Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2006, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 15-10-2005 @ 00:30 :
Hmm. Maar ik heb normaal met gewoon bloedprikken dus al dat ik het gevoel dat dat bloed uit me loopt echt heel vervelend vind (dus niet de prik zelf). En ik voel me bij het laatste buisje meestal heel licht worden, waarbij ik vaak denk 'het is maar goed dat dit de laatste is, anders ga ik gestrekt'. Daarom vraag ik me af of dit hierbij net zo voelt, aangezien ze hier nog véél meer buisjes afnemen..
Ik heb geleerd om brood mee te nemen naar de bloedbank. Die paar koekjes en wat sinaasappelsap helpen niet bij mij. Hoe lang ik ook zit daar, als ik dan weer even onderweg ben naar huis val ik bijna flauw. Dus lekker een boterham meenemen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 23:03
Roos
Roos is offline
Ik mag het niet doen, om medische redenen. Maar misschien dat ik over een half jaartje wel eens langsga. Het is gelijk een goede check-up omdat er een aantal bloedwaarden worden getest
Oud 09-03-2006, 06:46
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Roos schreef op 09-03-2006 @ 00:03 :
Ik mag het niet doen, om medische redenen. Maar misschien dat ik over een half jaartje wel eens langsga. Het is gelijk een goede check-up omdat er een aantal bloedwaarden worden getest
Ze testen alleen je hb. Verder wordt je bloed natuurlijk achteraf ook nog getest, maar daar hoor je niets van terug. (alleen als er iets echt mis is geloof ik?)
Oud 09-03-2006, 07:59
HoloDoc
HoloDoc is offline
Ik geef ook bloed O- dus ik MOET eigenlijk wel
van het prikken voel je niet veel en van de rest al helemaal niet.

tip:
neem na afloop een kop boullion, da's goed tegen een licht gevoel in je hoofd (hebben ze hier altijd wel)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 09:28
Verwijderd
Citaat:
Loontjuh schreef op 08-03-2006 @ 23:13 :
Ik heb geleerd om brood mee te nemen naar de bloedbank. Die paar koekjes en wat sinaasappelsap helpen niet bij mij. Hoe lang ik ook zit daar, als ik dan weer even onderweg ben naar huis val ik bijna flauw. Dus lekker een boterham meenemen
Hierbij de bloedbank hebben ze altijd broodjes liggen. En er staat altijd (blik) soep klaar, maar dat vind ik wel erg lekker na het bloed geven.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 09:59
Gothic
Gothic is offline
Hoe lang moet je wachten met bloed geven als je naar de tropen bent geweest?
Oud 09-03-2006, 10:12
Roos
Roos is offline
Gothic:

10. Overige activiteiten
Aan elke bloeddonor moet voor donatie gevraagd worden of hij recent een malariagebied heeft bezocht.
a. Personen die een malariagebied hebben bezocht, mogen de eerstkomende zes maanden na vertrek uit het gebied geen bloed geven.
b. Wanneer betrokkene malariaprofylaxe heeft toegepast, geldt een termijn van zes maanden na het staken van deze behandeling.
c. Wanneer betrokkene na het vertrek uit het gebied, of na het staken van de malariaprofylaxe, onverklaarde koorts heeft gehad, geldt een periode van zes maanden na het einde van de koorts.
d. Personen die zijn geboren en getogen in een malariagebied, die hier langer dan vijf jaar hebben gewoond of die malaria hebben doorgemaakt, mogen niet eerder bloed geven dan drie jaar na het vertrek uit het gebied, respectievelijk het herstel van de malaria.

Bovenstaande beperkingen gelden niet voor donoren van wie uitsluitend plasma wordt ingezameld.

Bron: Infectieziekten.info

Citaat:
Miracle schreef op 09-03-2006 @ 07:46 :
Ze testen alleen je hb. Verder wordt je bloed natuurlijk achteraf ook nog getest, maar daar hoor je niets van terug. (alleen als er iets echt mis is geloof ik?)
Ja, nou dan weet je toch dat je heen hepatitis B of HIV hebt
Oud 09-03-2006, 11:21
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Roos schreef op 09-03-2006 @ 11:12 :
Gothic:

10. Overige activiteiten
Aan elke bloeddonor moet voor donatie gevraagd worden of hij recent een malariagebied heeft bezocht.
a. Personen die een malariagebied hebben bezocht, mogen de eerstkomende zes maanden na vertrek uit het gebied geen bloed geven.
b. Wanneer betrokkene malariaprofylaxe heeft toegepast, geldt een termijn van zes maanden na het staken van deze behandeling.
c. Wanneer betrokkene na het vertrek uit het gebied, of na het staken van de malariaprofylaxe, onverklaarde koorts heeft gehad, geldt een periode van zes maanden na het einde van de koorts.
d. Personen die zijn geboren en getogen in een malariagebied, die hier langer dan vijf jaar hebben gewoond of die malaria hebben doorgemaakt, mogen niet eerder bloed geven dan drie jaar na het vertrek uit het gebied, respectievelijk het herstel van de malaria.

Bovenstaande beperkingen gelden niet voor donoren van wie uitsluitend plasma wordt ingezameld.

Bron: Infectieziekten.info
Ok tnx, dan zou ik binnenkort weer bloed mogen geven...
Oud 09-03-2006, 12:06
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Roos schreef op 09-03-2006 @ 11:12 :
Ja, nou dan weet je toch dat je heen hepatitis B of HIV hebt
Wat een geruststelling.

Bij ons hebben ze alleen 'oude' beschuitjes met kaas, té zoete ranja, thee en koekjes. Het schijnt dat je ook om een zakje soep kunt vragen, maar dat heb ik nog niet gedaan. De vorige keer kreeg ik thee tijdens het bloedgeven (ze vonden me zielig omdat het zo lang duurde voordat m'n ader gevonden was ) en ik heb me helemaal niet duizelig gevoeld ofzo. Alhoewel ik het druk had en absoluut geen tijd om lang te blijven wachten totdat ik naar huis kon fietsen.

Ik vind het niet erg om te doen, de mensen zijn allemaal heel erg aardig en ze betuttelen altijd enorm. Vragen tig keer of het zeer doet, of ik me goed voel, of ik iets wil eten/drinken etc.
Oud 09-03-2006, 13:44
EvilConduct
EvilConduct is offline
Ik heb er ook wel eens over nagedacht. Niet alleen over bloed doneren, maar ook over het invullen van een donorcodicil. Eerst maar eens langs een advocaat en vragen wat er mogelijk is qua beperkingen van het gebruik van de door mij gedoneerde dingen. Van mij hoeft, om het gelijk even extreem te stellen, een kinderverkrachter geen bloed of zo te verwachten.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 16:19
Roos
Roos is offline
Citaat:
EvilConduct schreef op 09-03-2006 @ 14:44 :
Ik heb er ook wel eens over nagedacht. Niet alleen over bloed doneren, maar ook over het invullen van een donorcodicil. Eerst maar eens langs een advocaat en vragen wat er mogelijk is qua beperkingen van het gebruik van de door mij gedoneerde dingen. Van mij hoeft, om het gelijk even extreem te stellen, een kinderverkrachter geen bloed of zo te verwachten.
Dat kan niet. Dan zouden ze voor elk spoedgeval wat op de spoedeisende hulp komt, eerst het criminele verleden moeten uitzoeken. In de tussentijd is je patient allang dood.
Je geeft onvoorwaardelijk bloed aan wie het nodig geeft.
Oud 09-03-2006, 18:47
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Miracle schreef op 09-03-2006 @ 13:06 :
Wat een geruststelling.

Bij ons hebben ze alleen 'oude' beschuitjes met kaas, té zoete ranja, thee en koekjes.
Hier in Eindhoven kun je echt vanalles krijgen. Echt, alleen al om de lekkere dingen zou je bloed gaan geven. Drie soorten koffie, frisdrank, koek, broodjes, soep...
Oud 11-03-2006, 11:38
EvilConduct
EvilConduct is offline
Citaat:
Roos schreef op 09-03-2006 @ 17:19 :
Dat kan niet. Dan zouden ze voor elk spoedgeval wat op de spoedeisende hulp komt, eerst het criminele verleden moeten uitzoeken. In de tussentijd is je patient allang dood.
Je geeft onvoorwaardelijk bloed aan wie het nodig geeft.
Dan maar geen bloed geven.

Enig idee of het bij organen en zo wel kan?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 11:49
Verwijderd
Citaat:
EvilConduct schreef op 11-03-2006 @ 12:38 :
Ik vind dat wel héél egoïstisch, een heleboel 'goede' mensen benadelen omdat een paar 'slechte' jouw bloed niet mogen hebben. Heb je enig idee hoe hypocriet dat klinkt? Oh, maar dan wil je natuurlijk, als je zelf dringend bloed nodig hebt, ook niet het bloed van een misdadiger. Zou je daar dan zelf dood voor gaan?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 15:07
Broeder
Broeder is offline
Ik heb zelfs ooit een speldje gekregen omdat ik zo'n gezellige bloeddonor ben. .
Oud 11-03-2006, 17:58
PV
PV is offline
Citaat:
Broeder schreef op 11-03-2006 @ 16:07 :
Ik heb zelfs ooit een speldje gekregen omdat ik zo'n gezellige bloeddonor ben. .
Als je 100 keer ofzo bent geweest krijg je echt een gigantisch ding, ik zag 't liggen in de vitrine.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 19:26
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
PV schreef op 11-03-2006 @ 18:58 :
Als je 100 keer ofzo bent geweest krijg je echt een gigantisch ding, ik zag 't liggen in de vitrine.
Oh die heb ik nog niet gezien. Plasmadonoren hebben wel voordeel bij die speltjes.

Bij ons hangt idd zo'n vitrine waar precies staat wanneer je wat krijgt enzo. Maar ik zit nog maar op 2x bloedgeven, dusja.
Oud 12-03-2006, 00:30
CyWu
CyWu is offline
bedankt!
Oud 12-03-2006, 10:09
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
EvilConduct schreef op 11-03-2006 @ 12:38 :

Enig idee of het bij organen en zo wel kan?
nee natuurlijk kan het bij organen en zo ook niet
Oud 24-03-2006, 13:28
** Phoebe **
** Phoebe ** is offline
Hey hey
Jah ik sta wel ingeschreven bij de bloedbank, maar mag vaak niet geven omdat ik te licht ben. je moet minstens 50 kg wegen en daar kom ik vaak net niet aan en dan is de kans op flauwvallen te groot.
Ben de laatste keer ook flauwgevallen en dan gebruiken ze je bloed niet meer.
kuzzie phoebe
Oud 24-03-2006, 13:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik was altijd panisch voor bloedprikken maar de laatste keer viel het heel erg mee dus ik heb er toen wel aan gedacht maar nu mag ik niet door mijn medicijnen geloof ik. Het mag alleen als je twee weken stopt ofzo maar ik mag er neit mee stoppen dus helaas.
Oud 18-04-2006, 20:19
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Ik ga het ook doen!
Oud 19-04-2006, 13:51
deurbel
deurbel is offline
iemand enig idee hoe lang je niet mag bloedgeven als je griep/koorts hebt gehad?
Oud 19-04-2006, 16:19
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
deurbel schreef op 19-04-2006 @ 14:51 :
iemand enig idee hoe lang je niet mag bloedgeven als je griep/koorts hebt gehad?
Ik heb koorts gehad / een infectieziekte doorgemaakt. Kan ik bloed geven?
Bij veel voorkomende aandoeningen, zoals griep of een blaasontsteking, geldt de regel dat er tussen de laatste dag dat er nog klachten waren en de donatie tenminste 14 dagen moeten zijn verlopen. Als de infectie is behandeld met een antibioticum, dan moeten er bovendien tenminste 14 dagen zijn verlopen tussen de inname van de laatste tablet en de donatie. Bij minder 'alledaagse' infectieziekten gelden andere regels. U kunt dan het beste contact opnemen met de bloedbank.
http://www.sanquin.nl/sanquin-nl/sqn...f?OpenDatabase
Oud 21-04-2006, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Broeder schreef op 11-03-2006 @ 16:07 :
Ik heb vandaag mijn 2de speldje gekregen omdat ik voor de 10de keer bloed kwam geven.

Hoewel ik nooit echt last heb van bloeddonatie voelde ik me deze keer echt niet goed! Voelde niet echt lekker en het wilde niet stoppen met bloeden...

Daarnaast was mijn bloeddsdruk erghoog (141/77) terwijl ik echt gezond leef ...
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 16:27
Roos
Roos is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 21-04-2006 @ 16:25 :
Ik heb vandaag mijn 2de speldje gekregen omdat ik voor de 10de keer bloed kwam geven.

Hoewel ik nooit echt last heb van bloeddonatie voelde ik me deze keer echt niet goed! Voelde niet echt lekker en het wilde niet stoppen met bloeden...

Daarnaast was mijn bloeddsdruk erghoog (141/77) terwijl ik echt gezond leef ...
Dat is toch niet 'erg hoog'? 230/160, dat is erg hoog
Je onderdruk is meer een maatstaaf voor je 'gezonde levensstijl' (en die is perfect bij jouw laatste meting). Die bovendruk gaat bij iedereen wel eens omhoog, als je gespannen bent of net van je fiets af stapt, of gewoon zomaar. Dat zegt dus niet zoveel
Oud 21-04-2006, 17:51
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Roos schreef op 21-04-2006 @ 17:27 :
Je onderdruk is meer een maatstaaf voor je 'gezonde levensstijl' (en die is perfect bij jouw laatste meting). Die bovendruk gaat bij iedereen wel eens omhoog, als je gespannen bent of net van je fiets af stapt, of gewoon zomaar. Dat zegt dus niet zoveel
Dus de bovendruk maakt eigenlijk niet zoveel uit? Ik kijk eigenlijk altijd alleen maar naar m'n onderdruk namelijk.
De laatste tijd meet ik bijna altijd onder de 70 en soms ook onder de 65. Is dat erg, moet ik daar wat aan doen? En wat kan ik er aan doen?
Oud 21-04-2006, 20:17
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 21-04-2006 @ 17:27 :
Nee dat weet ik hoor . Alleen ik had liever gehad dat mijn bloeddruk 120/ 77 was. Hoewel dat alleen gevoelsmatig is . Volgens mijn moeder zeur ik gewoon . En idd mijn onderdruk is netjes. Verder heb ik ook wel een gezonde leefstijl, dus niks om me zorgen over te maken.

@ Miracle: opzich kan een lage bloeddruk niet echt veel kwaad. Dit komt vaak voor bij jonge vrouwen; zij hebben dan gewoon van nature een lage bloeddruk, zonder klachten.
Ik weet niet of jij klachten hebt. Wel is het zo dat je bij een lage bloeddruk sneller last hebt van duizeligheid, vooral na het opstaan. Het enige wat je hier aan kan doen is rustig opstaan .
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 01:47
Krynn
Krynn is offline
Ik vond dat ik best bloed kon geven...ik was dan wel bang voor naalden, maar ach, zo vaak word je niet opgeroepen, en het redt levens. Ik heb het ook echt geprobeerd...maar van de vijf keer dat ik opgeroepen ben en kon gaan, is m'n afname 3x misgegaan. Zodra die naald in m'n arm ging, ging m'n hartslag flink omhoog, werd ik licht in m'n hoofd, en misselijk, en uiteindelijk raakte ik weg (ik lag op zo'n bed, anders had ik 'flauwvallen' neergezet). De twee keer dat het wel goed ging was die halve liter bloed er binnen 10 minuten uit, wat veel te snel is...bij m'n moeder duurt het in ieder geval iets van 20 minuten. Bloedafnamemensen hebben me na de laatste mislukte afname dan ook vriendelijk bedankt, maar me uit hun bestand gehaald.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 06:16
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Krynn schreef op 22-04-2006 @ 02:47 :
De twee keer dat het wel goed ging was die halve liter bloed er binnen 10 minuten uit, wat veel te snel is...bij m'n moeder duurt het in ieder geval iets van 20 minuten.
Ik haal het in minder dan tien minuten.
Oud 22-04-2006, 08:50
Souris
Souris is offline
Citaat:
Miracle schreef op 22-04-2006 @ 07:16 :
is me ook een keer gelukt toen ik nog bloed gaf
Oud 22-04-2006, 10:11
*carmen*
*carmen* is offline
Ik heb me op mijn 18e ingeschreven en heb 3 maanden geleden voor het eerst écht bloed gegeven (de eerste keer nemen ze alleen 2 buisjes af) maar nu dus een halve liter! Voor mij was dit de eerste keer dat er uberhaupt een naald in mij ging, want ik heb nog nooit bloed geprikt voor ziekenhuis of iets dergelijks. Dus was er best zenuwachtig voor.
Het fijne is dat het team wat daar werkt je echt gerust weet te stellen, ze zijn goed in prikken, zorgen dat je voldoende gedronken en gegeten hebt voordat je weer weg gaat en het ging dus allemaal prima! Ik wacht nu op de volgende oproep. Mijn advies: gewoon doen!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 10:19
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Miracle schreef op 21-04-2006 @ 18:51 :
Dus de bovendruk maakt eigenlijk niet zoveel uit? Ik kijk eigenlijk altijd alleen maar naar m'n onderdruk namelijk.
De laatste tijd meet ik bijna altijd onder de 70 en soms ook onder de 65. Is dat erg, moet ik daar wat aan doen? En wat kan ik er aan doen?
Is prima. Wat je kunt doen? Bouillon drinken, zout eten, dan houd je wat meer vocht vast en gaat je bloeddruk wat omhoog...
Oud 22-04-2006, 10:34
marrel
marrel is offline
Ik ben geen bloeddonor maar zou het miss wel willen maar ik zag net dat ik te weinig weeg. Zit er voor plasma ook een minimum gewicht? Want dat kan ik zo snel niet vinden
Oud 22-04-2006, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 22-04-2006 @ 07:16 :
Ik gister in 5 min (en 10 sec). Maar dat vond mijn lichaam toch wel echt te snel. (en volgens die medewerker daar was het eigenlijk ook echt te snel voor een vrouw).
Ik voelde me dan ook helemala niet goed hierna
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 17:27
PV
PV is offline
Citaat:
marrel schreef op 22-04-2006 @ 11:34 :
Ik ben geen bloeddonor maar zou het miss wel willen maar ik zag net dat ik te weinig weeg. Zit er voor plasma ook een minimum gewicht? Want dat kan ik zo snel niet vinden
Ja, volgens mij moet je dan ook minimaal 50 kg wegen.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 17:54
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gothic schreef op 22-04-2006 @ 11:19 :
Is prima. Wat je kunt doen? Bouillon drinken, zout eten, dan houd je wat meer vocht vast en gaat je bloeddruk wat omhoog...
Fijn zo. Ik hou niet van te zout eten, maar ik vind het wel lekker om een beker bouillon te drinken 's middags. Ik ben blij dat dat ook nog goed voor me is dan. Misschien dat ik het daarom zo lekker vind, ik voel me er vaak wel beter door.
Oud 23-04-2006, 11:38
Mrasz
Mrasz is offline
ze gaan toch nooit bloed uit je vingertoppen afnemen, ook niet de eerste keer om je bloed te testen?
want naalden in mn arm vind ik niet erg, maar ik naalden in mn vingertoppen, dat is gewoon pijnlijk!

en gaan ze elke keer je bloed prikken op virussen, want je kan toch makkelijke een virus hebben opgelopen in de tijd tussen twee bloedafnames? Bijvoorbleeld op het HIV virus?
Oud 23-04-2006, 11:55
Roos
Roos is offline
Citaat:
Mrasz schreef op 23-04-2006 @ 12:38 :
ze gaan toch nooit bloed uit je vingertoppen afnemen, ook niet de eerste keer om je bloed te testen?
want naalden in mn arm vind ik niet erg, maar ik naalden in mn vingertoppen, dat is gewoon pijnlijk!

en gaan ze elke keer je bloed prikken op virussen, want je kan toch makkelijke een virus hebben opgelopen in de tijd tussen twee bloedafnames? Bijvoorbleeld op het HIV virus?
Ze 'prikken' je bloed daar niet op, maar screenen het natuurlijk wel.

@ Miracle: (zoete of zoute) dropjes werken ook goed
Oud 23-04-2006, 13:07
Gothic
Gothic is offline
Ik neem aan dat ze ook je bloedgroep bepalen ? Dan is dat namelijk meteen een mooie gelegenheid om daarachter te komen ...
Oud 23-04-2006, 13:37
Verwijderd
Ik heb een formulier aangevraagd bij die site. Ik ben benieuwd
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 13:59
marrel
marrel is offline
Citaat:
PV schreef op 22-04-2006 @ 18:27 :
Ja, volgens mij moet je dan ook minimaal 50 kg wegen.
hpwfs wil je wat goeds betekenen voor de wereld...
Oud 23-04-2006, 14:14
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
marrel schreef op 23-04-2006 @ 14:59 :
hpwfs wil je wat goeds betekenen voor de wereld...
maar niet ten koste van schade aan je eigen lichaam...
Oud 23-04-2006, 14:27
BeertjeColargol
BeertjeColargol is offline
Hm, ik zou wel willen op zich, maar aangezien mijn bloeddruk erg laag is (98/56, paar dagen geleden onderdruk nog onder 50) en Hb ook niet al te hoog is, denk ik niet dat het verstandig is
Oud 23-04-2006, 16:36
BleuEyes
BleuEyes is offline
Zodra ik 18 ben geworden, ga ik net als mijn vader ook bloed-geven.

Met de rede dat ik graag mensen wil helpen, en daarom mijn bloed geef.
Oud 23-04-2006, 17:06
marrel
marrel is offline
Citaat:
Gothic schreef op 23-04-2006 @ 15:14 :
maar niet ten koste van schade aan je eigen lichaam...
mja nou ja vooruit
Oud 23-04-2006, 20:07
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
marrel schreef op 23-04-2006 @ 18:06 :
mja nou ja vooruit
Je hebt vast wel gelezen waarom het niet mag?
Oud 23-04-2006, 20:08
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gothic schreef op 23-04-2006 @ 14:07 :
Ik neem aan dat ze ook je bloedgroep bepalen ? Dan is dat namelijk meteen een mooie gelegenheid om daarachter te komen ...
Ja inderdaad. Dat en elke keer de checkup was voor mij een goede reden om het wel te doen.
Oud 23-04-2006, 20:09
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
BeertjeColargol schreef op 23-04-2006 @ 15:27 :
Hm, ik zou wel willen op zich, maar aangezien mijn bloeddruk erg laag is (98/56, paar dagen geleden onderdruk nog onder 50) en Hb ook niet al te hoog is, denk ik niet dat het verstandig is
Je kunt altijd een keer gaan en je laten testen. Ik weet niet hoe vaak je je Hb test, maar de meeste mensen niet zo vaak. Je kunt er gewoon naar toe gaan en je in laten schrijven. Als je dan niet goedgekeurd wordt, kun je het altijd nog een andere keer opnieuw proberen als het beter met je gaat.
Oud 23-04-2006, 20:16
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Roos schreef op 23-04-2006 @ 12:55 :
@ Miracle: (zoete of zoute) dropjes werken ook goed

Is alleen niet goed voor me als ik dat veel eet.

Regels voor berichten