Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2006, 00:49
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-01-2006 @ 15:17 :
dr is nog nooit iemand dood neergevallen van zuivel. teveel zuivel is slecht, geen zuivel is net zo slecht.
Genoeg mensen doodgevallen door zuivel
Oud 22-01-2006, 00:50
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Miracle schreef op 21-01-2006 @ 17:34 :
In Yoghurt en Karnemelk zitten dingen die in melk niet zitten. Maar aargh, ik kan niet op het woord komen.
Gaat over melkzuurbacterien. Dat is in principe goed voor de darmflora. Alternatief kan je van alpro yofu nemen. Daarin zit het ook.
Oud 22-01-2006, 01:08
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 22-01-2006 @ 01:45 :
Jep... maar ik begon niet met het topic te verkloten.. dus ga de schuld niet afschuiven op mij. 2e reactie was zo een bullshit...
Ach, men weet zo onderhand toch wel dat menig forumbaas niet zo heel snugger is?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 07:11
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 22-01-2006 @ 01:46 :
Kan ja.. maar zuivel is nou eenmaal een uitspringend geval. Waar een grote machtige industrie om heen zit. Dat is feit.
ja hoor, en Al-qaeda is er ook bij betrokken
Oud 22-01-2006, 09:27
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
TechXP schreef op 22-01-2006 @ 01:48 :
Nou dat weet ik niet hoor... zeggen ze van wel.. maar ik vraag me altijd af of ze soms niet ei of melk gebruiken daarin.. biologische dan wel.. maar toch.. In ieder geval toen ik het vroeg zei men dat het plantaardig was iig bij de natuurwinkel.
Tja, ik ga niet naar de bakker toe om te kijken wat ze er in gooien. De meeste natuurwinkels krijgen het brood gewoon aangeleverd, met een lijstje van ingrediënten. Daar moet je dan maar op vertrouwen.

En die melkzuurbacteriën bedoelde ik inderdaad.
Oud 22-01-2006, 12:23
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Bloem schreef op 21-01-2006 @ 16:00 :
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, eten veel vegetariërs ook geen honing omdat de bijen daardoor eerder doodgaan ofzo Ik weet niet meer hoe het precies zat en kan het ook niet vinden, maar er was wel iets mee
Weet iemand dit nou?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:01
Verwijderd
Die honing wordt gemaakt als voedsel voor larven, dus misschien dat daardoor bijenlarven verhongeren? Maar een goed lopende bijenkolonie produceert op zich wel een overschot aan honing.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:10
martijn1985
martijn1985 is offline
ik weet wel dat mijn vriendin vegetarisch is, maar ze eet wel gewoon honing. Zij zou uiteraard gewoon de uitzondering kunnen zijn, maar het komt mij onbekend en onlogisch over...
Oud 22-01-2006, 14:17
Verwijderd
Ik ken zelf ook geen vegetariërs die honing vermijden, eigenlijk eten de veel vegetariers die ik ken juist iets meer honing dan de niet-vegetariërs. Maar ja, ik ken ook maar weinig vegetariërs die stremsel of gelatine vermijden (forummers uitgezonderd ), dus misschien ken ik gewoon rare vegetariërs? Degenen die juist veel honing eten zijn wel een jaar of 50 en al sinds hun 25e vegetarisch enzo, dus misschien is het meer honing eten iets vanuit het macrobiotisme.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:42
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Bloem schreef op 22-01-2006 @ 13:23 :
Weet iemand dit nou?
Ik heb er nog nooit van gehoord, als ik er aan denk zal ik het op m'n werk nog even navragen.
Oud 22-01-2006, 14:55
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sarah schreef op 22-01-2006 @ 15:01 :
Die honing wordt gemaakt als voedsel voor larven, dus misschien dat daardoor bijenlarven verhongeren? Maar een goed lopende bijenkolonie produceert op zich wel een overschot aan honing.
De honing word weggehaald en krijgen ze een suikerwatermengsel ofzo voor terug, maar dat bevat niet alle nutritienten (spel ik dat goed) en waardoor die diertjes sterven.
Koningin wordt ook vaak vervangen (gedood) of ze worden allemaal vervangen.

Dus ook veel dood in die sector. Zelfde eigenlijk als men ei en zuivel. Maar dat zie ik vegetariers niet weigeren.. dus raar als men wel honing om die reden niet neemt.

Overigens is die methode veelal wat in commerciele honing handel gebruikt wordt. Bij hobbyhouders schijnt het wel anders te gaan en laten ze vaak toch honing zitten. Ik mijd het zelf als veganist omdat ik niet goedkeur dat er dieren gedood en gebruikt worden.

In honing kan geloof ook nog dierlijke delen zitten..
Oud 22-01-2006, 14:56
TechXP
TechXP is offline
www.vegetus.org/honey/honey.htm
Oud 22-01-2006, 15:04
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
TechXP schreef op 22-01-2006 @ 15:55 :
De honing word weggehaald en krijgen ze een suikerwatermengsel ofzo voor terug, maar dat bevat niet alle nutritienten (spel ik dat goed) en waardoor die diertjes sterven.
Koningin wordt ook vaak vervangen (gedood) of ze worden allemaal vervangen.

...

In honing kan geloof ook nog dierlijke delen zitten..
Ja dat dus, ik dacht dat de meeste vegetariërs dus ook geen honing aten, maar dat had ik dus verkeerd kennelijk
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 18:18
Verwijderd
techxp eet jij wel groenten want door sla te eten gaan er ook rupsen dood
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 19:04
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
koekjes schreef op 22-01-2006 @ 19:18 :
techxp eet jij wel groenten want door sla te eten gaan er ook rupsen dood
Of er rupsen doodgaan kan ik niet met zekerheid zeggen.. zou kunnen dat tijdens de bereiding wellicht dieren er tussen komen.
Maar altijd nog veel minder dieren dan wanneer ik vlees zou eten.
En daar gaat het om.. mensen zonder argumenten beginnen trouwens altijd zulke dingen te zeggen.
Oud 22-01-2006, 19:24
Miracle
Miracle is offline
Je moet toch iets eten.
Oud 22-01-2006, 19:48
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 22-01-2006 @ 20:04 :
Of er rupsen doodgaan kan ik niet met zekerheid zeggen.. zou kunnen dat tijdens de bereiding wellicht dieren er tussen komen.
Maar altijd nog veel minder dieren dan wanneer ik vlees zou eten.
En daar gaat het om.. mensen zonder argumenten beginnen trouwens altijd zulke dingen te zeggen.
maar er gaan waarschijnlijk netzoveel rupsen dood bij de productie van groenten als bijen bij die van honing. vandaar mijn opmerking
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 20:11
Kryptonite
Kryptonite is offline
Nou ik heb eens flink rondgesurfd, maar de bewijzen zijn mij te vaag, dus ik blijf "lekker" melk drinken (ik heb er eigenlijk een hekel aan, maar zolang ik thuis woon word ik ertoe verplicht)

OT: Misschien is (ontbijt)koek wat? Ik heb er geen verstand van en misschien roep ik nou wel iets heeeeel fouts, maar zelf vind ik het altijd erg lekker op brood
Oud 22-01-2006, 20:45
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
koekjes schreef op 22-01-2006 @ 20:48 :
maar er gaan waarschijnlijk netzoveel rupsen dood bij de productie van groenten als bijen bij die van honing. vandaar mijn opmerking
Zoals ik eerder zei zijn de bijen er ter uitbuiting.
Oud 22-01-2006, 20:46
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Kryptonite schreef op 22-01-2006 @ 21:11 :
OT: Misschien is (ontbijt)koek wat? Ik heb er geen verstand van en misschien roep ik nou wel iets heeeeel fouts, maar zelf vind ik het altijd erg lekker op brood
Ontbijtkoek op brood?
Oud 22-01-2006, 20:49
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
TechXP schreef op 22-01-2006 @ 21:46 :
Ontbijtkoek op brood?
Is redelijk bekend als beleg
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 21:26
TechXP
TechXP is offline
Nou ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat op brood doet

Ik doe op de ontbijtkoek juist beleg

Wat wel lekker is...brood en margarine doen en daarop doe je speculaas
Oud 23-01-2006, 10:04
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Bloem schreef op 21-01-2006 @ 16:00 :
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, eten veel vegetariërs ook geen honing omdat de bijen daardoor eerder doodgaan ofzo
Ja maar er zit geen vlees of vis in verwerkt. Overigens bestaat er volgens google ook fabriekshoning, waar dan waarschijnlijk helemaal geen bij meer bij (haha) komt kijken.

edit: sorry i had de verdere discussie niet gelezen.
Oud 23-01-2006, 10:45
Black Soul
Black Soul is offline
@ TechXP: margarine is toch ook een dierlijk product?

btw, soya is anders ook niet goed hoor:

http://utopia.knoware.nl/users/wwits...ewicht.3g.html
Oud 23-01-2006, 10:49
Miracle
Miracle is offline
Er zijn genoeg boterachtige dingen die plantaardig zijn.
Oud 23-01-2006, 13:25
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Mushu schreef op 20-01-2006 @ 10:40 :
Waarom wil je stoppen met zuivel? Zuivel is hartstikke goed voor, voor je botten voor je weerstand. Waarom zou je daar in de eerste plaats mee stoppen eten?
Zuivel is lang niet zo goed voor je als wordt gezegd. Mensen met zwakke botten wordt zelfs afgeraden zuivel te drinken. Je kunt dan beter bepaalde calciumtabletten slikken.
Oud 23-01-2006, 16:37
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
koekjes schreef op 20-01-2006 @ 17:09 :
er zitten toch bepaalde voedingsstoffen in die niet in ander voedsel zitten?
Citaat:
TechXP schreef op 22-01-2006 @ 01:43 :
Nee
Jawel. Makkelijk om zomaar nee te zeggen.
Je vergeet voor het gemak de vitamine B12 maar even?
Die is zeer belangrijk en die komt dan misschien wel kunstmatig toegevoegd voor in vleesvervangers etc, maar koekjes heeft dus wel degelijk gelijk. In principe zitten in vlees dus zeker wel dingen die niet in ander voedsel zitten.
Oud 24-01-2006, 00:35
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Miracle schreef op 23-01-2006 @ 11:49 :
Er zijn genoeg boterachtige dingen die plantaardig zijn.

Citaat:
Black Soul schreef op 23-01-2006 @ 11:45 :
@ TechXP: margarine is toch ook een dierlijk product?

btw, soya is anders ook niet goed hoor:

http://utopia.knoware.nl/users/wwits...ewicht.3g.html
Je hebt plantaardige margarine. De meeste zijn niet veganistisch.
In de supermarkt kan je wajang light vinden. Die is goed.
AH heeft het jammer genoeg uit assoritment gehaald
En andere vind je bij natuurwinkel. Van provamel en natufood o.a.

In de meeste plantaardige margarines zit nog vitamine D3 (wolvet).
Kortom.. is plantaardig niet plantaardig...

Soja is wel goed Maar je moet denk ook weer niet overdrijven met de inname
Oud 24-01-2006, 00:36
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 23-01-2006 @ 11:04 :
Ja maar er zit geen vlees of vis in verwerkt. Overigens bestaat er volgens google ook fabriekshoning, waar dan waarschijnlijk helemaal geen bij meer bij (haha) komt kijken.

edit: sorry i had de verdere discussie niet gelezen.
Nog nooit van fabriekshoning gehoord. Ik weet dus niet waarvan dat gemaakt wordt. Google vind geen duidelijk antwoord hier.
Oud 24-01-2006, 00:45
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Konijn schreef op 23-01-2006 @ 17:37 :
Jawel. Makkelijk om zomaar nee te zeggen.
Je vergeet voor het gemak de vitamine B12 maar even?
Die is zeer belangrijk en die komt dan misschien wel kunstmatig toegevoegd voor in vleesvervangers etc, maar koekjes heeft dus wel degelijk gelijk. In principe zitten in vlees dus zeker wel dingen die niet in ander voedsel zitten.
Nee niet juist. Als je het op hedendaags vlak kijkt, dan zit b12 ook nog in andere producten. En dan hebben we het over kaas, ei en melk. Dus dan heeft koekje daar al niet gelijk.

Ander punt is dat veganisten in huidige maatschappij geen b12 via voeding krijgen (of wellicht minimaal) en daardoor producten nemen met toegevoegde b12 of supplementen. Echter betekent niet dat het onjuiste leefwijze is. Dit omdat veganisten in bijvoorbeeld India geen supplementen benodigd hebben. Dit omdat wij in dit deel van de wereld veel hygienischer leven en daardoor ook alle b12 'op' de groente wegwassen of kapot koken. Ook de voedingsbodem in de gronden hier zijn erg onvoedzaam. B12 komt op groenten enzo terecht doordat er bacterien leven die b12 produceren.
In india hoef je alleen even wat putwater te drinken en je hebt genoeg b12 binnen. Vitamine b12 nemen via supplementen is ook niet verkeerd. Gemiddeld mens neemt meer toegevoegde vitaminen en supplementen dan een gemiddelde veganist als ik dat zo zie.

B12 komt overigens ook in een aantal planten voor, maar er zijn nog weinig wetenschappelijke studies gedaan en sommige zeggen dat het een slecht opneembare b12 is. Dus het is lastig. Voor de zekerheid iig maar die supplementen.

Wist je dat de grootste afnemer van b12 supplementen niet de veganisten zijn, maar de bioindustrie? Die geven het aan de dieren.
En zo komt het in jullie stukje vlees enzo terecht.
Oud 24-01-2006, 07:54
George
George is offline
Citaat:
TechXP schreef op 24-01-2006 @ 01:45 :

B12 komt overigens ook in een aantal planten voor, maar er zijn nog weinig wetenschappelijke studies gedaan en sommige zeggen dat het een slecht opneembare b12 is. Dus het is lastig. Voor de zekerheid iig maar die supplementen.
Sjah, dat is sowieso gedacht over bepaalde zeewieren, maar dat bleken toen inactieve B12-analogen te zijn, dus daar heb je dan ook niet veel aan.

Ik vraag me ook af of het niet juist beter is om die B12 via een supplement binnen te krijgen, aangezien te veel B12 ook helemaal niet goed is en je bij die supplementen precies bepaald hoeveel je binnen krijgt.
Oud 24-01-2006, 08:22
mar87
mar87 is offline
Citaat:
George schreef op 24-01-2006 @ 08:54 :
Sjah, dat is sowieso gedacht over bepaalde zeewieren, maar dat bleken toen inactieve B12-analogen te zijn, dus daar heb je dan ook niet veel aan.

Ik vraag me ook af of het niet juist beter is om die B12 via een supplement binnen te krijgen, aangezien te veel B12 ook helemaal niet goed is en je bij die supplementen precies bepaald hoeveel je binnen krijgt.
Tja, als je ff googled dan lees je dat de kans op teveel vitamine B12 wel erg klein is. Dus dan lijkt me bovenstaande een beetje onzin.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 08:54
George
George is offline
Citaat:
mar87 schreef op 24-01-2006 @ 09:22 :
Tja, als je ff googled dan lees je dat de kans op teveel vitamine B12 wel erg klein is. Dus dan lijkt me bovenstaande een beetje onzin.
Ah ja, daar was ik te lui voor. De huisarts had me verteld dat een overschot B12 dus ontzettend ongezond is maar hij heeft er niet bij gezegd hoeveel je er dan wel niet van binnen moet krijgen, dat zie ik dus nu pas. (a)
Oud 24-01-2006, 09:42
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
In die supplementen die ik heb geeft mijn 10000x de ADH binnen aan B12. De hoeveelheid b12 wat je nodig hebt is gewoon ontzettend weinig. Teveel kan je inderdaad niet echt binnen krijgen.

Als je teveel hebt dan pis je dat gewoon uit

Overigens zitten er in lichaamssappen ook b12. Dus hou je niet van supplementen... orale sex
Oud 24-01-2006, 10:49
biep
biep is offline
ontopic:

ik neem smorgens meestal een broodje met Humus (te koop bij natuurwinkel maar ook gewoon bij de Appie in het koelvak).

echt superlekker, met wat zwarte olijfjes of kappertjes erbij
Oud 25-01-2006, 15:53
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:

intressant topic
ik ben vegetarier en geen veganist omdat het idee dat je vitamine B12 binnen moet krijgen via suplementen al enigsinds aangeeft dat je het dus nodig hebt en waarom dan niet natuurlijk. bovendien woon ik in een 'boeren' omgeving en iedereen op die plattelandsdorpjes denkt al dat ik in een rolstoel kom doordak vegetarisch eet
maar ik ben wel van mening dat zuivel ongezond is, dat is iets wat niemand in mijn omgeving wil horen behalve mijn vriend.
maar die suplementen zijn niet natuurlijk dus daar wil ik ook zo één twee drie niet aan
ik zou wel willen minderen met zuivel, alleen nog in m'n thee en door gerechten.
in zuivel zit dus B12 maar hoeveel aan zuivel moet je per dag of week of wat dan ook nemen zodat je genoeg hebt?
en tja ik vind melk slecht ten eerste vanwege wat ze koeien geven enz natuurlijk, maar ook heel natuurlijk is het onzin natuurlijk, welk zoogdier krijgt zijn hele leven melk. maar kennelijk zijn we zo veer geevolueuert (whatever, evolutie lol) dat we het nodig hebben
is geitenmelk ook beter trouwens? vinnik namelijk ook wel lekker
wie kan mij antwoorden geven>

maar ag aan de andere kant zoals TechXP zegt, dat kan natuurlijk ook, en is heel natuurlijk
Oud 25-01-2006, 17:21
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
saartjeh schreef op 25-01-2006 @ 16:53 :
[B]ik ben vegetarier en geen veganist omdat het idee dat je vitamine B12 binnen moet krijgen via suplementen al enigsinds aangeeft dat je het dus nodig hebt en waarom dan niet natuurlijk.
Beste Saartjeh, voordat je dit zegt had je wellicht mijn reactie even moeten lezen. Dan snap je waarom veganisten in deze westerse maatschappij supplementen vaak nemen. Dat is dus omdat we hier dus te hygienisch zijn. Kortom.. in een NATUURLIJKE situatie zouden we zonder supplementen kunnen. In india leeft een VEGANISTISCHE stam die 5000 jaar al zo leeft.

Citaat:
bovendien woon ik in een 'boeren' omgeving en iedereen op die plattelandsdorpjes denkt al dat ik in een rolstoel kom doordak vegetarisch eet
Ah lachen Stelletje dombo's. Die mensen in boerenomgeving zijn niet zo slim en denken niet zo modern.

Citaat:
in zuivel zit dus B12 maar hoeveel aan zuivel moet je per dag of week of wat dan ook nemen zodat je genoeg hebt?
2 a 3 grote glazen melk.
Oud 25-01-2006, 17:25
mar87
mar87 is offline
Citaat:
Ah lachen Stelletje dombo's. Die mensen in boerenomgeving zijn niet zo slim en denken niet zo modern.
nou dit geeft jou domheid aan.

stomme bullshit...

dat jij van die extreme opvattingen hebt maakt mensen waar jij 't niet mee eens bent niet meteen dom...pff
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 17:41
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
mar87 schreef op 25-01-2006 @ 18:25 :
nou dit geeft jou domheid aan.

stomme bullshit...

dat jij van die extreme opvattingen hebt maakt mensen waar jij 't niet mee eens bent niet meteen dom...pff

Kom kom zeg... kan je niet tegen een grapje joh.. Het domheid ging over dat mensen denken dat ze in de rolstoel komt omdat ze iets niet neemt. En dat is toch gewoon dom denken hoor

Ik woon trouwens ook tussen de boeren
Oud 25-01-2006, 19:06
Uice
Uice is offline
Citaat:
TechXP schreef op 25-01-2006 @ 18:21 :
2 a 3 grote glazen melk.
Per?

Trouwens, yoghurt is beter. Melk is niet bepaald gezond.
Oud 25-01-2006, 19:11
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Juice schreef op 25-01-2006 @ 20:06 :
Per?

Trouwens, yoghurt is beter. Melk is niet bepaald gezond.
Per dag.

Yoghurt is niet perse beter. Zitten nog foute dingen in. Maar zitten wel melkzuurbacterien in die goed zijn voor je darmflora. Maar ik prefeer ze uit alpro soja yofu
Oud 25-01-2006, 19:58
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 22-01-2006 @ 21:46 :
Ontbijtkoek op brood?
jaah dat is lekker

een exvriendin van me broer was ook veganist en die at ook tosti-ontbijtkoek
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 21:00
mar87
mar87 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 25-01-2006 @ 18:41 :
Kom kom zeg... kan je niet tegen een grapje joh.. Het domheid ging over dat mensen denken dat ze in de rolstoel komt omdat ze iets niet neemt. En dat is toch gewoon dom denken hoor

Ik woon trouwens ook tussen de boeren
Ok, tis al goed hoor.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 21:21
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
saartjeh schreef op 25-01-2006 @ 16:53 :
maar die suplementen zijn niet natuurlijk dus daar wil ik ook zo één twee drie niet aan
http://www.solgar.nl

Regels voor berichten