![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Waar het echter nu juist om gaat is dat je je geloof in de openbare ruimte belijdt, dat je je kind wilt opvoeden om religieus in de samenleving te staan. Belijdenis en family life zouden zinledige rechten zijn als de bescherming die ze boden ophielden bij de voordeur. Zo beperkt is die strekking niet. Citaat:
Citaat:
Bovendien, ook al zou er sprake zijn van een recht van het kind zijn eigen religie te kiezen in weerwil van de wens van de ouders, hoe bepaal je dan of het kind dat wil? Neem een kind in de basisschoolleeftijd, hoe gaat dat duidelijk maken dat het een andere opvoeding wil? De overheid kan en mag niet zomaar zeggen dat álle religieuze opvoeding strijdig is met dat 'recht' van het kind, omdat de overheid simpelweg niet weet of dat kind het niet toevallig óók prima eens is met die manier van opvoeden. Je komt daar gewoon niet uit, het is niet te bepalen. Citaat:
Citaat:
Als de VVD eens principes zou hebben en de liberale ideologie echt zou willen uitdragen, dan zouden ze het kabinet hierom laten springen. Het lijkt me namelijk een vrij fundamenteel onderdeel van het liberalisme dat de overheid zich niet bemoeit met geloof en dat geloof in de privésfeer dient te blijven. Gewoon een kwestie van politieke manoeuvres dus, en eigenlijk heel flauw. Want wat gebeurt er nu? Je houdt vol dat het grondrecht zelf niet wordt aangetast, maar je maakt de uitoefening ervan wel onmogelijk of zeer bezwaarlijk. Dat is gewoon laf. Zeg dan dat je artikel 23 geheel wilt schrappen, iets waar op zichzelf echt wel een parlementaire meerderheid voor te vinden is (en iets waar ik persoonlijk geen enkel probleem mee heb, want islamitische en strengchristelijke scholen zijn mij als ongelovige hond pur sang ook een doorn in het oog). Laatst gewijzigd op 20-10-2005 om 15:00. |
![]() |
||
Citaat:
Er is echter wel het recht op het aanhangen van een religie. Als je dat aanhangen zonder staatssteun in je eigen tijd moet doen wordt dat recht niet aangetast.
||
Citaat:
Kwestie van interpretatie. Recht op onderwijs, recht op volgen van onderwijs. Zonder staatssteun bestaat alsnog het recht op het volgen. ![]()
||
Citaat:
De redenatie die jij toepast is een onjuiste, er is recht op A, dus vind jij dat er automatisch recht op B bestaat. Die redenatie is absurd, als ik daar een voorbeeld van moet verzinnen zou ik bijvoorbeeld het principe dat Nederland een seculiere staat is nemen en daarmee in de hand roepen dat iedereen die religieus is niet meer op straat mag komen, omdat de straat een deel van de staat is, die seculier hoort te zijn. Klinkt belachelijk niet? Klopt, zo ook jouw redenatie.
||
Citaat:
![]() Openbare scholen gesubsidieerd, dan ook bijzondere. Persoonlijke afkeer voor religie telt niet, alleen de objectieve belangen. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|||||||
Citaat:
2) Dat kunnen de ouders altijd privé regelen. 3) Wat is een zinledig recht? 4) Is dat een persoonlijke invulling, of wordt dat internationaal onderschreven? Citaat:
![]() ![]() De rol van de staat ligt, naast het garanderen van het algehele recht op onderwijs, in het faciliteren van dit recht in speciale gevallen ( namelijk de door mij aangegeven vormen van onderwijs). Mocht een staat namelijk wel het algehele recht op onderwijs willen faciliteren, dan zal dit leiden tot het bekostigen van zwemlessen, paardrijden, schaken, vlieglessen, enzovoort enzovoort. Een weinig wensbare situatie, dunkt mij. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Naast het probleem dat de VVD in het huidige kabinet zit, bestaat natuurlijk ook het probleem van de vorming van toekomstige kabinetten: De CDA heeft als centrum partij de mogelijkheid van partnerkeuze (VVD of PvdA) , terwijl de VVD en de PvdA hooguit kunnen dreigen met het heden ten dage erg impopulaire Paarse alternatief. En oja,heb je voor het wijzigen van de grondwet niet eerder een meerderheid nodig van 67% dan 50%?
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En als dat al gesteund moet worden, moet er dan niet juist massaal steun naar kleine religies, zoals het zoroastrisme of boedhisme of weet ik wat veel, in plaats van steun aan groet religies als de islam of het christendom?
||
Citaat:
Weet iemand hoe het eigenlijk zit met de financiering van religieus basisonderwijs door de Amerikaanse staat?
||
Citaat:
Godsdienst is breder dan dat, geschiedenis, normen/waarden, gebruiken, tradities e.d. En in veel gevallen een apart geschrift dat wordt onderwezen. Hindi of Hebreeuws bijv. Belangrijk ook voor het ontwikkelen van een eigen identiteit van het kind.
|||
Citaat:
Ik zal het ook zelf beantwoorden: ja, ik moet daarvoor betalen. Dus zijn grondrechten per definitie gratis? Nee. Dus is het ongrondwettelijk om iemand die per se religie op zijn onderwijs wil daarvoor te laten betalen? Nee. Citaat:
||
Citaat:
Belang is subjectief dus daar komen we sowieso nooit uit.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
[QUOTE]juno schreef op 20-10-2005 @ 16:06 :
Citaat:
Ik vind zeggen dat het grondrecht je kind naar een bijzondere school te sturen niet wordt beperkt eigenlijk nogal een dooddoener. In mijn optiek heb je niet alleen het recht om onderwijs te volgen, je hebt ook recht op onderwijs - met andere woorden, steun van de overheid op dat punt. Citaat:
Wie betaalt, bepaalt, en het lijkt mij niet direct een stap in de goede richting om islamitisch onderwijs maar helemaal over te laten aan de 'vrije markt' door te zeggen dat je er wel recht op hebt, maar dat de overheid het niet meer zal betalen. Dan moet je er rekening mee houden dat dat soort dingen zullen gebeuren. Daar ging dat heerschap van de Teldersstichting helaas ook destijds (in NOVA) niet op in. Ik verdedig bijzonder onderwijs trouwens niet omdat ik niet wil dat mijn kinderen straks alleen nog maar kunnen kiezen uit openbare scholen waar al het tuig maar bij elkaar zit. Ik verdedig het omdat dit naar mijn mening de juridisch en moreel juiste uitlegging is. |
![]() |
||
Citaat:
Wie meer wil dan dat, mag dat zelf betalen. Voor een dergelijke luxe heeft de staat namelijk geen geld meer, onderwijs is de grootste budgetopslokker van de begroting. Omdat hindi kindjes op school hindi moeten kunnen leren, en joodse kindjes hebreeuws zijn alle andere kindjes in nederland de dupe, omdat dat geld van hun gewone onderwijs afgaat. De hindi en joodse kindjes zijn daar overigens zelf ook het slachtoffer van, want ook zij leren niet meer behoorlijk nederlands lezen en schrijven. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Bovendien ben ik met Joost eens.
|||
Citaat:
Citaat:
http://www.onderwijsinspectie.nl/nie...berichten/8962
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
de kerntaak van het onderwijs is overigens om nederlandse kinderen een gedegen algehele basis mee te geven, iets waar in de ogen van een hoop mensen wel wat meer bij moet horen dan simpel 'tegen gaan van analfabetisme'.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Mag ik overigens aan Mesthopophilis zeggen dat ik hoop dat hij het enkel over religieus onderwijs heeft, en niet over 'bijzonder onderwijs' ? Onderwijs aan minder begaafden e.d. valt volgens mij ook onder bijzonder onderwijs.
||
Citaat:
2) Je argument dat velen op dit forum de Nederlandse grammatica niet goed beheersen is inderdaad terecht; Ik durf er echter nog wel wat om te verwedden dat het merendeel daarvan niet op een religieus getinte school heeft gezeten. (Dat is een aanname, maar ik denk dat ik vrij dicht bij de waarheid zit wat dat betreft. Om die reden is het een vrij loos argument. Als je echter bedoelt dat het niveau van het Nederlands op dit forum bedroevend is, dan heb je helemaal gelijk). 3) Ik ben er geen voorstander van om ook maar 1 van beide theorieen als vaste waarheid te onderwijzen. De scheppingsleer niet, maar de evolutieleer wordt ook erg vaak als absolute waarheid gebracht. (Nee, ik wil hier geen topic schepping vs evolutie van maken. Echter, als je niet in wil zien dat de evolutieleer op zn best redelijk aannemelijk genoemd kan worden, heb je net zulke grote oogkleppen op als de oogkleppen die je creationisten toedicht). 4) Even een compleet ander vraagje : in een zin met haakjes - '( ... )' -, komt dan de punt voor, of na, het haakje ? Oftewel, is het '(blaat).' of is het '(blaat.)' ?
||
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 21-10-2005 om 18:37. |
![]() |
||
Verwijderd