![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Is toch ook? Zoals ik al zei, je kunt als roker niet ontkennen dat het slecht is voor de gezondheid. Alle niet-rokers die maar tegen je zeiken daarover, dat is hetzelfde als ouders die je op puberale leeftijd proberen mee te geven wat wel en niet mag volgens hun normen en waarden. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Oh en van mij mag dit gedicht blijven bestaan hoor, ik denk zelfs dat het best gepubliceerd zou kunnen worden. Het is een mooie weergave van het standpunt van de roker, het is vernieuwend en er zullen best mensen zijn die het willen lezen. En dan nog het argument dat we ons wel over belangrijkere zaken druk zouden moeten maken. Jíj begint hier over het roken, ik geef daar uitsluitend mijn mening over. Dat er mensen zijn bij de overheid die zich zo nodig met je gewoonte moeten bemoeien ligt aan het feit dat er een heleboel rokers zijn die achteraf gezien spijt van hun gewoonte kregen en schadeclaims gingen indienen aangezien ze niet 'wisten' dat roken zo schadelijk was. Maar de politieke overweging van het wel of niet waarschuwen interesseert me niet. Als je mijn standpunt toch wil weten, van mij hoeven die waarschuwingen op de pakjes zelf niet, op sterke drank staat tenslotte ook geen grote waarschuwing. De mensen die dood gaan aan de andere kant van de wereld vind ik véél belangrijker dan roken of niet roken. Oneindig veel belangrijker, eigenlijk. |
![]() |
||
Citaat:
In elk geval, dit soort discussies, dat moet ongetwijfeld de bedoeling geweest zijn van de dichter. Het gaat in elk geval nog steeds over de inhoud van (en daar is niks mis mee) het gedicht.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb de achtergrond van het ontstaan van dit gedicht geschetst, dat is mijn ervaring en mijn mening. Drogredenen of niet. Slachtofferrol of niet. En als het je te vermoeiend is, waarom blijf je hangen in dit topic? Om me van mijn ongelijk te overtuigen? Welk ongelijk, ik geef alleen mijn mening, hoe kan die wel of niet kloppen. Daarbij, zelfs in het gedicht zelf geef ik aan dat roken ongezond is. Wat is dan jouw probleem? |
![]() |
||
Citaat:
(en dit gaat dus over het gedicht; zie ook: titel)
||
Citaat:
||
Citaat:
Voor het middelste: het wordt omgeroepen, af en toe. en ja, ik vind ook dat de rookpalen opvallender kunnen, heeft tenminste niemand een excuus (*^%&^%, ik moest echt een halve minuut nadenken over de spelling daarvan ![]() ![]() Voor het laatste: Idem ditto. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat betreft verslavingen: persoonlijk vind ik het ontzettend mooi om te zien dat roken zo ontzettend wordt teruggedrongen. Het lukt natuurlijk maar mondjesmaat, maar het 'coole' gaat er zo wel een beetje vanaf. Maar ach, nu wordt er nog veel meer gebruikt dat ook niet goed is voor de mens. Zoals alcohol, (andere) drugs, hoerenbezoek en een voetbalwedstrijd bezoeken kan soms zelfs gevaarlijker zijn. Ik vind dat de roker soms onterecht gedemoniseerd wordt. Dat de frisse buitenlucht helemaal niet fris is, vanwege de miljoenen auto's in dit land wordt voor het gemak vergeten en er wordt een groep schuldigen aangewezen waar men zelf niet ondervalt. Aan de andere kant plaatst Mutant zich wel heel opzichtig en sneu in een slachtofferrol, maar dat betekent niet dat we - haar gebrek aan goede argumenten ten spijt - niet eens bij onszelf te rade moeten gaan over onze houding t.o.v. roken. Botervleug, het is zo kort door de bocht om te zeggen dat roken alleen te maken heeft met sociale acceptatie. Er zijn zat mensen - de wils-sterken, de niet-schapen en een paar homo's -, die zich geen ene hol aantrekken van wat er sociaal geaccepteerd is en wat niet. Als je roken wilt terugdringen omdat mensen zijn begonnen omdat 'iedereen het deed' ben je heel erg verkeerd bezig, want dan haal je je doel en je middel door elkaar. Het doel was een gezonde samenleving, eventueel met de vrijheid om in schone, rookvrije lucht te staan. Jij wilt opeens dat mensen geen dingen meer doen omdat 'iedereen het doet'. Maar hoe kan je dat bereiken door mensen te laten stoppen met roken? Dat kan namelijk niet. Dat is symptoombestrijding, korte termijn. Dat lost helemaal niets op. Als mensen namelijk niet meer roken vinden ze wel iets anders dat ze doen omdat 'iedereen dat doet'. Net zoals dat jij monogaam bent omdat je denkt dat iedereen die er voor jou toe doet dat doet, of dan in ieder geval de meerderheid. En dit geldt net zo goed voor niet-rokers. Als je wilt dat mensen geen dingen doen omdat iedereen het doet zal je ze moeten leren om kritisch naar de wereld om hen heen te kijken en om hun eigen waarden te waarderen en herwaarderen. Je moet ze leren om zaken van meerdere kanten te bezien. Geef ze de kans om zich te ontwikkelen. En laat het dan. Ga niet denken dat je ze sociaal beter maakt door die sigaret uit hun handen te rukken en zich te laten schamen in het schaamcentrum dat Botervleug heet. |
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om mensen te weerhouden van dingen te doen omdat iedereen ze doet moet je een omgeving creëren waarin bepaald gedrag niet aangemoedigd wordt, Of skippen we Pavlov en gaan we uit van de maakbaarheid van de mens? Tabula rasa en meer van zulks? Dan belanden we in een heel andere discussie. Bovendien krijgen we dan mensen die hebben nagedacht, kritisch hebben gekeken en nog een sigaret opsteken en andere mensen klieren met de rook ervan. Ik heb liever resultaat dan een filosofische, ondeugdelijke, wetenschappelijke, onpraktische benadering van het dier dat mens heet. Hoe nobel je streven ook is. Ware de wereld niet wat hij was zou ik het met je eens zijn. Nog een personal note: Je speelt af en toe op de man(vrouw), een foutieve argumentatiewijze. Drop it. Laatst gewijzigd op 27-12-2005 om 17:38. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|