![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Om een voorbeeldje te noemen: hij poneert de stelling dat de opdracht van God om een bepaald volk geheel en al uit te roeien, op het eerste gezicht onrechtvaardig lijkt, maar nodig was om de veiligheid van Israel te garanderen. Dit omdat dit vreemde volk besmet was met allerlei besmettelijke en dodelijke ziektes. Op zich vind ik daar wel wat in zitten. Kort gezegd: in mijn visie is de bijbel geinspireerd door God, die door de bijbelschrijvers heen het boek heeft geschreven. God heeft de bijbel dus niet zelf geschreven, maar wel de 'gedachte achter de bijbel' bepaald. In hoeverre de bijbel 'letterlijk gods woord' is, valt over te twisten. Daarnaast denk ik dat vele in onze modern-westerse ogen onrechtvaardige wetten niet zo onrechtvaardig waren in de oud-israelitische context waarin ze zijn geschreven.
||||
![]() |
Je voelt waarschijnlijk al aankomen dat met jouw visie allerlei filosofische en theologische problemen verbonden zijn. Ik zal er al vast een paar geven.
Citaat:
Wat vind je van de seksistische wetten, waarvan ik hierboven een voorbeeld (onreinheid van de vrouw na bevalling) aanhaalde? Citaat:
Daarnaast doet een dergelijk gedachtegoed me erg denken aan Hitler en zijn ideeën over de superioriteit en puurheid van het Arische ras en de daarbij horende uitroeiing van bedreigingen voor dit ras. Tot slot is van de almachtige en alwetende God, die bovendien Liefde is, wel een elegantere en humanere oplossing te verwachten voor dit probleem dan een ordinaire slachtpartij. JHWH is een wraakzuchtige, wrede, grillige en jaloerse oorlogsgod, geen God van liefde. Eenieder die dit ontkent, kent de Tenach (Oude Testament) niet. Citaat:
Ik zie de bijbel ‘gewoon’als een van de vele boeken uit de geschiedenis, geschreven in en voor zijn tijd, door mensen die hun moraal als afkomstig van hun god (YHWH) zagen, niet als eeuwig, onveranderlijk en onfeilbaar Woord van God. Ik denk dat er geen redelijk te verantwoorden tussenpositie is. Een dergelijke tussenpositie is namelijk arbitrair en laat degene die haar inneemt boven God staan door zelf te bepalen welke bijbelse (=goddelijk geïnspireerde!) wetten wel en niet onderschreven worden.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Daarnaast wordt foltering universeel gezien als verwerpelijk (zie Universele Verklaring van de rechten van de Mens), terwijl de christelijke God bekend staat om zijn eeuwige foltering (hel).
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Het kleine vragen over geloven topic Verwijderd | 500 | 20-07-2008 21:50 | |
Verhalen & Gedichten |
Mijn God. Touché | 8 | 19-03-2005 13:31 | |
De Kantine |
Hoe reageert de volgende forummer op... Sietse Fliegen | 500 | 25-04-2004 22:11 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
enquete: wie is hier voor de doodstraf? Verwijderd | 253 | 22-01-2003 14:03 | |
stelling: er is geen goed en kwaad, alleen macht en zwakheid Black_Blasphemy | 11 | 10-01-2002 14:13 |