Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2005, 13:09
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Keith schreef op 11-11-2005 @ 11:39 :
I kheb neit alles gelezen maar ik wil wel het volgende zeggen:

De hoge werkdruk bevalt me prima. Ik doe een zwaar technische studie en de wis- en natuurkunde wordt er hier doorheen gerost op ee nerg hoog tempo. Maar dit is jsuit leuk, want zo zit je nooit met dat gevoel dat je het al wel begrijpt. Bovendien is het zo altijd leuk om naar fcollegges te gaan omdat je iedere weer verrast qwordt door geweldige nieuwe dingen.

En de dikek boeken die je krijgt zijn naslagwerk, niet leerstof. BIj mij iig. Wat je moet leren is wat de prof tijdens de colleges verteld, het boek bevat meestal een hoop dingen die niet binnen eht besatek van de cursus passen en schiet o andere gebieden weer net wat tekort.

Ik ben het er mee eens dat je door goede zelfstudie meer kunt leren dan tijdens een hoorcollege. Maar tijdens een hoorcolleg leer je misschien net wat minder, maar leer je wel juist die dingen die voor jou belangrijk zijn. Bovendien is altijd naar hoorcolleges gaan een goede manier om je gemotiveerd te houden, als je alleen maar zelf werkt ka ni kme voorrstellen dadt je er af en toe gewoon gee nzi nin hebt.
alleen heeft die hoge werkdruk wel invloed op je typevaardigheid, of niet soms
Oud 11-11-2005, 15:19
American*Dream
American*Dream is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-11-2005 @ 15:42 :
een studie zoals medicijnen komt toch wel aan die 40 uur toe ?

eh nou, niet echt Alleen nu met stage wel, normaliter niet
Oud 11-11-2005, 15:47
Baka-san
Baka-san is offline
Utrecht heeft ook nog eens een kendo vereniging
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 16:44
Verwijderd
Citaat:
een studie zoals medicijnen komt toch wel aan die 40 uur toe ?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 16:47
Keith
Keith is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-11-2005 @ 14:09 :
alleen heeft die hoge werkdruk wel invloed op je typevaardigheid, of niet soms
Nee niet echt, maar mijn knoflooksnijkunsten lieten mij vanochtend in de steek en dus had ik vanochtend een manke rechterwijsvinger. Bovendien stond ik op het punt terug naar mijn ouders te gaan voor mijn 3 day weekend en had ik dus wat haast, hoezo, hoge werkdruk .

L&R heeft echt niet de hoogste werkdruk, alleen ligt het tempo wel redelijk hoog en is de stof niet makkelijk. Maar als je gaat kijken naar hoeveel werk je in moet leveren en hoeveel je meot stressen om deadlines/presentaties zijn andere studies, iig in het 1e jaar, een stuk zwaarder.
Oud 11-11-2005, 19:17
Verwijderd
Geen zin om het topic door te lezen, maar ik ervaar de werkdruk absoluut niet als te hoog.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 19:31
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 11-11-2005 @ 12:44 :
Doen ze dat niet gewoon omdat het de basis is om de andere stof te kunnen begrijpen? Je moet toch eerst basale kennis over cellen hebben voordat je dieper op zaken in kunt gaan. Het lijkt me toch niet per se het moeilijkste blok..
Nou het tweede blok is anatomie en het derde blok is zeer simpele biostatistiek en epidemiologie

en ja het is 'basiskennis' die je moet opdoen, maar het is wel het moeilijkste blok van het eerste jaar: (moleculaire)celbiologie.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 16:38
Verwijderd
Citaat:
een studie zoals medicijnen
Bestaat niet.

En te hoge studiedruk, my foot. Het mag nog wel iets meer
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 17:35
Baka-san
Baka-san is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 11-11-2005 @ 02:19 :
Het is inderdaad de wat meer toegepaste variant van informatica. Ik heb er in de 4e ook nog wel eens gekeken. Er komen overigens nog best wel wat exacte vakken bij kijken. Tegen mij zeiden ze toen dat in Nijmegen de "sociaalste" variant was, die dus het meeste gericht was op de toepassingen voor mensen en dus wat minder exacte vakken.
Weet je ook misschien of die exacte vakken gelijkwaardig zijn aan exacte vakken van TB? Krijg je ook Calculus enzo?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 18:33
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 12-11-2005 @ 17:38 :
Bestaat niet.

En te hoge studiedruk, my foot. Het mag nog wel iets meer
geneeskunde dan, zeurpiet.
Oud 13-11-2005, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Baka-san schreef op 12-11-2005 @ 18:35 :
Weet je ook misschien of die exacte vakken gelijkwaardig zijn aan exacte vakken van TB? Krijg je ook Calculus enzo?
Dat lijkt me wel, overal waar je iets met wiskunde moet doen heb je calculus nodig.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 14:27
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 10-11-2005 @ 20:03 :
ik studeer tegenwoordig ook natuurkunde in Eindhoven, en ik zou de hoorcolleges toch wel meer dan nuttig willen noemen eigenlijk . Begrip kan ik over het algemeen wel uit boeken halen, maar de toepassingen en het enthousiasme helpen mij ook wel eigenlijk.

de werkdruk zelf valt ergens wel mee vind ik eigenlijk, maar ik zit nog maar in het begin natuurlijk. Ik heb wel lange dagen, maar het meeste werk heb ik dan wel al af als ik thuiskom.
In het eerste jaar ging ik ook nog naar de meeste hoorcolleges.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 18:55
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Baka-san schreef op 12-11-2005 @ 18:35 :
Ja, je krijgt calculus bij TB, maar momenteel nog niet alle "basiswiskunde" die andere Delft-studies wel hebben. We hebben dus ook een aangepast calculus boek en we krijgen bijvoorbeeld meteen al te maken met kansberekening en statistiek.

De wiskunde is goed te doen, zeker als je NT hebt gedaan, absoluut niet zo zwaar als bij andere studies aan de TU Delft.

Bij informatiekunde is dat weer een ander verhaal, dat is toch echt veel minder een beta studie dan het lijkt.
Oud 13-11-2005, 21:11
Curunir
Curunir is offline
Ik studeer sinds dit jaar ook bestuurskunde, aan de UT. En tot nu toe valt de studiedruk erg mee. Voor de twee tentamens die ik het afgelopen kwartaal heb gemaakt geldt:

Inleiding Onderzoeksmethoden: ong. 250 bladzijdes leren, de vragen die daarover gesteld werden waren echter belachelijk simpel (meeste meerkeuze) en samenvattingen galore op internet. Open vragen gingen over operationaliseren en hypothesen toetsen: als je het werkboek had doorgewerkt en een paar keer naar werkcolleges was geweest was het een eitje. Wie bovendien de vier bonusopdrachten had gemaakt heeft al 25 punten binnen (vd 100)

Maatschappelijke organisatie (sociologie): boekje van ongeveer 200 blz waar eigenlijk geen vragen betrekking op hadden. Het meeste ging over teksten die de docent zelf had geschreven en die zijn in een middag goed te leren. Viel dus wel te doen.

Al met al is bestuurskunde dus niet echt een lastige studie tot nu toe, met de 20 a 25 uur per week die de meeste studenten aangeven er mee kwijt te zijn kan je het glansrijk halen.

Intrinsieke fout aan het systeem is natuurlijk dat de nadruk ligt op het leveren van een hoge prestatie op een bepaald moment (= tentamen) en niet gestaag scoren over een langere periode. Dat probeert men te compenseren met opdrachten tussendoor, maar de resultaten daarvan tellen veel minder (en er zijn vervangende bonusopdrachten op een tentamen, je moet tenslotte een 10 kunnen halen). Prestatiegericht leren is dus het credo: zorg dat je die 5.5 binnen haalt.

Laatst gewijzigd op 13-11-2005 om 21:16.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 02:09
Baka-san
Baka-san is offline
Mijn overweging om iets anders te gaan doen heeft ook te maken met het feit(?) dat ik geen potentie zie in mijn studiekomst qau het opfleuren van mijn sociale leven. Vroeger had ik het idee (middelbaar basisschool) dat elke 1ej student een geweldig studentenleven tegemoet zou komen. Op kamers gaan, veel nieuwe vrienden, nieuwe inzichten opdoen, feesten enzo.
Maar nu is het zo dat mijn universiteit ongeveer 10km verder op is van waar ik woon, dus het is heen en terug naar mijn (ouders)huis. En op kamers gaan heeft dan natuurlijk ook geen zin. Ten tweede staat de sfeer van de school me niet aan, het is nou eenmaal ook een economische/management gerichte universiteit. Ten derde studiegenoten in mijn werkgroep zijn wel oké maar toch afstandelijk (zal wel met de studie te maken hebben) en ook de studenten die van de HBO komen toch over als minder geinteresseerd zowel in de studie als in studiegenoten. Daarnaast vind ik er ook zo akelige sfeer hangen, zo serieus en hatelijk zowel op buiten als binnen. Ten vierde de stad straalt depressiviteit uit en voor colleges moet je steeds 60 meter verder lopen voor een ander aula dan heb je de A gebouw dan de L gebouw etc. Waarom heeft bestuurskunde niet gewoon een eigen gebouw waar ieder bij elkaar zit? Ten vijfde de overige studenten zijn ook zo deprimiverend als de achterstandswijken van rdam. Ten zesde vind ik rdam een kut stad, op zich kan je wel lekker winkelen, eten, filmpje pakken, poolen, enz. Maar daar hangt zo een gesloten sfeer van individualisme~..Ten zeven door dat de studiefaciliteitein zo gedecentraliseerd is, raak ik altijd gedesorienteerd door en de kamers waar studieverenigingen studieadviseurs zitten maken het ook zo ontoegankelijk. Tenslotte ik ken de stad rotterdam zo'n beetje wel en ik wil iets nieuws zien. TU delft ben ik geweest leek me stuk vrolijker dan rotdam maar ik hoef geen technische opleiding.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 08:30
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 15:27 :
In het eerste jaar ging ik ook nog naar de meeste hoorcolleges.
Jan ten Thije voor vector is relaxt, of niet?
Oud 14-11-2005, 09:13
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Baka-san schreef op 14-11-2005 @ 03:09 :
*verhaal*
Als ik dit zo lees ligt het voornamelijk aan de sfeer dat je motivatie erg laag is. Als je overstapt naar een andere studie zou ik je in ieder geval aanraden naar een studentengerichtere stad te gaan, zoals Delft, Leiden, Maastricht of Groningen. Studenten maken een groter deel van de bevolking uit, er hangt een beter merkbare studentensfeer en studenten kom je daar sneller tegen op straat.

Wat betreft dat studentenleven: dat zul je zelf moeten creeren, sluit je aan bij een studenten(sport)- of studievereniging, daar leer je snel genoeg mensen kennen. Veel mensen hebben nog een sterke binding met anderen als ze in hun eerste jaar komen. Het is niet zo dat iedereen gericht is op het vinden van nieuwe vrienden. Die mensen ontmoet je eerder bij een van bovengenoemde verenigingen dan bij je studie.

En ontopic: de studielast is bij de meeste studies niet erg hoog. Het mag wat mij betreft nog wel een tandje hoger, dan zit er wat meer uitdaging in (voor mij althans).
Oud 14-11-2005, 10:56
Baka-san
Baka-san is offline
Het lijkt mij dat bij iedereen een prettige studieomgeving een zekere rol speelt bij de (persoonlijke) ontwikkelingen van je studieperiode. Er zijn weinig dingen die op zichzelf voor een lange termijn 'leuk' blijven, daarvoor heb je afwisseling en varieriteit nodig. Tenslotte zijn we sociale wezens op een paar na. Je wilt toch niet zeggen dat je 5 jaar alleen maar pure interesse hebt voor je studie.
En ja ik heb eigenlijk geen interessante verenigingen en sporten gezien. Daarnaast wil ik me focussen op de studie en haar omgevingen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 11:04
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Delft is inderdaad een leuke stad, maar er zijn er meer. Ook waar je dus gewone bestuurskunde zou kunnen doen. En ik kan je vertellen dat op kamers gaan wel bijdraagt aan een iets interessanter sociaal leven
Oud 14-11-2005, 11:29
Baka-san
Baka-san is offline
Op dit moment lijkt alles beter dan de stinkhol waar ik nu in zit, op de financiele aspecten na.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 11:36
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 12-11-2005 @ 19:33 :
geneeskunde dan, zeurpiet.
Ik ben geen zeurpiet, die studie heet gewoon al dertig jaar Geneeskunde.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 11:44
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 14-11-2005 @ 09:30 :
Jan ten Thije voor vector is relaxt, of niet?
Ik heb hem gehad voor LALA2 (heb ik vanmiddag tentamen van, ik geloof dat dat nu iets met 'vector' is ja) en voor de instructie van Analyse 1, geloof ik. Ik vond Jan de Graaf's colleges wel leuk. Briljant hoe hij alles dat niets met bčta te maken heeft, continu afkraakt.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 11:52
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-11-2005 @ 12:44 :
Ik vond Jan de Graaf's colleges wel leuk. Briljant hoe hij alles dat niets met bčta te maken heeft, continu afkraakt.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 16:28
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Baka-san schreef op 14-11-2005 @ 11:56 :
Het lijkt mij dat bij iedereen een prettige studieomgeving een zekere rol speelt bij de (persoonlijke) ontwikkelingen van je studieperiode. Er zijn weinig dingen die op zichzelf voor een lange termijn 'leuk' blijven, daarvoor heb je afwisseling en varieriteit nodig. Tenslotte zijn we sociale wezens op een paar na. Je wilt toch niet zeggen dat je 5 jaar alleen maar pure interesse hebt voor je studie.
En ja ik heb eigenlijk geen interessante verenigingen en sporten gezien. Daarnaast wil ik me focussen op de studie en haar omgevingen.
Wat bedoel je met dat laatste? Of reageerde je niet op mij?
Oud 14-11-2005, 18:17
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Ik heb hem gehad voor LALA2 (heb ik vanmiddag tentamen van, ik geloof dat dat nu iets met 'vector' is ja) en voor de instructie van Analyse 1, geloof ik. Ik vond Jan de Graaf's colleges wel leuk. Briljant hoe hij alles dat niets met bčta te maken heeft, continu afkraakt.
schaam je ik heb net tentamen kansberekening (inleiding experimentele fysica) achter de rug, dus praat me even niet van alpha dingen.
Oud 14-11-2005, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Ik vond Jan de Graaf's colleges wel leuk. Briljant hoe hij alles dat niets met bčta te maken heeft, continu afkraakt.
Dat is inderdaad altijd wel lachen. Mijn broer heeft ook een aantal van die autistische trotse beta's in het jaar, geweldig om die even met hun eigen wapens (wetenschapsfilosofie) aan te pakken als ze het onderwerp op tafel brengen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten