Citaat:
juno schreef op 27-10-2005 @ 17:22 :
De zeer jeugdige dadertjes die zojuist zijn opgepakt wegens verkrachting van weer een dertienjarig meisje zullen ook niet voor jaren achter tralies gaan. Wat ze gedaan hebben is erg, maar HET ZIJN JEUGDIGEN! Kinderen zijn maar half toerekeningsvatbaar, vandaar de milde straffen en de nadruk op heropvoeding in jet jeugdstrafrecht. Kinderen zijn nog in ontwikkeling, die hebben nog een kans om toch nog een keurig burger te worden. Die kans ontneem je ze door ze keihard te straffen alsof het weldenkende verstandige volwassenen zijn, want geloof me: in de gevangenis leren ze niets goeds..
|
Oh, domme ik... En ik maar denken dat een zware straf een goede boodschap naar andere jongeren zou zijn: dit wordt niet getolereerd en dit gebeurt er met je als je het toch doet! Ik maar denken dat een lichte straf daarentegen het signaal zou geven dat je het gerust kan doen, omdat je er toch vanaf komt met twee maanden bladeren prikken in het park of een weekje cavia's kammen op een kinderboerderij. Domme ik...
Edit: Daarbij vind ik dat 13 of 14-jarigen heel goed horen te weten dat zulke dingen niet toegestaan zijn. Zeggen ze van niet, zijn er twee mogelijkheden: ze spelen dommetje of ze zijn echt niet opgevoed. In dat laatste geval moeten ook de ouders een straf krijgen.
Citaat:
nare man schreef op 27-10-2005 @ 18:34 :
Hoho, ik vroeg jou toen wat precies de feiten en omstandigheden van de zaak waren, en daar kwamen we niet echt uit. En om nou op basis van de massamedia er maar van uit te gaan dat die vent dan wel volledig bij zijn gezonde verstand was, dat gaat me iets te ver. Ik ga ervan uit dat de rechter wel iets beter in het dossier zit dan ikzelf.
(Bovendien, ik heb wel een Netwerk-uitzending gezien over die gast, en als ik de verhalen hoorde over zijn gedrag van de vrouwen die hij had verkracht, dan roept dat bij mij het beeld op van een behoorlijk verknipt figuur. Sowieso is verkrachting een delict waarbij vrijwel altijd iets geestelijk fout zit in de dader.)
|
De feiten rond de andere zaak (de groep minderjarige jongens) waren je bekend, want die heb ik in z'n geheel hier gepost (in een apart topic nog wel). Daaruit bleek dat die gasten niet ontoerekeningsvatbaar/mentaal labiel (etc.) waren bevonden. Ik snap heus wel wat 'toerekening' inhoudt. Maar ik snap ook dat dat niet altijd wil zeggen dat een straf laag moet zijn-- of dat er helemaal geen straf komt. Kijk, als die man mentaal niet in orde is, denk je dan dat zo'n rechter hem z'n werk verder laat doen? Dat hij dat wel mag doen, toont m.i. aan dat hij wel geestelijk in orde is-- en dat hier, door dit soort zaken, bij mensen de indruk ontstaat dat je bij verkrachting met een lage straf (of geen straf) wegkomt. En mensen die dat denken zijn heus niet allemaal ongeletterde kansloze Wilders-aanhangers.