Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2006, 16:36
Verwijderd
Citaat:
12Trix schreef op 21-08-2006 @ 00:46 :
Ze (mijn psychiater) had me verteld dat het ook mogelijk was dat ik <een van de andere stoornissen> heb.
In combinatie met PDD-NOS of ipv PDD-NOS? Samen kan dus niet volgens de DSM. En de DSM is niet iets wat ik bedacht heb.

Citaat:

Als de ene ziekte veroorzaakt wordt (bijv. indirect) door een andere ziekte wil niet zeggen dat het niet twee verschillende ziektes zijn.
Maar PDD-NOS wordt dus niet veroorzaakt door één van die andere ziektes.

Dat is niet mijn mening, maar de mening van de 'professionals'.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2006, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-08-2006 @ 17:36 :
In combinatie met PDD-NOS of ipv PDD-NOS? Samen kan dus niet volgens de DSM. En de DSM is niet iets wat ik bedacht heb.
In combinatie met. En wat mijn psychiater zei is ook niet iets wat ik bedacht heb.

Citaat:
Maar PDD-NOS wordt dus niet veroorzaakt door één van die andere ziektes.

Dat is niet mijn mening, maar de mening van de 'professionals'.
Dat zeg ik ook niet.

Ik denk dus dat we de draad een beetje kwijt zijn nu. Ik in ieder geval wel.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 15-08-2006 @ 16:35 :
Volgens de DSM-IV is er sprake van een autistische stoornis als iemand voldoet aan drie criteria:
- kwalitatieve tekortkomingen in sociale wisselwerking;
- kwalitatieve tekortkomingen in communicatie;
- beperkte, zich herhalende stereotype patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten waarbij sprake is van een stoornis in de verbeelding.

Dat zijn, volgens de 'eisen' uit de DSM-IV en ook volgens Wing en nog een aantal andere personen gemeenschappelijke dingen bij mensen met autisme. Hoe en in welke mate het zich precies uit, verschilt natuurlijk per persoon.
De DSM diagnose methode is alom bekritiseerd binnen de psychiatrie. 1 van de kritiekpunten was is dat het niet meer dan een opsomming van sympthonen is ipv een werkelijke analyse van de problemen en de persoon zelf. Kortzichtigheid alom dus.

Zelf neem ik die DSM IV methode dus niet echt serieus. Ook de pretentie door de makers/aanhangers dat het objectief zou zijn is natuurlijk onzin. Zoals je zelf al zei heeft vrijwel ieder mens 1 of meerdere kenmerken van het autsime in meer of mindere mate. Wat de grens is wordt vaak door de behandelende arts zelf gesteld en is dus subjectief.

Naar mijn mening ligt de grens bij de invloed van die kenmerken/symptonen c.q. eigenschappen op je algemeen functioneren. In die zin hoeft imo autisme geen levenslang 'brandmerk' te zijn (klinkt wat zwaar, maar sommige mensen met autisme ervaren dit wel zo) maar een diagnose gebaseerd op je huidige algemeen functioneren en dat van in het nabije verleden. Je zou dan kunnen spreken van een 'stoornis in remissie' mar dat is imo een beetje flauw.

OT:

Stoornissen kunnen wel deglijk gecombineerd zijn. maar binnen het Ass wordt wel gekozen voor eenduidigheid. PDD-NOS kan dus niet in combinatie met Asperger gegeven worden als diagnose, omdat het ook duidt op 'not other specified'. Recent is er volgens mij een subdiagnose binnen het ASS bij gekomen. IK kan echter niet zo 123 op de naam komen.

Maar andere niet-autimse verwante stoornissen kunnen wel degelijk samengaan met de diagnose van PDD-NOS. Zo kan iemand naast een ASS diagnose ook een gedragstoornis ontwikkeld hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 06:54
Verwijderd
Tuurlijk is de DSM een opsomming van symptomen, dat lijkt me ook het doel ervan...? Voor de analyse van de problemen en de persoon zelf zijn heel andere dingen (vragenlijsten, testen, psychologen, psychiaters, enz.)?

Tuurlijk kunnen stoornissen gecombineerd worden...alleen zijn niet alle combinaties mogelijk. Iemand met bv. PDD-NOS kan best ADHD hebben en ook ODD of wat dan ook, maar bepaalde andere combinaties kunnen niet. En dat is het enige wat ik wilde zeggen.

(En natuurlijk is de DSM niet heilig, maar het geeft iig richtlijnen en het stelt bepaalde 'eisen' en zonder richtlijnen en 'eisen' zou het allemaal nog veel subjectiever zijn. Ik denk dus dat het wel degelijk nut heeft.)

Laatst gewijzigd op 22-08-2006 om 07:12.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 09:28
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-08-2006 @ 07:54 :
Tuurlijk is de DSM een opsomming van symptomen, dat lijkt me ook het doel ervan...? Voor de analyse van de problemen en de persoon zelf zijn heel andere dingen (vragenlijsten, testen, psychologen, psychiaters, enz.)?

Tuurlijk kunnen stoornissen gecombineerd worden...alleen zijn niet alle combinaties mogelijk. Iemand met bv. PDD-NOS kan best ADHD hebben en ook ODD of wat dan ook, maar bepaalde andere combinaties kunnen niet. En dat is het enige wat ik wilde zeggen.

(En natuurlijk is de DSM niet heilig, maar het geeft iig richtlijnen en het stelt bepaalde 'eisen' en zonder richtlijnen en 'eisen' zou het allemaal nog veel subjectiever zijn. Ik denk dus dat het wel degelijk nut heeft.)
Ja, maar volgens mijn psychiater kan ik in ieder geval 1 uit die lijst met andere stoornissen erbij hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 09:32
Verwijderd
Citaat:
12Trix schreef op 22-08-2006 @ 10:28 :
Ja, maar volgens mijn psychiater kan ik in ieder geval 1 uit die lijst met andere stoornissen erbij hebben.
Ik ben benieuwd naar haar argumentatie.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 22:27
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-08-2006 @ 10:32 :
Ik ben benieuwd naar haar argumentatie.
Ze lachtte er heel lief bij.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 20:21
Ingmar87
Ingmar87 is offline
weet niet of het al gezegd is maar heb geen zin om alles door te lezen.
Ken zelf iemand die pdd heeft en die heeft er WEL last van.

Maar pdd is een diagnose en het word gediagnostiseerd op een aantal punten en als je bijv aan 5 van de 8 voldoet "heb je pdd-nos" (zelfs nog erger... pdd-nos is de "rest" groep van het autistisch spectrum.

lol

ik bedoel gewoon dat het niet hoeft hehe

-edit
Citaat:
*amélie* schreef op 19-08-2006 @ 17:24 :
Dat. En de naam 'PDD-NOS', geeft al aan dat er wel sprake is van kenmerken zijn van een stoornis in het AS, maar ' not otherwise specified'. Naar mijn idee wordt het stempel pdd-nos gegeven als ze de symptomen niet ergens anders kunnen plaatsen. Op die manier komen er dus allerlei kenmerken onder 1 naam te vallen.
toch maar even doorgelezen en zij verwoord heel mooi wat ik wilde zeggen

Laatst gewijzigd op 18-10-2006 om 20:25.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 20:24
Ingmar87
Ingmar87 is offline
wis deze pls
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 13:42
Pradachica
Pradachica is offline
Ik heb ook PDD-nos en ik raak wel verstoord als mijn trein 10 minuten later komt of eerder..Dan krijg ik zo'n gevoel van binnen dat ik niet goed kan beschrijven..beetje zo alsof je het niet meer kan overzien.
Want als mijn trein 10 min later vertrekt kom ik ook 10 min later aan en raakt mijn hele planning in de war.
En ik wordt er ook onzeker van, alsie toch om zolaat moet vertrekken moet ik daar vanop aan kunnen.
En zo heb ik dat ook met beloftes van mensen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten