Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2006, 11:28
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 05-07-2006 @ 10:10 :
Jaren geleden zag ik op tv een rechtszaak van een man die tegen zijn vrouw zei dat ze de gordel moest omdoen omdat hij zou gaan remmen. Vervolgens remde hij omdat er de hele weg al een man zat te kleven. Deze klever schrok zo erg dat hij tegen een boom reed en opslag dood was. De bestuurder die bewust remde is aansprakelijk gesteld en kreeg een uitspraak als 'moord met voorbedachte rade..
Dat kan per definitie niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2006, 12:21
JCG
JCG is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 13-07-2006 @ 23:55 :
nog langzamer gaan rijden zodat ie gaat inhalen, en dan snel veel gas geven en dat de hele tijd herhalen
of langzamer gaan rijden, laten in halen en daarna je weg gewoon vervolgen zoals je van plan was. Jij kan dan weer rustig rijden, en hij kan zich ergens anders doodrijden
Oud 14-07-2006, 12:59
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Chimera schreef op 14-07-2006 @ 12:28 :
Dat kan per definitie niet.
Wat kan niet?!

Of de uitsrpaak nu moord of doodslag was, dat laat ik in het midden. Het verhaal is serieus op tv geweest..
Oud 14-07-2006, 15:05
vtxm
vtxm is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 14-07-2006 @ 13:59 :
Wat kan niet?!

Of de uitsrpaak nu moord of doodslag was, dat laat ik in het midden. Het verhaal is serieus op tv geweest..
Wat moord en doodslag Coopergirl?!
Oud 14-07-2006, 15:39
juno
juno is offline
Als ik dat zo lees denk ik: Doodslag, met voorwaardelijk opzet. (willens en wetens de kwade kans op de koop toenemen) Dit ligt net aan de opzetkant van de grens van opzet en schuld.

Een andere zaak bleef steken bij dood door schuld. Dat is net weer de andere kant van de scheidslijn opzet en schuld.

In dat geval was er voor de automobilist zelf ook gevaar voor eigen leven, het ging om iemand die roekeloos inhaalde en een frontale botsing veroorzaakte. Hier geen voorwaardelijk opzet, want je neemt niet willens en wetens de kwade kans op de koop toe dat je jezelf doodrijdt.

Dood door schuld wordt hier trouwens ook met een stevige straf bedreigd.

Maar dit is nederlandse rechtspraak, ik weet niet in welk land dit speelde?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 17:46
Nona
Nona is offline
Citaat:
nog langzamer gaan rijden zodat ie gaat inhalen, en dan snel veel gas geven en dat de hele tijd herhalen
Is leuk bij vrachtwagens. Ook even terugschakelen om snelheid te kunnen winnen, zit je gebakken. Liefst op een weg van tien kilometer lang zonder afslagen.

Maar meestal ga ik rustig aan mijn gas loslaten, tot ik tien à twintig kilometer onder de maximum snelheid zit, en als ze er dan nog niet voorbij zijn kijken of ze door hebben dat ze afstand moeten nemen. Zo niet kan ik vaak nog veel langzamer.
Oud 15-07-2006, 00:17
juno
juno is offline
Er is een film, ik dacht van Steven Spielberg, uit de jaren zeventig met Dennis Weaver in de hoofdrol, over een gewone automobilist die op een snelweg in de Verenigde Staten een hele dag lang geterroriseerd wordt door een vrachtwagen.

Als je die film gezien hebt, spot je nooit meer met vrachtwagens.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 19:28
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
juno schreef op 14-07-2006 @ 16:39 :
Als ik dat zo lees denk ik: Doodslag, met voorwaardelijk opzet. (willens en wetens de kwade kans op de koop toenemen) Dit ligt net aan de opzetkant van de grens van opzet en schuld.

Een andere zaak bleef steken bij dood door schuld. Dat is net weer de andere kant van de scheidslijn opzet en schuld.

In dat geval was er voor de automobilist zelf ook gevaar voor eigen leven, het ging om iemand die roekeloos inhaalde en een frontale botsing veroorzaakte. Hier geen voorwaardelijk opzet, want je neemt niet willens en wetens de kwade kans op de koop toe dat je jezelf doodrijdt.

Dood door schuld wordt hier trouwens ook met een stevige straf bedreigd.

Maar dit is nederlandse rechtspraak, ik weet niet in welk land dit speelde?
Het verhaal wat ik erbij haalde, speelde ook in Nederland af...
Oud 15-07-2006, 19:29
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
juno schreef op 15-07-2006 @ 01:17 :
Er is een film, ik dacht van Steven Spielberg, uit de jaren zeventig met Dennis Weaver in de hoofdrol, over een gewone automobilist die op een snelweg in de Verenigde Staten een hele dag lang geterroriseerd wordt door een vrachtwagen.

Als je die film gezien hebt, spot je nooit meer met vrachtwagens.
Dat doe ik sowieso niet, in een vrachtwagen zit je heel wat saver dan in een luxewagen.. Lekker als er met een kettingbotsing een vrachtwagen op je knalt, dei chauffeur heeft geen centje pijn
Oud 17-07-2006, 18:38
Verwijderd
Gisteren nog zag ik iemand snel naderen toen ik links reed, toen kon ik op tijd naar rechts gaan en hadden we geen last van elkaar.

Vaak echter hebben die mensen het verkeersinzicht van een garnaal en gaan ze bumperkleven als je netjes links op je beurt wacht om het rijtje vrachtauto's voorbij te gaan. Of als je met de maximumsnelheid +10 een auto aan het inhalen bent. Die krijgen weleens een mistachterlicht van me...
Rechtsinhalers klemrijden is natuurlijk terecht en geoorloofd.

De dood-door-schuld/moordzaak van hierboven is een beetje ver-van-mijn-bed. Als je namelijk verklaart dat je van een dier schrok en ervoor remde is het al niet meer je schuld, dan had je (dode) achteropkomer gewoon te weinig afstand gehouden. Of het nou waar is van het dier of niet... Schuldig tot je onschuld bewezen is. Hoewel het je misschien wel blijft achtervolgen, maar dat blijft het ook wel als je er straf voor krijgt...

In een eend word je overigens nooit gekleefd. Krijg je een duim omhoog als je eindelijk de vrachtauto voorbij bent
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 20:41
Nona
Nona is offline
Citaat:
PCRodent schreef op 17-07-2006 @ 19:38 :
In een eend word je overigens nooit gekleefd. Krijg je een duim omhoog als je eindelijk de vrachtauto voorbij bent
Oud 18-07-2006, 09:35
Verwijderd
Citaat:
Ik neem aan dat je zelf ook doorhebt hoe achterlijk en gevaarlijk dit is?
Die klever zit dan al links van je en heeft zo goed als géén ruimte om uit te wijken mocht dat nodig zijn om welke reden dan ook.
Komt bij dat ook niemand dat verwacht, als je je er zo aan ergert, ga langzamer rijden en laat de klever voorbij, dan heb je er meteen geen last meer van.
De manier die jij beschrijft kan, als ik het goed onthouden heb, gestraft worden omdat jij andere weggebruikers niet willens en wetens in gevaar mag brengen en dat is nou precies wat jij doet.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2006, 18:09
juno
juno is offline
Voor veel automobilisten is de autosnelweg een soort van hele erge grote lange speelplaats....
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 21:55
Verwijderd
ik ga expres zachter rijden, soms

laatst ook, zat iemand vet dichtop, ik langzamer rijden (45 waar je 50 mocht), gaat ie met ze groot licht sijnen..tik ik licht me rem in dat me remlichten gaan branden, gaat ie weer sijnen, toen stond ik bij het stoplicht voor rechtdoor, en hij voor naar rechts, hij vet boos kijken
Met citaat reageren
Oud 20-07-2006, 07:52
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 05-07-2006 @ 10:10 :
Jaren geleden zag ik op tv een rechtszaak van een man die tegen zijn vrouw zei dat ze de gordel moest omdoen omdat hij zou gaan remmen. Vervolgens remde hij omdat er de hele weg al een man zat te kleven. Deze klever schrok zo erg dat hij tegen een boom reed en opslag dood was. De bestuurder die bewust remde is aansprakelijk gesteld en kreeg een uitspraak als 'moord met voorbedachte rade..
nou, het ernstigste wat de persoon opgelegd kan zijn, is 'dood door schuld', volgens mij.

hij trapte immers niet op de rem, met het idee 'dan ga je dood'. (dus geen voorbedachte rade).

ontopic : wat ik bij bumperklevers doe...
1) langzamer gaan rijden
2) gebruik maken van de middelste vinger ( )
3) remmen

of, als dr weer eens een lease-golfje denkt leuk te zijn door een alfa te gaan plagen

4) remmen, zodat de golf-rijder ook af moet remmen. dan ff een versnelling terug en vol gas. ghehe. (overigens niet als de klever me inhaalt, natuurlijk)

overigens ben ik de meeste klevers wel kwijt bij de eerste bocht of rotonde; mensen in auto's die net zo vlot door een bocht kunnen rijden kleven over het algemeen niet, die hebben je allang ingehaald.

overigens kun je WEL schuldig bevonden worden als je zonder reden HARD remt en daarbij een ongeluk veroorzaakt. een remtipje mag wel. (ook remmen voor een dier oid mag wel, trouwens.)

laatste punt : het aantal mensen hier dat denkt dat je 'harder en zachter' kunt gaan rijden, is schrikbarend. Zacht, dat zeg je van een eitje, niet over snelheid. je kan wel langzamer gaan rijden, niet 'zachter'.
Oud 20-07-2006, 08:54
juno
juno is offline
I rest my case.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten