Sommigen hier zeggen dat er over religie gesproken moet worden maar niet vanuit één religie gezien. Ik denk dat dit een goed standpunt is. Aan de andere kant denk ik toch wel dat de ene school bijvoorbeeld meer naar het Christendom nijgt, het andere meer naar het Islamitische en het andere meer naar het 'niet-religieus' zijn als je alleen maar kijkt naar de normen en waarden (en regels dus) die op een school gelden en per school verschillen. Natuurlijk worden de regels bepaald (of moeten bepaald worden) naar het 'publiek' wat er komt. Wat voor kinderen komen er? Wat vinden de docenten? maar bepaalde wijken zullen bepaalde leerlingen aantrekken waardoor je toch de joodse/christelijke/islamitische scholen krijgt e.d.
Volgens mij is het ook zo dat ouders/kinderen het recht hebben om zelf hun school te kiezen. Een spreidingsbeleid is daarom, denk ik, ook niet goed mogelijk.
Als dat zo blijft zal je merken dat er altijd scholen blijven bestaan die meer naar het christendom/de islam/het jodendom nijgen. Ik noem ze hieronder dan toch even 'christelijke, islamtische, joodse scholen'
Misschien wordt WOII op een joodse school wel net ff anders uitgelegd dan op een 'niet-religieuze' school. Misschien wordt de vraag 'juf, wat is een homo' op een christelijke school wel anders uitgelegd dan op een islamtische of niet religieuse school.
ehhh goed, ik ben moe, misschien maak ik mijn standpunt nog wel eens helder duidelijk