Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2006, 21:53
Verwijderd
Citaat:
bidule schreef op 09-02-2006 @ 15:53 :
Ik zeg ook niet dat bijen niet altruistisch zijn.
Je zegt het zelf, bij bijen bepalen de 'bloedlijnen' dat het voor het overleven van (een deel van) het DNA van een bij, goed is om zichzelf op te offeren. Bij mensen gaat dit niet op. Daarom ook dat mensen niet altruistisch zijn.
Het komt toch wel eens voor dat een ouder zich opoffert voor zijn kind.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2006, 22:01
Uice
Uice is offline
Even een late reactie op TS zonder het topic goed doorgelezen te hebben (is altijd leuk!):

Ik geloof niet dat mensen uit vrije wil dingen zullen doen waar anderen beter van worden en zij zelf alleen maar slechter; zogenaamd altruïstische zaken doen ze omdat ze er het gevoel van krijgen een goed mens te zijn.

Bij dieren komt altruïsme voor omdat het evolutionair gezien handig is.
Oud 15-02-2006, 13:47
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Juice schreef op 13-02-2006 @ 23:01 :
Even een late reactie op TS zonder het topic goed doorgelezen te hebben (is altijd leuk!):

Ik geloof niet dat mensen uit vrije wil dingen zullen doen waar anderen beter van worden en zij zelf alleen maar slechter; zogenaamd altruïstische zaken doen ze omdat ze er het gevoel van krijgen een goed mens te zijn.

Bij dieren komt altruïsme voor omdat het evolutionair gezien handig is.
Ik denk dat de mens daar evolutionair gezien ook naartoe aan het werken is. Nu is echter nog niet het juiste moment om daarop in te gaan, maar over 100 jaar misschien
Maarja, dat komt neer op dat mensen steeds spiritueler worden (op een nuchtere, zelfrealiserende manier). Aangezien hier veel wetenschapsfilosofen zijn zal ik dat jullie niet aandoen. Bovendien neigt het voor hen dan al gauw naar een mystiek onderwerp..

Laatst gewijzigd op 15-02-2006 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 15:23
Xabzof
Xabzof is offline
mhmmm handelen in de belangen van iemand anders. Komt voor. Zelden maar toch komt het voor. Enkel bij personen waar je het meeste om geeft.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Xabzof schreef op 28-02-2006 @ 16:23 :
mhmmm handelen in de belangen van iemand anders. Komt voor. Zelden maar toch komt het voor. Enkel bij personen waar je het meeste om geeft.
Maar ga je je door dat soort handelen dan niet goed voelen? Wil je zelf dan niet zo handelen? En handel je dan dus niet nog steeds naar wat in je eigen belang is?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 14:03
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Robo schreef op 28-02-2006 @ 21:50 :
Maar ga je je door dat soort handelen dan niet goed voelen? Wil je zelf dan niet zo handelen? En handel je dan dus niet nog steeds naar wat in je eigen belang is?
Je blijft altijd uit eigen belang handelen. Het gaat er echter om wat jouw onderbewustzijn als het meest effectiefs beschouwd.
Je kan er ook van overtuigd zijn dat denken vanuit het groepsbelang jou het meeste opbrengt...
Oud 01-03-2006, 16:20
jfcksr
jfcksr is offline
Je kan ook je eigenbelang ontkennen, er dus niet vanuit gaan.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 02:25
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Estradasphere schreef op 01-03-2006 @ 17:20 :
Je kan ook je eigenbelang ontkennen, er dus niet vanuit gaan.
Het is in mijn ogen meer het besef dat opgaan in een groter geheel een effectievere manier van leven is.
Het is voor iedereen beter en dus ook voor jezelf. Je bent zelf echter net zo belangrijk als iedereen in het systeem, dus kan je nooit jouw eigen belang voorop stellen.
Het is eigenlijk op safe spelen. Je loopt minder risico, maar je moet er wel wat voor doen. Wanneer mensen misbruik maken van die situatie dan hoef je daar natuurlijk niet aan mee te werken...
Reageren

Regels voor berichten