @ 21:00 :
Het niveau van de algemene vaardigheden van veel 'afgestudeerde' HBO'ers is sowieso bedroevend. Het gaat hier toevallig om de Pabo maar je hoeft maar op dit forum om je heen te kijken om te zien hoeveel HBO'ers en WO'ers er zijn die niet normaal kunnen spellen, iets dat ik persoonlijk nog net iets erger vind dan niet kunnen (hoofd)rekenen.

Dat heeft gewoon te maken met desinteresse, helemaal niets met onvermogen, maar puur en alleen met onwil. Voor spellen en hoofdrekenen hoef je namelijk helemaal niet 'slim' te zijn - basisschoolleerlingen krijgen het al onder de knie.
wel erg als je DAAR desintresse voor hebt en het onderwijs in wil

hum ik wil je wel es wat draaistroomberekeningen laten zien
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 19-09-2005 @ 21:07 :
hum ik wil je wel es wat draaistroomberekeningen laten zien
Ik heb een broer die technische natuurkunde studeert, dus differentiaalvergelijkingen, Fourieranalyses en berekeningen in de vloeistoffysica zijn me niet geheel onbekend.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 20:25
Raven
Raven is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-09-2005 @ 21:14 :
Ik heb een broer die technische natuurkunde studeert, dus differentiaalvergelijkingen, Fourieranalyses en berekeningen in de vloeistoffysica zijn me niet geheel onbekend.
mag ik ff patsen

http://www.ariessoftware.tk/

fouriertools

analysemodule komt nog
(spectrum analyser PCS706 voor de insiders )

maar hum ik bedoelde dus dat het niveau van de ene MBO opleiding hoger kan ligen dan het niveau van een andere HBO opleiding
( of dacht je dat verpleegsters zo slim waren )
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 21:06
Verwijderd
Gek, dat dat komt van iemand die toch, met betrekking tot dit soort zaken, tot de creme de la creme van de samenleving behoort (politicologie en economie, beide cum laude).
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 21:07
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Re3m schreef op 19-09-2005 @ 19:52 :
bron
Dus als ik het goed begrijp neemt de PvdA de samengroei van WO en HBO maar gewoon 'for granted' en maakt er daarom maar een twee onder één kap woning van, in plaats van het WO naar een wetenschappelijk (hoger) niveau te tillen. Hierdoor zal het alleen nog maar moeilijker worden om de 'verscholing' van het WO tegen te gaan.

En als het dan toch eenmaal zover is, komt de PvdA met het plan om het HBO en WO helemaal samen te voegen, omdat ze toch al op één locatie zitten en het niveau nauwelijks verschilt.

Laatst gewijzigd op 19-09-2005 om 21:10.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 21:38
Raven
Raven is offline
Citaat:
LB06 schreef op 19-09-2005 @ 22:07 :
Dus als ik het goed begrijp neemt de PvdA de samengroei van WO en HBO maar gewoon 'for granted' en maakt er daarom maar een twee onder één kap woning van, in plaats van het WO naar een wetenschappelijk (hoger) niveau te tillen. Hierdoor zal het alleen nog maar moeilijker worden om de 'verscholing' van het WO tegen te gaan.

En als het dan toch eenmaal zover is, komt de PvdA met het plan om het HBO en WO helemaal samen te voegen, omdat ze toch al op één locatie zitten en het niveau nauwelijks verschilt.
hum er zijn ook HBO opleidingen die steeds minder "schools" geworden zijn (PGO om maar es een kreet te noemen)
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 21:52
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Raven schreef op 19-09-2005 @ 22:38 :
hum er zijn ook HBO opleidingen die steeds minder "schools" geworden zijn (PGO om maar es een kreet te noemen)
PGO an sich heeft niks te maken met het niveau van een opleiding. Een VMBO opleiding zou net zo goed PGO oriented kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 09:18
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
probleem-gestuurd-onderwijs is een middel om minder leraren en dus minder kosten te hebben; het voegt minder toe aan het onderwijs dan dat het afbreuk doet aan het onderwijs.

'minder schools' <> 'hoger niveau'. op een erg 'schoolse' opleiding is het juist mogelijk om veel kennis op te doen, aangezien je dan tenminste fatsoenlijk les hebt. een hbo waar je 4 dagen per week bezig bent met 'problemen oplossen' leer je net zoveel van als wanneer je dat niet in schoolverband zou doen.
Oud 20-09-2005, 11:02
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 20-09-2005 @ 10:18 :
probleem-gestuurd-onderwijs is een middel om minder leraren en dus minder kosten te hebben; het voegt minder toe aan het onderwijs dan dat het afbreuk doet aan het onderwijs.

'minder schools' <> 'hoger niveau'. op een erg 'schoolse' opleiding is het juist mogelijk om veel kennis op te doen, aangezien je dan tenminste fatsoenlijk les hebt. een hbo waar je 4 dagen per week bezig bent met 'problemen oplossen' leer je net zoveel van als wanneer je dat niet in schoolverband zou doen.
Het is trouwens wel een misvatting dat probleemgestuurd onderwijs per definitie zou leiden tot studenten die minder parate kennis hebben en alleen maar problemen kunnen oplossen. Ik moet wat dat betreft ook terugkomen op mijn standpunt ten aanzien van het PGO-systeem in Maastricht. Het is namelijk - in dit geval voor rechtenstudenten - veel beter dat ze gestimuleerd worden om actief mee te denken en mee te praten, dat ze gewoon gedwongen worden hun huiswerk te maken en dat ze van jongsaf aan worden geschoold in het oplossen van casus. Het andere uiterste zie je namelijk op de andere 'goede' universiteiten, namelijk dat studenten volledig vrij worden gelaten, jarenlang onderuit hangen in collegebanken, alleen het absolute minimum doen voor tentamens en uiteindelijk in het vierde jaar nog niet eens weten wat een onrechtmatige daad nu precies is. Dat is ook een stelletje lapzwansen. Het is misschien zo dat een vrij systeem meer ruimte laat aan zeer getalenteerde studenten, maar over het algemeen, dat wil zeggen voor de gewone student, is het maar de vraag of een vrij systeem zoveel beter is. Ik denk eigenlijk van niet als ik om me heen kijk na ruim vijf jaar studie.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 15:41
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
toch moet er bij PGO voor gewaakt worden dat het onderwijsdoel, het opdoen van kennis en die inderdaad toe kunnen passen, niet te ver doorgeslagen wordt. dat is -uiteraard- ook het geval bij 'ouderwets' onderwijs.
Oud 20-09-2005, 16:34
Verwijderd
Dat zal op de universiteit in Maastricht wel een beetje meevallen. Men heeft daar voor PGO gekozen uit zuivere motieven, namelijk omdat men denkt dat daarmee de onderwijskwaliteit verbetert. Dat in tegenstelling tot veel HBO's waar men alleen maar met PGO werkt om de docententaken te verminderen, zodat er minder docenten tegen lagere lonen kunnen worden aangenomen, zodat de HBO-bestuurders dat geld in eigen uitspattingen kunnen steken.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 17:15
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-09-2005 @ 17:34 :
Dat in tegenstelling tot veel HBO's waar men alleen maar met PGO werkt om de docententaken te verminderen, zodat er minder docenten tegen lagere lonen kunnen worden aangenomen, zodat de HBO-bestuurders dat geld in eigen uitspattingen kunnen steken.
yup, dat bedoelde ik inderdaad.
Oud 21-09-2005, 13:10
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Neiu schreef op 17-09-2005 @ 18:42 :
Dat eerste ben ik met je eens, hoewel een scheiding binnen de universiteit om het onderzoeksgedeelte te beschermen en voorop te stellen in plaats van het onderwijsgedeelte mij ook niet verkeerd lijkt.
Veel mensen die aan een universiteit studeren hebben weinig op met onderzoeken en doen eigenlijk een beroepsopleiding op WO-niveau. Ik denk dat je het pure onderwijsgedeelte van de universiteit in het geval van een hiervoor genoemde splitsing wel in één organisatiestructuur kunt onderbrengen met behoud van het niveauverschil. Zo behoud je het onderzoekende karakter van de universiteit en wordt dit belangrijker dan dat het nu is.
Ik geloof dat wij het helemaal met elkaar eens zijn wat betreft het onderzoek - onderwijsmodel. Ik ben er dan ook voor om een zeer groot gedeelte van de universitaire opleidingen (of, om het zuiver te houden, van de studenten die deze opleidingen volgen als ware het een beroepsopleiding) weggehaald zouden moeten worden bij de universiteit en toegevoegd aan het HBO.
Oud 21-09-2005, 14:18
Nienna*
Nienna* is offline
Goed, de PvdA wil universiteit en HBO dus niet samenvoegen, maar ze in één gebouw zetten oid. Dat dus HBO en universiteit elkaars studies kunnen aanbieden.
Wat is jullie mening daar dan over en waarom?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 14:25
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 21-09-2005 @ 15:18 :
Goed, de PvdA wil universiteit en HBO dus niet samenvoegen, maar ze in één gebouw zetten oid. Dat dus HBO en universiteit elkaars studies kunnen aanbieden.
Wat is jullie mening daar dan over en waarom?
Tja waarom niet. Alleen maar handig dat ze de aansluiting tussen HBO en Universiteit willen verbeteren, zolang dat niet ten koste gaat van beide vormen van onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 16:16
Al Murphy
Al Murphy is offline
Gelijk ik begrijp wat Bos wil, zie er niet onmiddellijk graten in. "Of een hogeschool nu toegepast onderzoek doet, een universiteit een beroepsopleiding biedt of beiden gefuseerd zijn tot een hoger onderwijsinstelling, maakt mij niet uit."

Het klopt ook dat daar geen strikte scheidingslijn tussenloopt. Dat heeft Bos goed gezien. Om een voorbeeld te nemen.
Een opleiding geneeskunde. Het is verschrikkelijk belangrijk dat zo'n opleiding nauw gepaard gaat met wetenschappelijk onderzoek.
Een opleiding verpleegkunde. Hier is de verbinding opleiding-beroep van groot belang.
Maar hoe je het ook draait of keer: beide opleidingen zijn beroepsopleidingen, die zich concentreren (rudimentair) rond het gebeuren in een ziekenhuis.
In dat opzicht vind ik een soort van School of Medicins die zulke opleidingen overkoepelt een logischer iets dan de strikte scheiding tussen het academische en niet-academische gedeelte van de opleiding.

Citaat:
Officeel moet een HBO Bach gelijk staan aan een Uni Bach, maar bij veruit de meeste opleidingen is Uni Bach van hoger niveau.
Er gestaat een opdeling tussen een academisch gerichte bachelor en een professioneel gerichte bachelor. In de praktijk loopt dat trouwens niet gelijk met HBO/Unief. Een master is altijd academisch gericht.
Zo'n academisch gerichte bachelor is bedoeld om later in een master uit te monden, maar met zo'n bachelor kan je in principe wel al de arbeidsmarkt op; met een vroeg kandidaatsdiploma (bestaat dat in Nederland ook?) was dat veel moeilijker het geval. Een professionele bachelor is uitsluitend bedoeld als voorbereiding op de arbeidsmarkt, en niet op een verdere academische studie. Hier kom ik zo wel nog even op terug.

De nieuwe Bama-structuur is een gevolg van de Bologna-verklaring van eind vorig millenium. De hele bedoeling van die Bologna-verklaring is inderdaad om mobiliteit van studenten tussen onderwijsinstellingen onderling (en internationaal) mogelijk te maken, door het raamwerk waarin al die verschillende instellingen werken, op elkaar af te stemmen. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat Bachelor-opleidingen gelijkwaardig zijn. Ze zijn gelijkwaardig, in zoverre dat het traject om een Bachelor-diploma te behalen, 180 studiepunten omvat (3 jaar). Bedoeling is dat verschillende Bachelors t.o.v. elkaar geaccrediteerd worden in de toekomst, en je behaalde accreditatie speelt dan mee in de onderlinge uitwisselbaarheid van de diploma's.

Hier nog eens de volledige tekst van de Bolaogna verklaring, omdat die hier toch wel erg relevant is.

Nog een extra reden om het idee van Bos bij te treden, is dat zijn idee 2 jaar geleden al in bijna dezelfde bewoordingen goedgekeurd is op Europees vlak. Dat was de bepaling van Graz. In die verklaring kwam onder andere naar boven dat wetenschappelijk onderzoek een belangrijke rol speelt in het volledige landschap van hoger onderwijs, en niet alleen aan universiteiten.

Wanneer de scheidingslijn tussen HBO en Unief op die manier vervaagt, zal dat (dus) in mijn ogen vooral veel kansen bieden aan kwaliteitsverbetering van het volledige hogere onderwijs. En dat is iets wat ik alleen maar kan toejuichen.

Sorry, veel tekst, maar ik hou van dit soort discussies, maar het is denk ik handiger als ik de dingen zo goed mogelijk probeer te onderbouwen. Bos zei op dezelfde toespraak trouwens nog zaken die me wel veel zorgen baren, namelijk waar hij het had over "een systeem waarbij een onderwijsinstelling zelf zijn studenten mag kiezen"
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 17:00
LB06
LB06 is offline
Hoe kom je erbij dat met het vervagen van de grens tussen WO en HBO het gehele hoger onderwijs zal verbeteren? Dan zal het niveau noodzakelijkerwijs nog verder afzakken naar het niveau van het huidige HBO. Immers, de havo'ers moeten de opleiding ook met succes kunnen afronden.

Het zou wat mij betreft geen slechts idee zijn om het 'je hebt VWO gedaan, dus moet je eigenlijk naar het WO' idee uit de wereld te helpen. Academische opleidingen mogen van mij dusdanig moeilijk worden gemaakt dat je er alleen doorkomt als je daadwerkelijk over een abstract en analytisch denkvermogen beschikt, en je je echt in het studiegebied interesseert.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 18:24
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
LB06 schreef op 21-09-2005 @ 18:00 :
Hoe kom je erbij dat met het vervagen van de grens tussen WO en HBO het gehele hoger onderwijs zal verbeteren? Dan zal het niveau noodzakelijkerwijs nog verder afzakken naar het niveau van het huidige HBO. Immers, de havo'ers moeten de opleiding ook met succes kunnen afronden.
De bedoeling is uiteraard dat het niveau van het hoger onderwijs op zichzelf staat, en niet het niveau/tempo van het middelbaar onderwijs volgt. Hoger Onderwijs, in eender welke vorm, hoort in principe in elk vakgebied vanaf de nul te beginnen. Die basis is dezelfde in Nederland, België, Italië en de rest van Europa. Daar gaat ook de Bologna-verklaring van uit. Het grote verschil is dat het tempo in het hoger onderwijs gewoon veel hoger ligt (of moet liggen) dan in het middelbaar onderwijs. Leerstof die je toen in een jaar hebt gezien, kan vaak gemakkelijk in een heel korte tijd hernomen worden. Als dat tempo voor jou als student (hbo, unief, eender waar) te hoog ligt, moet het voorbereidend onderwijs daaraan aangepast worden, maar niet de voortgezette opleiding zelf.

Zoals ik heb gemerkt is dat in Nederland (op HBO-niveau) lang niet altijd het geval. Daar werd het tempo van de les te vaak aangepast aan de traagste leerlingen van de groep. Toch in de opleiding die ik zelf volgde. In een betere situatie/hoger niveau biedt de onderwijsinstelling hulpmiddelen aan om jou als student wel op een hoger niveau/tempo te plaatsen. Maar dat zijn dan hulpmiddelen, en die bepalen de norm niet.

Door hogescholen en universiteiten (kan ik hier die benamingen zo gebruiken?) associaties met elkaar te laten aangaan, krijg je meer uitwisseling.
* op academisch niveau: beroepsgericht onderwijs kan meer profiteren van wetenschappelijk (universitair) onderzoek waarvoor op hogeschoolniveau zelfs nog geen budgetten bestaan.
* betere basis voor ontwikkeling van goed cursusmateriaal, omdat dat niet meer alleen de verantwoordelijkheid blijft van docenten die al een fulltime-lesbevoegdheid hebben.
* op beroepsgericht vlak: een van de intenties van diezelfde Bologna-verklaring is het academisch onderwijs meer beroepsgericht te stroomlijnen. Ik weet niet op welke manier dat in de praktijk veranderingen zal meebrengen.

Citaat:
LB06 schreef op 21-09-2005 @ 18:00 :
Het zou wat mij betreft geen slechts idee zijn om het 'je hebt VWO gedaan, dus moet je eigenlijk naar het WO' idee uit de wereld te helpen. Academische opleidingen mogen van mij dusdanig moeilijk worden gemaakt dat je er alleen doorkomt als je daadwerkelijk over een abstract en analytisch denkvermogen beschikt, en je je echt in het studiegebied interesseert.
Inderdaad. Als een havo-student of ook een vwo-student niet goed genoeg voorbereid is op eender welke bachelor-opleiding, is dat een probleem dat opgelost moet worden op het niveau van het middelbaar onderwijs. De keuze voor voortgezet academisch onderwijs of voortgezet beroepsonderwijs hoor je te maken als je 18, en niet jaren voordien. Ik geef je dan ook helemaal gelijk in je opmerking.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 23:45
Bluesman
Bluesman is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 14-09-2005 @ 19:58 :
PvdA wil hbo samen met universiteit

Door onze redactie onderwijs
De PvdA wil af van het onderscheid tussen hogescholen en universiteiten. Door alle instellingen gelijk te stellen, wil partijleider Wouter Bos een einde maken aan de ,,stammenstrijd''.

7 september 2005
-- Bron: NRC Handelsblad Interneteditie

Ik wil hier een betoog over schrijven voor school, maar ik kan weinig tot geen informatie vinden. Hopelijk zit ik hier goed.
Ik heb al op google, NRC, Algemeen Dagblad, Trouw, Brabants Dagblad en Volkskrant gezocht, tot nu toe vijf documenten.
Heeft iemand betogen die tegen zijn?

Vraag bij dit topic:

Wat vind jij van dit voorstel van de PvdA?

Even kort gezegd: ik vind het belachelijk. Je doet toch VWO en havo om een bepaalde reden en ook HBO en WO om een bepaalde reden? Als je alles samenvoegt, krijg je denk ik een gigantisch niveauverschil.
He ja. Weer typisch zo'n belachelijk PvdA plan. Maarja, krijgen ze weer eventjes media aandacht.
Oud 22-09-2005, 12:02
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Bluesman schreef op 22-09-2005 @ 00:45 :
He ja. Weer typisch zo'n belachelijk PvdA plan. Maarja, krijgen ze weer eventjes media aandacht.
Nou moet je niet net gaan doen of alleen de linkse politieke partijen populisten zijn

Probeer in ieder geval een beetje objectief te blijven.
Reageren

Regels voor berichten