![]() |
|||
Citaat:
Als ergens duizend doden vallen en iemand is er niet verantwoordelijk voor dan zijn er geen maatregelen nodig. Als ergens een dode valt en iemand is vol verantwoordelijk dan zijn er maatregelen nodig. Je moet het nu even los zien van de emoties, dit gaat puur over verantwoordelijkheid. Citaat:
Maar wat voor verwijt maak je eigenlijk? Het is zelfs voor de partijen die kritiek uiten niet gebruikelijk om door fouten op te stappen. Samson van de PVDA ging volledig de fout in door een beleidsstudie die voor kernenergie pleitte te gebruiken als argument tegen kernenergie. De man is dus duidelijk analfabeet, anders had hij de conclusie van dat rapport wel gelezen. Waarom stapte hij niet op na zo'n grove fout? In het vorige programma van de SP werd geld in de toekomst niet uitgeven gebruikt als een inkomstenpost op het heden. Ondanks dit heeft Marijnissen geen ontslag genomen om terug te keren naar Rekenen op de lagere school. Eigenlijk is dit hele 'verantwoordelijkheid nemen' puur politiek vingertje wijzen; het heeft weinig tot niets meer met de ramp zelf te maken. Dat is tevens wat me steekt. De meeste oppositie gaat totaal niet over verbetering, maar over het neersabelen van zoveel mogelijk mensen.
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
-Het cellencomplex voldeed bij de bouw al niet aan verschillende eisen en regels. De wet werd aan de laars gelapt. -In 2003 is er een brandje geweest, waanra er ook al een rapport is opgesteld met aanbevelingen én de waarschuwing dat het een volgende keer wel eens lelijk uit de hand zou kunnen lopen. Daar is helemaal niets mee gedaan. Citaat:
Citaat:
Eigenlijk is dit hele 'verantwoordelijkheid nemen' puur politiek vingertje wijzen; het heeft weinig tot niets meer met de ramp zelf te maken. Citaat:
Je snapt het nog steeds niet, wel? De overheid heeft meermalen (willens en wetens) haar eigen wetten en regels aan haar laars gelapt. Daardoor zijn bij een brand meer slachtoffers gevallen, dan wanneer de aanbevelingen in 2003 (na een eerdere brand!) opgevolgd waren. De overlevenden hebben niet of niet de juiste nazorg en psychologische bijstand gehad. Sommigen van hen hebben nog 35 dagen op de 'bajesboot' gezeten, terwijl die volgens de regels (alweer!) bestemd is voor opsluiting van maximaal 10 dagen. En als dat allemaal uitkomt, spreken de betrokken en verantwoordelijke ministers niet over de doden, over de afschuwelijke behandeling van de overlevenden of over hun spijt, maar ze proberen op iedere manier hun verantwoordelijkheid af te schuiven en gaan ook nog eens ruzie maken met de Onderzoeksraad. Ik vind dat werkelijk waar misselijkmakend. En wat ik nog erger vind, is dat er mensen zijn die dat koste wat koste verdedigen, door zelfs te stellen dat ministers het rapport af mogen zeiken omdat politieke tegenstanders kritiek op hen hebben. Kan iemand dit nog volgen? Ik niet. Maar ik heb ook Amerikanen gesproken die het verdedigden dat Bush niks deed om 9/11 te voorkomen, dus... |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Je krijgt dan een beetje een situatie als SE fireworks waarbij de directeur veroordeelt wordt voor het niet volgen van simpele opslagregeltjes, terwijl er mensen door doodgingen. Dat lijkt me ook de gepaste reactie. Als er iets namelijk onwenselijk is dan is het wel een soort claimcultuur waarbij wat er is gebeurd bepaalt wat de strafmaat is, in plaats van de overtredingen/misdrijven die er begaan zijn. Citaat:
Een van mijn grootste kritiekpunten op het asielbeleid van voor 2000 is dat mensen zo 10-20 jaar in de ambtelijke molen zaten voor ze iets wisten. Dat kun je niet maken omdat mensen dan zolang weg zijn dat terugkeer ook lastig wordt. Bij snelle uitzetting heb je dat niet. Wanneer we het bovendien hebben over de gemiddelde bootvluchteling (waarvan Nederland er overigens minder krijgt omdat langzamerheid in emigratielanden bekend wordt dat we streng zijn) dan is het niet meer dan logisch. Die mensen zijn vaak de sterksten uit hun eigen gemeenschap en ze gaan bewust hier naar toe om geld te verdienen. Wij willen dat niet, we sturen ze terug naar waar ze het ook aardig deden. Ik vind niet dat je zo iemand 10 jaar kan laten wachten, want dan is de tijd dat ze hun leven in hun land van afkomst op orde kunnen zetten ook ongeveer voorbij. Humaner is dan snelle uitzetting.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat ik ook inhumaan vind, is mensen die zojuist een traumatische ervaring achter de rug hebben, zoals de overlevenden van de Schipholbrand, terugsturen. De 'nazorg' -áls ze die al gehad hebben- is bar- en barslecht geweest. Stel je voor dat je ze dan ook nog gaat terugsturen. Citaat:
Fortuyn was voor een generaal pardon. Op dat punt was ik het met hem eens. Wees nou eens een keer ruiterlijk en geef toe dat je fout zat. Maar ga geen mensenlevens en kinderlevens verwoesten door mensen uit te zetten die hier een leven hebben. En ga al helemaal geen gezinnen uitéénrijten bij uitzetting. Want dát gebeurt nu, dagelijks. En als je er iets van zegt, is het een 'Verdonk-hetze'. Ik vind het beleid dat nu gevoerd wordt ronduit a-sociaal en ik schaam me ervoor dat zij en haar partij zo populair zijn. |
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat vind Amnesty ervan dat minderjarigen gesnaait worden voor werk als slaaf ('terugbetalen' mensensmokkelaar) of voor de prostitutie? Helaas is het volledig vrij rond laten lopen van uitgeprocedeerden, wat Amnesty impliciet voor staat met hun veroordeling van vreemdelingenbewaring, wel hetgeen dat daartoe zal leiden. Zeker gezien de steeds toenemende stroom gelukszoekers (Canarische eilanden, Gibraltar, Lampedusa etc) is het zaak mensen juist terug te sturen om geen enorme hordes illegalen te verzamelen zoals in Spanje, Italië en minder, Frankrijk, gebeurd. Het is leuk dat ze er tegen ageren, en men moet ook opletten dat het vastzetten niet doorschiet, zelfs als het noodzakelijk is. Ik ben verder niet goed op de hoogte van wat vluchtelingen allemaal wel en niet kunnen in vreemdelingenbewaring, dus ik waag me nog niet aan uitspraken daarover. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als de fouten a la meewerken met de Syrische geheime dienst eruit gehaalt worden en de regels voor de status van politiek vluchteling enigsinds worden aangepast dan lijkt het asielbeleid me prima in orde.
||||||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Over verharding in de samenleving gesproken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Buiten Syrische en Congolese asielzoekers, uitééngerete gezinnen, voorbarige uitspraken over "adequate" bewakers en mensen die na een tiental jaren het land uitgeflikkerd worden, hebben we ook nog het idee om Christenen en homo's terug te sturen naar Iran ("moeten ze het maar voor zich houden"), wetsovertreding door gegevens over Taďda Pasic aan de krant door te geven (volgens het CBP), sowieso het wegtreiteren van een 17-jarige scholiere en Ayaan Hirsi Ali tot onderdeel van de campagnestrijd maken en je machtspositie misbruiken door haar een schuldbekentenis te laten tekenen. Maar verder, ja, verder is ze best ok... |
![]() |
||||||||||||
Citaat:
Citaat:
Dat maakt Amnesty's kritiek veel te principieel. Ik zie meer in aanpassing van de omstandigheden. Nu gaat Amnesty wel vaker veel te bot te werk, kijk naar de ongelovelijke rapporten over het conflict in Libanon. Voor Israël was naar mening van Amnesty de wereld te klein, en nu, maanden later komen met nog een rapport 'oh ja, de hezbollah pleegde ook oorlogsmisdaden'. Je moet hun rapporten dan ook met een korreltje zout nemen; elke nuance is er immers uitgehaald omdat ze slechts kritiek leveren op wat naar hun mening schending van rechten is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||||||||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En in het uiterste geval nemen we hen toch gewoon hun lucifers en aanstekers af. Het kan zo simpel zijn hč, af en toe... Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.uitzendinggemist.nl/index...7c53118d194104 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
- de mediastunt - de kennis van de gemiddelde Nederlander over Iran of - de gemiddelde levensverwachting van homo's en christenen in Iran? |
![]() |
||
Citaat:
Enne, denk je nou echt dat Verdonk een mediastunt op zou zetten waarvan ze had kunnen verwachten dat die zo zou back fire-en? |
![]() |
||
Citaat:
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat Ira-k/n-esen over het algemeen vredige mensen zijn, het mengsel geloof/politiek is wat het gevaarlijk maakt voor de "buitenstanders", dat is hetgeen in Nederland nog niet begrepen wordt. Dan kan Ahmadinejad nog roepen dat Isr/USA vernietigd moet worden, toch stond onlangs Israel nog nummer 1 op de lijst van landen die de wereldvrede in gevaar brengt, gekozen door "de gemiddelde Nederlander". En Verdonk? Die kan het zich veroorloven ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Dat moet de VS zijn. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als sommige moordenaars vrijgesproken worden moeten dan alle moordenaars vrij gesproken worden? |
![]() |
||
Citaat:
Waarom zou Verdonk wegmoeten terwijl er kamerleden zijn die presteren alsof ze analfabeet zijn? Denk aan Samson van de PVDA die niet eens in staat is een beleidsstudie door te lezen als hij zich daarop baseert. Denk aan Groenlinks dat een standpunt aanhangt over kernenergie gebaseerd op informatie die werkelijk meer dan veertig jaar oud is. Allemaal niveau 'wat kan je eigenlijk wel?'. Ook die mensen worden er niet op afgerekent. Het is gewoon cultuur in Nederland om met redelijk veel weg te kunnen komen zolang je in het alledaagse nog goed kunt functioneren.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Neem nou Gonny van Oudenallen. Waar sláát dat op?! |
![]() |
||
Citaat:
Als je Congolezen en Syriërs met bijbehorende papieren terugstuurt naar hun dicatatoriale land (en daar ook nog eens willens en wetens meermalen de Kamer verkeerd over informeert), als je de wet overtreedt door privégegevens over een derde in de krant te brengen, als je je macht wilt laten gelden door een Tweede Kamerlid te chanteren etc. vind ik dat toch echt een stuk erger dan een paar Kamerleden uit de oppositie die een leesfoutje maken of een standpunt aanhangen wat jou niet aanstaat. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Don't worry, na de volgende verkiezingen hoeven we daar niet meer wakker van te liggen. Citaat:
Het is overigens wel wat erger dan een leesfoutje: als de mensen die die fouten maken aan de macht komen begaan ze de grootste flaters omdat ze verkeerd geďnformeerd zijn. Ik wil Samson (plus dat GL supportje waarvan ik de naam niet meer weet) wel eens tegenover de horecabranche zien verdedigen dat wasdrogers verboden moeten worden. De man heeft gewoon geen flauw benul waarover hij het heeft. Voor de PVDA gebeurd dat vaker. Kijk hoe Bos op zijn bek ging op zijn AOW voorstel. Kijk naar hoe de gehele fractie niet in staat was te begrijpen wat Donner nu precies zei over de shariawetgeving.
Laatst gewijzigd op 17-09-2006 om 10:47. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Maarre, even serieus, ik vond die zinnen over 'het grote publiek' wél zinnig en relevant, eigenlijk. Want hadden Donner, Dekker en het kabinet ook op deze wijze gereageerd als er massale protesten waren gekomen? En ik kan nou niet zeggen dat ik merk dat mensen er bij betrokken zijn. Dus... |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Ministers Donner en Dekker treden af
Van onze verslaggevers DEN HAAG - De ministers Donner van Justitie en Dekker van Volkshuisvesting zijn vandaag afgetreden. Zij nemen de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van de Schipholbrand, waarbij vorig jaar elf mensen om het leven kwamen. De onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde dat bij die brand minder of geen doden zouden zijn gevallen als de overheid zich aan alle veiligheidsregels had gehouden. Donner (CDA) en Dekker (VVD) namen hun beslissing donderdag aan het begin van de middag in een ingelast kabinetsberaad in het Catshuis in Den Haag. Donner is als minister verantwoordelijk voor de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) die het cellencomplex op Schiphol onder zijn hoede heeft. Dekker draagt de verantwoordelijkheid voor de Rijksgebouwendienst, de eigenaar van het complex. De ministers lichten hun beslissing vermoedelijk later vanmiddag toe in een persconferentie. De conclusie van de onderzoeksraad dat er minder of geen doden zouden zijn gevallen als de overheid meer aandacht had gehad voor de brandveiligheid is zwaarder dan de al eerder uitgelekte conceptconclusie van de raad. Daarin stond nog dat door nalaten van de overheid onnodig veel slachtoffers zijn gevallen. De Dienst Justitiële Inrichtingen had er volgens de raad voor moeten zorgen dat het personeel van het detentiecentrum beter getraind was en dat er meer eisen waren gesteld aan de brandveiligheid bij de bouw van de containercellen. Het accent bij DJI lag veel meer op het ingesloten houden van gedetineerden dan op de brandveiligheid, zei Pieter van Vollenhoven, de voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, bij de presentatie van het rapport. Bij de bouw van de vleugels J en K van het cellencomplex (waarin de brand uitbrak) had ook meer nadruk moeten worden gelegd op de brandveiligheid. De Rijksgebouwendienst heeft aan deze taak onvoldoende invulling gegeven. De gemeente Haarlemmermeer had tenslotte haar verantwoordelijkheid als vergunningverlener en toezichthouder meer inhoud moeten geven. Van Vollenhoven: De gemeente Haarlemmermeer had een veel meer kritischer houding kunnen aannemen, die hebben we niet aangetroffen. Dat deze drie instanties hebben verzuimd om de geldende regelgeving over brandveiligheid na te komen, noemt de onderzoeksraad een teleurstellende conclusie aangezien het waarborgen van de veiligheid van burgers een onomstreden kerntaak is van de overheid. De raad beschouwt de Dienst Justitiële Inrichtingen als de primair verantwoordelijke partij ten aanzien van de brandveiligheid. In het rapport van de onderzoeksraad staat dat na uitgebreide brandproeven vast is komen te staan dat de brand het gevolg is van een weggeworpen sigarettenpeuk. Een technische oorzaak is vrijwel uitgesloten. Van Vollenhoven zei op zijn persconferentie dat de brand per ongeluk kan zijn ontstaan, maar ook kan zijn aangestoken. Naar het ontstaan van de brand doet het Openbaar Ministerie nog onderzoek. Eerder waren de conclusies van de onderzoeksraad al uitgelekt, alsmede de reactie die het kabinet op het concept-rapport had gegeven op verzoek van Van Vollenhoven. Uit het rapport blijkt dat het verweer van Donner en zijn collega-ministers niet tot een afzwakking van de conclusies heeft geleid. De laatste is verantwoordelijk voor de verzorging van de slachtoffers na de brand. De onderzoeksraad stelt in zijn rapport vast dat opvang en nazorg onvoldoende was voorbereid en op belangrijke punten onder de maat is geweest. De nazorg aan het personeel van het detentiecentrum en de nabestaanden van de omgekomen gedetineerden is wel goed verlopen. De onderzoeksraad doet Donner de aanbeveling om alle penitentiaire inrichtingen binnen één jaar te laten doorlichten naar de staat van brandveiligheid en de resultaten daarvan aan de Tweede Kamer te rapporteren. De recent ingestelde Inspectie voor de Sanctietoepassing moet als taak krijgen om toezicht op de brandveiligheid in de inrichtingen te houden. Van Vollenhoven noemde het teleurstellend dat veel inspectiediensten niet hun eigen verantwoordelijkheid hebben genomen, waardoor fouten hadden kunnen worden gecorrigeerd. Bron Ik weet niet of ze per se af hadden moeten treden, maar het is in ieder geval beter dan het gebruikelijke afwimpelen van kritiek en de minachting ten opzichte van onderzoekensresultaten die men niet bevalt.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
Brand in vertrekcentrum Ter Apel
In het vertrekcentrum voor uitgeprocedeerde asielzoekers in Ter Apel (Groningen) is vanmiddag brand uitgebroken. Dat meldde de brandweer. Het gaat om een middelbrand. Meer informatie had de brandweer nog niet. Alle bewoners en personeelsleden zijn in veiligheid gebracht, zo heeft een woordvoerder van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van de politie begrepen. De brand zou zijn uitgebroken in een leegstaande vleugel. Bron ... |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben blij dat Donner en Dekker zijn afgetreden. Mij leek dat dan ook onvermijdelijk. Ik had het alleen niet zo snel verwacht. Het is goed dat zij opgestapt zijn, zodat het debat zich nu kan concentreren op het rapport en niet op de schuld-vraag. Wat ik dan wel weer heel teleurstellen vind, is dat Donner toch min of meer het rapport in twijfel heeft getrokken en zijn dienst heeft verdedigd. Ik hoop dat dat niet leidt tot het niet doorvoeren van hervormingen en verbeteringen, want een herhaling mag nooit meer voorkomen. Daarom ben ik ook benieuwd wat er wordt gedaan met het nieuws over de bajesboot in Dordrecht, die ook met onveilig materiaal wordt gebouwd. Ik heb de reconstructie voor een deel gezien op het Journaal. Ik vond dat echt heel beklemmend. Andere verantwoordelijken mogen niet vrijuit gaan, dus ook niet bijv. de gemeente Haarlemmermeer. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
"Tijdelijke vervanging De afgetreden ministers Donner en Dekker zullen tijdelijk worden waargenomen door hun vaste vervangers, volgens de vervangingsregeling. Dat zei premier Jan Peter Balkenende donderdag in een verklaring. Minister Karla Peijs (Verkeer) neemt daardoor het werk van Sybilla Dekker (VROM) over. Minister Rita Verdonk (Vreemdelingzaken en Integratie) zal minister Piet Hein Donner vervangen, maar minister Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) zal dan gaan over terreurbestrijding. " http://www.nu.nl/news/831285/11/Donn...offers_af.html lol
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |