Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2005, 15:01
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Kathleen schreef op 27-11-2005 @ 13:31 :
Conclusie: het hangt ervan af hoe je 'normaal' definieert. Als je 'normaal' ziet als de norm van het meestvoorkomende dan is homoseksualiteit inderdaad niet normaal. En met deze definitie kan ik me ook wel redelijk vinden in Mightymarcel's standpunt.
Ik denk alleen niet dat Mightymarcels definitie van 'normaal', 'standaard' is. Want dan is bijna niets normaal, en dan is er helemaal geen punt mbt het wel of niet voorlichten over homoseksualiteit op de basisschool. Immers als je geen dingen zou gaan vertellen omdat ze niet 'de standaard' zijn, dan vertel je ook niet over mensen met een bril ofzo.

Juist door dit verschil in 'normaal' vind ik dat je best dat je over homoseksualiteit kan voorlichten op de basisschool. Dat het niet is wat de meeste mensen doen, maar dat het wel 'normaal' is dat enkelen dat wél doen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2005, 16:00
Makaveli
Makaveli is offline
Stelling: God en religie zijn zaken die niet thuishoren op een school

Oneens.

Ik vind dat kinderen op school de mogelijkheid moeten krijgen na te denken over het leven. Hierin moeten niet alleen de religies aan bod komen, maar ook andere levensbeschouwelijke stromingen zoals: het utilisme, het humanisme, het rationalisme, etc. Het vormen van een eigen mening over het leven is belangrijk, vind ik.
Ik vind dat een docent "Levensbeschouwing" zijn mening mag geven in de trant van "Ik denk dat het zo zo zit", maar niet mag verkondigen dit is "het enige goede geloofsovertuiging en jullie moeten hierin geloven, omdat het zo is". De docent moet altijd er bij vertellen dat het zijn mening is en iedereen een eigen mening mag hebben en zijn leerlingen ook de ruimte geven hun eigen mening te geven over zijn kijk op het leven.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 17:39
Kathleen
Kathleen is offline
Citaat:
Experiment schreef op 27-11-2005 @ 16:01 :
Ik denk alleen niet dat Mightymarcels definitie van 'normaal', 'standaard' is. Want dan is bijna niets normaal, en dan is er helemaal geen punt mbt het wel of niet voorlichten over homoseksualiteit op de basisschool. Immers als je geen dingen zou gaan vertellen omdat ze niet 'de standaard' zijn, dan vertel je ook niet over mensen met een bril ofzo.

Juist door dit verschil in 'normaal' vind ik dat je best dat je over homoseksualiteit kan voorlichten op de basisschool. Dat het niet is wat de meeste mensen doen, maar dat het wel 'normaal' is dat enkelen dat wél doen
Ik denk wél dat die definitie de meest gehanteerde opvatting is over wat normaal is . Kijk maar om je heen; mensen nemen altijd als norm voor 'normaal' hetgene wat uit de massa als meest voorkomende naarboven komt.

Maar ik heb er niets op tegen om voor te lichten over homoseksualiteit. Ik vind nl. dat je ook best kan voorlichten over zaken die misschien niet 'de standaard' zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 18:17
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Kathleen schreef op 27-11-2005 @ 18:39 :
Ik denk wél dat die definitie de meest gehanteerde opvatting is over wat normaal is . Kijk maar om je heen; mensen nemen altijd als norm voor 'normaal' hetgene wat uit de massa als meest voorkomende naarboven komt.

Maar ik heb er niets op tegen om voor te lichten over homoseksualiteit. Ik vind nl. dat je ook best kan voorlichten over zaken die misschien niet 'de standaard' zijn.
Maar als je "standaard" als "normaal" neemt (taalkundig geheel correct hoor), dan valt bijna niets onder "normaal" en is het dus geheel zinloos om te concluderen dat iets niet onder "normaal" valt. Op scholen wordt vanalles geleerd wat niet onder die definitie van "normaal" valt, dus de opmerking van mightymarcel dat homoseksualiteit maar niet op scholen besproken diende te worden omdat het niet "normaal" is, slaat dus werkelijk nergens op.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 20:50
Fantôme
Fantôme is offline
Sommigen hier zeggen dat er over religie gesproken moet worden maar niet vanuit één religie gezien. Ik denk dat dit een goed standpunt is. Aan de andere kant denk ik toch wel dat de ene school bijvoorbeeld meer naar het Christendom nijgt, het andere meer naar het Islamitische en het andere meer naar het 'niet-religieus' zijn als je alleen maar kijkt naar de normen en waarden (en regels dus) die op een school gelden en per school verschillen. Natuurlijk worden de regels bepaald (of moeten bepaald worden) naar het 'publiek' wat er komt. Wat voor kinderen komen er? Wat vinden de docenten? maar bepaalde wijken zullen bepaalde leerlingen aantrekken waardoor je toch de joodse/christelijke/islamitische scholen krijgt e.d.

Volgens mij is het ook zo dat ouders/kinderen het recht hebben om zelf hun school te kiezen. Een spreidingsbeleid is daarom, denk ik, ook niet goed mogelijk.

Als dat zo blijft zal je merken dat er altijd scholen blijven bestaan die meer naar het christendom/de islam/het jodendom nijgen. Ik noem ze hieronder dan toch even 'christelijke, islamtische, joodse scholen'

Misschien wordt WOII op een joodse school wel net ff anders uitgelegd dan op een 'niet-religieuze' school. Misschien wordt de vraag 'juf, wat is een homo' op een christelijke school wel anders uitgelegd dan op een islamtische of niet religieuse school.

ehhh goed, ik ben moe, misschien maak ik mijn standpunt nog wel eens helder duidelijk
Oud 28-11-2005, 11:24
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 27-11-2005 @ 19:17 :
Maar als je "standaard" als "normaal" neemt (taalkundig geheel correct hoor), dan valt bijna niets onder "normaal" en is het dus geheel zinloos om te concluderen dat iets niet onder "normaal" valt. Op scholen wordt vanalles geleerd wat niet onder die definitie van "normaal" valt, dus de opmerking van mightymarcel dat homoseksualiteit maar niet op scholen besproken diende te worden omdat het niet "normaal" is, slaat dus werkelijk nergens op.
ik heb nooit gezegd dat je op scholen niks over homoseksualiteit zou mogen zeggen. Ik vind het alleen stuitend dat er vanuit gegaan wordt dat iedereen homoseksualiteit als iets vanzelfsprekends zou moeten zijn. Niet dat dit topic daar over ging; ik ben dan ook niet diegene die er over begon.

kijk, ik vind het niet normaal als je tegen jonge kinderen gaat zeggen 'ja, je kan kiezen of je met een man of een vrouw trouwt. Da's heel normaal joh, trouwen met een kerel, ga je gang.'
Oud 28-11-2005, 22:41
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 28-11-2005 @ 12:24 :
kijk, ik vind het niet normaal als je tegen jonge kinderen gaat zeggen 'ja, je kan kiezen of je met een man of een vrouw trouwt. Da's heel normaal joh, trouwen met een kerel, ga je gang.'
Hey sjaak, het is heel normaal voor mensen (zowel mannen als vrouwen) om vrij te kiezen met wie ze willen samenleven. Mensen die homoseksueel zijn (let op het woordje "zijn". Het is geen keuze o.i.d die je mensen kwalijk kan nemen) doe je er een groot plezier mee om ze niet te dwingen samen te leven met iemand waar ze weinig voor voelen (en je doet er de vrouw in kwestie overigens ook geen plezier mee om haar met een homoseksueel te laten samenwonen).

Dat er in Nederland wettelijk geregelde samenlevingsvormen voor paren van gelijk geslacht zijn (geregistreerd partnerschap en het huwelijk) is op grond van het bovenstaande dan ook toe te juichen.

ps:
Hoe zou jij het vinden als de samenleving je zou verplichten om met een man te moeten samenleven en het eventuele op de "kale" samenleving volgende huwelijk te consumeren?
Ik hoop dat je trots bent op hoe je bij je geboorte uit de buik van je moeder gekomen bent, je hebt vast enorm hard moeten werken voor je seksuele geaardheid -_-.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 03:09
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
God en religie zijn zaken die iemands persoonlijkheid en leven (van een gelovige) mede bepalen, deel uitmaken van die persoon, en die kun je dus niet loskoppelen, ook niet op school.
Oud 29-11-2005, 14:55
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 28-11-2005 @ 12:24 :
ik heb nooit gezegd dat je op scholen niks over homoseksualiteit zou mogen zeggen. Ik vind het alleen stuitend dat er vanuit gegaan wordt dat iedereen homoseksualiteit als iets vanzelfsprekends zou moeten zijn. Niet dat dit topic daar over ging; ik ben dan ook niet diegene die er over begon.

Als jij homoseksualiteit dus toch 'normaal'vindt, niet in de zin dat het standaard is, wel dat het voorkomt (dat maak ik uit jouw stuk op) dan is het toch ook goed dat kinderen van die mogelijkheid op de hoogte worden gesteld? En je weet heus wel dat dat niet zo gaat zoals jij hierboven schetst. Van mij mag je kinderen best leren dat de meeste mensen op het andere geslacht vallen, maar dat het ook heel normaal is als je homo/bi/lesbi bent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten