![]() |
||
Citaat:
"Een Fiat panda is een auto, een hummer ook, maar het zijn zeker niet dezelfde auto's!" Ik: "Maar wel een auto - en dat is nu net de essentie"
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Volgens de christelijke doctrine heeft God Zijn eniggeboren Zoon Jezus Christus naar de wereld gezonden om de mensheid te bevrijden van de vloek van de zonde. Geloof in de Zoon van God, in zijn dood aan het kruis en zijn lichamelijke opstanding op de derde dag wordt gezien als essentieel om het eeuwig leven te verwerven. Hiermee wordt het eeuwig leven in de hemel, in de nabijheid van God bedoeld. Dit geloof veronderstelt gehoorzaamheid aan God. Jezus zelf zei dat het belangrijkste goddelijke gebod is: Heb God lief boven alles en uw naaste (de medemens) als uzelf. |
![]() |
||
Citaat:
Volgende keer schrijf je dus "alle christenen", in plaats van "iedereen" en dan hoef ik je er ook niet op te wijzen dat niet iedereen in goden gelooft. Wees blij man, ik had kunnen lopen zeiken 'dat je geen respect toont voor atheïsten' en al dat soort dingen. Of ik had een of andere pagina's lange tekst kunnen plagiëren als 'antwoord'. Maar "nee hoor" volstond ook, vond ik. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik denk niet dat ik dat ga schrijven. Ik had de hele regel weg kunnen laten, en blij ben ik toch wel, ook zonder dat jij jezelf belachelijk maakt. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Anyhow, zijn er geen twijfels bij bv. de opstanding van jezus?
||
Citaat:
Communicatie met god is een onbewezen aanname.. puur een mening dus, afijn, reden genoeg om te twijfelen of er iets is om aan af te doen in het verhaaltje.. Maar wat me nog het meest steekt is hoe pompeus je reageerd. "huh, blij dat jij je voor schut zet." Joh, ga weg met je superioriteitsideeën. Jij beweerde dat iedereen gelooft, ik zet dat recht. Of het nu een formuleringsfout of een mening is boeit niet zozeer. Je had gewoon toe kunnen geven dat je alle religieuze mensen bedoelde, dan had je dat geëdit en had ik mijn reactie verwijderd, maar nee, het moest weer op de persoon.. Echt een zwaktebod.
||
Verwijderd
|
Citaat:
1. KRZORK AHHRHRH GUHABBDA! 2. Niemand heeft ooit de onjuistheid van 1) kunnen aantonen. 3. Daarom gelooft iedereen. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Verder moet je aannames doen voordat je inhoudelijk over religie kan discussieren. Elke geloofsdiscussie doodslaan met 'het is niet bewezen dat er een god bestaat' maakt dit forum erg nutteloos. Citaat:
Verder is mijn reply vrij logisch als je weet wat het onderwerp is. Het stukje gaat over de vraag 'aanbidden alle religies dezelfde god' dan kan die inleiding prima. Soms lijken de atheïsten hier te geloven dat ze ook een religie hebben die beschermd moet worden tegen blasfemische uitspraken. Laatst gewijzigd op 19-08-2006 om 17:27. |
![]() |
|||
Citaat:
Maar waarom moet ik dat zeggen? Iedereen begrijpt toch dat aannames op zichzelf al een goede reden moeten hebben, omdat elke discussie anders verzand in schermen met ononderbouwde meningen. Zo zit je in de vraag of alle religies dezelfde godheid aanbidden nog steeds met het probleem dat er verschillende religies zijn (onlogisch; waarom zou een godheid zich verschillend laten aanbidden?) en dat er per religie andere verwachtingspatronen zijn voor leefregels (onlogisch; want waarom zou dezelfde godheid verschillende ideeën over zonde en deugd de wereld in helpen?) Wel degelijk relevante kritiek dus die niet zomaar af te doen is. Citaat:
![]() Als iemand beweerd dat eigenlijk iedereen gelooft 'omdat ze toch weten dat god eigenlijk wel bestaat' (en dat komt vaak genoeg voor) dan is dat net zo beledigend als stellen dat alle gelovigen vanwege hun geloof per definitie dom zouden zijn. We hadden er laatst nog een, zo'n hit&run poster die toen ik kritiek uitte op zijn tekst afscheid nam met de woorden 'ik merk dat je wel erg onzeker bent'. (ergo, "bekeer je en ik kan die 'onzekerheid' oplossen") Dat was dus arrogant en respectloos. Meestal zijn dat soort stellingen voorbehouden aan fanaten en werkelijkheidsontkenners, maar als een ander iets post dat erop lijkt, zoals jij deed, dan reageer ik net zo goed. Ik vind het geen reden om dan te stellen dat 'de reden van de post iets anders was'. Je schreef 'iedereen' en dat betekent dus ook iedereen, tenzij je het eerst anders definieerd en dat vermeldt.
||||
Citaat:
Citaat:
-als ja dan zou bijvoorbeeld een antwoord kunnen zijn: God is zo groot en veelzijdig dat wij mensen hem op vele manieren kunnen dienen. -als nee dan zou een antwoord kunnen zijn: De duivel misleidt de mensen met valse beloften en religies. De verschillende verwachtingspatronen kan je ook meenemen in de argumentatie voor of tegen de oorspronkelijke stelling. Het lijkt mij een aardig argument tegen. Zeker relevante kritiek dus, maar vooral als argumenten voor of tegen de oorspronkelijke stelling. Citaat:
Verder is het wel handig om een beetje te kijken naar de context, anders krijg je van die vreselijk uit verband gerukte teksten. Laatst gewijzigd op 19-08-2006 om 23:49. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Waar komt vandaan dat er nog een profeet zou komen die een laatste openbaring zou ontvangen? In het geval van de Islam is dat dus Mohammed. Ik lees het niet in mijn Bijbel en aangezien de Bijbel toch ruim eerder is geschreven dan de Koran ben ik altijd van mening geweest dat, als er BUMA-STEMRA had bestaan in die tijd dat Mohammed dit had moeten afdragen want de Koran is pure plagiaat van de Bijbel. Dus waar komt de gedachte vandaan dat deze openbaring zou plaatsvinden en waar is dit op gebaseerd? Volgens mij wel een punt voor deze discussie. |
![]() |
||
Citaat:
Of doel je op de 2e discussie waarbij jouw stukjegaat over het al dan niet aanbidden van dezelfde God door moslims en christenen? En puur plagiaat kan ik de koran niet noemen, maar dat terzijde. Laatst gewijzigd op 20-08-2006 om 14:59. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Of bedoel je dat de mensen die niet geloven helemaal geen kinderen van God zijn? Zelfs geen aangenomen?
||
Citaat:
![]() Wij zijn kinderen van God, want God is onze vader. God heeft Jezus gezonden als Enig Geboren Zoon van God. wij zijn geboren inderdaad, maar niet uit God. uit je eigen moeder. snap? maar als wij het evangelie als waarheid beschouwen en Jezus offer aannemen zijn wij als kinderen van God. He wants to be our Father. snap?
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Dit las ik nog op wikipedia: Wedergeboren of wedergeboorte is een Bijbels theologische gedachte in het christendom. De Bijbel bedoelt hiermee het weer tot leven wekken van de menselijke geest, die "dood was door overtredingen en zonden" en dus van God gescheiden was. De wedergeboorte wordt gezien als een eenmalige gebeurtenis, waardoor er een levende verbinding met God ontstaat.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Helaas heeft satan de mens verleid tot het slechte en daar hebben we tot vandaag aan de dag nog steeds last van. Dat heeft satan kunnen doen omdat de mens een vrije wil heeft. Waarom heeft God die vrije wil aan de mens gegeven? vraag jij je af. Als God dat niet had gedaan waren we zoals robots. God wilt zijn liefde met ons delen maar is het echte liefde als je niet anders kan doen? Nee natuurlijk niet, het is pas echte liefde als de mens er zelf voor kiest, daarom die vrije wil.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Op zijn stukje over "Atheïstische drogredenen" (appendix) heb ik een kritiek geschreven dat op mijn site staat (zie Artikelen). Graag zou ik het hele boek willen bekritiseren, maar daar heb ik de tijd niet voor en ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. Misschien dat ik over een tijdje nog een algemene recensie schrijf.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Maar als een andere willekeurige atheist in zijn vraag/stelling het wel heeft over een theist (en niet specifiek over een jood, moslim, christen), lijkt me dit wel een equiviocatio.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Natuurlijk zijn er verschillen tussen de mensen die zich atheïst noemen, soms zelfs hele grote verschillen, maar dat maakt hun atheïsme niet verschillend. Wat Ouweneel schrijft over de 'teleurgestelde atheïst' gaat over de manier waarop iemand atheïst geworden is. Dat kan inderdaad gebeuren door teleurstelling, maar kan ook allerlei andere redenen hebben, emotionele en rationele (of beide).
||
Citaat:
Ik zie ze meestal als hoger opgeleide mensen, met een groot vertrouwen in de wetenschap en in de waarden van de Verlichting (waarvan doorgaans de christelijke wortels worden ontkend of geminimaliseerd).
|
![]() |
Waarom ik in een god gelooft:
Er zijn veel dingen om me heen die mij redenen geven dat er een god moet bestaan (de natuur, het hele leven) Waarom dan het christendom? Ten eerste omdat ik hiermee opgevoed ben (geen rare reacties hier op aub ![]() Ten tweede omdat het de christelijke leer zo verschilt van andere godsdiensten. Bijv de oude godsdiensten bijv van de Grieken. Die kan je eigenlijk gelijk herkennen als fantasie verhaaltjes. Bij het christendom ligt de nadruk op: God lief hebben boven alles en je naaste als jezelf (liefde dus, en in welke godsdienst kom je dit zo nog meer tegen?) Ten derde: de historische juistheid van de bijbel. http://christiananswers.net/dutch/q-...n-t003-nl.html En neem bijv. de juistheid van de voedselwetten uit het OT. Dat konden die mensen in die tijd zelf niet allemaal bedacht hebben. Laatst gewijzigd op 14-09-2006 om 10:14. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
De wortels van de Verlichting liggen juist in het zelfstandig gaan denken, los van autoriteiten (bijbel, geestelijken) en dogma's. De wetenschap stond hierbij centraal. Veel mensen plaatsen de Verlichting op een lijn met atheïsme, maar dat is onjuist. Velen hebben zich destijds afgezet tegen het traditionele christelijk geloof en zijn deïst geworden, en slechts een relatief klein deel atheïst.
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
Verder hadden ze ook bij het verzinnen van Mozes weinig fantasie: daarvoor hebben ze het verhaal van Sargon van Akkad geplagieerd. Citaat:
Citaat:
Verder is domweg doorlinken geen argumentatie, doe er maar eens wat moeite voor. Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dit zijn dus verhalen over dezelfde gebeurtenis, door mondelijke overlevering zijn de verhalen door de eeuwen heen verandert (zoals bijv bij legendes) Maar christenen (helaas niet allemaal) geloven dat de schrijvers van de bijbel geinspireerd zijn door God zelf. Dit is heel logisch, God wilt dat zijn Woord de waarheid is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En dan hoor je vaak mensen die dit als argument geven dat er geen god is. Wat zou jij doen als je god was en de meeste mensen vloeken je, houden zich niet meer aan je regels enz.??? - als je de bijbel leest merk je toch wel verschil met een mythe van de Grieken en andere oude godsdiensten. En over die feiten die je noemt: waarom zou God die zelf het leven gemaakt heeft niet kunnen opstaan uit de dood, lopen over het water enz. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom kan Poseidon de aarde niet laten rommelen al Hij er heer en meester over is? Waarom kan Zeus het niet laten onweren als Hij de hemelgod is? Zo zijn er nog vele voorbeelden te geven. Je zit vast in een cirkelredenring, heb je het door?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Katholieke school Verwijderd | 176 | 10-08-2009 14:16 | |
Heeft god ons gemaakt of wij hem? Blues | 100 | 01-01-2005 04:49 | |