Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2005, 01:25
Replicator
Replicator is offline
Citaat:
MTpower schreef op 11-12-2005 @ 01:45 :
Momenteel niet... 65 jaar geleden was dat anders.
Ja, en wie hebben dat bewerkstelligd. Juist ja, de mensen.

Citaat:
In Afrika leeft bijna iedereen in armoede, in Amerika ook steeds meer gezinnen die onder de armoedegrens moeten leven.
Armoede is een probleem dat instand gehouden wordt door de mensheid zelf. Er kan zelfs voedsel verbouwd worden voor 10 miljard mensen op deze planeet. Dus wederom zie ik nergens de schuld van God.

Citaat:
In ieder wereld deel zijn wel oorlogen, of er zijn landen daarvan die betrokken zijn bij oorlogen.
Mensen die doodgeschoten worden, mensen die overleiden.
Er is zoveel narigheid...
Ik moet de eerste God nog tegenkomen die een wapen in elkaar zet, en hem afvuurt op een mens. Ik zie in dat geweld veelal voortkomt door menselijk handelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2005, 01:30
Replicator
Replicator is offline
Citaat:
MTpower schreef op 11-12-2005 @ 02:23 :
Je wilt dus zeggen dat "god" een bepaalde voorkeur heeft voor mensen?
En als ik jou dan goed begrijp vooral blanken, gezien er in afrika veel armoede en honger is?
Maar misschien zijn juist deze arme negers die deze beproevingen doorstaan, en daarbij ook niet van hun geloof afvallen wel de echte overwinnaars (in deze wereld) en in het hiernamaals. Niet alles is logisch uit een te zetten. Zeker niet als je Gods motieven probeert te doorgronden met een nietige mensenbrein die zoiets niet kan bevatten.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 01:51
Verwijderd
Citaat:
Replicator schreef op 11-12-2005 @ 02:30 :
(...) Zeker niet als je Gods motieven probeert te doorgronden met een nietige mensenbrein die zoiets niet kan bevatten.
Krijgen we dat weer. Waar komt de wereld vandaan? Gemaakt door God. Waar komt God vandaan? Die was er altijd al. Waar komt de eeuwigheid dan vandaan? Dat kan ons brein niet bevatten. Waarom niet? Omdat God ons zo gemaakt heeft. Waarom heeft God ons zo gemaakt? Dat kan ons brein niet bevatten.

www.answersingenesis.org
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 01:58
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-12-2005 @ 02:51 :
Krijgen we dat weer. Waar komt de wereld vandaan? Gemaakt door God. Waar komt God vandaan? Die was er altijd al. Waar komt de eeuwigheid dan vandaan? Dat kan ons brein niet bevatten. Waarom niet? Omdat God ons zo gemaakt heeft. Waarom heeft God ons zo gemaakt? Dat kan ons brein niet bevatten.

www.answersingenesis.org
Hoe weet hij dan dat ons brein dat niet kan bevatten?

zoiets van, oke, ik ga het nu proberen te bevatten... nee... lukt niet. Conclusie: een menselijk brein kan het niet bevatten.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 01:59
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Replicator schreef op 11-12-2005 @ 02:25 :
Ja, en wie hebben dat bewerkstelligd. Juist ja, de mensen.

Armoede is een probleem dat instand gehouden wordt door de mensheid zelf. Er kan zelfs voedsel verbouwd worden voor 10 miljard mensen op deze planeet. Dus wederom zie ik nergens de schuld van God.

Ik moet de eerste God nog tegenkomen die een wapen in elkaar zet, en hem afvuurt op een mens. Ik zie in dat geweld veelal voortkomt door menselijk handelen.
Wel grappig dat de schuld altijd naar de mensen wordt geschoven...
God is alwetend toch?
Dus hij heeft dit zien aankomen, waarom heeft hij er dan toch voor gekozen het zo te laten lopen?
Als je het zo bekijkt is hij er dus wél verantwoordelijk voor
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 02:00
Replicator
Replicator is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-12-2005 @ 02:51 :

www.answersingenesis.org
Je begint het al door te krijgen, zie ik. Daarom is het al bij voorbaat een heilloze discussie om op grond van de vraag "hoop jij dat God bestaat" een discussie te voeren, omdat het onvermijdelijk is dat Gods bestaan en zijn beweegredenen ter discussie komen, zeker wanneer er niet-gelovigen om de hoek komen kijken, die snel geirriteerd raken. En op deze vraag trekken gelovigen aan het langste eind als ik jou verzuchtende post ,waaruit irritatie blijkt, als ijkpunt moet nemen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 02:02
Replicator
Replicator is offline
Citaat:
MTpower schreef op 11-12-2005 @ 02:58 :
Hoe weet hij dan dat ons brein dat niet kan bevatten?
Euh.. misschien omdat hij ons gemaakt heeft en alwetend is.

Citaat:
MTpower schreef op 11-12-2005 @ 02:58 :
zoiets van, oke, ik ga het nu proberen te bevatten... nee... lukt niet. Conclusie: een menselijk brein kan het niet bevatten.
Dit is geen conclusie, dit is de eerste vraag, maar nu met het woord conclusie ervoor.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 02:05
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Replicator schreef op 11-12-2005 @ 03:02 :
Euh.. misschien omdat hij ons gemaakt heeft en alwetend is.
Ik had het over die vent die dat zegt.

Citaat:
Replicator schreef op 11-12-2005 @ 03:02 :
Dit is geen conclusie, dit is de eerste vraag, maar nu met het woord conclusie ervoor.
Even opnieuw lezen
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 02:05
Floris_22
Floris_22 is offline
Aan de ene kant hoop ik van niet, want dan krijg ik zoals zo velen slaande ruzie met die gast. Maar aan de andere kant juist heeel graag, want dan weet ik tenminste dat het niet ophoudt als je de pijp uitgaat. En dat zou een verdomd rustgevende gedachte zijn!
Oud 11-12-2005, 18:11
Balance
Balance is offline
@Replicator: ik vind dat God in eerste instantie al die dingen om vuurwapens te maken al niet had moeten creëeren. En bij natuurrampen hoeft hij niet in te grijpen om ze te voorkomen: de natuurrampen zijn immers zijn eigen creaties en dus had hij ze simpelweg niet hoeven maken. Hetzelfde geldt voor een juiste spreiding van voedselbronnen: als hij dat nou gewoon goed gedaan had, dan was er niks aan de hand geweest. Inderdaad, nú ingrijpen zou ons beperken in onze vrijheid, maar ik denk dat een kleine beperking in onze vrijheid door wat extra voedselbronnen te creëeren, minder erg is dan het laten verhongeren van miljoenen mensen.
Al met al kan ik me niet voorstellen dat zo'n wezen dan bestaat die dit allemaal toelaat. Al is er nog zo veel moois.

@Tommie1: als er geen God bestaat betekent het niet direct dat er na dit leven niks meer is. Ik verbind een mogelijke hemel niet aan het bestaan van een God.
Oud 11-12-2005, 21:11
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
Citaat:
Juice schreef op 09-12-2005 @ 18:58 :
Ten minste, als God zo is als de Bijbel hem beschrijft.
en hoe wordt hij volgens jou in de bijbel beschreven???
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:18
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
Citaat:
cherry-springs schreef op 09-12-2005 @ 22:55 :

OT: Waarom gaat bijna iedereen er vanuit dat God een Hij is? Mijn moeder zegt heel vaak "Als er een god bestaat, misschien is het dan wel een lesbische negerin!"
God schiep als eerst een man en een vrouw,
als Hij (zij?) lesbisch was geweest,
zorgde Hij er wel voor dat er 2 wijven op de aarde kwamen !
(wauw, was niet zon slecht idee geweest, GEEN mannen, wat een rust..)
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:22
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
Citaat:
Spiteful schreef op 10-12-2005 @ 19:50 :
Als God bestaat, hoop ik dat hij een man is, zodat ik hem eens goed in zijn kl*ten kan stampen. Ergens hoop ik wel dat er een God is die na de dood zegt dat het allemaal maar om te lachen was en dat we er nu eens echt gaan aan beginnen, maar dat kan ik dus niet geloven. En ik zou hem nog altijd een stamp in zijn okkernoten geven. Om te lachen, tss, wat denkt hij wel?
wat denk jij wel? wie bedenkt er nou dat er een God je na de dood staat op te wachten en zegt: GEINTJEEEE
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:42
Mindfields
Mindfields is offline
Ik hoop het niet, want dan heb ik namelijk een groot probleem..
Oud 11-12-2005, 22:38
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
echt overal in dit topic zie je berichten van mensen waarin ze God de schuld geven van het verdriet en wreedheid hier op de aarde, God heeft de aarde perfect geschapen, Adam en Eva waren de eerst man en vrouw hier op aarde, het was hun taak om de mensheid voort te zetten, ik als Christen geloof dus ook dat iedereen die hier op aarde leeft van die 2 mensen af stammen, maar wat dus is gebeurd, God heeft Adam en Eva op de proef gesteld, om te kijken of ze echt op Hem vertrouwde en in Hem geloofde, waar Adam en Eva woonde was er 'de tuin van Ede', daarin stonden 2 bomen, de vruchten van de ene boom konden de mensen eeuwig leven geven, die andere boom inzicht in goed en kwaad.
God zijn tegen de mens: 'Je mag eten van alle bomen in de tuin alleen niet op de boom die inzicht geeft op goed en kwaad. Wanneer je daarvan eet zul je sterven.'
maar Eva liet zich verleiden door de duivel, de duivel sprak in vorm van een slang tegen haar, hij zei dat het geen kwaad kon om die heerlijke vruchten te plukken, Eva plukte de vruchten van de boom en deelde die met Adam.
God heeft toen tegen de slang gezegt: 'Omdat je dit gedaan hebt, zul je vervloekt zijn: alle dieren zullen je schuwen, de tamme en de wilde, op je buik zul je kruipen, stof zul je eten, je leven lang.
Vijandschap zal er zijn tussen jou en de vrouw, tussen al jullie nakomelingen: zij zullen jou kop vertrappen, jij zult hen in de hiel bijten'
tegen de vrouw zij Hij: 'Zwaar zal ik je zwangerschap maken, met pijn breng je kinderen ter wereld. Verlangen zul je naar je man, hij zal je heerser zijn.'
tegen de man zij Hij: 'Naar je vrouw heb je geluisterd, gegeten heb je van de boom die ik je verboden had. Daarom zal de grond vervloekt zijn: zwoegen moet je om ervan te kunnen eten, je leven lang. Dorens en distels zullen op je akker groeien, wilde planten zul je eten. Je zult je in het zweet moeten werken voor je dagelijkse brood tot je terugkeert in de aarde, want daaruit ben je genomen; uit stof ben je gemaakt en stof zul je weer worden.'

conclusie: de wereld was perfect en liefdvol totdat de mens God had bedrogen, alle nakomelingen van Adam en Eva zijn vervloekt en hebben inzicht op goed en kwaad, Jesus is toen aan het kruis gegaan om alle zonden van de mensen te vergeven, dus ook om Adam en Eva te vergeven dat ze van de boom hadden gegeten, maar dat wil niet zeggen, dat de wereld weer perfect en vredevol zal zijn, want God wil dat wij Christenen worden, hij kiest bewust voor pijn en verdriet, dat laat hij toe (ondanks het hem wel veel verdriet doet wat er hier op aarde gebeurd) , waarom zou hij die puinhoop hier op aarde ook stoppen? WIJ , de mens, hebben het hier op de aarde verneukt, niet hij, dus wij zullen er voor opdraaien. Hij test de mens, hij dat wij Hem volgen, ondanks die pijn, want als je nu tot Geloof komt in een wereld van pijn en verdriet, dan is dat natuurlijk oprechter en echter dan als je al in een perfecte wereld leeft waarin het voor de hand ligender is dat je voor God kiest. Door al het leed op de wereld vormt Hij ons dus naar een beter mens, vormt Hij ons zodat we meer op Jezus gaan lijken, mijn ouders zijn gescheiden en me moeder is opgenomen geweest in een kliniek, ik weet hoe erg ik teleurgesteld was in God en hoe erg ik hem verafschuwde en hoe onredelijk ik het allemaal vond, maaar toen mijn leven stabieler werd, en ik me realiseerde dat mijn karakter zoveel mooier was geworden door die shit en dat ik veel dichter bij God ben gekomen door mijn moeilijke periodes, was dat echt een bewijs voor mij!

dit is een questie van; EIGEN SCHULD, DIKKE BULD.
hoe lullig het ook is, maar Adam en Eva hebben het voor ons verpest en wij moeten nu daardoor veel meer moeite doen om het voor onszelf weer goed te krijgen.

DIT IS MAAR MIJN MENING, ALS HET JE GEEN REET KAN SCHELEN OF JE VIND DAT IK BULLSHIT PRAAT, NO WORRIES !
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 22:53
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
NOSESUCKER schreef op 11-12-2005 @ 23:38 :
*verhaal*
Heb jij ook nog tijd over voor andere dingen?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 10:12
Nona
Nona is offline
Citaat:
Replicator schreef op 11-12-2005 @ 02:30 :
Maar misschien zijn juist deze arme negers die deze beproevingen doorstaan, en daarbij ook niet van hun geloof afvallen wel de echte overwinnaars (in deze wereld) en in het hiernamaals. Niet alles is logisch uit een te zetten. Zeker niet als je Gods motieven probeert te doorgronden met een nietige mensenbrein die zoiets niet kan bevatten.
Is dat waar het hele geloof om draait? Geloof in iets waarvan je alleen kunt aantonen dat het bestaat doordat een ander het zegt, vervolgens in de kou gezet worden en dan toch roepen dat je gelooft?

Stel nou dat er een natuurramp was geweest die het grootste deel van de aarde zou verwoesten (zeg maar Noach deel II). Stel nou dat alle bijbels daarin verwoest waren of begrip voor het menselijke schrift verloren was gegaan bij enkele overlevenden. En stel nou dat geloof in de eerste generaties na de ramp niet ter sprake zou komen. Dan zou niemand meer van het bestaan van God afweten.
En ja, dat is feitelijk ook wat er nu gebeurt. Want als er een God is laat Hij niets van zich horen. Er is geen communicatie mogelijk, Hij laat zich niet even zien, er gebeuren geen dingen die alleen door Zijn bestaan verklaard kunnen worden. Alles wat men heeft is een boekje dat een paar duizend jaar geleden door een groep mensen is geschreven, vol eigen visies en tijdgerelateerde uitspraken, en nog veel later door een groep corrupte geestelijk leiderd bij elkaar is gepropt, na zorgvuldige uitsluiting van een paar delen dat hen niet goed uitkwam. Wat is dat voor aanwijzing?
Kortom: er is geen goede aanwijzing dat er een God bestaat, behalve het woord van anderen. Ik voel Zijn aanwezigheid niet en ik ken Hem niet. Hij laat zich ook niet kennen. En dan gaat Hij de wereld nog volleggen met beproevingen ook? Sorry hoor, maar dan heb ik niet meer de indruk dat Hij geloof belangrijk vindt. Ik denk eerder dat Hij probeert geloof te vernietigen.

Oh ja, maar dat is nu eenmaal geloven.
Oud 12-12-2005, 11:39
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 11-12-2005 @ 23:53 :
Heb jij ook nog tijd over voor andere dingen?
ja, ik heb zelfs tijd om deze onbenullige shit reactie van je te beantwoorden, GOED HE !
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 12:51
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
MTpower schreef op 11-12-2005 @ 02:23 :
Je wilt dus zeggen dat "god" een bepaalde voorkeur heeft voor mensen?
En als ik jou dan goed begrijp vooral blanken, gezien er in afrika veel armoede en honger is?
Maw : God is een soort Supernazi
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 15:49
fractuur
fractuur is offline
Een of andere God zou wel handig zijn om al die figuren als Pinochet, Mao en meneer Zorreguita te berechten. Want hier op aarde gebeurt het niet.
Oud 12-12-2005, 16:40
Flip!
Flip! is offline
Ik hoop het niet. Anders had ik daar boven nog meer problemen dan dat ik nu hier heb.
Oud 12-12-2005, 20:39
Peacefully
Peacefully is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-12-2005 @ 01:33 :
Nee, dat hoop ik niet. Dat zou namelijk betekenen dat gelovigen gelijk hadden, en dat is onverteerbaar.
Oud 12-12-2005, 22:07
Elisabeth.
Elisabeth. is offline
Aan de ene kant hoop ik van niet, omdat ik dan een groot probleem zou hebben wanneer ik dood ga.

Aan de andere kant vind ik het wel makkelijk om hem overal de schuld van te kunnen geven.

En heel misschien hoop ik ook wel dat ik ooit weer eens mn vroegere geloof terug kan krijgen.Het voelde ergens toch best fijn..
Oud 12-12-2005, 23:39
Vice
Vice is offline
Voor de mensen die posten:"Ik hoop het van niet, want anders heb ik een probleem."
Zijn jullie bang voor god (als die bestaat)?
Oud 13-12-2005, 00:32
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Vice schreef op 13-12-2005 @ 00:39 :
Voor de mensen die posten:"Ik hoop het van niet, want anders heb ik een probleem."
Zijn jullie bang voor god (als die bestaat)?
Dat kan ik me niet voorstellen. God is immers liefde.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 00:48
Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
D schreef op 10-12-2005 @ 04:02 :
Ik geloof dat God bestaat dus logischerwijs hoop ik dat natuurlijk ook.
Oud 13-12-2005, 10:19
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
wel zo makkelijk he, God verwijten dat hij ons niet verlost van alle ellende hier op aarde ?!

DE MENS HEEFT HET ZELF VERKLOOT, NIET GOD, DUS WIJ DRAAIEN ERVOOR OP, NIET HIJ.

(ik heb en ontiegelijk mega verhaal getypt hiervoor, lees maar door als je niet begrijpt wat ik bedoel )
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 10:27
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
NOSESUCKER schreef op 13-12-2005 @ 11:19 :
wel zo makkelijk he, God verwijten dat hij ons niet verlost van alle ellende hier op aarde ?!

(ik heb en ontiegelijk mega verhaal getypt hiervoor, lees maar door als je niet begrijpt wat ik bedoel )
Waarom ben jij zo zeker ervan dat God bestaat? Wat zou er gebeuren als je erachter komt dat hij niet bestaat?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 11:45
coopergirl
coopergirl is offline
Hoe had God zich kunnen scheppen voordat hij iets had om zichzelf mee te kunnen scheppen
Oud 13-12-2005, 12:48
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 13-12-2005 @ 12:45 :
Hoe had God zich kunnen scheppen voordat hij iets had om zichzelf mee te kunnen scheppen
dat zijn vragen waar NIEMAND antwoord op weet, en ik denk dat dat ook een verkeerde denkgang is, bij dat soort vragen moet je gewoon niet te lang stil staan, het is hetzelfde als; wat was er voor de oerknal?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 13:01
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 13-12-2005 @ 11:27 :
Waarom ben jij zo zeker ervan dat God bestaat?
ik trek conclusies uit mijn ervaringen en gevoelens, ik heb onverklaarbare dingen in mijn leven meegemaakt, daar moet gewoon meer achter zitten ! en waarom geloof ik dan dat dát God is? Omdat ik ervoor heb gebeden tot God, mijn gebeden zijn verhoord. je moet niet verwachten dat de dag nadat je hebt gebeden alles weer soepeltjes verloopt, maar ik heb door de maanden heel veel zien veranderen in me leven, hoe dichter ik bij God kwam, hoe intenser onze band werd, des te meer ik kon genieten van het leven en ik me problemen beter kon handelen.
maar voor 100% zeker weten dat God bestaat, is vrijwel onwaarschijnlijk.

Citaat:
Wat zou er gebeuren als je erachter komt dat hij niet bestaat?

als ik erachter kom is dat dus ná mijn dood, jammer, dan zou ik niet het eeuwige leven hebben wat ik mijn hele aardse leven zou hebben gedacht.
maar daarnaast heb ik een stuk makkelijker en fijner geleefd dan ongelovige mensen, want ik had altijd Iemand om me problemen mee te delen, een doel in me leven, iets waar ik aan kon vasthouden, de gedachte dat er God/Jesus is geeft mensen vertrouwen en zekerheid (in de toekomst) daardoor zullen gelovigen ook meer de dag plukken.
maar als er geen God is, zou ik me ook nooit kunnen realiseren dat Hij er niet was, want ik geloof dat als er géén God zou zijn, DOOD ook echt DOOD is. (en dode mensen balen niet dat ze niet in het eeuwige leven komen! )
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 13:30
Go
Go is offline
Nee, absoluut niet.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 13:35
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Ik hoop het, want na een top leven op aarde ook nog naar wat maagden in de hemel is niet verkeerd
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 13:45
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
Citaat:
metroidminded schreef op 13-12-2005 @ 14:35 :
Ik hoop het, want na een top leven op aarde ook nog naar wat maagden in de hemel is niet verkeerd
jochie, houd je mond met je kinderachtige praatjes..
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 14:12
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
NOSESUCKER schreef op 13-12-2005 @ 14:45 :
meisje, jouw hemel is niet waarschijnlijker dan die van hem
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 16:02
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
NOSESUCKER schreef op 13-12-2005 @ 14:01 :

als ik erachter kom is dat dus ná mijn dood, jammer, dan zou ik niet het eeuwige leven hebben wat ik mijn hele aardse leven zou hebben gedacht.
maar daarnaast heb ik een stuk makkelijker en fijner geleefd dan ongelovige mensen, want ik had altijd Iemand om me problemen mee te delen, een doel in me leven, iets waar ik aan kon vasthouden, de gedachte dat er God/Jesus is geeft mensen vertrouwen en zekerheid (in de toekomst) daardoor zullen gelovigen ook meer de dag plukken.
maar als er geen God is, zou ik me ook nooit kunnen realiseren dat Hij er niet was, want ik geloof dat als er géén God zou zijn, DOOD ook echt DOOD is. (en dode mensen balen niet dat ze niet in het eeuwige leven komen! )
Je had altijd iemand... die er dan misschien toch niet blijkt te zijn. Is het dan geen hersenspinsel van jou geweest? Iets wat je zelf gecreëerd hebt?

Als jij er een fijner leven door hebt/denkt te hebben, dan is dat mooi. Ik heb God nooit gevonden en kan me er weinig bij voorstellen, alleen maar dat ik mezelf voor de gek hou.

Wat ik een interessante discussie vind, is dat mensen onverklaarbare dingen verbinden met God. Ik ga meer voor de wetenschappelijke benadering van dingen. Als ze niet verklaarbaar zijn, hoeft het nog niet persé zo te zijn dat een hogere macht, zoals God, het 'gedaan' heeft. Dat gaat er bij mij niet in. Dan laat ik het liever onverklaarbaar, dan er maar iets bij te verzinnen
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 17:43
Verwijderd
Ik hoop van niet. Ik zou me dood schrikken zeg. Het zou wel leuk zijn als er ''meer tussen hemel en aarde is'' maar alsjeblieft niet in de vorm van God.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 18:15
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
NOSESUCKER schreef op 13-12-2005 @ 13:48 :
dat zijn vragen waar NIEMAND antwoord op weet, en ik denk dat dat ook een verkeerde denkgang is, bij dat soort vragen moet je gewoon niet te lang stil staan, het is hetzelfde als; wat was er voor de oerknal?
De vraag "wat was er voor de Oerknal" is eenvoudig te beantwoorden: toen was er nog niets omdat er voor de Oerknal nog geen tijd bestond. Dat jij geen antwoord kunt geven op de vraag hoe God zichzelf had kunnen scheppen voordat Hij iets had om zichzelf mee te kunnen scheppen, wil nog niet zeggen dat het daarom een verkeerde gedachtengang zou zijn. Als je uitgaat van de hypothese dat God alles schiep roept dat vanzelf de vraag op wie dan God zelf schiep. Als je aanneemt dat God zichzelf schiep loop je precies tegen datgene aan wat coopergirl aanhaalde: hoe kan een Opperwezen zichzelf scheppen als dat Opperwezen zelf nog niet aanwezig is? Overigens is de vraag wie God zelf schiep eenvoudig te beantwoorden: het was de mens die, lang voordat de oude Grieken de basis legden voor de wetenschap, het idee van God schiep om zo een verklaring te kunnen vinden voor de dingen om hem heen.
Oud 13-12-2005, 18:20
Yerli
Yerli is offline
Nee, want dan kan ik een stuk minder wazig gaan nadenken en daar heb ik geen zin in. Ik hou van wazigheid.

Oftewel. God geeft voor zoveel dingen een verklaring dat ik het eigenlijk nogal saai vind.
Oud 14-12-2005, 10:23
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 13-12-2005 @ 17:02 :
Je had altijd iemand... die er dan misschien toch niet blijkt te zijn. Is het dan geen hersenspinsel van jou geweest? Iets wat je zelf gecreëerd hebt?
of dat zo is, daar kom ik dan wel achter als het me eigenlijk geen hol meer kan schelen..

Citaat:
Wat ik een interessante discussie vind, is dat mensen onverklaarbare dingen verbinden met God. Ik ga meer voor de wetenschappelijke benadering van dingen. Als ze niet verklaarbaar zijn, hoeft het nog niet persé zo te zijn dat een hogere macht, zoals God, het 'gedaan' heeft. Dat gaat er bij mij niet in. Dan laat ik het liever onverklaarbaar, dan er maar iets bij te verzinnen

mijn Geloof voelt goed, God betrekken in mijn dagelijkse leven is fijn, waarom zou ik het verpesten door wetenschappelijk erover te gaan denken, om het gevoel dat je denkt gelijk te hebben??
dan houd ik mezelf maar voor de gek hier op aarde, want misschien is er ook helemaal geen God, maar ik vertrouw daarop van wel en ik leef vanuit het standpunt dat God leeft, en daardoor wordt mijn leven veel zinvoller en mooier.. het gaat mij niet zozeer om of het WAAR of NIET WAAR is, het gaat mij meer om het gevoel dat het me geeft, als ik zeg God leeft !
beetje moeilijk uit te leggen, snap je wat ik bedoel?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 11:25
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
NOSESUCKER schreef op 13-12-2005 @ 14:45 :
je wilt toch niet dat ik serieus op zo'n onderwerp ga reageren, wat moet ik dan zeggen.

Ik hoop het niet want dan ga ik niet naar de hemel
Wie zegt dat als er een god is hij alleen gelovige toelaat naar de hemel, wie weet heeft god wel een pleuris hekel aan gelovige, en als je het er niet mee eens bent, dan graag een sterker argument dan: het staat geschreven.

En nee, je nick is noch grappig, noch volwassen
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 11:32
Verwijderd
Als er een god bestaat die almachtig is, is hij of niet zo goed als veel blije evangelisten trachten te beweren of hij weet niet van mijn bestaan en mijn sores. Anders zou mijn leven er wel iets beter uit zien.

Eigenlijk maakt het me niet uit of hij bestaat. De praktijk blijft er toch hetzelfde door.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 11:49
Belgarath
Belgarath is offline
Ik hoop het wel ja, anders zie ik de zin van het leven niet. Mijn hele leven en mijn levensbeschouwing is op het bestaan van God gebaseerd. Als God niet zou bestaan dan zou ik niet weten hoe ik belangrijke levensvragen wel moet beantwoorden.
Oud 14-12-2005, 12:20
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 14-12-2005 @ 12:49 :
Ik hoop het wel ja, anders zie ik de zin van het leven niet. Mijn hele leven en mijn levensbeschouwing is op het bestaan van God gebaseerd. Als God niet zou bestaan dan zou ik niet weten hoe ik belangrijke levensvragen wel moet beantwoorden.
andere vragen stellen
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 16:34
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
Citaat:
metroidminded schreef op 14-12-2005 @ 12:25 :
je wilt toch niet dat ik serieus op zo'n onderwerp ga reageren, wat moet ik dan zeggen.

Ik hoop het niet want dan ga ik niet naar de hemel
Wie zegt dat als er een god is hij alleen gelovige toelaat naar de hemel, wie weet heeft god wel een pleuris hekel aan gelovige, en als je het er niet mee eens bent, dan graag een sterker argument dan: het staat geschreven.

En nee, je nick is noch grappig, noch volwassen
laten we bij het onderwerp blijven, en me sexy nickname laten voor wat het is..
wat is sterker argument dan dat het staat geschreven, zwart op wit ! voor mij is de bijbel het allergrootste bewijs, en voor jou steld de bijbel niks voor, dus wat ik ook zeg, het zal je zowiezo niet zinnen.
ieder mag zn eigen mening geven, maar wat jij doet is heel respectloos en kinderachtig!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 16:37
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 14-12-2005 @ 12:49 :
+ je hebt een doel in het leven.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 17:06
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 09-12-2005 @ 16:08 :
Gut, ben ik dan de enige die het wel hoopt? Of God bestaat weet ik niet, maar het zou voor mij de wereld een stuk ingewikkelder en moeilijker te begrijpen maken als ze onomstotelijk zouden kunnen bewijzen dat God niet bestaat...
Oud 15-12-2005, 00:23
Fietspomp_bv
Fietspomp_bv is offline
Citaat:
Quis schreef op 13-12-2005 @ 18:43 :
Ik hoop van niet. Ik zou me dood schrikken zeg. Het zou wel leuk zijn als er ''meer tussen hemel en aarde is'' maar alsjeblieft niet in de vorm van God.
inderdaad
en mocht hij er wel zijn, dan mag hij zijn werk wel wat beter gaan doen..
Oud 15-12-2005, 03:43
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Citaat:
NOSESUCKER schreef op 14-12-2005 @ 17:34 :
lwat is sterker argument dan dat het staat geschreven
Je zult deze reactie waarschijnlijk ook wel kinderachtig vinden, maar Hans Teeuwen had ooit de grap over het notitieboekje dat ie altijd bij zich droeg waarin ie geschreven had dat God niet bestaat om het mensen als jij onder de neus te kunnen duwen.

Iedere mongool kan iets opschrijven en zeggen dat het een Hemelse leer was, aan hem verschenen door yadeyadayada....

'Er is een boek waarin staat dat', en dat geldt voor duizenden andere boeken die de zogenaamde 'waarheid' verkondigen omtrent het bestaan van het hogere, en veel van die boeken zijn meer gelezen en wijdser verspreid dan de bijbel.

Citaat:
voor jou steldt de bijbel niks voor, dus wat ik ook zeg, het zal je zowiezo niet zinnen, ieder mag zn eigen mening geven, maar wat jij doet is heel respectloos en kinderachtig!
Ik vind dit heel sterk ruiken naar het jankend in de slachtofferrol vervallen als je je ongestaafde opmerkingen niet meer kunt beargumenteren met andere oneliners dan 'het staat geschreven'.
Als je mensen wilt beschuldigen van oogkleppen zorg dan eerst dat je laat zien dat jij zonder zonde de eerste steen kan gooien.
Jij bernt hier immer degeen die zegt 'ik heb gelijk en ben niet vatbaar voor argumenteren die mij het tegendeel kunnen laten zien'.

Anywho, hoop ik dat God bestaat?
Nou, er zijn bepaalde elementen die ik gebundeld onder de noemen van mijn religieuze beleven schaar. De ideologie/denkbeelden de daarbij horen richten zich veelal op praktische zaken (als t niet praktsich is moet je t laten), maar er zijn zeker dingen als scheppingskracht (oftewel de optimistische keerzijde van Darwin's evolutieleermedaille) ed die ik het woord God zou kunnen toekennen. Geloven in een God als entiteit beschouw ik persoonlijk als wereldvervreemdend, sociaal isolerend, dogmakatalyserend, conservativerend en dus zeer gevaarlijk denkbeeld.

Rest mij nog de voor de hand liggende (ontopic) conclusie neer te leggen dat ik ook niet in God geloof omdat ik het nogal naar zou vinden mijn exvriendinnen en hun moeders, dode huisdieren en niet Nederlands sprekende Romeinse keizers tegen te komen in de Hemel.
En hoeveel plezier kan je nou helemaal maken als je geen neurotransmitters meer hebt?

Veel bovenstaande posts stralen angst uit voor een wereld waarin geen God zou bestaan vanwege de grote twijfels, raadsels en mysteries. Zou het niet kunnen dat deze angst, gevoedt door geschriften en gepreek van hel en doemenis, dezelfde is die een groter wordende hoeveelheid van 97,5% van de zes miljard aardbewoners in een hogere entiteit danwel almachtige God doet geloven

Laatst gewijzigd op 15-12-2005 om 03:48.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 10:59
Balance
Balance is offline
Citaat:
NOSESUCKER schreef op 13-12-2005 @ 11:19 :

En wie heeft, in het geval dat God bestaat, de mens gemaakt? Juist, God ja. Dus hoe je het ook went of keer, de oorzaak van al het leed ligt uiteindelijk dus toch bij God.

Hij heeft de mens gemaakt, inclusief alle mislukte versies als verkrachters, moordenaars, etc.
Dat iemand lustgevoelens krijgt bij het kijken naar een klein kindje is ziek en die lustgevoelens heeft die persoon niet zelf gemaakt: die zitten in hem vanaf zijn geboorte. Die heeft hij imo dus meegekregen van God. Het simpelweg weglaten van deze lustgevoelens was genoeg geweest om dingen als seksueel misbruik te doen voorkomen: iets dat veel leed met zich meebrengt.

En een deel van de ellende op aarde is misschien ook gecreëerd door de mens ja, zoals de scheve verdeling van voedsel. Maar door individuen kunnen die problemen niet meer worden opgelost, terwijl God het met een vingerknip kan veranderen. Dat hij dat niet doet kan ik niet aanvaarden. En dat verklaart dus ook mijn hoop dat God niet bestaat.
Reageren

Regels voor berichten