Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Wat vind je van uitbuiting door grote sportmerken
Ik weet hier niets van af, dit is nieuw voor me 2 7.41%
Ik weet het, maar het boeit me niet zoveel (ver van mijn bed-show) 18 66.67%
Ik weet het, ik vind het heel erg en ik doe er wat aan (teken bijv. petities op internet) 7 25.93%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2005, 10:40
Makaveli
Makaveli is offline
@heleen1

Je kan wel zeggen boycot de sportmerken die aan kinderarbeid doen, maar worden de kinderen en gezinnen die in een land met kinderarbeid werken er beter op?
Als gevolg van een boycot op een bepaald sportmerk worden de kinderen ontslagen en hebben de families minder voedsel elke week. Bovendien is deze kinderarbeid gunstig voor de welvaart in China, net als de kinderarbeid enkele eeuwen geleden in Nederland gunstig was voor de welvaart van ons land. Dat onze economie gegroeit is ook het gevolg van de kinderarbeid. Als een economie erg gegroeit is, zodat de meeste mensen welvarend zijn, moet de overheid zich sociaal bezig gaan houden, door bijv. de kinderarbeid af te schaffen.

Hiermee wil ik kinderarbeid niet goedkeuren, maar er is geen ontkomen aan. Natuurlijk is het niet eerlijk dat kinderen in de wereld niet gelijk behandeld worden. Maarja, als een land als China niet aan kinderarbeid zou doen, multinationals niet investeren in dit land blijft China altijd een arm land. Als China doorblijft gaan met kinderarbeid en grote sportmerken als nike en adidas blijven investeren in China, heeft zij straks een welvarende economie.

Met het willen boycotten van sportmerken die aan kinderarbeid doen, rem je de Chinese economie. Dus dan zeg je indirect ik gun China niet een welvarende economie als Nederland.

Zie dit niet als aanval, ik wil je enkel laten inzien dat het niet zo simpel ligt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2005, 10:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-09-2005 @ 11:38 :
Ik word er soms ook wel eens moedeloos van. De problemen zijn daar zo groot, zo complex, waar moet je in godsnaam beginnen? Elke oplossing die je bedenkt leidt ertoe dat ergens anders weer problemen ontstaan, het is echt een wespennest. Geldt ook voor de problemen in Afrika, trouwens.
Tja, sommigen betogen dat we ons niet op korte termijn druk moeten maken over dit soort dingen omdat de problemen toch telkens gevat blijken in enorme systemen waarin iedereen deels schuld heeft maar ook een reden om niet te verbeteren.

Vervolgens werd gesteld dat we het profijt over de ruggen van anderen dan maar moeten accepteren en het verdiende geld moeten steken in het van onderaf, en structureel verbeteren van de situatie over het algemeen.

Op zich geen gek betoog, alleen de mensen die nu in de
problemen zitten moeten zichzelf dan maar zien te redden. Hoewel ik ook weer denk dat zaken te complex zijn om een andere weg te vinden.
Oud 21-09-2005, 10:43
heleen1
heleen1 is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-09-2005 @ 11:38 :
Dan zit je dus al bij enige mate van verwijtbaarheid bij producent, exporteur, importeur, markttoezichthouder, wetgever, ... het is niet zo makkelijk om iemand aan te wijzen die fout zit en waar alles aan te wijten is, nog los van het feit dat het vaak niet eens zozeer een kwestie is van bewust kwaad opzet maar meer van een onmogelijkheid anders te kiezen in de belabberde economische situatie aldaar.

Ik word er soms ook wel eens moedeloos van. De problemen zijn daar zo groot, zo complex, waar moet je in godsnaam beginnen? Elke oplossing die je bedenkt leidt ertoe dat ergens anders weer problemen ontstaan, het is echt een wespennest. Geldt ook voor de problemen in Afrika, trouwens.
helemaal mee eens. maar de mensen die er wat aan kunnen doen, dat zijn naar mijn mening de sportmerken! en zij voeren een gedoogbeleid, of voelen zich eigenlijk gewoon neit verantwoordelijk, dat kan toch niet? zo verandert er nooit wat..

@ Makaveli

Je hebt helemaal gelijk. het ebste zou zijn om de werkomstandigheden van de arbeiders te verbeteren; maar als consumenten een signaal afgeven (we kopen wel een eerlijk merk, en niet meer dat van jullie), hopelijk helpt dat die merken dan inzien..
Maar ik gun China zeker wel een dergelijke economie. Ik vind alleen dat het welzijn van de mensen sterk achter blijft bij de welvaart; kijk het is prima dat onze kleren daar gemaakt worden, dat is voor ons goedkoper en biedt hen werkgelegenheid. Maar ik vind dat we ze dan niet moeten afschepen met een hongerloontje. Als je ze een normaal loon biedt (naar de maatstaven van dat land), is het alsnog goedkoper voor ons, en beter voor hen. dat zou ik graag zien.

Laatst gewijzigd op 21-09-2005 om 10:48.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 10:46
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 21-09-2005 @ 11:43 :
Tja, sommigen betogen dat we ons niet op korte termijn druk moeten maken over dit soort dingen omdat de problemen toch telkens gevat blijken in enorme systemen waarin iedereen deels schuld heeft maar ook een reden om niet te verbeteren.

Vervolgens werd gesteld dat we het profijt over de ruggen van anderen dan maar moeten accepteren en het verdiende geld moeten steken in het van onderaf, en structureel verbeteren van de situatie over het algemeen.

Op zich geen gek betoog, alleen de mensen die nu in de
problemen zitten moeten zichzelf dan maar zien te redden. Hoewel ik ook weer denk dat zaken te complex zijn om een andere weg te vinden.
Moeilijk probleem: wanneer accepteer je dat een bepaald probleem zo complex is dat er mogelijkerwijs geen oplossing voor kan bestaan
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 10:46
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
heleen1 schreef op 21-09-2005 @ 11:43 :
helemaal mee eens. maar de mensen die er wat aan kunnen doen, dat zijn naar mijn mening de sportmerken! en zij voeren een gedoogbeleid, of voelen zich eigenlijk gewoon neit verantwoordelijk, dat kan toch niet? zo verandert er nooit wat..

@ Makaveli

Je hebt helemaal gelijk. het ebste zou zijn om de werkomstandigheden van de arbeiders te verbeteren; maar als consumenten een signaal afgeven (we kopen wel een eerlijk merk, en niet meer dat van jullie), hopelijk helpt dat die merken dan inzien..
vraag ik het nogmaals, noem dan eens een 'eerlijk' merk.
Oud 21-09-2005, 10:48
heleen1
heleen1 is offline
zeg ik het nogmaals, dat meot dus nog worden opgericht.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 10:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-09-2005 @ 11:46 :
Moeilijk probleem: wanneer accepteer je dat een bepaald probleem zo complex is dat er mogelijkerwijs geen oplossing voor kan bestaan
Zelf geloof ik dat geld simpelweg meer producten kan kopen voor meer mensen, het probleem is alleen de circulatie van geld, die komt zelden of nooit bij de mensen die het nodig hebben.

Daarom ben ik voorstander van het verminderen van handelsbarrieries (totaal afschaffen, tja, als dan het westen volledig arm wordt dan is er weer geen plek waar de circulatie van geld in gang wordt gezet en zakt dat systeem over de linie in, ook niet goed). Kleine marges die de ondernemer zelf weg geeft helpen ook direct bij de mensen, wat dat betreft helpt lobbyen bij ondernemers zelf ook. De directe impact van bewust kopen is natuurlijk klein, maar ja, dat is ook geen excuus het niet te doen. Ik denk dat de overheid in ontwikkelingslanden toch echt aan zet zijn. Ze moeten beseffen dat de weg naar welvaart en ontwikkeling niet een is die ze krijgen als ze hun mensen constant laten uitbuiten, dat werkt op de korte termijn voor hen misschien, maar op de lange termijn niet.
Oud 21-09-2005, 11:12
Verwijderd
Ja, maar dat is wel erg ideologisch. Want als arme overheid A zijn hakken in het zand zet en voor zijn burgers opkomt, dan gaan de grote multinationals gewoon naar arme overheid B die nog wel toestaat dat er sweat shops worden geëxploiteerd op zijn grondgebied. Zoiets werkt dus niet tenzij alle of een aanzienlijk deel van de landen waar het om gaat eraan meewerken.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 11:15
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
heleen1 schreef op 21-09-2005 @ 11:48 :
zeg ik het nogmaals, dat meot dus nog worden opgericht.
ga je gang. ondertussen wil ik toch wel graag schoenen kopen; je kan dus niet verwachten dat mensen bij 'eerlijke' bedrijven iets kopen als die bedrijven niet bestaan.
Oud 21-09-2005, 11:28
heleen1
heleen1 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-09-2005 @ 12:15 :
ga je gang. ondertussen wil ik toch wel graag schoenen kopen; je kan dus niet verwachten dat mensen bij 'eerlijke' bedrijven iets kopen als die bedrijven niet bestaan.
wat een onzinnige opmerking.
dat is dus precies wat ik de hele tijd zeg. Zulke bedrijven bestaan niet. Dat stip ik steeds aan, en is het hele probleem. ik heb dit topic toch niet gestart om jullie aan te sporen schoenen te kopen van niet bestaande bedrijven? (zie mijn eerste bericht; wat weten jullie ervan, en trekken jullie je het wat aan?)
Het is gewoon een ingewikkeld probleem, het is gewoon niet zomaar op te lossen, en dat kan ik niet hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 11:29
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-09-2005 @ 12:12 :
Zoiets werkt dus niet tenzij alle of een aanzienlijk deel van de landen waar het om gaat eraan meewerken.
Our work's been cut out.
Oud 21-09-2005, 11:38
heleen1
heleen1 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-09-2005 @ 12:29 :
Our work's been cut out.
obviously
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 07:42
Verwijderd
@TS: