Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2006, 14:55
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 22-09-2006 @ 23:37 :
Als je het hebt over genen. Ja, dit zal qua intelligentie, en nog veel meer factoren, verslechteren. Er is immers geen selectie meer op intelligentie. Ook niet intelligente mensen krijgen kinderen, sterker nog die krijgen meer kinderen.

Nu heet evolutie 'de verkeerde kant op' net zo goed evolutie als elke andere vorm van evolutie. Immers, evolutie heeft geen doel.
Geen doel, maar wel een duidelijke richting: die van steeds groter wordende comlexiteit. Hoewel het voor ons natuurlijk onmogelijk is te beoordelen of dit principe universeel geldig is.

"Weet je wel hoe Darwinistische evolutie werkt?"

Wat versta je onder darwinistische evolutie? Want darwin had daar toch echt fundamenteel andere opvattingen over dan de huidige 'darwinisten'.
Oud 30-10-2006, 21:14
Daevrem
Daevrem is offline
Oke, alle biologen hangen nu darwinistische evolutie aan en zijn strict genomen inderdaan neo-darwinisten.

Het is een misvatting dat complexiteit per definitie omhoog gaat. Als je kijkt naar de biomassa per soort of naar de stamboom van al het leven dan zul je enkele omperkelijke dingen zien. Plankton in de zeeen bestaat nog steeds en is nog steeds zo 'simpel' als miljoenen jaren geleden. Je zult ook zien aan de stambomen dat de meeste 'typen' leven op aarde niet vallen onder planten dieren of schimmels. Ik heb het dan over protisten, bacterieen en archaea. De laatste twee zijn nog steeds prokaryoten. Zoals jij het stelt zouden ze langzamerhand ook eukaryoten, of iets soortgelijks, moeten worden omdat dat complexer is. Dat is dus niet zo. Immers, ze zijn er nog steeds en ze zijn 'succesvol'.

Dat is dus niet wat Darwinistische evolutie zegt. Het zegt wel dat complex leven enkel kan ontstaan doordat simpel leven steeds complexer wordt. Maar het zegt niet dat dat moet. Leven kan zelfs vanwege evolutie simpeler worden. Punt is dat het contrast met creationisme hier is dat complex leven niet ineens bestaat. Het moet voorafgegaan worden door simepelere vormen die gradueel complexer worden.

Het is dus niet zo dat evolutie als richting complexiteit heeft. En dat is wat je zei. Ik bedoelde het dus ook niet gemeen dat je het niet helemaal snapt. Bijna niemand snapt het echt als deze van de middelbare school af komt. En misschien zit je zelfs daar nog wel op.

Het verschil tussen Darwin en hedendaagse (neo)-Darwinisten is hier niet echt belangrijk. Daar doelde ik niet op.
Oud 30-10-2006, 23:38
T_ID
T_ID is offline
Men zou het ook simpeler kunnen stellen door te stellen dat evolutie per definitie geen doel heeft en gewoon de som is van alle mutaties. Of die neigen naar simpeler of complexer is volledig bepaald door de omgevingsfactoren (en probeer die maar eens allemaal mee te wegen voor alle soorten)
Oud 30-10-2006, 23:56
Daevrem
Daevrem is offline
Ja, maar dat hadden we toch al gedaan. Het ging om de richting. Evolutie heeft als richting ook geen complex leven. Het kan beide richtingen op. Het enige wat evolutie doet is selecteren op 'fitness'.
Oud 02-11-2006, 19:02
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 30-10-2006 @ 22:14 :

Het is dus niet zo dat evolutie als richting complexiteit heeft. En dat is wat je zei. Ik bedoelde het dus ook niet gemeen dat je het niet helemaal snapt. Bijna niemand snapt het echt als deze van de middelbare school af komt. En misschien zit je zelfs daar nog wel op.
.

Ik ben 20 en universitair student. En ik ben prima op de hoogte van de evoluthietheorie, dankjewel.

Ik heb er geen moeite mee om gecorrigeerd te worden als ik onzin uitkraam; dat gebeurd wel vaker (zowel het onzin uitkramen als het corrigeren) en heeft niets te maken met fatsoen. Maar indien iemand meent mijn intelligentie in twijfel te moeten trekken voel ik mij toch licht gepikeerd.

Goed, los van die rant heb je natuurlijk gelijk; ik kraam onzin uit. Mijn specialiteit is dan ook godsdienstgeschiedenis, geen biologie

Laatst gewijzigd op 02-11-2006 om 19:07.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 20:16
Daevrem
Daevrem is offline
Aangezien dit een scholierenforum is vond ik het niet zo raar te denken dat iemand hier misschien nog wel eens een scholier is. Over het inschatten van je intelligentie had ik nog niet eens nagedacht omdat dit via het internet onmogelijk is.
Trouwens heeft dat ook niet zoveel te maken met het begrijpen van de evolutietheorie. Daar heb je opzich niet zo veel intelligentie voor nodig.
Reageren

Regels voor berichten