Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Ze zeggen weleens dat hedendaagse filosofie eigenlijk als voetnoot bij Plato (en een klein beetje bij Socrates) kan worden gezien. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Descartes zei het toch omdat hij dat dan tenminste kon vaststellen, alsof hij het wel bedoelde dat als je niet denkt, je ook niet bent. Ik weet niet hoe ik dit goed moet formuleren, maar hij zou het toch niet zomaar zeggen en vaststellen, als ook de dingen die niet denken kunnen "zijn"? Volgens mij heeft de topicstarter in dit geval dus gelijk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Het kan alsnog 1 grote illusie zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
De uitspraak komt uit Descartes meditaties. Als je dus echt nieuwsgierig bent hiernaar of uberhaupt naar filosofie, zal je die moeten lezen. Descartes begint zijn meditaties door te twijfelen aan al zijn overtuigingen die hij in de loop van zijn leven heeft op gedaan en al zijn zintuigen. Hij is namelijk op zoek naar iets waarvan hij zeker kan zijn. Onbetwijfelbare kennis. Hij concludeert dan dat hij denkt. Maar, hij twijfelt aan alles, dus ook aan zijn denken. Zou zijn denken niet slechts een illusie kunnen zijn van een demon? Ja dit kan, maar ondanks dat zijn denken dan misschien slechts een illusie is, er moet dan wel iets zijn waarin deze illusie van het denken in geplaats moet worden. Oftewel, er moet iets zijn wat deze demon voor de gek houd. Vandaar ik denk dus ik ben. Het eerste punt van onbetwijfelbare kennis is voglens Descartes dus dat hij bestaat. Alles kan dan wel slechts een illusie zijn, hij bestaat wel. En vanuit dit punt gaat Descartes verder kijken naar het bestaan van God, materiele dingen, de verhouding tussen lichaam en geest en nog wat zaken. Zeer de moeite waard om te lezen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Misschien denkt hij dus wel niet echt omdat al zijn denken misschien wel een illusie is, maar dan nog moet er iets zijn waarin die neppe gedachten gestopt worden en dus bestaat hij dan nog. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Goed, maar dan nog, als alles een illusie is moet er toch nog steeds "iets" zijn dat deze illusie meemaakt. En dat kan niet nog een illusie zijn, want ook die is nep. Er moet een bestaand iets zijn dat de illusies van de wereld mee maakt. (Descartes punt en raar dat die er buiten gelaten wordt)
Verer wordt de wiskunde buiten beschouwing gelaten. Ook vreemd (of nja eigenlijk niet) dat de wiskunde er buiten gelaten wordt. Dat is vreemd aangezien de wiskunde niet materieel is (dus geen last van dat hele atomen verhaal), ook niet zozeer talig , maar toch waar is. Voor licht hebben we lichtbronnen nodig zoals de zon, anders hadden we geen licht. Voor de mens was er een evolutie nodig (of God, whatever), anders was die er ook niet. Maar de wiskunde heeft niks nodig om te bestaan. Hoe weerleggen deze mensen de wiskunde dan? Verder sowieso wat slrodige puntjes in het betoog, maar wel leuk om te lezen. Citaat:
En als je frans kan, natuurlijk in het frans lezen. |
![]() |
|||
Citaat:
Overigens geldt dit niet alleen voor dingen die niet kunnen denken, maar voor alle dingen buiten Decartes zelf. Alleen van zijn eigen bestaan was hij zeker, van het bestaan van andere zaken niet (ook al hield hij wel vast aan abstracte waarheden als wiskunde). Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Niet vergeten dat deze man dol was op z'n cijfertjes, hè ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ken de meditaties wel hoor ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar goed, vergissingen gebeuren nu eenmaal (dat je verkeerd reageerde bedoel ik daarmee, niet dat je mijn teksten niet 2x wilt lezen hoor, om verwarring te voorkomen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Want immers , als deze fractal een soort van werkelijkheid is die altijd al opzichzelf bestaan heeft , waarom is deze dan niet eerder waargenomen? Je kunt je afvragen of wetmatigheden onze rationele (objectieve?) vermogens rangschikt , of dat onze vermogens wetmatigheden rangschikken die we dan als objectief uitgangspunt aanvaarden. Echter hoe kunnen wij objectiviteit waarnemen vanuit een belevingswereld of paradigma?
||
Citaat:
Deze uitspraak kon enkel waargenomen worden , omdat er een verwijzing in zit naar de Fysica. Wiskunde zonder (enige) verwijzing naar de Fysica , is in mijn optiek geen wiskunde óf hogere wiskunde waarvan we de Fysica nog niet begrijpen. ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wanneer bestaat iets? Tazer | 53 | 12-01-2011 17:26 | |
wie ben ik Dame Blanche | 52 | 25-06-2006 14:26 | |
Falsificatie toegepast op bestaan god Verwijderd | 161 | 01-06-2006 12:22 | |
bestaan wij wel? know thyself | 54 | 30-12-2003 16:20 | |
De ziel Tsu | 18 | 10-11-2003 15:27 | |
"NIETS IS ZEKER" is tegenstrijdig in zichzelf John Sickbock | 13 | 31-03-2002 14:11 |