Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Heb je het gevoel dat je nog kan zeggen wat je wil?
Ik kan altijd zeggen wat ik wil. 58 68.24%
Ik kan zeggen wat ik wil (Alleen thuis) 6 7.06%
Ik kan niet zeggen wat ik wil. 3 3.53%
Ik hou ervan om op knopjes te drukken. 18 21.18%
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2005, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef op 03-11-2005 @ 16:03 :
Zij had kunnen weten wat de persoonlijke gevolgen zouden zijn voor Van Gogh. Ik acht haar ook moreel schuldig aan zijn dood.
Het uiten van een mening hoeft niemand met de dood te bekopen. Maar wie de Italiaanse maffia, G-unit, de Hells Angels, de Joegoslavische bendes of strijders als Mohammed B uitdaagt, weet eufemistisch gezegd dat het schadelijk kan zijn voor zijn gezondheid. Bovendien kun je Hirsi Ali of van Gogh in sommige opzichten vergelijken met Goebbels respectievelijk Hitler, al moet ik zeggen dat 'submission' als propagandafilm de Eeuwige Jood de loef afsteekt. Ik denk dat heel Duitsland (en Nederland) blij was geweest als Goebbels of Hilter door een opstandig individu in 1933 al was opgeruimd.
Misschien kunnen we Hirsi Ali op zijn minst ter verantwoording roepen over haar rol in het hele gebeuren.
Je haalt met dit betoog juist de islam naar beneden. Je kaart het probleem met de radicale islam namelijk aan: negatieve uitlatingen over de islam kunnen tot bedreigingen en zelfs de dood leiden. En dat maakt de sfeer in Nederland minder fijn. Het maakt in dat opzicht geen flikker uit of Theo van Gogh en Hirsi Ali dat konden weten: zelfcensuur uit lijfbehoud past niet in een normale samenleving.
Advertentie
Oud 03-11-2005, 15:48
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 03-11-2005 @ 16:33 :
Gelukkig schrijf ik geen wekelijkse columns met een systematieke methode en propaganda die in lijn liggen met die van de nazi's ...
Dat is geen antwoord
Oud 03-11-2005, 16:13
MB
MB is offline
Ik kan altijd alles zeggen wat ik vind (en meer ook), alleen houd je daarbij uiteraard rekening met de gevoleens van degene waartegen je dat zegt
Oud 03-11-2005, 16:15
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 03-11-2005 @ 16:03 :
*verhaal*
Ik had altijd gedacht dat jij een undercover was.
Oud 03-11-2005, 17:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 03-11-2005 @ 16:19 :
Sorry dat ik dit zeg, maar mag hij zijn mening niet uitten? Misschien schokkend voor de forumgangers hier, maar mening blijft een mening. Dat jij je eraan ergert hoeft niet te betekenen dat hij moet ophouden. Negeren is ook een optie.
Tuurlijk, maar speeches zoals hij houd verwacht ik eerder in een speech van de Hamas dan op een Nederlands forum.

Hoewel iedere samenleving zijn idioten moet hebben natuurlijk.
Oud 03-11-2005, 19:05
prietpraat
prietpraat is offline
Nee ik kan niet altijd zeggen wat ik wil
in mijn blanke hoogopgeleide wijk natuurlijk wel maar ik ben wel zo slim mijn racistische gedachtengoed voor me te houden asl ik in een zwarte wijk sta
Oud 03-11-2005, 21:13
Rohit
Rohit is offline
Ik vind dat je alles mag zeggen wat je wilt. Het feit dat er nu o.a. een aantal doodsverwensingen richting Mujahideen geplaatst zijn, blijkt maar weer hoe bekrompen tegen het begrip vrijheid van meningsuiting aangekeken wordt. Het blijkt óók maar eens te meer hoe hypocriet het halve forum is. Lever je kritiek dan mag je of verhuizen naar Verwegistan of je mag dood.

Verder mag ik bijvoorbeeld vinden dat Hirsi Ali het Somalische sletje is van de blanke middenklasse, die van moslims eist de religie te verlaten, omdat de westerse cultuur nou eenmaal 'superieur' is. Landen in de periferie hebben namelijk volgens haar, de armoede te danken aan hun eigen bekrompen (vaak islamitische) cultuurtje. Wat zij vergeet is, dat de eerste wereldlanden verantwoordelijk zijn, voor de slechte situatie in oa Afrika. De eerste wereldlanden zouden nu nooit zo welvarend geweest zonder hun geimporteerde grondstoffen. Zelfs nu houden ze Afrika klein. Waarlijk, de westerse cultuur gaat over lijken. Theo wenste verder een aantal mensen de dood, onder het mom van artistieke vrijheid. Nou Theo, jammer dat je al dood bent, want anders had ik jou hetzelfde kunnen wensen.
Oud 03-11-2005, 21:43
Vice
Vice is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-11-2005 @ 22:13 :
Ik vind dat je alles mag zeggen wat je wilt. Het feit dat er nu o.a. een aantal doodsverwensingen richting Mujahideen geplaatst zijn, blijkt maar weer hoe bekrompen tegen het begrip vrijheid van meningsuiting aangekeken wordt. Het blijkt óók maar eens te meer hoe hypocriet het halve forum is. Lever je kritiek dan mag je of verhuizen naar Verwegistan of je mag dood.
Mujahideen is anders ook behoorlijk bekrompen.
Oud 03-11-2005, 21:45
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Vice schreef op 03-11-2005 @ 22:43 :
Mujahideen is anders ook behoorlijk bekrompen.
Je mag bekrompen zijn, evenals je andere bekrompen mag vinden. Wat niet beschaafd is, is iemand de dood wensen om zijn mening, ongeacht of die mening bekrompen is of niet.
Oud 03-11-2005, 22:18
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 03-11-2005 @ 22:45 :
Je mag bekrompen zijn, evenals je andere bekrompen mag vinden. Wat niet beschaafd is, is iemand de dood wensen om zijn mening, ongeacht of die mening bekrompen is of niet.
Dat doen jij en Mujahideen ook
Oud 03-11-2005, 22:24
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 03-11-2005 @ 23:18 :
Dat doen jij en Mujahideen ook
Nee hoor
Oud 04-11-2005, 00:51
naam onbekend
naam onbekend is offline
Mujahideen kopiëert gewoon een deel van de tekst van de ingezonden brief uit de Metro (03-11) van de heer A. Kirat uit Rotterdam. Of hij ís A. Kirat uit Rotterdam.
Oud 04-11-2005, 01:09
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-11-2005 @ 17:22 :
(...) ik heb niet het idee dat ik meer op mijn woorden moet passen dan vroeger. (...)
Oud 04-11-2005, 01:19
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Wat zij vergeet is, dat de eerste wereldlanden verantwoordelijk zijn, voor de slechte situatie in oa Afrika. De eerste wereldlanden zouden nu nooit zo welvarend geweest zonder hun geimporteerde grondstoffen. Zelfs nu houden ze Afrika klein.
Dat geblaat over de islam en zo zal me allemaal worst wezen, dat is toch onzin. Maar je gaat me toch niet vertellen dat je dit ook nog gelooft? Dit is echt een soort domme leugen van het kaliber-Mugabe.
Oud 04-11-2005, 09:39
Verwijderd
Citaat:
Wat zij vergeet is, dat de eerste wereldlanden verantwoordelijk zijn, voor de slechte situatie in oa Afrika. De eerste wereldlanden zouden nu nooit zo welvarend geweest zonder hun geimporteerde grondstoffen. Zelfs nu houden ze Afrika klein. Waarlijk, de westerse cultuur gaat over lijken.
Wahaha. Je hebt wel even een lesje geschiedenis en economie nodig. Dit is echt grote bullshit.
Oud 04-11-2005, 10:55
Verwijderd
Citaat:
(...)

Verder mag ik bijvoorbeeld vinden dat Hirsi Ali het Somalische sletje is van de blanke middenklasse, die van moslims eist de religie te verlaten, omdat de westerse cultuur nou eenmaal 'superieur' is. Landen in de periferie hebben namelijk volgens haar, de armoede te danken aan hun eigen bekrompen (vaak islamitische) cultuurtje. Wat zij vergeet is, dat de eerste wereldlanden verantwoordelijk zijn, voor de slechte situatie in oa Afrika. De eerste wereldlanden zouden nu nooit zo welvarend geweest zonder hun geimporteerde grondstoffen. Zelfs nu houden ze Afrika klein. Waarlijk, de westerse cultuur gaat over lijken. Theo wenste verder een aantal mensen de dood, onder het mom van artistieke vrijheid. Nou Theo, jammer dat je al dood bent, want anders had ik jou hetzelfde kunnen wensen.
Krijgen we dat gejammer weer. Het probleem met geschiedkundige wetenschap is nu juist dat je nooit kunt controleren wat er was gebeurd als gebeurtenis A of B niet had plaatsgevonden, tenzij je een tijdmachine hebt. Dus dat geblèr dat het allemaal koek en ei zou zijn geweest op het Afrikaanse continent als die vervelende blanken er maar nooit waren gekomen kan helaas nooit het niveau van pure speculatie (en nog slecht onderbouwde ook) ontstijgen.
Oud 04-11-2005, 11:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nou en?
Van der Ven (die jij als ik me goed herinner mede verdedigde toen destijds) mocht het, waarom gelden voor mij dan opeens andere normen?

En de eerste wereldlanden verantwoordelijk voor de armoede in Afrika? Ach kom nou zeg, op z'n slechtst heeft de kolonisatie geen bijdrage geleverd. Maar dan nog zou ik aanraden eerst eens te overwegen wat er zonder de economische infrastructuur die tijdens de koloniale periode allemaal is aangelegd er allemaal niet was geweest.
Oud 04-11-2005, 11:20
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-11-2005 @ 12:15 :
Nou en?
Van der Ven (die jij als ik me goed herinner mede verdedigde toen destijds) mocht het, waarom gelden voor mij dan opeens andere normen?
Omdat jij op dit forum degene bent met de meest gevoelige anus. Je hebt de meeste 'ik voel me persoonlijk aangevallen, persoonlijke aanvallen jegens mij bla bla" topics op M&M terwijl je in dit topic zelf doet waar je van walgt.
Oud 04-11-2005, 11:23
Verwijderd
Citaat:
En de eerste wereldlanden verantwoordelijk voor de armoede in Afrika? Ach kom nou zeg, op z'n slechtst heeft de kolonisatie geen bijdrage geleverd. Maar dan nog zou ik aanraden eerst eens te overwegen wat er zonder de economische infrastructuur die tijdens de koloniale periode allemaal is aangelegd er allemaal niet was geweest.
Dan was het natuurlijk allemaal een soort openluchtmuseum geweest: bosnegers die vredig om een vuurtje staan te dansen, traditionele plaggenhutten, allemaal rustig en authentiek. Helemaal geen op macht beluste dictators, geen slachtpartijen tussen stammen in aangrenzende gebieden, helemaal geen wanbestuur...ja, die foute blanken hebben het mooi verneukt daar!
Oud 04-11-2005, 11:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 04-11-2005 @ 12:20 :
Omdat jij op dit forum degene bent met de meest gevoelige anus. Je hebt de meeste 'ik voel me persoonlijk aangevallen, persoonlijke aanvallen jegens mij bla bla" topics op M&M terwijl je in dit topic zelf doet waar je van walgt.
En degenen met het kortste lontje op heel N&A verwijt mij dát? Dat is eigenlijk best ironisch.

Maar, reageer eens inhoudelijk, waarom mocht Van der Ven wel 'hopen dat iemand doodgaat' en mag ik in een situatie waar iemand meer aanleiding daartoe geeft, op internet nog wel, dat opeens niet?
Oud 04-11-2005, 11:34
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-11-2005 @ 12:27 :
En degenen met het kortste lontje op heel N&A verwijt mij dát? Dat is eigenlijk best ironisch.

Maar, reageer eens inhoudelijk, waarom mocht Van der Ven wel 'hopen dat iemand doodgaat' en mag ik in een situatie waar iemand meer aanleiding daartoe geeft, op internet nog wel, dat opeens niet?
Ja, ironisch he ;l en dat zegt degene met de meeste huilie topics op M&M

Ga je jezelf vergelijken met wat een mafkees op TV zegt? Meer aanleidiing? Hij zegt wat hij ervan vindt, en daarom mag jij hem de dood in wensen? Mogen we jou nu elke x de dood toewensen elke x wanneer wij vinden wanneer daartoe aanleiding is?
Oud 04-11-2005, 12:11
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Nee, het is zeker niet netjes wat men tegen Muja zegt, maar dat overduidelijke, domme getroll van Muja ook niet. Muja post het slechts om verontwaardigde reacties te krijgen (hij heeft het nota bene gejat uit een ingezonden uit de Metro, ffs) en ik snap niet waarom sommige moslims er blijven intrappen en hem blijven verdedigen.
Oud 04-11-2005, 12:24
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-11-2005 @ 16:07 :
Persoonlijk vind ik hiervan da...

ach, fok de nuance voor een moment.

Muja, sterf met je hysterisch gezeik tegen alles dat westers is, emigreer voor mijn part, maar val anderen niet lastig.
Jap, zie vooral het ironische in het laatste gedeelte van bovenstaande quote

;l
Oud 04-11-2005, 12:26
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Maar wie zegt dat hij dat niet mag zeggen/posten? Niemand toch?
Oud 04-11-2005, 12:39
Verwijderd
Wie kaatst, kan de bal verwachten, lijkt me hier wel op zijn plaats. Verder wat Rollo zegt. Dat melodramatische getroll zijn we gewoon meer dan zat.
Oud 04-11-2005, 13:48
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
McCaine schreef op 04-11-2005 @ 02:19 :
Dat geblaat over de islam en zo zal me allemaal worst wezen, dat is toch onzin. Maar je gaat me toch niet vertellen dat je dit ook nog gelooft? Dit is echt een soort domme leugen van het kaliber-Mugabe.
Het is algemeen bekent dacht ik zo
Oud 04-11-2005, 13:49
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
bonelesschicken schreef op 04-11-2005 @ 10:39 :
Wahaha. Je hebt wel even een lesje geschiedenis en economie nodig. Dit is echt grote bullshit.
Is sociale geografie aan de universiteit goed genoeg voor je?
Oud 04-11-2005, 13:57
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-11-2005 @ 11:55 :
Krijgen we dat gejammer weer. Het probleem met geschiedkundige wetenschap is nu juist dat je nooit kunt controleren wat er was gebeurd als gebeurtenis A of B niet had plaatsgevonden, tenzij je een tijdmachine hebt. Dus dat geblèr dat het allemaal koek en ei zou zijn geweest op het Afrikaanse continent als die vervelende blanken er maar nooit waren gekomen kan helaas nooit het niveau van pure speculatie (en nog slecht onderbouwde ook) ontstijgen.
Westerse economieen zijn groot geworden door grondstoffen etc uit landen van de periferie. Toen die landen eindelijk onafhankelijk waren, hadden zij politieke onrust door de grenzen die de westerlingen verkeerd opgesteld hadden. Ze hadden ook te kampen met ontzettend veel concurrentie. Ze bleven afhankelijk van het Westen, en werden klein gehouden door het Westen. Nu krijgen landen uit Afrika niet eens de kans zich volledig te ontwikkelen omdat Westerse landen, voor zo weinig mogelijk, dingen kopen uit enkel de primaire sector. Tis grappig om te zien dat geen gekolonialiseerde land bij de core hoort (die pas onafhankelijk werden in de 20ste eeuw).

Laatst gewijzigd op 04-11-2005 om 14:00.
Oud 04-11-2005, 13:58
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Perifere landen? Dat riekt naar wereldsysteem-theorie
Oud 04-11-2005, 13:59
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Nou en?
Onbeschaafd vinden is iets anders dan niet mogen.
Oud 04-11-2005, 14:03
Verwijderd
Blablabla westerse landen duivel blabla satan blabla.

Verrassend toch dan, dat de levensverwachting in Afrika de afgelopen 100 jaar bijna verdubbeld is. Hoe komt dat? Niet door het Westen, zeker.
Oud 04-11-2005, 14:05
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-11-2005 @ 15:03 :
Blablabla westerse landen duivel blabla satan blabla.

Verrassend toch dan, dat de levensverwachting in Afrika de afgelopen 100 jaar bijna verdubbeld is. Hoe komt dat? Niet door het Westen, zeker.
Oh geweldig, een gemiddelde Afrikaan wordt nu 40 Dus vroeger werden ze maar 20?

Verder is het stom om de duivel en satan bij te betrekken. Ik zeg enkel dat de Westerse cultuur helemaal niet zo prachtig is, als dat Ayaan beweert.

Laatst gewijzigd op 04-11-2005 om 14:08.
Oud 04-11-2005, 14:11
G-force
G-force is offline
Dat hele euvel met Van Gogh is door de Nederlandse Media weer totaal overdreven en er is veel te veel aandacht aan besteed.
En ze moeten is ophouden met al die polls van 52% van de NEderlandse bevolking vind dat dat en 48% van de bevolking vindt dat. Joh ik vind pas wat als ze me ondervragen erover.
Oud 04-11-2005, 14:58
Vice
Vice is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 04-11-2005 @ 15:05 :

Verder is het stom om de duivel en satan bij te betrekken. Ik zeg enkel dat de Westerse cultuur helemaal niet zo prachtig is, als dat Ayaan beweert.
So what, er bestaan sowieso geen prachtige culturen.
Oud 04-11-2005, 14:59
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Vice schreef op 04-11-2005 @ 15:58 :
So what, er bestaan sowieso geen prachtige culturen.
Oh de Japanse wel hoor <3
Oud 04-11-2005, 15:03
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:

Levensverwachting =/= gemiddelde leeftijd
Oud 04-11-2005, 15:07
Verwijderd
Citaat:
G-force schreef op 04-11-2005 @ 15:11 :
Dat hele euvel met Van Gogh is door de Nederlandse Media weer totaal overdreven en er is veel te veel aandacht aan besteed.
En ze moeten is ophouden met al die polls van 52% van de NEderlandse bevolking vind dat dat en 48% van de bevolking vindt dat. Joh ik vind pas wat als ze me ondervragen erover.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...glance&s=books
Oud 04-11-2005, 15:14
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 04-11-2005 @ 16:03 :
Levensverwachting =/= gemiddelde leeftijd
In de demografie is de levensverwachting een statistisch begrip dat het gemiddelde, of wiskundige verwachting, van de resterende levensduur van een individu in de bepaalde groep aangeeft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachting
Oud 04-11-2005, 15:18
Hydrogen
Hydrogen is offline
Het blijft altijd weer hetzelfde gezeur. On-topic forummers!!
Oud 04-11-2005, 15:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je maakt jezelf fors belachelijk door uitspraken van haar uit je duim te zuigen.

Verder zou het leuk zijn dat er voordat er weer eens toonloos gezeken word op alles dat westers is met het afgezaagde gedoe over kolonialisme eens een keer iemand de moeite doet ook maar een flintertje onderzoek te doen om een voorspelling te doen over Afrika zonder kolonisatie, of dat wel beter zou gaan.

Verder: de Islamitische wereld is bezig met economisch en politiek kolonialisme in de Sahel en Midden-Afrika door hun chantage met ontwikkelingshulp, zie Soedan bijvoorbeeld, gaan dezelfde mensen daar even furieus tegenaan, of zullen ze zo hypocriet zijn dat dat dan wel weer mag?
Oud 04-11-2005, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Kshatriya schreef op 04-11-2005 @ 16:14 :
In de demografie is de levensverwachting een statistisch begrip dat het gemiddelde, of wiskundige verwachting, van de resterende levensduur van een individu in de bepaalde groep aangeeft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachting
Levensduur != leeftijd. Levensduur is de leeftijd waarop iemand doodgaat - leeftijd het aantal jaren dat een levend persoon geleefd heeft. Op de gok zeg ik dat de Nederlandse bevolking een gemiddelde levensduur van 70 heeft en een gemiddelde leeftijd van 43.
Oud 04-11-2005, 15:56
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-11-2005 @ 16:50 :
Je maakt jezelf fors belachelijk door uitspraken van haar uit je duim te zuigen.

Verder zou het leuk zijn dat er voordat er weer eens toonloos gezeken word op alles dat westers is met het afgezaagde gedoe over kolonialisme eens een keer iemand de moeite doet ook maar een flintertje onderzoek te doen om een voorspelling te doen over Afrika zonder kolonisatie, of dat wel beter zou gaan.

Verder: de Islamitische wereld is bezig met economisch en politiek kolonialisme in de Sahel en Midden-Afrika door hun chantage met ontwikkelingshulp, zie Soedan bijvoorbeeld, gaan dezelfde mensen daar even furieus tegenaan, of zullen ze zo hypocriet zijn dat dat dan wel weer mag?
Hahahaha, ik wist dat je weer eens de Islamitische wereld erbij zou betrekken Probeer alles maar te relativeren door de Islamitische wereld erbij betrekken
Oud 04-11-2005, 15:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 04-11-2005 @ 16:56 :
Hahahaha, ik wist dat je weer eens de Islamitische wereld erbij zou betrekken Probeer alles maar te relativeren door de Islamitische wereld erbij betrekken
Een inhoudelijk verweer heb je dus niet.

Nu is het een praktisch onmogelijke opgave om Afrika zonder kolonisatie te simuleren, en zijn de misdaden tegen iedereen in en rond de Sahel niet te rechtvaardigen, maar ja, begin dan ook niet te offtopicen over iets dat er totaal niet toe doet.
Oud 04-11-2005, 16:11
Rohit
Rohit is offline
Citaat:

Ze heeft het in een interview toch echt gezegd .

Citaat:
Vraag je jezelf maar eens af, waar het westen geweest zou zijn zonder kolonialisatie.

Citaat:
Ik word echt spuugziek van het argument: 'ja maar zij doen het ook' . Daar wordt nu echt constant mee gegooid. Voel je je op je teentjes getrapt, als ik zeg dat de westerse cultuur 'vrijheid' kent, omdat mensen zonder 'vrijheid' geen genoeg geld kunnen opleveren?
Oud 04-11-2005, 16:12
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-11-2005 @ 16:59 :
Een inhoudelijk verweer heb je dus niet.

Nu is het een praktisch onmogelijke opgave om Afrika zonder kolonisatie te simuleren, en zijn de misdaden tegen iedereen in en rond de Sahel niet te rechtvaardigen, maar ja, begin dan ook niet te offtopicen over iets dat er totaal niet toe doet.
Nee ik gaf gewoon een voorbeeld van een mening, die gezegd moet kunnen worden, zonder dat er allerlei talloze doodsbedreigingen komen van humanistische/atheistische extremisten
Oud 04-11-2005, 16:13
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Snees schreef op 04-11-2005 @ 16:54 :
Levensduur != leeftijd. Levensduur is de leeftijd waarop iemand doodgaat - leeftijd het aantal jaren dat een levend persoon geleefd heeft. Op de gok zeg ik dat de Nederlandse bevolking een gemiddelde levensduur van 70 heeft en een gemiddelde leeftijd van 43.
Je kan zeggen. Afrikanen zijn gemiddeld 40. Of de gemiddelde afrikaan wordt 40. Als je het hebt over levensverwachtig.
Oud 04-11-2005, 16:16
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 04-11-2005 @ 14:48 :
Het is algemeen bekent dacht ik zo
Algemeen bekend? Het riekt naar zeikerig, semi-racistisch "de witte man houdt ons er onder!!!" apologisme. Dat Afrika er nu slecht voor staat komt niet doordat het Westen dat zo graag wil, anders zouden we er niet de afgelopen vijftig jaar voor honderden miljarden aan ontwikkelingshulp in gegooid hebben.

Ook als je even logisch nadenkt bedenk je je dat een grote afzetmarkt hebben van rijke consumenten veel voordeliger is voor het Westen dan een chaotisch Afrika waarin geen investering veilig is. Stabiliteit is wat het kapitalisme altijd het meest verlangt, en dat is in Afrika ver te zoeken.
Oud 04-11-2005, 16:33
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 04-11-2005 @ 16:56 :
Citaat:
Kshatriya schreef op 04-11-2005 @ 17:11 :

Ik word echt spuugziek van het argument: 'ja maar zij doen het ook' . Daar wordt nu echt constant mee gegooid.
Nee, nu wordt-ie mooi. Vrijwel elke keer als er op dit forum een islamitisch land of persoon bekritiseerd wordt springt er een groep mensen op die "ja maar de joden/Amerika/het westen is minstens zo erg!!!1" roepen (ironisch genoeg ook nu, Hirsi Ali beschuldigt kennelijk islamitische cultuur en de reactie is "de Westerse cultuur is helemaal niet zo prachtig"). Wat een selectieve verontwaardiging weer. Geldt de debatsetiquette alleen als men er voordeel uit kan halen ofzo?
Oud 04-11-2005, 16:38
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
McCaine schreef op 04-11-2005 @ 17:16 :
Algemeen bekend? Het riekt naar zeikerig, semi-racistisch "de witte man houdt ons er onder!!!" apologisme. Dat Afrika er nu slecht voor staat komt niet doordat het Westen dat zo graag wil, anders zouden we er niet de afgelopen vijftig jaar voor honderden miljarden aan ontwikkelingshulp in gegooid hebben.

Ook als je even logisch nadenkt bedenk je je dat een grote afzetmarkt hebben van rijke consumenten veel voordeliger is voor het Westen dan een chaotisch Afrika waarin geen investering veilig is. Stabiliteit is wat het kapitalisme altijd het meest verlangt, en dat is in Afrika ver te zoeken.
De instabiele situatie in Afrika komt door de kolonialisatie. Westerse bedrijven investeren genoeg in de primaire sector van Afrika, waardoor ontwikkelingshulp soms nodig is om hun eigen hachje te redden. En anders komt de hulp van een religieuze organisatie.
Oud 04-11-2005, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Kshatriya schreef op 04-11-2005 @ 17:13 :
Je kan zeggen. Afrikanen zijn gemiddeld 40. Of de gemiddelde afrikaan wordt 40. Als je het hebt over levensverwachtig.
Afrikanen zijn gemiddeld 40, betekent: ik heb in Afrika 10.000 mensen gevraagd hoe oud ze op dit moment zijn. De gemiddelde Afrikaan wordt 40, betekent: ik heb 10.000 begrafeniscertificaten bekeken en gemiddelde leeftijd op het moment van overlijden berekend.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten