Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2005, 16:41
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 16-10-2005 @ 13:18 :
Hoeveel mensen weten werkelijk waar ze aan beginnen als ze naar de universiteit gaan?? Ik heb geen familie die weet hoe het is om te studeren en laat ik zeggen dat ik wel zeker wist dat ik scheikunde wilde studeren, maar wat me daar te wachten zou staan
Ik bedoel, weten hoe lang je studie gaat duren en andere praktische informatie die je op de site/open dag kunt vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2005, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Femic schreef op 16-10-2005 @ 17:39 :
Ik dacht altijd dat je pas vanaf je 18e stufi krijgt en tot die tijd je ouders kinderbijslag. Maar ik kan me uiteraard vergissen.
Je krijgt vanaf oktober dan gewoon stufi, en dan krijg je ook meteen geen kinderbijslag meer.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 17:00
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Ik ben een paar maanden 17 als ik aan mijn studie begin, maar ik ben er juist hartstikke blij mee!
Ik vind de meerderheid van de mensen bij ons op school al kinderachtig, het lijkt me nog erger als je zelf één van de oudsten bent...
Anyway, je bent ook vroeg klaar met je studie wat alleen maar handig is .
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 17:15
Verwijderd
ken een jongen die met 16 naar de uni ging.. het denkniveau kon hij wel aan.. maar hij was wel met andere dingen bezig dan z'n medestudenten.. maarja.. wat wil je eigenlijk anders.. uit je neus lopen vreten tot je "oud genoeg bent"?..

dus ik zou zeggen: gaan met die banaan!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 21:55
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
[i]studiefinanciering[i]

in het middelbaar onderwijs (mbo dus) krijg je stufi vanaf je 18e. deze studiefinanciering is geloof ik wel een gift, dat was in mijn tijd in elk geval zo...

in het hoger of wetenschappelijk onderwijs krijg je studiefinanciering vanaf het moment dat je opleiding begint, of indien je nog geen 18 bent bij aanvang van de studie, vanaf de begindatum van het eerstvolgende kwartaal na de startdatum van de studie (tenzij die data gelijk zijn). (in mensentaal : vanaf 1 oktober.)
Oud 16-10-2005, 23:28
jet
jet is offline
ik persoonlijk werd 17 tijdens mijn vwo eindexamens, en heb daarom besloten om niet meteen te gaan studeren. niet omdat ik erniet klaar voor was, of de zelfstandigheid niet aankon, maar omdat ik het als een mooie optie zag om er dus een jaartje tussenuit te gaan. en omdat je voor alle kroegen 18 moet zijn, en ik dus altijd ge IDd wordt. dus je kan het ook niet als een moeilijkheid zien, maar juist als een mogelijkheid om niet gelijk te hoeven studeren

hoop dat dit verhaaltje enigzins ergens op slaat
Oud 17-10-2005, 07:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Voor alle kroegen 18....?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 09:10
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 15-10-2005 @ 19:03 :
Dat valt echt wel mee hoor, er beginnen veel mensen die net 18 zijn, daar scheel je een jaar mee, nou, pfoe, dat merk je echt niet.
Ik zit nu in een groep waar er mensen van 18 zijn en mensen van 22, je ziet het verschil écht niet.
Nee idd, kzit nu op HBO en heb genoeg mensen die 3 of 4 jaar ouder zijn in de klas..je merkt het niet.
Oud 17-10-2005, 09:59
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
jet schreef op 17-10-2005 @ 00:28 :
hoop dat dit verhaaltje enigzins ergens op slaat
Nee, colleges worden immers niet in kroegen gegeven!! Als je zo nodig naar een kroeg wilt, dan kan dat op zich altijd, want daar kom je heus wel in (het is Zweden niet, waar je in bepaalde kroegen pas binnen mag vanaf je 25 ). Alcohol drinken mag met bier iig van je 16 (nog wel).

Overigens is een jaar er tussen uit gaan niet heel vreemd, dat doen meer mensen (ook oudere mensen)
Oud 17-10-2005, 13:50
Keith
Keith is offline
Ik wist niet dat er tweejarige universiteitsstudies waren. Dat je 17 bent is echt geen probleem lijkt me, behalve als je dat er zelf van maakt.

Ook kan je gewoon stufi krijgen op het WO, maar je zult het wel de eerste maand zonder moeten doen, maar vanaf 1 oktober krijg je ongeacht leeftijd als WO-student stufi+OV.

Een jaar ertussenuit lijkt me niet slim, maar misschien kijken naar een andere studie die wat langer duurt, als je al met je 17e je VWO hebt ben je misschien tot meer in staat dat zo'n kleine studie als pedagogiek.

En over drank: als jij gezellig met je studievrienden en vriendinnetjes van 18,19,20 etc. bent denk ik niet dat ze moeilijk gaan doen om leeftijd. (maar ik zit in Delft en daar is het meeste uitgaan bij studentenverenigingen, dus dat scheelt weer)
Oud 17-10-2005, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 17-10-2005 @ 14:50 :
zo'n kleine studie als pedagogiek.
Volgens mij valt het wel mee met de 'kleinheid' van pedagogische wetenschappen...?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 17-10-2005 @ 14:52 :
Volgens mij valt het wel mee met de 'kleinheid' van pedagogische wetenschappen...?
Aan de UU zijn de eerstejaars alleen al 300 in getal dus zo klein zijn ze niet
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 16:58
Keith
Keith is offline
Als ik het goed heb begrepen, op 17e beginnen op 19e klaar duurt het maar 2 jaar, dat is klein.

En het feit dat 300 mensen in Utrecht alleen al die studie doen wijst ook op een makkelijke studie, want die zijn veel populairder dan moeilijke studies.
Oud 17-10-2005, 17:20
Bellyn
Bellyn is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-10-2005 @ 22:55 :
[i]studiefinanciering[i]

in het middelbaar onderwijs (mbo dus) krijg je stufi vanaf je 18e. deze studiefinanciering is geloof ik wel een gift, dat was in mijn tijd in elk geval zo...

in het hoger of wetenschappelijk onderwijs krijg je studiefinanciering vanaf het moment dat je opleiding begint, of indien je nog geen 18 bent bij aanvang van de studie, vanaf de begindatum van het eerstvolgende kwartaal na de startdatum van de studie (tenzij die data gelijk zijn). (in mensentaal : vanaf 1 oktober.)
Houd er hierbij wel rekening mee dat stufi pas aan het eind van de maand, komt en dat je dus uiteindelijk de eerste 2 maanden er niet op moet rekenen, want het geld van oktober krijg je dus pas rond de 23 ofzoen dus niet op de 1e.

In het geval dat je ook op kamers moet is het best lastig. Aangezien je ook nog geen ov krijgt (tot 1 oktober dan) en daar ook nog is extra kosten aan kwijt bent!

Maar als je er van te voren wat rekening mee houdt lukt het best. En je leert gelijk zuinig te leven .
Oud 17-10-2005, 17:53
rare
rare is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 16-10-2005 @ 10:40 :
ben van februari en heb op de basisschool gorpe 3+4 en groep 7+8 elk in 1 jaar gedaan --> 2 jaar korter over de basischool gedaan.
dan ben je gwoon slim...
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 01:11
jet
jet is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 17-10-2005 @ 10:59 :
Nee, colleges worden immers niet in kroegen gegeven!! Als je zo nodig naar een kroeg wilt, dan kan dat op zich altijd, want daar kom je heus wel in (het is Zweden niet, waar je in bepaalde kroegen pas binnen mag vanaf je 25 ). Alcohol drinken mag met bier iig van je 16 (nog wel).

Overigens is een jaar er tussen uit gaan niet heel vreemd, dat doen meer mensen (ook oudere mensen)
ik doelde uiteraard niet op colleges, maar op het sociale leven want denk ik iedereen daarnaast wel wil opbouwen. ik weet dat ik er erg jong uitzie voor mn leeftijd, en kroegen waar je 18 voor moet zijn moet ik me vaak voor identificeren
en ik geef uiteraard alleen maar mijn visie op de zaak, dus misschien ligt het voor iemand anders geheel anders
Oud 19-10-2005, 08:06
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 16-10-2005 @ 10:40 :
ben van februari en heb op de basisschool gorpe 3+4 en groep 7+8 elk in 1 jaar gedaan --> 2 jaar korter over de basischool gedaan.
En accepteerden jouw klasgenoten jou wel steeds? Ik bedoel je bent toch steeds een paar jaren jonger geweest dan je klasgenoten mn. op de basisschool en middelbare school.
En hoe zit dat op je huidige opleiding?

Kon je altijd goed meekomen met de rest?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 11:50
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Femic schreef op 16-10-2005 @ 17:39 :
Ik dacht altijd dat je pas vanaf je 18e stufi krijgt en tot die tijd je ouders kinderbijslag. Maar ik kan me uiteraard vergissen.
Het klopt wel wat je zegt, maar is alleen bij het Mbo zo.
Bij Hbo en Uni krijg je een maand later dan de anderen je eerste studifinanciering en ov. Maar dan maakt het niet uit welke leeftijd je hebt.

Als ik trouwens geen jaar vertraging op had gelopen op de havo was ik 16 geweest als ik begon op het HBO, en als ik vwo had afgemaakt ook 17 geweest op de uni.
Oud 19-10-2005, 11:59
strawberryangel
strawberryangel is offline
Citaat:
Keith schreef op 17-10-2005 @ 17:58 :
Als ik het goed heb begrepen, op 17e beginnen op 19e klaar duurt het maar 2 jaar, dat is klein.

En het feit dat 300 mensen in Utrecht alleen al die studie doen wijst ook op een makkelijke studie, want die zijn veel populairder dan moeilijke studies.
Dit is een berekeningsfout van de TS, de studie pedagogische wetenschappen duurt 'gewoon' 4 jaar. Daarbij slaat jou conclusie dat makkelijke studies populairder zijn, kant nog wal. Pedagogische wetenschappen klinkt voor veel mensen gewoon erg aantrekkelijk, dit heeft meer met het imago van de studie te maken dan de moeilijkheidsgraad. En daarbij: moeilijk en makkelijk zijn erg subjectieve begrippen, wat voor de een moeilijk is, is voor de ander makkelijk.

Sorry voor offtopic, maar ik wil natuurlijk wel mijn studie verdedigen
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 12:02
pyres
pyres is offline
Citaat:
Ikkie16 schreef op 15-10-2005 @ 15:11 :
Hai

Als ik volgend jaar naar de uni ga, dan ben ik net een maandje 17.
Kan dat problemen opleveren met wat dan ook?
Ik zou graag pedagogiek willen studeren maar dan ben ik dus met 19 klaar.....is dat erg?

xxx
nou ik denk dat qua studie het geen probleem moet gaan worden. ik denk echter dat als je bij een vereniging gaat, het dan meerdere "problemen" oplevert

tis maar net hoe je er tegen aan kijkt
Oud 19-10-2005, 12:46
Verwijderd
Citaat:
strawberryangel schreef op 19-10-2005 @ 12:59 :
Dit is een berekeningsfout van de TS, de studie pedagogische wetenschappen duurt 'gewoon' 4 jaar. Daarbij slaat jou conclusie dat makkelijke studies populairder zijn, kant nog wal. Pedagogische wetenschappen klinkt voor veel mensen gewoon erg aantrekkelijk, dit heeft meer met het imago van de studie te maken dan de moeilijkheidsgraad. En daarbij: moeilijk en makkelijk zijn erg subjectieve begrippen, wat voor de een moeilijk is, is voor de ander makkelijk.

Sorry voor offtopic, maar ik wil natuurlijk wel mijn studie verdedigen
Klopt. Zo zal de ene student meer moeite hebben met veters strikken en ballonnen opblazen, terwijl de andere student misschien het oplossen van differentiaalvergelijkingenstelsels of drievoudige integralen lastig vindt.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 14:57
strawberryangel
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-10-2005 @ 13:46 :
Klopt. Zo zal de ene student meer moeite hebben met veters strikken en ballonnen opblazen, terwijl de andere student misschien het oplossen van differentiaalvergelijkingenstelsels of drievoudige integralen lastig vindt.
Ik kan me vergissen maar ik proef hier een sarcastische ondertoon. Pedagogische wetenschappen is niet leuk met kindjes spelen maar de wetenschap van opvoeding, ontwikkeling en de problemen die daarbij kunnen ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 15:43
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Keith schreef op 17-10-2005 @ 17:58 :

Volgens mij, als ze op een 3-jarige opleiding doelde, bedoelde ze: een "jonge" 17 en een "oude" 19 (dus bijna 20). Een schooljaar duurt nu eenmaal geen jaar.
Oud 19-10-2005, 16:08
Verwijderd
Citaat:
strawberryangel schreef op 19-10-2005 @ 15:57 :
Ik kan me vergissen maar ik proef hier een sarcastische ondertoon. Pedagogische wetenschappen is niet leuk met kindjes spelen maar de wetenschap van opvoeding, ontwikkeling en de problemen die daarbij kunnen ontstaan.
Ja, het voltooien van de opleiding pedagogiek op het WO zal ongetwijfeld moeilijker zijn dan het voltooien van de kapperschool, maar dat wil niet zeggen dat er tussen de WO's geen niveauverschil zit. Dat is even onzinnig als stellen dat er geen niveauverschil zit tussen VMBO en VWO, tussen CM en NT of tussen VWO-scholen onderling. Als je dat niet wilt accepteren heb je grote oogkleppen op en hoop ik dat een of andere externe factor binnenkort die bloemetjes en bijtjes uit jouw wereldbeeld verwijdert.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 16:10
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-10-2005 @ 17:08 :
Ja, het voltooien van de opleiding pedagogiek op het WO zal ongetwijfeld moeilijker zijn dan het voltooien van de kapperschool, maar dat wil niet zeggen dat er tussen de WO's geen niveauverschil zit. Dat is even onzinnig als stellen dat er geen niveauverschil zit tussen VMBO en VWO, tussen CM en NT of tussen VWO-scholen onderling. Als je dat niet wilt accepteren heb je grote oogkleppen op en hoop ik dat een of andere externe factor binnenkort die bloemetjes en bijtjes uit jouw wereldbeeld verwijdert.
Het kan niet anders dan jij hebt pedagogiek gedaan, én een andere willekeurige studie uit de WO.
Oud 19-10-2005, 16:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-10-2005 @ 13:46 :
OMG, je bent weer eens bezig met je nutteloze toevoegingen. Kan je jezelf dan nog wel zo intelligent vinden, jouw argumenten zijn van een bijzonder laag niveau.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 17:44
strawberryangel
Citaat:
Jeetje wat een vijandigheid
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 17:45
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 19-10-2005 @ 18:44 :
Jeetje wat een vijandigheid
Ga er dan op in.
Oud 19-10-2005, 18:29
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
kerel, omdat jij toevallig je tijd verdoet met een technische studie hoef je jezelf niet meteen van die grote stelten aan te trekken. (aangezien je denkt dat je erg slim bent, ga ik ervan uit dat ik hier bedoel dat je niet zo op andere mensen neer moet kijken. dat doe je namelijk, als je op stelten staat.)

sowieso heeft niemand volgens mij beweert dat er geen niveauverschil zou zijn. andersom; ik heb groot respect voor mensen die met kinderen willen werken, dat kan ook niet iedereen.

Misschien moet je je eigen wereldbeeld eens een beetje bijstellen.
Oud 19-10-2005, 20:36
Verwijderd
Blijkbaar wek ik in de indruk dat ik iets heb tegen pedagogiek. Helemaal niet, als je dat leuk vindt moet je dat vooral doen. Echter, ik ageer louter tegen de flower power-houding dat alle studies van gelijk niveau zouden zijn. Verder niets.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 20:42
MB
MB is offline
Jaartje buitenland geen optie? Lijkt me niet alleen harstikke leuk, maar is ook nog eens leerzaam
Oud 19-10-2005, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-10-2005 @ 21:36 :
Blijkbaar wek ik in de indruk dat ik iets heb tegen pedagogiek. Helemaal niet, als je dat leuk vindt moet je dat vooral doen. Echter, ik ageer louter tegen de flower power-houding dat alle studies van gelijk niveau zouden zijn. Verder niets.
Ik vind het dan toch raar dat alle studies evenveel ECTS waard zijn.

Overigens gaat jouw vergelijking met vwo/havo/vmbo niet op: het WO is natuurlijk niet onderverdeeld in niveau's, het hoger onderwijs wél. Daar is wel sprake van niveauverschil: namelijk hbo en wo, en dan heb je ook nog het mbo. Dat zijn niveau's. Op het WO zul je die op deze manier niet vinden.

En ik ben óók niet van mening dat NT & CM niet gelijk aan elkaar zijn, maar deze discussie hebben we al eens gevoerd en we komen er toch niet uit. Ik denk dat het vermeende niveauverschil op WO ook zo'n discussie wordt. Overigens wil ik het best proberen, maar dan mag jij er wel een nieuw topic voor openen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 09:18
strawberryangel
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-10-2005 @ 21:36 :
LEZEN Niemand heeft beweerd dat er geen niveauverschillen zijn op het wo, ik heb alleen gezegd dat moeilijk en makkelijk subjectieve begrippen zijn en daarmee bedoelde ik niet dat alle opleidingen gelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 09:43
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Citaat:
Cookie schreef op 17-10-2005 @ 09:10 :
Nee idd, kzit nu op HBO en heb genoeg mensen die 3 of 4 jaar ouder zijn in de klas..je merkt het niet.
Dat ik vorig jaar begon met mijn HBO opleiding was ik ook nog net 16. Ben nu 18, tweedejaars, en zit met mensen in de klas die grotendeels tegen de 25 aanlopen qua leeftijd. Ik merk er niks van. Dus het ligt er denk ik aan hoe je zelf bent en of je je een beetje makkelijk kan aanpassen.
Oud 20-10-2005, 11:46
gezweetwel
gezweetwel is offline
Flower-Power-houding? Dus iedereen gelijk voor de wet, sommigen gewoon ietsje meer dan anderen? Of een studie zwaar voor iemand is, hangt van de persoon zelf af. Waarvoor je aanleg hebt en waarvoor niet enzo.
Oud 24-10-2005, 19:20
Yaira
Yaira is offline
Het lijkt mij geen probleem, als je het zelf graag wilt is het prima. Je zit nu toch ook steeds met wat oudere mensen in de klas?

Ikzelf ben 15 als ik ga studeren.. wil graag medicijnen gaan studeren dus opzich alleen maar handig als je eerder begint..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 19:21
gezweetwel
gezweetwel is offline
Ga je pas 15 zijn als je medicijnen gaat studeren? Ik ken jou niet, maar vind dat wel érg jong...
Oud 24-10-2005, 21:04
Yaira
Yaira is offline
Groep 3+4 samen gedaan op de basisschool en op de middelbare school klas 3+4 en nu 5+6

Veel mensen zeggen inderdaad dat het erg jong is, maar ik wil echt niet een paar jaar 'niks' doen ofzo iets..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:26
ook hallo
ook hallo is offline
Ik denk dat het gewoon heel persoonlijk is. Als jij er heen wilt en denkt dat je er klaar voor bent moet je het gewoon doen.

Ikzelf zou er niet aan moeten denken om over een jaar naar de uni te gaan. Ben 18 als ik klaar ben met de middelbare en ga eerst nog een jaartje reizen ofzo..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:27
jet
jet is offline
ik snap niet dat mensen zoveel groepen overslaan.. ik heb zelf groep 3+4 in een jaar gedaan, en de basisschool wilde mij toen ook 6 en 7 in een jaar laten doen.. en ik ben nog steeds elke dag blij dat mn ouders dat tegen hebben gehouden

ik vond mijn middelbare school tijd super, en heb zin in een enorm leuk studentenleven.. voor mij hoeft het helemaaaaal niet snel. hoe langer ik kan wachten met werken hoe beter

Laatst gewijzigd op 24-10-2005 om 21:29.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 22:51
Verwijderd
Ik kan me wel voorstellen dat iemand vaker zou willen versnellen. Heb zelf op de basisschool geen groepen overgeslagen, aangezien dat not done was op mijn mini-basisschooltje, maar achteraf gezien was dat geen goed idee. Ik realiseerde me in V4 dat ze me nog meer konden vertellen, ik ging niet nog braaf een paar jaartjes op de middelbare school verdoen, ik heb toch zeker wel wat beter te doen met mijn leven dan luisteren naar leraren die eindeloos doorhameren op iets wat ik allang snap? Heb toen de 5e en 6e klas in een jaar gedaan, en dat jaar is het enige jaar van mijn dertien jaar scholing waar ik op terug kan kijken met voldoening.

Een van mijn leraren zei vorig jaar tegen mij dat ik trots zou moeten zijn op mijn VWO. Ik dacht toen, en denk nog steeds, waarom? Waarom zou ik in hemelsnaam trots moeten zijn op iets wat mij nooit enige moeite heeft gekost? V5 + V6 in een jaar doen was meer uitdagend, maar ik had nog meer kunnen doen.

Ik heb absoluut geen spijt van die versnelling. Ik heb wel spijt dat ik niet vaker ben versneld. Ja, dan zou je vroeg op de universiteit belanden, maar so what? De kans dat dat problemen oplevert, is naar mijn idee ongeveer even groot als de kans dat het niet versnellen problemen op gaat leveren. Niet versnellen is ook een keuze, en die wordt mijns inziens vaak veel te gemakkelijk gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 01:16
jet
jet is offline
datis maar hoe je het bekijkt.. ik heb in mn 6 gymnasium jaren 2 weekenden gewerkt, de weekenden voor de examens. maar doordat ik altijd vrije tijd had, en een paar vrienden met mij, heb ik juist veel voldoening uit mn schooltijd gehad. ik heb het namelijk geweldig gevuld met (ik haat deze term) een sociaal leven. ik wil niet zeggen dat anderen dat niet hebben gehad hoor, maar het is maar net hoeveel voldoening je uit je school werk haalt. ik ben namelijk zo'n domme kut die liever in de kroeg hangt dan aan dr huiswerk zit (ik weet dat iemand in dit topic daar een opmerking over gaat maken, vandaar dat ik hem zelf maar inkop)
mogelijkheden <3
Oud 25-10-2005, 11:25
gezweetwel
gezweetwel is offline
Misschien, als je te veel klassen overslaat, mis je wel een deel van je jeugd; je wordt min of meer gedwongen om volwassen te worden. Zelf heb ik geen klassen overgeslagen, terwijl ik daar wel de kans toe had, maar daar heb ik geen spijt van: nog een beetje langer een "lui" leventje voor ik 50 jaar lang moet werken voor anderen?
Oud 25-10-2005, 17:01
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 19-10-2005 @ 19:29 :
kerel, omdat jij toevallig je tijd verdoet met een technische studie hoef je jezelf niet meteen van die grote stelten aan te trekken. (aangezien je denkt dat je erg slim bent, ga ik ervan uit dat ik hier bedoel dat je niet zo op andere mensen neer moet kijken. dat doe je namelijk, als je op stelten staat.)

sowieso heeft niemand volgens mij beweert dat er geen niveauverschil zou zijn. andersom; ik heb groot respect voor mensen die met kinderen willen werken, dat kan ook niet iedereen.

Misschien moet je je eigen wereldbeeld eens een beetje bijstellen.
Woord.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 19:04
Verwijderd
Citaat:
gezweetwel schreef op 25-10-2005 @ 12:25 :
Misschien, als je te veel klassen overslaat, mis je wel een deel van je jeugd; je wordt min of meer gedwongen om volwassen te worden. Zelf heb ik geen klassen overgeslagen, terwijl ik daar wel de kans toe had, maar daar heb ik geen spijt van: nog een beetje langer een "lui" leventje voor ik 50 jaar lang moet werken voor anderen?
Persoonlijk denk ik niet dat versnellen je dwingt om sneller volwassen te worden. Het geeft je misschien wel de kans om op je eigen niveau te komen, aangezien het voor (hoog)begaafden vaak geldt dat ze volwassener zijn dan hun leeftijdsgenoten. Ik denk dat het hier trouwens belangrijk is om onderscheid te maken tussen meerbegaafden en (licht) hoogbegaafden (zeg, 120 - 140 IQ) en sterk hoogbegaafden (>140). Het zal voor meerbegaafden best mogelijk zijn om zonder enige problemen op leeftijdsniveau te blijven, afhankelijk van het karakter. Er zullen ook meerbegaafden zijn die beter een jaar kunnen overslaan. Ik denk dat de kans dat het niet versnellen goed gaat, sterk afneemt naarmate het IQ stijgt, en dat als je iemand hebt met een IQ van >160 versnelling van één jaar ook maar een druppel op de gloeiende plaat zal zijn. Zo iemand is tot zoveel meer in staat dan zijn/haar leeftijdsgenoten, die leert nooit iets nieuws op de basisschool en zal zich op de middelbare school waarschijnlijk nog steeds stierlijk vervelen omdat het zo langzaam gaat.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 19:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
120-140 is volgens jou (licht) hoogbegaafd? Ben ik het niet echt mee eens... Ik vind mezelf niet licht hoogbegaafd (128) Voor mijn gevoel ligt die grens wel wat hoger...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 19:20
Verwijderd
ik ben dan 3 weken 17 wat een boeiend topic!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 19:26
Verwijderd
De grens van hoogbegaafdheid ligt soms bij 130, soms bij 135, soms bij 140. 120 - 130 is in ieder geval meerbegaafd, en 130 - 140 valt of onder hoogbegaafd of onder meerbegaafd, afhankelijk van welke literatuur je leest. 128 is in ieder geval niet hoogbegaafd, wel meerbegaafd. Bij 135 kun je erover discussieren of het hoogbegaafd is. Ik noem dat dus lichte hoogbegaafdheid.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 19:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Friday schreef op 25-10-2005 @ 20:26 :
De grens van hoogbegaafdheid ligt soms bij 130, soms bij 135, soms bij 140. 120 - 130 is in ieder geval meerbegaafd, en 130 - 140 valt of onder hoogbegaafd of onder meerbegaafd, afhankelijk van welke literatuur je leest. 128 is in ieder geval niet hoogbegaafd, wel meerbegaafd. Bij 135 kun je erover discussieren of het hoogbegaafd is. Ik noem dat dus lichte hoogbegaafdheid.
Ok Meerbegaafd wil ik dan nog wel aannemen... Maar omdat je t zelf over licht begaafd had...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 19:31
Verwijderd
"meerbegaafden en (licht) hoogbegaafden (zeg, 120 - 140 IQ)" zei ik, was een beetje onduidelijk maar in die 120 - 140 zaten dus ook die meerbegaafden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten