Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2006, 18:58
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Ik snap je punt, maar dit is dus juist waar het NIET om gaat volgens mij!

Je hoeft het niet te begrijpen, ik wil het ook helemaal niet begrijpen. Je snapt het niet, maar het raakt je toch. Je voelt er iets bij. Dat is voor mij het gevoel van de kerk.

Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar als je er echt in geinteresseerd bent dan kan ik je verwijzen naar een uitzending van kruispunt met daarin Herman Finkers. Hij verwoordt precies hoe ik het voel (met de Twentse humor en nuchterheid)

Deze uitzending is te zien op www.rkk.nl -> de uitzending van 26 mrt
Oud 07-09-2006, 16:24
konradje
konradje is offline
Hallo,

Ben zelf RK en dat ben ik al 21 jaartjes ben zelf al vanaf 1993 actief in de kerk waar ik kom begon als misdienaar toen acoliet en nu hoofdacoliet daarnaast ben ik koster Vanaf eind dit jaar hoofdkoster, zit in het kerkbestuur, doe meehelpen met de rommelmarkt en doe als ik tijd heb klusjes in de kerk.

Maria is bij ons best belangrijk is de moeder van Jezus. en andere heilige vereren gebeurt wel maar niet meer zoals het ooit was in de middel eeuwen ...
en mijn geloof is mijn hou vast in de wereld je leert met alle mensen om te gaan dus ook met niet gelovige en met andere geloven...

en tja mijn gevoel zegt dat ik zonder mijn geloof niet ben wie ik nu ben

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 18:06
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Marloes-Nanouk schreef op 05-09-2006 @ 19:58 :

Deze uitzending is te zien op www.rkk.nl -> de uitzending van 26 mrt
Humor en geloof, een goeie combinatie, ga ik zeker ff kijken
Oud 07-09-2006, 22:42
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Ben benieuwd wat je er van vindt
Oud 29-10-2006, 11:55
Verwijderd
'Goedemorgen dames en heren, fijn dat jullie er zijn. De koffie is klaar.'

Vanaf 16:40 ong.

Deze uitzending begint al met een herkenbaar iets van wat er gesproken wordt. "Uit de waan van de dag', even uit de sleur, tot bezinning komen, iets wat 'overstijgt' (verwijzing naar het gregoriaans en romaans, de kerk, hoe oud, indrukwekkend). "Waar maak je je eigenlijk druk om (kijkend naar een gewelf, een lichamelijk overblijfsel), uiteindelijk is het dit. En toch is het meer dan dat." Het zit niet in dit of in dit (verwijzend naar elkaars lichaam), maar iets ertussen.

Dat de kerk zo rijk is geworden, zou je kunnen verwijzen naar dankbetuigingen van het volk. Natuurlijk kan je naast dit, ook het geld noemen wat ze eeuwen terug moesten betalen voor een plaats in de hemel.. Wat ik zelf bekritiseer, want geen menselijk figuur gaat daar over.

Geweldig, hij speelt ook nog een 'moderne kermelied', begint met een stukje praat voor de kerk, over een gewijdt gebouw. (ong, 26:00- 29:00)

Wat hij bedoelt met 'het gebouw', is meer de bezinning, de rust die er heerst. En daar ben ik het wel mee eens, daarvoor ga ik ook naar de kerk. Onderandere.

Er zijn ook mensen, die zeggen, 'ja maar dat Katholieke geloof is toch ook een geloof van dogma's en van dingen die beknellen.' .. ' Jaja nee, maar dogma's vind ik juist mooi poezië, dogma's is, zijn die mooie rare dingen 'maria is de moeder van God' ahh dat vind ik prachtig, dat helpt, daarmee maak je poezië, daarmee maak je operatie, daarmee maak je je leven tot een bijzonder iets, en dat is ook de bedoeling van die dogma's .. ; alles wat mooi is kun je tot in het tegendeel gebruiken, je kunt een stuk ijzer waarmee je hartstikke mooi houtsnedes mee kunt maken, kan je ook iemand de keel mee doorsnijden, zo kun je met geloof hele mooie dingen doen, maar je kunt er iemand mee om de oren slaan. En er zijn altijd mensen, die als dat kan, dan doen ze dat. ...

Ik vind zijn visie van, hoe hij bezig is met het geloof, heel strak liggen naast dat van mij. Ik geniet van het niet wetende, of het geloof in de vorm van rust, mystiek..

Zelf accoliet ik ook, en ik kan er zo mensen uit pikken die nog respect hebben voor het, de communie mogen gaan,.. ik baal er toch weer elke keer van als er van die lope mensen zijn die morsen met de wijn ... kan iemand dat zich voorstellen? Wil het best uitleggen.

Alhoewel iik niet geloof in, dat het echt veranderd in lichaam en bloed van, wil ik best de symbolische waarde ondersteunen.

Laatst gewijzigd op 29-10-2006 om 12:25.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Discovertjuhh schreef op 29-10-2006 @ 12:55 :
Er zijn ook mensen, die zeggen, 'ja maar dat Katholieke geloof is toch ook een geloof van dogma's en van dingen die beknellen.' .. ' Jaja nee, maar dogma's vind ik juist mooi poezië, dogma's is, zijn die mooie rare dingen 'maria is de moeder van God' ahh dat vind ik prachtig, dat helpt, daarmee maak je poezië, daarmee maak je operatie, daarmee maak je je leven tot een bijzonder iets, en dat is ook de bedoeling van die dogma's .. ; ...
Hulde!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 08:50
Broeder
Broeder is offline
Waar ligt Poezië trouwens ergens?
Oud 30-10-2006, 10:10
Verwijderd
ergens in je hoofd!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 14:18
Verwijderd
ik ben ook een rooms-katholiek, gedoopt, 1e communie gedaan en gevormd. Ik ga alleen niet elke zondag naar de kerk.
Ik geloog op mijn eigen manier in de kerk en de bijbelse verhalen zet ik dan ook in de moderne tijd, je leest het maar neemt het niet al te letterlijk maar kijkt wat het zou kunnen betekenen.
Ik ben heet niet altijd met de kerk eens, zoals de pil en condooms maar ook dat er geen vrouwen de mis mogen doen en dat pastoors ongtrouwd moeten zijn. Ik weet wel dat ze god als hun parter zien en daarmee getrouwd zijn maar toch vind ik dat je dat zelf zou moeten kunnen kiezen. Vrouwen kunnen net zo goed pastoor worden als ze dat zelf willen (en dan bedoel ik me zelf niet).
De paus zelf zie ik als een persoon die symbool staat voor de katholieke kerk maar niet als een 'leider' die zegt wat ik moet doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten