Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-08-2006, 22:25
G. -
G. - is offline
Ik vind het initiatief goed, omdat je niet dagelijks vlees hoeft te eten, zo'n 2á3 keer per week is ruim voldoende..

Men eet sowieso te veel vlees, geen wonder dat er zoveel mensen aan obesitas lijden..
Oud 07-08-2006, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 06-08-2006 @ 23:21 :
Voor mij al een reden om dit als onzin te zien. Vlees vervangen voor bioïndustriezooi.
Liever een stukje scharrelei in de quorn dan een homp vlees op een bord, hoor.

- - -

Ik vind het wel een goed initiatief ja, alleen al omdat het verspreiden van informatie zo nog meer op gang komt. En nouja, hoe minder vlees er gegeten wordt hoe beter natuurlijk, Campina of niet. Je moet immers érgens beginnen - als je je kamer gaat opruimen en je begint in de linkerhoek dan is het toch ook onzin als men gaat roepen 'JA MAAR IN DE RECHTERHOEK LIGT OOK ROMMEL'? Je kunt niet alles tegelijkertijd aanpakken als het om een geheel gaat dat niet uit enkel jouzelf bestaat.

Gezeik over dingen opleggen klopt niet uiteraard, 't is niet zo dat de McDonalds vanaf heden elke vrijdag de deuren sluit en dat er geen worst te vinden is bij de AH. Alhoewel dat wel prachtig zou zijn natuurlijk, al is het alleen om aan mensen te laten zien dat vrijheid een behoorlijk betrekkelijk begrip is en dat er nu al grotendeels voor jou wordt besloten wat en hoe je eet.

Ze hadden wel beter een andere dag kunnen kiezen trouwens, vrijdag is uitgaansavond en dan gaat Nederland massaal aan de frikandellen en kroketten volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 23:17
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 07-08-2006 @ 22:42 :
Oh ja, jij bent zeker zo'n enge veganist die iedereen met een hamburger aankijkt alsof ze zojuist de hele veestapel op hun burgertje hebben laten leggen?

Ben jij zo een verschrikkelijke vleeseter die een hele veestapel zit op te peuzelen voor de ogen van een veganist?

Citaat:
Overigens kook ik zelf voor de helft met vlees en de helft zonder. Maar daar staat tegenover dat ik zeker drie keer per week vis eet. O, en als je m'n haring op zaterdag meerekent vier keer.
uhm... je eet dus elke dag vlees/vis?
Oud 07-08-2006, 23:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik eet meestal wel minstens een dag in de week vegetarisch maar dat is niet omdat het gezonder is of beter voor het milieu of wat dan ook. Als dat ook zo is dan is het mooi meegenomen maar ik doe het meer omdat het lekker, gevarieerd en goedkoper is. Ik doe het toch wel en ik denk niet dat dat soort campagnes ervoor zorgen dat mensen dit soort dingen gaan doen of laten.
Oud 08-08-2006, 00:03
Vice
Vice is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 07-08-2006 @ 23:29 :
Liever een stukje scharrelei in de quorn dan een homp vlees op een bord, hoor.
Een kip dat jaren een kooitje gevangen wordt gehouden voor eieren vind ik veel gruwelijker dan een kip dat maar een maand leeft voor het vlees. Geld trouwens ook voor koeien en zo. Dat koeien geslacht worden voor te veel benuttigen van vlees is erg, maar koeien continu zwanger maken zodat ze het hele jaar melk produceren en de kalfjes gelijk bij hun moeder gehaald worden vind ik nog veel erger.

Daarom vind ik de meeste vegetariërs behoorlijk hypocriet. Moeilijk doen over vlees, maar zelf ook biozooi benuttigen en ook nog juist de biozooi die zorgt dat de vleesindustie blijft. De vleesindustrie wordt nu eenmaal in stand gehouden door de melkindustrie.
Oud 08-08-2006, 07:36
Rockbottom
Rockbottom is offline
Haha niet zo hysterisch mensen.

Ik zie in mijn omgeving veel mensen die van slag raken als ze een keer geen vlees bij hun avondeten krijgen. Dat vind ik bekrompen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 08:35
mar87
mar87 is offline
Citaat:
Rockbottom schreef op 08-08-2006 @ 08:36 :

Ik zie in mijn omgeving veel mensen die van slag raken als ze een keer geen vlees bij hun avondeten krijgen. Dat vind ik bekrompen.
Dat is andersom precies zo.
Als veganisten per ongeluk een keer een stukje vlees eten dan raken ze ook van slag of dat willen ze per se niet
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 09:09
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 00:17 :
Ben jij zo een verschrikkelijke vleeseter die een hele veestapel zit op te peuzelen voor de ogen van een veganist?

uhm... je eet dus elke dag vlees/vis?
Ik kan niet zien aan mensen dat ze vlees-en-visfoben zijn. Als ik zo'n vieze blik krijg, weet ik al hoe laat het is.
En het feit dat veganisten zich persoonlijk aangevallen voelen als je vlees eet, vind ik onbegrijpelijk en mal.

Ik maak onderscheid tussen vlees en vis.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Rockbottom schreef op 08-08-2006 @ 07:36 :

en veganisten worden al helemaal panisch als ze een vliegje in slikken of er 1 of ander E nummer in hun eten zit
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 10:38
suvórov
suvórov is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1419508
Oud 08-08-2006, 12:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vice schreef op 08-08-2006 @ 01:03 :
Een kip dat jaren een kooitje gevangen wordt gehouden voor eieren vind ik veel gruwelijker dan een kip dat maar een maand leeft voor het vlees. Geld trouwens ook voor koeien en zo. Dat koeien geslacht worden voor te veel benuttigen van vlees is erg, maar koeien continu zwanger maken zodat ze het hele jaar melk produceren en de kalfjes gelijk bij hun moeder gehaald worden vind ik nog veel erger.

Uhm... die legkippen in een kooitje worden ook gewoon voor het vlees gehouden. Het is niet zo dat er en vleeskippen zijn en legkippen. Er zijn ook apart kippen die voor vlees gehouden worden, maar de legkippen gaan na een jaar ofzo ook naar de slacht.
Zelfde voor de melkkoeien. Die zijn geloof 75% van het vlees.
Plus nog eens de kalfjes.

Citaat:
De vleesindustrie wordt nu eenmaal in stand gehouden door de melkindustrie.
idd
Oud 08-08-2006, 12:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
mar87 schreef op 08-08-2006 @ 09:35 :
Dat is andersom precies zo. Als veganisten per ongeluk een keer een stukje vlees eten dan raken ze ook van slag of dat willen ze per se niet
Een vleeseter heeft geen principiele redenen
Oud 08-08-2006, 12:17
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 08-08-2006 @ 10:09 :
Ik kan niet zien aan mensen dat ze vlees-en-visfoben zijn. Als ik zo'n vieze blik krijg, weet ik al hoe laat het is.
En het feit dat veganisten zich persoonlijk aangevallen voelen als je vlees eet, vind ik onbegrijpelijk en mal.

Nee totaal begrijpelijk. Ik zou Hitler ook vreemd aankijken. Jij toch ook?
Of een pedofiel? Of een moordenaar?

Veganisten zien daar veel leed en zijn emotioneel betrokken bij het leed. Is toch logisch dat ze niet prettig kijken als ze overal dieren dood op borden zien liggen? Als je dat gevoel niet begrijpt van een veganist.. dan denk ik dat je weinig inlevingsvermogen hebt.

Daarnaast.. het persoonlijk aangevallen voelen is er niet echt.. het gaat erom dat iemand het laat gebeuren dat dieren (die gevoel hebben) doodgemaakt worden voor de smaak van iemand. Dat is onbegrijpelijk namelijk. Hoe kan iemand smaak voor mens en dier laten gaan? Hoe kan iemand mode boven mens en dier laten gaan? etc.

Citaat:
Ik maak onderscheid tussen vlees en vis.
Dat kan. Maar is verder niet echt verschil. Dood dier is dood dier.
Oud 08-08-2006, 12:18
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
milkzhake schreef op 08-08-2006 @ 10:57 :
en veganisten worden al helemaal panisch als ze een vliegje in slikken of er 1 of ander E nummer in hun eten zit
Dat valt wel mee. Als er per ongeluk iets gegeten wordt waar het in zit, dan is het per veganist anders hoe die reageert. Sommige eten het gewoon op, anderen gooien het eten weg of geven het weg.
Oud 08-08-2006, 12:36
mar87
mar87 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 13:12 :
nou én

en persoonlijk vind ik al het leed nog behoorlijk meevallen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 12:44
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 12:18 :
Dat valt wel mee. Als er per ongeluk iets gegeten wordt waar het in zit, dan is het per veganist anders hoe die reageert. Sommige eten het gewoon op, anderen gooien het eten weg of geven het weg.
dat weet ik ook wel

alleen vlees eters gaan ook echt niet hysterisch doen als ze een keer geen vlees te eten krijgen...
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 13:15
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
mar87 schreef op 08-08-2006 @ 13:36 :
nou én

http://video.google.nl/videoplay?doc...0&q=earthlings

Laatst gewijzigd op 08-08-2006 om 13:18.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 13:23
mar87
mar87 is offline
Citaat:
suvórov schreef op 08-08-2006 @ 14:15 :
http://video.google.nl/videoplay?docid=3251419433163515470&q=earthlings
dat dacht ik wel weer, komen ze weer aan met die filmpjes, en wat daar gebeurd ís ook erg en zielig maar ik geloof niet dat het er zo aan toe gaat op de gemiddelde boerenbedrijven in Nederland. En bovendien ken ik genoeg boeren om te weten dat ze normaal met hun beesten omgaan.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 13:58
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
mar87 schreef op 08-08-2006 @ 14:23 :
dat dacht ik wel weer, komen ze weer aan met die filmpjes, en wat daar gebeurd ís ook erg en zielig maar ik geloof niet dat het er zo aan toe gaat op de gemiddelde boerenbedrijven in Nederland. En bovendien ken ik genoeg boeren om te weten dat ze normaal met hun beesten omgaan.
Oh, had dat dan eerder gezegd. Dus ik kan weer met een gerust hart frinandellen eten? THNX!
Oud 08-08-2006, 14:04
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 13:18 :
Eten weggooien is anders ook niet ethisch verantwoord.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 14:10
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 13:17 :
Nee totaal begrijpelijk. Ik zou Hitler ook vreemd aankijken. Jij toch ook?
Of een pedofiel? Of een moordenaar?

Veganisten zien daar veel leed en zijn emotioneel betrokken bij het leed. Is toch logisch dat ze niet prettig kijken als ze overal dieren dood op borden zien liggen? Als je dat gevoel niet begrijpt van een veganist.. dan denk ik dat je weinig inlevingsvermogen hebt.

Daarnaast.. het persoonlijk aangevallen voelen is er niet echt.. het gaat erom dat iemand het laat gebeuren dat dieren (die gevoel hebben) doodgemaakt worden voor de smaak van iemand. Dat is onbegrijpelijk namelijk. Hoe kan iemand smaak voor mens en dier laten gaan? Hoe kan iemand mode boven mens en dier laten gaan? etc.

Je gaat volgens mij voorbij aan het feit dat wanneer mensen dingen vanaf hun geboorte aangeleerd krijgen, het soms moeilijk is verandering aan te brengen in deze gewenning. Dat zit in de aard van mensen. Vlees eten kan hier ook onder vallen. Net zoals mensen vanaf hun geboorte via waarden en normen aanleren dat pedofilie onjuist is enzovoorts. Je kunt daarom niet van iedereen verwachten dat ze zich zonder slag of stoot zo aanpassen aan wat jij 'rechtvaardig/juist/ethisch verantwoord' vindt en daarom hun vlees laten staan, als ze hun hele leven hebben gehoord dat vlees eten erbij hoort en normaal is.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 14:11
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 13:12 :
Dat weet je niet altijd.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 14:31
mar87
mar87 is offline
Citaat:
suvórov schreef op 08-08-2006 @ 14:58 :
Oh, had dat dan eerder gezegd. Dus ik kan weer met een gerust hart frinandellen eten? THNX!
Oh en jij wou zeker zeggen dat wat er in die filmpjes gebeurt dat dat standaard is en dat er geen mens is die normaal met dieren omgaat. Die filmpjesmakers zijn ook niet gek en willen ook mensen laten denken dat het allemaal zo verschrikkelijk is en zoeken de meest extreme situaties op zodat mensen er ook nog werkelijk in gaan geloven. Ik geloof best dát het gebeurt maar ik vind het walgelijk dat men je wil laten denken dat het OVERAL zo is en dat het nergens op een normale manier gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 15:06
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
mar87 schreef op 08-08-2006 @ 15:31 :
Oh en jij wou zeker zeggen dat wat er in die filmpjes gebeurt dat dat standaard is en dat er geen mens is die normaal met dieren omgaat. Die filmpjesmakers zijn ook niet gek en willen ook mensen laten denken dat het allemaal zo verschrikkelijk is en zoeken de meest extreme situaties op zodat mensen er ook nog werkelijk in gaan geloven. Ik geloof best dát het gebeurt maar ik vind het walgelijk dat men je wil laten denken dat het OVERAL zo is en dat het nergens op een normale manier gebeurt.
Die documentaire ging over de levens-insteek van de gemiddelde mens. Het okay vinden van dierenleed, want dieren zijn 'ons bezit' en daar mag in ons voordeel mee omgegaan worden zoals ons dat het beste uitkomt. Als wij het eten van biefstuk een leuke bezigheid vinden, dan stoppen we een paar koeien vanaf hun geboorte in kooien om ze vervolgens op een humane of minder humane manier te slachten en op te eten. Dat was mijn punt.

Ik snap je beschuldigingen ook niet. Wat voor een groot voordeel halen de makers van 'earthlings' er volgens jou uit als mensen een boodschap aan de beelden nemen? Die beelden zijn er ter illustratie van een immoreel systeem. Als er niet zoveel leed bestond, zou die film er ook niet zijn.
Oud 08-08-2006, 17:10
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
mar87 schreef op 08-08-2006 @ 13:36 :
een vraag: Zou je zelf zo behandeld willen worden zoals in NL enzo gebeurd met dieren?

Ik vraag me af of je het dan nog wel mee zou vinden vallen.
Oud 08-08-2006, 17:14
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
mar87 schreef op 08-08-2006 @ 14:23 :
Er zijn natuurlijk gradaties te maken, maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Ik heb een boer in de familie. Dieren zijn dingen voor die boer, producten waar die wat mee kan verdienen. Ze opsluiten in kleine hokken etc.. dat boeit diegene niet.. ook niet of ze lijden enzo.

Zelfde voor de boeren in de omgeving waar ik woon. Ze zullen goed zorgen tot waar de wettelijke verplichtingen liggen, maar zullen niet zo snel geld besteden aan verbeteringen, tenzij ze wat geld te over hebben ofzo, maar dat gebeurd dus niet vaak.

En heb je die film eens gekeken? Er zitten wat dingen wel in die iets anders zijn dan de NL situatie (bepaalde procedures e.d. wat hier niet mag of vervangen is door andere dingen), maar in grote lijnen zo ongeveer hoe er met dieren omgegaan wordt.
Oud 08-08-2006, 17:15
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reine claude schreef op 08-08-2006 @ 15:04 :
Eten weggooien is anders ook niet ethisch verantwoord.
Leg uit?
Oud 08-08-2006, 17:17
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reine claude schreef op 08-08-2006 @ 15:10 :
Je gaat volgens mij voorbij aan het feit dat wanneer mensen dingen vanaf hun geboorte aangeleerd krijgen, het soms moeilijk is verandering aan te brengen in deze gewenning. Dat zit in de aard van mensen. Vlees eten kan hier ook onder vallen. Net zoals mensen vanaf hun geboorte via waarden en normen aanleren dat pedofilie onjuist is enzovoorts. Je kunt daarom niet van iedereen verwachten dat ze zich zonder slag of stoot zo aanpassen aan wat jij 'rechtvaardig/juist/ethisch verantwoord' vindt en daarom hun vlees laten staan, als ze hun hele leven hebben gehoord dat vlees eten erbij hoort en normaal is.
Ja dat begrijp ik dat mensen niet zomaar veranderen. Het is zoals je zegt een gewenning, wat niet altijd makkelijk te veranderen is.
Toch zijn de grootste vleeseters soms van de een op andere dag gestopt om het dierenleed e.d. Het is dus niet onmogelijk.
Een protestactie, een ludieke actie etc.. die richt je niet op de vleeseters die nooit veranderen, maar op de groep die wel veranderen of waar grote kans ligt dat ze veranderen. De jongeren is een goede doelgroep (de jeugd is de toekomst) en verder diegene die even net die spiegel voor zich nodig hebben.

Belangrijkste is dat je constant aandacht aan dierenleed besteed, want zodra die aandacht verdwijnt, dan komen er ook minder bewuste mensen bij.
Oud 08-08-2006, 17:19
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reine claude schreef op 08-08-2006 @ 15:11 :
Dat weet je niet altijd.
Jawel, want je kan moeilijk vanuit een ethische keuze vlees eten, zoals een vegetarier of veganist vanuit die principiele ethische redenen het niet neemt. Een vleeseter kan zo een reden niet goed beargumenteren. Het vlees eten is vanuit gewoonte/gewenning of vanwege smaak.
Oud 08-08-2006, 17:20
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 13:17 :

Een dood dier is niet altijd een dood dier, als ik met een loep tijdens bio practicum een stel pekelkreeftjes dooddruk voel ik me niet niet bepaald schuldig. Als ik tijdens datzelfde bio practicum een muis in stukjes wil hakken heb ik daar tig vergunningen voor nodig.
Oud 08-08-2006, 17:22
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 08-08-2006 @ 18:20 :
Een dood dier is niet altijd een dood dier, als ik met een loep tijdens bio practicum een stel pekelkreeftjes dooddruk voel ik me niet niet bepaald schuldig. Als ik tijdens datzelfde bio practicum een muis in stukjes wil hakken heb ik daar tig vergunningen voor nodig.
Dat is toch gewoon een dood dier? Punt.

Maar je gaat het nu hebben over wat er volgens een wet een dood dier is. Daar is een lijst opgesteld van dieren die wel of niet leed/pijn/stress ervaren en waar de wet op proefdieren voor geld.
Oud 08-08-2006, 17:50
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 18:15 :
Leg uit?
Dat ik dit moet uitleggen

In veel te veel landen gaan mensen dood van de honger, terwijl hier overbodig veel eten gekocht/weggegooid wordt.
Als je eten weggooit, is het nutteloos geproduceerd. Als je het eigenlijk niet wil eten eten, maar toch maar opeet omdat het een zonde is om weg te gooien, gebruik je het tenminste nog op een nuttige manier: om je 'honger' te stillen. Gooi je het niet weg, dan moet je vervolgens toch nieuw eten kopen wat ook weer geproduceerd moet worden, wat de kansen op milieuvervuiling/dierenleed vergroot.

Ergo, opeten is beter dan weggooien.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 17:53
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 18:17 :
Ja dat begrijp ik dat mensen niet zomaar veranderen. Het is zoals je zegt een gewenning, wat niet altijd makkelijk te veranderen is.
Toch zijn de grootste vleeseters soms van de een op andere dag gestopt om het dierenleed e.d. Het is dus niet onmogelijk.
Een protestactie, een ludieke actie etc.. die richt je niet op de vleeseters die nooit veranderen, maar op de groep die wel veranderen of waar grote kans ligt dat ze veranderen. De jongeren is een goede doelgroep (de jeugd is de toekomst) en verder diegene die even net die spiegel voor zich nodig hebben.

Belangrijkste is dat je constant aandacht aan dierenleed besteed, want zodra die aandacht verdwijnt, dan komen er ook minder bewuste mensen bij.
Ik ging niet in op het feit dat er acties gevoerd moeten worden, maar op je opmerking over 'hoe mensen smaak voor mens en dier kunnen laten gaan' en alle opmerkingen in dezelfde strekking.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 17:55
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 18:19 :
Jawel, want je kan moeilijk vanuit een ethische keuze vlees eten, zoals een vegetarier of veganist vanuit die principiele ethische redenen het niet neemt. Een vleeseter kan zo een reden niet goed beargumenteren. Het vlees eten is vanuit gewoonte/gewenning of vanwege smaak.
Principieel staat niet gelijk aan ethisch. In je eerdere post had je het over principieel, niet over ethisch. Maargoed, ik zal er verder toch maar op ingaan:

En hoe zit het dan met vlees eten bij offerfeesten e.d.? Kun je ook zien als vlees eten uit principiele redenen. Het is dus maar net hoe je 'principieel' (en 'ethisch') definieert.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 18:11
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reine claude schreef op 08-08-2006 @ 18:50 :
In veel te veel landen gaan mensen dood van de honger, terwijl hier overbodig veel eten gekocht/weggegooid wordt.
Als je eten weggooit, is het nutteloos geproduceerd. Als je het eigenlijk niet wil eten eten, maar toch maar opeet omdat het een zonde is om weg te gooien, gebruik je het tenminste nog op een nuttige manier: om je 'honger' te stillen. Gooi je het niet weg, dan moet je vervolgens toch nieuw eten kopen wat ook weer geproduceerd moet worden, wat de kansen op milieuvervuiling/dierenleed vergroot.

Ergo, opeten is beter dan weggooien.
Ok, maar dat is juist ook de reden om vegetarier/veganist te zijn. Voedselverspilling. Verspilling van natuurlijke bronnen.

Als vleeseters dit tegenover het niet opeten zetten, dan is het apart dat ze dan zelf niet zo kritisch zijn bij hun eten.

Overigen is het eten er van ook weer niet verantwoord. Je geeft jezelf dan over aan het doden van de dieren voor eten. Het eten is dus een goedkeuring. En je keurt het juist af. Daarom is het nooit ok om het op te eten in mijn visie. Sommige zijn er wat makkelijker in. Ligt ook vaak aan de ingredienten. Vlees eet men dan nooit op, maar sommige veganisten eten wel door als er wat melk ofzo in zou zitten en ze dat tijdens het eten te weten komen.
Oud 08-08-2006, 18:13
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reine claude schreef op 08-08-2006 @ 18:53 :
Ik ging niet in op het feit dat er acties gevoerd moeten worden, maar op je opmerking over 'hoe mensen smaak voor mens en dier kunnen laten gaan' en alle opmerkingen in dezelfde strekking.
Ok, maar smaak voor laten gaan heeft weer niet met gewenning enzo te maken. Dat zie ik in een andere categorie. Sommige mensen nemen namelijk daadwerkelijk de keuze smaak voor medemens en dieren te laten gaan.

Dat gewenning iets is waardoor mensen nog vlees eten is denk meer in een situatie van mensen die wel zouden willen om vegetarier te worden etc, maar toch weerhouden worden door gewoonte en traditie enzo. Die er wel dus open voor staan.
Oud 08-08-2006, 18:15
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reine claude schreef op 08-08-2006 @ 18:55 :
Principieel staat niet gelijk aan ethisch. In je eerdere post had je het over principieel, niet over ethisch. Maargoed, ik zal er verder toch maar op ingaan:

Doelde meer op ethisch, maar principieel is ook lastig voor vleeseter. Zou even niet weten welk argument je daarbij gebruikt.. misschien alleen om vegetariers en veganisten dwars te zitten

Citaat:
En hoe zit het dan met vlees eten bij offerfeesten e.d.? Kun je ook zien als vlees eten uit principiele redenen. Het is dus maar net hoe je 'principieel' (en 'ethisch') definieert.
Nee, dat is geloofsovertuiging.
Oud 08-08-2006, 18:20
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 19:11 :
Ok, maar dat is juist ook de reden om vegetarier/veganist te zijn. Voedselverspilling. Verspilling van natuurlijke bronnen.

Als vleeseters dit tegenover het niet opeten zetten, dan is het apart dat ze dan zelf niet zo kritisch zijn bij hun eten.

Overigen is het eten er van ook weer niet verantwoord. Je geeft jezelf dan over aan het doden van de dieren voor eten. Het eten is dus een goedkeuring. En je keurt het juist af. Daarom is het nooit ok om het op te eten in mijn visie. Sommige zijn er wat makkelijker in. Ligt ook vaak aan de ingredienten. Vlees eet men dan nooit op, maar sommige veganisten eten wel door als er wat melk ofzo in zou zitten en ze dat tijdens het eten te weten komen.
Ik zie het opeten dan niet als een goedkeuring van het doden van dieren. Je zult toch iets moeten eten; of dat iets is wat al doodgemaakt is, of dat iets is wat nog geproduceerd moet worden of wat je weer in de winkel koopt waarmee je de productie weer stimuleert.. je moet iets eten anders ga je dood. Als je het weggooit kom je naar mijn idee dus in een vicieuze cirkel terecht: je stimuleert hier automatisch weer de voedselproductie mee wat van negatieve betekenis is in veel opzichten (waaronder ook verspilling van natuurlijke bronnen).

Edit: typo.

Laatst gewijzigd op 08-08-2006 om 18:25.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 18:22
Verwijderd
wat een betuttelend kut idee alweer.

en dan zeker die smeerzooi van valess in mijn bakkes schuiven?

Mijn vriendin kookt principieel vegetarisch, en dat doet ze zonder die vleesvervangende meuk, en dat is prima te doen.

Dus ik zie mezelf al redelijk vaak vegetarisch eten, en net als MTpower zal ik juist op vrijdag ongelimiteerd spareribs gaan eten.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 18:23
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 19:13 :
Ok, maar smaak voor laten gaan heeft weer niet met gewenning enzo te maken. Dat zie ik in een andere categorie. Sommige mensen nemen namelijk daadwerkelijk de keuze smaak voor medemens en dieren te laten gaan.

Dat gewenning iets is waardoor mensen nog vlees eten is denk meer in een situatie van mensen die wel zouden willen om vegetarier te worden etc, maar toch weerhouden worden door gewoonte en traditie enzo. Die er wel dus open voor staan.
Ik denk dat gewenning en smaak juist wel samenhangen, ik heb al vaak gehoord dat mensen aangeven 'vlees niet eens zo lekker te vinden', maar het toch praktisch elke dag te eten, omdat het bij de 'standaard' maaltijd hoort.
Je hebt ook mensen die elke dag een zak chips eten. Op een gegeven moment eten ze dat niet meer omdat ze dat zo lekker vinden, maar vanwege gewenning wat zich uiteindelijk kan uiten in een verslaving.

Laatst gewijzigd op 08-08-2006 om 18:26.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 18:24
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 19:15 :
Doelde meer op ethisch, maar principieel is ook lastig voor vleeseter. Zou even niet weten welk argument je daarbij gebruikt.. misschien alleen om vegetariers en veganisten dwars te zitten

Nee, dat is geloofsovertuiging.
Maar uit je geloofsovertuiging volgen toch principes?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 18:28
Tonnie B.
Tonnie B. is offline
goed initiatief, maar ik doe 'r niet aan mee.
ik bekijk zelf wel wanneer en hoeveel vlees ik eet. ik eet zo'n twee keer in de week vlees of vis en ik vind dat niet overdreven veel, dus ik laat t hierbij.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 19:19
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reine claude schreef op 08-08-2006 @ 19:20 :
Ik zie het opeten dan niet als een goedkeuring van het doden van dieren. Je zult toch iets moeten eten; of dat iets is wat al doodgemaakt is, of dat iets is wat nog geproduceerd moet worden of wat je weer in de winkel koopt waarmee je de productie weer stimuleert.. je moet iets eten anders ga je dood. Als je het weggooit kom je naar mijn idee dus in een vicieuze cirkel terecht: je stimuleert hier automatisch weer de voedselproductie mee wat van negatieve betekenis is in veel opzichten (waaronder ook verspilling van natuurlijke bronnen).
Dat is denk iets persoonlijks of je dat een goedkeuring vind of niet.

Wat betreft de voedselverspilling. De verspilling is er sowieso wel doordat mensen vlees en dierlijke producten eten. Het weigeren van vlees of producten met dierlijke ingredienten levert meer op. Het innemen er van als er iets per ongeluk doorzit is direct een verkeerd signaal naar de omgeving toe. Dus dat is ook een punt in gedachten.

Plus dat innemen van dierlijke ingredienten verder ook niet gezond zijn naar mijn mening.

Ik snap je punt verder wel. En daar heb je ook gelijk betreft dat die verspilling er is en je anders 2 dingen verspilt. Ik zelf zou daarom wel kijken of iemand anders het wil eten of niet. Het weggooien komt daarna pas. Maar het opeten is iets wat ik niet zou doen omdat ik ten eerste een erge aversie tegen dierlijke producten heb, de gedachte daarom me ziek maak, ik het niet ga nemen vanwege gezondheid en omdat ik daarmee een verkeerd signaal geef.
Maar ken ook mensen die iets makkelijker erin zijn betreft zuivel e.d.
Oud 08-08-2006, 19:20
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reine claude schreef op 08-08-2006 @ 19:23 :
Ik denk dat gewenning en smaak juist wel samenhangen, ik heb al vaak gehoord dat mensen aangeven 'vlees niet eens zo lekker te vinden', maar het toch praktisch elke dag te eten, omdat het bij de 'standaard' maaltijd hoort.
Je hebt ook mensen die elke dag een zak chips eten. Op een gegeven moment eten ze dat niet meer omdat ze dat zo lekker vinden, maar vanwege gewenning wat zich uiteindelijk kan uiten in een verslaving.
Ok, daar heb je gelijk in natuurlijk. Belangrijkste is natuurlijk daar om het ritme te verstoren zeg maar zonder dat ze dat door hebben. Voor die mensen zijn er ook eigenlijk vleesvervangers bedacht. Om dat stukje naast de groente en aardappelen te vervangen
Oud 08-08-2006, 19:22
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reine claude schreef op 08-08-2006 @ 19:24 :
Maar uit je geloofsovertuiging volgen toch principes?
uhm... goede vraag. Is het principe dan? Ik vind principes iets wat toch echt uit je hart komt.
Ik heb meestal gevoel bij geloven dat het vooral uit een boekwerk komt.. en niet zozeer van de mensen zelf. Dus hou zoiets toch meer gescheiden. Het is lastig namelijk te zeggen of die gedachten van de mensen zelf zijn of dat ze opgelegd zijn.
Oud 08-08-2006, 20:06
suvórov
suvórov is offline
Principes hebben ook een culturele achtergrond natuurlijk, net als religie. Het verschil zit hem in de (mogelijke) strictheid van opvattingen.
Oud 08-08-2006, 21:35
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
suvórov schreef op 08-08-2006 @ 21:06 :
Principes hebben ook een culturele achtergrond natuurlijk, net als religie. Het verschil zit hem in de (mogelijke) strictheid van opvattingen.
Kun je dat tweede even toelichten?
Als ik het zo lees, leggen sommige vega's en vegans zichzelf namelijk minstens even veel restricties op als bijvoorbeeld mening Mohammedaan tijdens de Ramadan.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 21:38
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 20:22 :
uhm... goede vraag. Is het principe dan? Ik vind principes iets wat toch echt uit je hart komt.
Ik heb meestal gevoel bij geloven dat het vooral uit een boekwerk komt.. en niet zozeer van de mensen zelf. Dus hou zoiets toch meer gescheiden. Het is lastig namelijk te zeggen of die gedachten van de mensen zelf zijn of dat ze opgelegd zijn.
Ik denk dat in hoeverre religie uit het hart komt net zoveel verschilt bij gelovigen als de mate waarin veganisme/vegetarisme uit het hart komt bij vega's/vegans (uitgaande van het feit dat ik zowel gelovigen als vega's/vegans hypocriet zie handelen).
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 21:39
reine claude
reine claude is offline
Ohja, @ TechXP, ik zat me nog wat af te vragen...

Hypothetische situatie:

je zit op een onbewoond eiland en je kan er dus niet weg. Er groeit en bloeit niets eetbaars meer en het enigste wat je nog hebt is een levende kip. Wat doe je: slacht je 'm en eet je 'm op of sterf je nog liever de hongerdood?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 21:40
mar87
mar87 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2006 @ 18:14 :
Er zijn natuurlijk gradaties te maken, maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Ik heb een boer in de familie. Dieren zijn dingen voor die boer, producten waar die wat mee kan verdienen. Ze opsluiten in kleine hokken etc.. dat boeit diegene niet.. ook niet of ze lijden enzo.

Zelfde voor de boeren in de omgeving waar ik woon. Ze zullen goed zorgen tot waar de wettelijke verplichtingen liggen, maar zullen niet zo snel geld besteden aan verbeteringen, tenzij ze wat geld te over hebben ofzo, maar dat gebeurd dus niet vaak.

En heb je die film eens gekeken? Er zitten wat dingen wel in die iets anders zijn dan de NL situatie (bepaalde procedures e.d. wat hier niet mag of vervangen is door andere dingen), maar in grote lijnen zo ongeveer hoe er met dieren omgegaan wordt.
Ik vind het geen enkel probleem dat een dier gehouden wordt voor de productie of enkel voor míjn plezier. Mits een beest normaal verzorgt en behandeld wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten