Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Altijd leuk als mensen natuurkunde misbruiken. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Het verschilt ook per boeddhistische stroming trouwens. In het zen-boeddhisme wordt over reïncarnatie niet tot nauwelijks gesproken. Maar eigenlijk is dat niet zo belangrijk, het blijft natuurlijk een dubieus iets. En dat is niet de werkelijkheid in het hier en nu waar het boeddhisme dus zo de nadruk op legt. Maar dat is zo'n geval van niet te bewijzen niet te ontkrachten. Dus het spreekt de wetenschap niet tegen.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wie zich verdiept in Karma, ziet hoe complex dit begrip in elkaar steekt. Karma is niet simpelweg de wet van oorzaak en gevolg overgenomen uit de natuurkunde, noch is het gebaseerd op moderne psychologische begrippen - zoals sommigen hier beweren. Karma betekent niet dat als A gebeurt, B zal volgen. Het duidt op gevolgen van intenties van handelingen die in ons bewustzijn zijn opgeslagen. De som van die handelingen bepaalt hoe de volgende geboorte zal zijn. Ik maak meteen de kanttekening dat bij die wedergeboorte geen ziel verhuist. Boeddhisten geloven niet in het bestaan van een ziel. Daarentegen heeft ieder sterven als gevolg: een nieuwe geboorte. Die nieuw geborene draagt het Karma (de belangrijkste voorgaande oorzaken) met zich mee, maar is niet dezelfde persoon. Dat kan ook niet, omdat boeddhisten niet in het bestaan van personen - van een zelf - geloven. Maar misschien ga ik nu iets te snel, te diep.. Hoe het zij, ik denk dat we hier eerst eens de attenderende begrippen nader moeten onderzoeken. -zen-Chris schreef op 14-08-2006 @ 18:09 : De zienswijze van karma als iets bovennatuurlijks of vreemds komt dan ook van een gebrek aan informatie en verdieping in het onderwerp. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Uiteraard is het geen geldige redenatie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Terzijde, ik lees hier dat karma, reïncarnatie en god gemakkelijk in een zin gebruikt worden. Laat ik even verduidelijken dat boeddhisten niet spreken over het wel of niet bestaan van god. Zij zien in dat deze vraag niet te beantwoorden is en houden zich er dan ook niet mee bezig. De andere twee, karma en reïncarnatie, worden binnen het boeddhisme verschillend geïnterpreteerd, maar bovenal is het de bedoeling dat de boeddhist zelf op onderzoek uitgaat, zelf toetst of deze beweringen de realiteit zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Karma hoeft niet getoetst te worden om er een onbewezen vermoeden van te hebben. Het moet wel getoetst worden als de vraag is of het echt bestaat. Met de argumentatie sahibdin12 is het niet als waarschijnlijk te zien dat er iets als karma bestaat. Er bestaat wel degelijk een sociaal terugkoppelmechanisme voor wat je doet, maar er is geen reden om aan te nemen dat er een soort mystieke kracht bestaat die hetzelfde doet.
Laatst gewijzigd op 22-08-2006 om 19:05. |
![]() |
||
Citaat:
Lees dan je tekst nog een keer over door de ogen van die persoon. Begrijp je dan waarom het erg raar klinkt allemaal? Het doet me denken aan christenen die over de bijbel preken, of over hoe ze met god praten of hoe de hemel er uit ziet. En dat is jammer want het boeddhisme is helemaal niet zo. De boeddha zelf zei tenslotte niets van niemand te geloven, ook niet van hem zelf. Maar dat men zelf op onderzoek uit moesten gaan om hetgeen wat gezegd wordt voor zichzelf te bewijzen. Het grote publiek zal niet iets onderzoeken als het niet aannemelijk klinkt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() De volgende redenering: - Appels zijn paars, en op woensdag god, behalve als op die dag de maan schijnt - Dus ik heet Elmer Is hartstikke ongeldig, maar de conclusie is hartstikke waar. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Alleen het enige wat men niet kan doen is op geldige wijze een ónware conclusie trekken uit ware premissen. Of heb je daar wel manier voor? (ik onderstreep even de twee delen van ons zodat we zeker weten dat we over dezelfde wijze van redeneringen praten)
||
Citaat:
In deze maatschappij kan je dat toch niet meer zeggen? Er zijn zo veel bloedzuigers die op de meest omslachtige manieren geld verdienen. Die lui op de beurs bijvoorbeeld. Dat is gewoon strontlelijk. Dat zijn nog eens nutteloze banen... Ik zie niet in waarom een hogere maatschappelijke positie of rijkdom een gevolg zou moeten zijn van 'goede karma'
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wat ik bedoel te zeggen is dat al die babylonische hoogstandjes haaks staan op geloof, zeker wanneer dat een Oosters geloof is. Ik kan me niet voorstellen dat het bereiken van een hoge positie in de maatschappij nog veel te maken heeft met karma of in de mate waarin iemand gelooft.
Laatst gewijzigd op 24-08-2006 om 10:42. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Nog maar even een toelichting. Het begrip karma kun je alleen volledig begrijpen met inzicht in anatta - ofwel het boeddhistisch ongeloof in het bestaan van een zelf.
Boeddhisten ontkennen (op hoger dan conventioneel niveau) het bestaan van een zelf (ziel, ego, etc.). Je moet karma tegen die achtergrond belichten. De afwijzingen hierboven zijn in feite afwijzingen van gebrekkige interpretaties van karma. Wie meer wil weten, kan dit lezen (engels): http://www.buddhanet.net/pdf_file/noinnercore.pdf Overigens is www.buddhanet.net een uitstekende site met een interessante en uitgebreide pdf-bibliotheek. Voor de liefhebbers. [Toevoeging] Dit is een aardig citaat uit de bovenstaande tekst: "Buddha teaches, in fact, that people are reborn with pañisandhi, “relinking consciousness,” a rebirth consciousness which does not transmigrate from the previous existence, but which comes into existence by means of conditions included in the previous existen-ces, conditions such as kamma. Thus a reborn person is not the same as the one who has died, nor is the reborn person entirely different from the one who has died. Most importantly, no metaphysical entity, no soul, and no kind of spiritual self continues from one existence to another in Buddha’s teaching." (p. 19) Laatst gewijzigd op 28-08-2006 om 14:21. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Dit gezegd hebbende, wijs ik je erop dat je positief karma opbouwt door juist te handelen en niet - zoals jij zegt - met 'slecht karma'. Citaat:
Evenzo noodzakelijk beantwoorden boeddhisten niet de vraag of karma bestaat. Een boeddhist neemt aan dat het bestaat. Grote kans dat als jij een boeddhistische meester vraagt of karma bestaat, je geen antwoord krijgt. Boeddhisten snappen dat het om een onbewijsbare stelling gaat. Zij zullen je er vervolgens op wijzen dat je de Realiteit van karma zelf direct kan ervaren door het Achtvoudige Pad te volgen. En zij zullen je aanraden daar zelf naar op zoek te gaan, zelf te ontdekken of karma bestaat - het niet zomaar van een ander aan te nemen. Maar een wetenschappelijk bewijs zullen zij niet leveren. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Zolang er geen aanwijzingen (laat staan bewijzen) of toetsbare theorieen voor zijn, lijkt het mij vrij onzinnig om iets onwrikbaar als waar te beschouwen. De verschillende stromingen binnen het Boedhisme (en andere religies die een soortgelijk idee kennen) kunnen het al niet eens worden over de exacte definitie, iets wat de geloofwaardigheid nou ook al niet bepaald ten goede komt...
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Voor boeddhisten is het niet belangrijk om onwrikbaar wetenschappelijk bewijs te hebben. Hun methode is zuiver inzicht te verkrijgen met behulp van een aandachtige geest. Voor hen betekent wetenschappelijk bewijs weinig. Zij zullen je verder niet proberen te overtuigen van hun visie (is zelfs absoluut niet gewenst). Desalniettemin is het altijd goed om een kritische houding aan te nemen. Citaat:
(Overigens zijn verreweg de meeste stromingen binnen het boeddhisme het eens op het punt van anatta. Het is een van de meest fundamentele leringen van de Boeddha). Laatst gewijzigd op 28-08-2006 om 15:59. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Anatta Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Het tweede gedeelte is een terechte kritiek op de anatta-doctrine, maar zegt niets over boeddhistische stromingen die hierover met elkaar in de clinche liggen. Dat zullen eerder niet-boeddhisten zijn. Als je dan een citaat had moeten kiezen uit deze tekst, dan is het het onderstaande: "Controversially, there has been and continues to be a minority of Mahayana Buddhists who understand the Buddhist doctrine of "non-Self" ("anatta"/"anatman") as relating solely to the ephemeral elements (the five "skandhas") of the being and not to the hidden and undying "Buddha-Principle" ("Buddha-nature") taught by the Mahayana Buddha to exist within the deeps of each person's mind (see section on "Anatman and the Tathagatagarbha Sutras" below)." Hier lees je dat een klein gedeelte van de boeddhistische Mahayana-stroming (met name de Chinese versie) het concept van anatta zo interpreteert dat een ziel wel zou kunnen bestaan. Hetgeen mijn eerdere bewering onderstreept. Het is zeker zo dat deze interpretaties met de tijd zijn ontstaan en nog steeds door een minderheid gevolgd worden, maar dan ook echt een minderheid. Ik denk dat je niet voldoende inziet hoe fundamenteel de anatta-doctrine voor boeddhisten is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waar ik het met hem eens ben is dat telkens beweren dta het 'niet logisch' is in een religieus topic, de discussie doodt. Helaas pas jij dat té vaak toe imo. Het gaat namelijk niet om wat 'waar'is, maar hoe andere mensen kijken naar de werkelijkheid. Er kunnen meerdere waarheden/percepties naast elkaar bestaan. Je mag dan wel atheïstisch zijn maar je beredenering is eenzelfde als de calvinistische, alleen is de strekking anders. Logica an sich is een goed middel om hypotheses te toetsen en om zorgvuldig wetenschappelijk onderzoek tekunnen doen. Als basis voor een levensovertuiging schiet het echter behoorlijk tekort. Ten eerste is het een intern kloppend systeem bedacht door mensen, waaruit dus voortkomt dat het extern geen gedligheid heeft. Voor de wiskunde geldt hetzelfde. Ik heb wel eens vaker 'Hume'geciteerd als filosoof die in een van zijn boeken de wetenschap in filosofisch opzicht een flinke klap toebracht. Een verband concludeer je namelijk niet, maar leg je en is dus aan subectiviteit onderhevig. Ik kan nog wel verder gaab over 'paradigma's en theoriën van Wittgenstein mbt de taal en de verbale wetenschap, maar daar komen we ook niet echt verder mee lijkt me. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Goofy GanG - Wildlife Feat. Ouzboy, Dex, Parazit, Flesh, Karma joker007 | 0 | 12-03-2013 14:29 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Boeddhisme ninie | 160 | 27-05-2007 19:25 | |
Verhalen & Gedichten |
[GedichT] Karma Verwijderd | 2 | 08-08-2004 20:47 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
karma ranonkel | 25 | 01-06-2003 14:13 |