Ben ik helemaal met je eens. Ik vind dat tegenwoordig ook vaak te zacht wordt gestraft, dat wil zeggen, bepaalde strafdoelen worden niet vervuld. Als je zo'n doorgewinterde Antilliaanse etter van zestien, die al meerdere delicten op zijn naam heeft staan er vanaf laat komen met een voorwaardelijkje van drie maanden, dan lacht hij daar hard om. Eigenlijk wordt dan geen enkel strafdoel gehaald: geen algemene en geen bijzondere preventie (het werkt alleen maar statusverhogend bij zijn vriendjes en bij de boef zelf), geen leedtoevoeging, geen opheffing van de maatschappelijke minustoestand.
Vooral dat laatste is ernstig. Mensen hebben het gevoel dat dat soort boefjes volledig buiten de wet staat, omdat ze er telkens met voorwaardelijkjes vanaf komen en openlijk lachen om 'onze' straffen. Dat moet veranderen. Nu is het natuurlijk niet echt doenbaar om jongeren voor relatief kleine vergrijpen (want daar hebben we het hier over, scooterdiefstal is geen groot delict) jarenlang in de bak te stoppen. Daarom zie ik op zich wel iets in andere straffen: harde tuchtscholen, vieze arbeid, dat soort dingen.
|