Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2005, 17:53
Christiana
Christiana is offline
Wie zegt dat een steen niet denkt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2005, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Christiana schreef op 15-11-2005 @ 18:53 :
Wie zegt dat een steen niet denkt
Omdat er geen aanleiding toe is te denken dat dit wel zo is.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 08:36
Hamstermaaier
Hamstermaaier is offline
En alleen dingen die denken kunnen bestaan dus blijkbaar, het bewijst maar weer eens dat oudheidsfilosofie gigantisch overrated is 'Jaaa plato is God.' Het is simpel, vaak incorrect en het houd totaal geen rekening met dingen.

Hoe zo moet iets bestaan om te kunnen denken? Dat is onzin.
Oud 19-11-2005, 09:09
T_ID
T_ID is offline
Yay voor het domweg negeren van elke vorm van context. Way to go.
Oud 19-11-2005, 09:13
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 19-11-2005 @ 10:09 :
Yay voor het domweg negeren van elke vorm van context. Way to go.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 10:47
Verwijderd
Hasmtermaaier: Had dan op z'n minst de rest van de thread gelezen...
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Hamstermaaier schreef op 19-11-2005 @ 09:36 :
En alleen dingen die denken kunnen bestaan dus blijkbaar, het bewijst maar weer eens dat oudheidsfilosofie gigantisch overrated is 'Jaaa plato is God.' Het is simpel, vaak incorrect en het houd totaal geen rekening met dingen.

Denk jíj eigenlijk weleens?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 15:08
Hem
Hem is offline
@Hamstermaaier.

Goed onderbouwd joh
Oud 19-11-2005, 15:44
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:

Ze zeggen weleens dat hedendaagse filosofie eigenlijk als voetnoot bij Plato (en een klein beetje bij Socrates) kan worden gezien.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 19-11-2005 @ 16:44 :

Ze zeggen weleens dat hedendaagse filosofie eigenlijk als voetnoot bij Plato (en een klein beetje bij Socrates) kan worden gezien.
Maar er wordt ook vaak gezegd dat Socrates eigenlijk Plato's kontje wel schopte in de filosofie.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 13:04
Hem
Hem is offline
Alleen kun je dat niet aantonen omdat socrates niets in boeken opschreef, en zijn filosofie evenzogoed door plato bedacht kan zijn.
Oud 20-11-2005, 15:52
Verwijderd
Ik bedoelde dan ook Aristoteles ipv Socrates.
*schaamt zich heel erg en gaat in een hoekje zitten*
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 16:04
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-10-2005 @ 17:17 :
Je maakt ook een foute logische conclusie.

Als geldt dat uit A B volgt, dan geldt niet automatisch dat uit C ongelijk aan A, niet B volgt.
Niet automatisch nee, maar in dit geval toch wel?

Descartes zei het toch omdat hij dat dan tenminste kon vaststellen, alsof hij het wel bedoelde dat als je niet denkt, je ook niet bent.

Ik weet niet hoe ik dit goed moet formuleren, maar hij zou het toch niet zomaar zeggen en vaststellen, als ook de dingen die niet denken kunnen "zijn"?

Volgens mij heeft de topicstarter in dit geval dus gelijk.
Oud 30-11-2005, 16:17
Verwijderd
Citaat:
MikeyMo schreef op 30-11-2005 @ 17:04 :
(...)
Ik weet niet hoe ik dit goed moet formuleren, maar hij zou het toch niet zomaar zeggen en vaststellen, als ook de dingen die niet denken kunnen "zijn"?

(...)
Nee.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 17:43
MikeyMo
MikeyMo is offline
heel cool dat je dat weet. Als je het nu ook nog even uitlegt. En ja, ik heb het topic gelezen, dit is er bovenop.
Oud 30-11-2005, 18:26
Verwijderd
Ah, okay, die indruk had ik niet... Hoe dan ook, ik heb het al uitgelegd, dus misschien dat iemand anders het even wil proberen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 21:09
MikeyMo
MikeyMo is offline
oh laatmaar, ik snap het al
Oud 14-12-2005, 21:46
willypirate
willypirate is offline
"Ik is ?" , dus ik denk dat ik ben.

Laatst gewijzigd op 15-12-2005 om 06:07.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 09:57
EggeD
EggeD is offline
Denken is talig, stenen spreken niet. Nogal wiedes.
Oud 15-12-2005, 10:07
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 14-12-2005 @ 22:46 :
"Ik is ?" , dus ik denk dat ik ben.
Riiight. Laten we op die manier elke filosofische theorie of stelling aanvallen: 'haha, maar dat denk jij alleen maar, wink wink! '
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 13:10
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-12-2005 @ 11:07 :
Riiight. Laten we op die manier elke filosofische theorie of stelling aanvallen: 'haha, maar dat denk jij alleen maar, wink wink! '
Deden de Griekse sceptisicsten. Op alles wat beweerd werd, jaaaaaa das jou mening erover.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:36
Hem
Hem is offline
Even een hersenspinseltje hoor:

Descartes zegt dat het denken absoluut is.

Maar stel nu dat het denken niets meer is dan electrische
stroompjes en chemische processen in de hersenen.

Descartes zegt zelf dat het geobserveerde, dus ook dat het bestaan van materie, betwijfelbaar is.

Dan zou het denken toch ook betwijfelbaar zijn?
Maar wat zou ik dan zijn, je kunt zelf immers niet de illusie zijn van iets dat niet is, omdat je de illusie dan niet kan ervaren.

Maar stel nu dat de ziel sterfelijk is, dan is dit dus een tijdelijke illusie, mischien is mijn bewustzijn wel tijdelijk geschapen door een god. Oftewel als er een schepper is die het geschapene een bewustzijn geeft dan kan het bewustszijn tijdelijk zijn, en dan is het enige absolute tijdelijk, behalve het bestaan van een god,

Maar wat is een god waarnaast niets bestaat?

Niets waarnaast hij perfect is, immers om perfect te zijn moet er ook iets onperfects zijn. Dus god als de definitie die wij hem toedichten; namelijk perfect, bestaat slechts als er iets onperfects is, maar het eeuwige is perfect, dus moet er iets eindigs zijn om het perfecte gestalte te geven. Oftewel er is iets eindigs dat absoluut is. Maar als het eindig is moet het steeds weer opnieuw geschapen worden, en ik "denk" dat het universum steeds opnieuw word geschapen door een absolute god.

Maar stel nu dat dat zo is, wat voor zekerheid halen wij daar uit?

De zekerheid die wij daaruit kunnen opmaken is, dat het universum absoluut is, maar mijn hele betoog bestaat er juist uit dat dat niet zo is, of niet? Neen slechts het denken is niet absoluut, oftewel als het denken niet bestaat is het universum absoluut.

En dat is nu juist het tegenovergestelde van descartes' zijnsleer...
Oud 15-12-2005, 14:50
Verwijderd
Waarom zou je concluderen dat wanneer het immateriële niet bestaat, het materiële wél bestaat?

Lees eens over Parmenides.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:52
Hem
Hem is offline
nee als mijn theorie klopt, en het denken slechts chemische reacties en electrische stroompjes is, bestaat het materiële wel, maar het denken dus niet...oftewel ik denk niet dus alles is.

en lezen over wat?
Oud 15-12-2005, 18:09
Verwijderd
Dat hangt toch gewoon af van de definitie van denken?

Parmenides heeft stellingen geformuleerd over het zijnde en het niet-zijnde en het denken daarover.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 23:01
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Hem schreef op 15-12-2005 @ 15:36 :
Even een hersenspinseltje hoor:

Descartes zegt dat het denken absoluut is.

Maar stel nu dat het denken niets meer is dan electrische
stroompjes en chemische processen in de hersenen.
*knip*
Moet je die knaap van een Churchland lezen.
Oud 08-03-2006, 12:11
AsianDF
AsianDF is offline
Citaat:
Magican schreef op 20-10-2005 @ 22:44 :

Toen bedacht hij dat het feit dat hij denkt bewijst dat hij er echt is en dat hij niet in een droomwereld leeft.
Sluit elkaar niet uit hoor. In een droomwereld kun je net zo goed denken. In mijn dromen heb ik vaak ook gedachtes.
Het kan alsnog 1 grote illusie zijn.
Oud 08-03-2006, 18:38
Verwijderd
Citaat:
AsianDF schreef op 08-03-2006 @ 13:11 :
Sluit elkaar niet uit hoor. In een droomwereld kun je net zo goed denken. In mijn dromen heb ik vaak ook gedachtes.
Het kan alsnog 1 grote illusie zijn.
Hij sluit een droomwereld ook niet uit. Descartes zegt: Ik denk en dit denken kan of nep zij of echt zijn. In het laaste geval besta ik dus, in het 1e geval ook want als ik niet besta kan ik niet gefopt worden.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 15:45
Groevey
Groevey is offline
als je aan het filosoferen bent, is het sowieso uitgesloten aan te nemen dat je t beter weet of de geschriften van filosofen beter kan interpreteren..

laat vrij en relativeer ..
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 20:18
AsianDF
AsianDF is offline
Citaat:
Robo schreef op 08-03-2006 @ 19:38 :
Hij sluit een droomwereld ook niet uit. Descartes zegt: Ik denk en dit denken kan of nep zij of echt zijn. In het laaste geval besta ik dus, in het 1e geval ook want als ik niet besta kan ik niet gefopt worden.
Helder.
Oud 30-03-2006, 13:02
Rj11
Rj11 is offline
Citaat:

*huilt*
Oud 30-03-2006, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Rj11 schreef op 30-03-2006 @ 14:02 :
*huilt*
Jup, ik zal nog 1x proberen helder uit te leggen wat Descartes bedoelde toen hij Cogito ergo sum (ik denk dus ik ben) zei.
De uitspraak komt uit Descartes meditaties. Als je dus echt nieuwsgierig bent hiernaar of uberhaupt naar filosofie, zal je die moeten lezen.
Descartes begint zijn meditaties door te twijfelen aan al zijn overtuigingen die hij in de loop van zijn leven heeft op gedaan en al zijn zintuigen. Hij is namelijk op zoek naar iets waarvan hij zeker kan zijn. Onbetwijfelbare kennis.
Hij concludeert dan dat hij denkt. Maar, hij twijfelt aan alles, dus ook aan zijn denken. Zou zijn denken niet slechts een illusie kunnen zijn van een demon? Ja dit kan, maar ondanks dat zijn denken dan misschien slechts een illusie is, er moet dan wel iets zijn waarin deze illusie van het denken in geplaats moet worden. Oftewel, er moet iets zijn wat deze demon voor de gek houd.
Vandaar ik denk dus ik ben.
Het eerste punt van onbetwijfelbare kennis is voglens Descartes dus dat hij bestaat. Alles kan dan wel slechts een illusie zijn, hij bestaat wel.
En vanuit dit punt gaat Descartes verder kijken naar het bestaan van God, materiele dingen, de verhouding tussen lichaam en geest en nog wat zaken.

Zeer de moeite waard om te lezen.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2006, 00:48
hmmmm
hmmmm is offline
maar hij is dus ook wanneer hij niet denkt...
Oud 01-04-2006, 20:28
Verwijderd
Citaat:
hmmmm schreef op 01-04-2006 @ 01:48 :
maar hij is dus ook wanneer hij niet denkt...
Nja, hij schrijft niks over de momenten dat hij niet denkt, maar het gaat er gewoon om dat Descartes door het feit dat hij denkt kan vaststellen dat hij bestaat.
Misschien denkt hij dus wel niet echt omdat al zijn denken misschien wel een illusie is, maar dan nog moet er iets zijn waarin die neppe gedachten gestopt worden en dus bestaat hij dan nog.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2006, 11:52
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Robo schreef op 01-04-2006 @ 21:28 :
Nja, hij schrijft niks over de momenten dat hij niet denkt, maar het gaat er gewoon om dat Descartes door het feit dat hij denkt kan vaststellen dat hij bestaat.
Misschien denkt hij dus wel niet echt omdat al zijn denken misschien wel een illusie is, maar dan nog moet er iets zijn waarin die neppe gedachten gestopt worden en dus bestaat hij dan nog.
OK, klinkt interessant, ik denk dat ik wel wat van zijn werk ga lezen...
Oud 02-04-2006, 16:27
BlackWolf
BlackWolf is offline
Klik
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 10:26
Verwijderd
Goed, maar dan nog, als alles een illusie is moet er toch nog steeds "iets" zijn dat deze illusie meemaakt. En dat kan niet nog een illusie zijn, want ook die is nep. Er moet een bestaand iets zijn dat de illusies van de wereld mee maakt. (Descartes punt en raar dat die er buiten gelaten wordt)

Verer wordt de wiskunde buiten beschouwing gelaten. Ook vreemd (of nja eigenlijk niet) dat de wiskunde er buiten gelaten wordt. Dat is vreemd aangezien de wiskunde niet materieel is (dus geen last van dat hele atomen verhaal), ook niet zozeer talig , maar toch waar is.
Voor licht hebben we lichtbronnen nodig zoals de zon, anders hadden we geen licht. Voor de mens was er een evolutie nodig (of God, whatever), anders was die er ook niet. Maar de wiskunde heeft niks nodig om te bestaan.
Hoe weerleggen deze mensen de wiskunde dan?

Verder sowieso wat slrodige puntjes in het betoog, maar wel leuk om te lezen.

Citaat:
hmmmm schreef op 02-04-2006 @ 12:52 :
OK, klinkt interessant, ik denk dat ik wel wat van zijn werk ga lezen...
Moet je zeker doen, de meditaties zijn hartstikke interessant en leuk om te lezen. Ze zijn op internet te vinden, hoewel die vertalingen toch iets minder goed zijn dan die van Cottingham.
En als je frans kan, natuurlijk in het frans lezen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 15:02
Uice
Uice is offline
Citaat:
MikeyMo schreef op 30-11-2005 @ 17:04 :
Klopt, maar hij stelt evenmin vast dat ze niet bestaan. Hij geeft gewoon toe dat hij het niet weet.
Overigens geldt dit niet alleen voor dingen die niet kunnen denken, maar voor alle dingen buiten Decartes zelf. Alleen van zijn eigen bestaan was hij zeker, van het bestaan van andere zaken niet (ook al hield hij wel vast aan abstracte waarheden als wiskunde).

Citaat:
Volgens mij heeft de topicstarter in dit geval dus gelijk.
Nee, de topicstarter heeft één uitspraak van Decartes gehoord en denkt daarop een punt te kunnen baseren, waarmee hij zichzelf nogal belachelijk maakt.
Oud 03-04-2006, 15:19
Verwijderd
Citaat:
Robo schreef op 03-04-2006 @ 11:26 :
Goed, maar dan nog, als alles een illusie is moet er toch nog steeds "iets" zijn dat deze illusie meemaakt. En dat kan niet nog een illusie zijn, want ook die is nep. Er moet een bestaand iets zijn dat de illusies van de wereld mee maakt. (Descartes punt en raar dat die er buiten gelaten wordt)

Verer wordt de wiskunde buiten beschouwing gelaten. Ook vreemd (of nja eigenlijk niet) dat de wiskunde er buiten gelaten wordt. Dat is vreemd aangezien de wiskunde niet materieel is (dus geen last van dat hele atomen verhaal), ook niet zozeer talig , maar toch waar is.
Voor licht hebben we lichtbronnen nodig zoals de zon, anders hadden we geen licht. Voor de mens was er een evolutie nodig (of God, whatever), anders was die er ook niet. Maar de wiskunde heeft niks nodig om te bestaan.

Verder sowieso wat slrodige puntjes in het betoog, maar wel leuk om te lezen.

Moet je zeker doen, de meditaties zijn hartstikke interessant en leuk om te lezen. Ze zijn op internet te vinden, hoewel die vertalingen toch iets minder goed zijn dan die van Cottingham.
En als je frans kan, natuurlijk in het frans lezen.
Wiskunde wordt er helemaal niet buiten gelaten? Descartes gaat verder met bewijzen dat God bestaat en vervolgens dat God een góede God is, die ons niet bedriegt. Daaruit leidt hij af dat wij zo in elkaar zitten dat ons denken, ons redenatievermogen, ons ook niet bedriegt. Wiskunde is zo ongeveer de zuiverste manier van redeneren, en hierbij heeft Descartes dus bewezen dat de wiskunde ook wáár is.

Niet vergeten dat deze man dol was op z'n cijfertjes, hè En dat Descartes' twijfel alleen maar systematisch was...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 03-04-2006 @ 16:19 :
Wiskunde wordt er helemaal niet buiten gelaten? Descartes gaat verder met bewijzen dat God bestaat en vervolgens dat God een góede God is, die ons niet bedriegt. Daaruit leidt hij af dat wij zo in elkaar zitten dat ons denken, ons redenatievermogen, ons ook niet bedriegt. Wiskunde is zo ongeveer de zuiverste manier van redeneren, en hierbij heeft Descartes dus bewezen dat de wiskunde ook wáár is.

Niet vergeten dat deze man dol was op z'n cijfertjes, hè En dat Descartes' twijfel alleen maar systematisch was...
Ik doelde ook niet op Descartes, maar op dat stukje van Blackwolf.
Ik ken de meditaties wel hoor
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Robo schreef op 03-04-2006 @ 16:37 :
Ik doelde ook niet op Descartes, maar op dat stukje van Blackwolf.
Ik ken de meditaties wel hoor
Ik zat het te bedenken toen ik zat te typen, maar ik had geen zin om het nog een keer door te lezen
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 03-04-2006 @ 20:07 :
Ik zat het te bedenken toen ik zat te typen, maar ik had geen zin om het nog een keer door te lezen
Pffffff, zomaar vind je mijn stukjes tekst het niet waard 2x gelezen te worden
Maar goed, vergissingen gebeuren nu eenmaal (dat je verkeerd reageerde bedoel ik daarmee, niet dat je mijn teksten niet 2x wilt lezen hoor, om verwarring te voorkomen )
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 20:52
Mindfields
Mindfields is offline
Gaaf om te lezen, sluit mooi aan bij wat ik op school heb gehad.
Jammer dat veel mensen die uitspraak gebruiken zonder te weten wat er achter zit.
Oud 04-04-2006, 23:02
Verwijderd
Citaat:
Mindfields schreef op 04-04-2006 @ 21:52 :
Gaaf om te lezen, sluit mooi aan bij wat ik op school heb gehad.
Jammer dat veel mensen die uitspraak gebruiken zonder te weten wat er achter zit.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 17:46
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Robo schreef op 03-04-2006 @ 11:26 :

Wiskunde is echter wel afgeleid van de Fysica of het materiële of hoe je het ook noemen wilt. Wiskunde had in den beginne dus een verwijzing naar "iets" nodig , inclusief een beredenerend (analyse en synthese) bewustzijn , om waargenomen te kunnen worden. Wiskunde staat dus niet op zichzelf , maar is eerder een stuk gereedschap van ons bewustzijn.
Oud 06-04-2006, 17:59
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 06-04-2006 @ 18:46 :
Wiskunde is echter wel afgeleid van de Fysica of het materiële of hoe je het ook noemen wilt. Wiskunde had in den beginne dus een verwijzing naar "iets" nodig , inclusief een beredenerend (analyse en synthese) bewustzijn , om waargenomen te kunnen worden. Wiskunde staat dus niet op zichzelf , maar is eerder een stuk gereedschap van ons bewustzijn.
Is dat zo? Bestaat er niet een wereld met wiskundige waarheden (Plato), die we alleen nog moeten verkennen? Dat kwam treffend naar boven in de Zomergasten-aflevering met Robbert Dijkgraaf, die Amsterdamse hoogleraar. Hij had een fractal (de Mandelbrot-verzameling) als beeldmateriaal meegenomen (klik). Conny Palmen begreep het idee erachter niet helemaal. Die fractal kan 'ontzettend' simpel getekend worden: leg een functie z -> z2 + c vast en kijk of z convergeert: zo ja, maak z dan zwart; zo nee, maak z dan wit (andere kleuren mogen ook). Is dat nou kunst, door een mens bedacht, of is die fractal een soort werkelijkheid die altijd al bestaan heeft?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 18:35
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Snees schreef op 06-04-2006 @ 18:59 :
Is dat zo? Bestaat er niet een wereld met wiskundige waarheden (Plato), die we alleen nog moeten verkennen? Dat kwam treffend naar boven in de Zomergasten-aflevering met Robbert Dijkgraaf, die Amsterdamse hoogleraar. Hij had een fractal (de Mandelbrot-verzameling) als beeldmateriaal meegenomen (klik). Conny Palmen begreep het idee erachter niet helemaal. Die fractal kan 'ontzettend' simpel getekend worden: leg een functie z -> z2 + c vast en kijk of z convergeert: zo ja, maak z dan zwart; zo nee, maak z dan wit (andere kleuren mogen ook). Is dat nou kunst, door een mens bedacht, of is die fractal een soort werkelijkheid die altijd al bestaan heeft?
Het probleem dat ik met dit soort vraagstellingen altijd heb , is dat wiskunde gezien word als objectieve werkelijkheid , of dat deze verwijst naar een objectieve werkelijkheid. We kunnen namelijk niets zeggen vanuit onze waarnemende belevingswereld of dingen/structuren/wetmatigheden/wiskunde , enz werkelijk opzichzelf staan , of dat dit enkel door ons vermogen beredeneert en (intern) waargenomen kan worden. We nemen dit wel als uitgangspunt (objectiviteit) , want dat is immers rationeel te noemen , maar wiskundige uitspraken zijn niet per defenitie een werkelijkheid opzichzelf.
Want immers , als deze fractal een soort van werkelijkheid is die altijd al opzichzelf bestaan heeft , waarom is deze dan niet eerder waargenomen?

Je kunt je afvragen of wetmatigheden onze rationele (objectieve?) vermogens rangschikt , of dat onze vermogens wetmatigheden rangschikken die we dan als objectief uitgangspunt aanvaarden. Echter hoe kunnen wij objectiviteit waarnemen vanuit een belevingswereld of paradigma?
Oud 07-04-2006, 10:20
Verwijderd
Hume en Kant
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 12:29
Verwijderd
Wiskunde verwijst niet naar de werkelijkheid en heeft ook niets met waarnemen te maken. Wiskunde verwijst alleen naar zichzelf; dat de axioma's (deels) gebaseerd zijn op hoe wij de wereld ervaren doet daar verder niets aan af.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 09:25
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-04-2006 @ 13:29 :
Wiskunde verwijst niet naar de werkelijkheid en heeft ook niets met waarnemen te maken. Wiskunde verwijst alleen naar zichzelf; dat de axioma's (deels) gebaseerd zijn op hoe wij de wereld ervaren doet daar verder niets aan af.
Dat doet het in mijn optiek dus wel. Neem het voorbeeld : De kortste afstand tussen 2 punten is een rechte lijn.

Deze uitspraak kon enkel waargenomen worden , omdat er een verwijzing in zit naar de Fysica. Wiskunde zonder (enige) verwijzing naar de Fysica , is in mijn optiek geen wiskunde óf hogere wiskunde waarvan we de Fysica nog niet begrijpen.
Reageren

Regels voor berichten