Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2006, 12:26
Poepkind
Poepkind is offline
Naja, opzich is het zo gek nog niet om een klier op blote voeten te laten lopen. Hij zit dan in zn eentje waardoor niemand hem kan bezeren en wordt bewuster van zn gedrag. Het is onzin dat een rondje op blote voeten een soort van marteling is, hoewel het door sommigen boven mij wel zo word gesteld. Het maakt je wel bewuster van hoe je met je lichaam omgaat. Het oplopen van schimmels en dergelijke lijkt me geen reeel gevaar, aangezien het grootste gedeelte van de tijd toch met schoenen wordt gegymd.
Oud 20-10-2006, 12:28
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 20-10-2006 @ 13:26 :
Naja, opzich is het zo gek nog niet om een klier op blote voeten te laten lopen. Hij zit dan in zn eentje waardoor niemand hem kan bezeren en wordt bewuster van zn gedrag. Het is onzin dat een rondje op blote voeten een soort van marteling is, hoewel het door sommigen boven mij wel zo word gesteld. Het maakt je wel bewuster van hoe je met je lichaam omgaat. Het oplopen van schimmels en dergelijke lijkt me geen reeel gevaar, aangezien het grootste gedeelte van de tijd toch met schoenen wordt gegymd.
oe, 'dan word je je bewust van je gedrag'. misschien een idee voor iemand die het vertikt zn voeten te wassen of zo, maar een straf hoort verband te houden met de misdaad, niet volslagen willekeurig bedacht te zijn.
Oud 20-10-2006, 12:53
Nona
Nona is offline
Gawd Marcel, stel je niet zo aan. Zo ongezond is het niet om op blote voeten te lopen; op de basisschool heb ik nooit sportschoenen aan gehad en ik heb nooit iets opgelopen. Bij een beetje gymzaal zijn ook douches aanwezig, weet je. Dus even je voeten wassen na een gymles lijkt me weinig problematisch.
Geez, ik doe in de zomer ook geen moeite om schoenen aan te trekken als ik de tuin in loop. Iedereen loopt in het zwembad op blote voeten. En op straat loopt het wat ongemakkelijk, maar aangezien teenslippers behoorlijk weinig vuil tegenhouden en heel Nederland de afgelopen drie zomers op teenslippers liep denk ik niet dat die straat of enig ander vuil veel kan doen met de volksgezondheid.
En schimmels loop je makkelijker op door je voeten niet goed droog te maken, na het douchen, zwemmen of door dezelfde sokken aan te houden na sport. En al loop je dan een schimmeltje op, so what? Zalfje eroverheen en het is zo weer weg.

En nee, zo'n marteling is het niet. In de gymzaal sta je niet stil dus kou duurt hooguit 5 minuten. Pijn heb je alleen als je onvoorzichtig bent (of iemand anders, maar dat is vaker iemand anders met schoenen). En niet iedereen zal het aangenaam vinden, maar schrijfkramp van strafregels zijn dan ook niet bepaald. Ik zie het bezwaar niet echt.
Oud 20-10-2006, 14:55
Femic
Femic is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 20-10-2006 @ 13:53 :
En nee, zo'n marteling is het niet. In de gymzaal sta je niet stil dus kou duurt hooguit 5 minuten. Pijn heb je alleen als je onvoorzichtig bent (of iemand anders, maar dat is vaker iemand anders met schoenen). En niet iedereen zal het aangenaam vinden, maar schrijfkramp van strafregels zijn dan ook niet bepaald. Ik zie het bezwaar niet echt.
Sommige mensen hebben wel pijn door op blote voeten rondjes te gaan lopen, zoals ik al vaker heb gezegd in dit topic. Ik zou het bijv. echt niet langer dan 5 minuten volhouden, dan doen simpel weg m'n voeten (m.n. m'n tenen) te veel zeer (ja, ik heb brakke voeten ) en op langere termijn (na een half uurtje ofzo) krijg ik last van m'n rug (wegens te weinig steun aan m'n voeten). Ik weet zeker dat ik niet de enige ben met dit soort klachten, daarom vind ik niet dat je iemand verplicht kunt stellen op blote voeten te gymmen.
Oud 20-10-2006, 19:49
Nona
Nona is offline
Citaat:
Femic schreef op 20-10-2006 @ 15:55 :
Sommige mensen hebben wel pijn door op blote voeten rondjes te gaan lopen, zoals ik al vaker heb gezegd in dit topic. Ik zou het bijv. echt niet langer dan 5 minuten volhouden, dan doen simpel weg m'n voeten (m.n. m'n tenen) te veel zeer (ja, ik heb brakke voeten ) en op langere termijn (na een half uurtje ofzo) krijg ik last van m'n rug (wegens te weinig steun aan m'n voeten). Ik weet zeker dat ik niet de enige ben met dit soort klachten, daarom vind ik niet dat je iemand verplicht kunt stellen op blote voeten te gymmen.
Uiteraard zijn er uitzonderingen en jij kunt daar één van zijn. Maar dat lijkt me bespreekbaar. Een leraar kan wel regels opstellen, maar dat betekent niet dat hij een machine is die niet even naar een persoonlijke situatie kan kijken.
Voor het meerendeel lijkt het me echter geen probleem.
Oud 20-10-2006, 20:01
Femic
Femic is offline
Nah, het lijkt me sowieso niet echt gezond om zonder steun aan je voeten rondjes te gaan rennen, voor niemand niet. Maar goed, dan starten we de discussie opnieuw..
Oud 28-10-2006, 11:13
Azaelia
Azaelia is offline
1. Nee blote voeten moet verboden worden.
Jep, hygiëne, voetschimmel, wondjes, niet handig.
2. Nee, maar leerling mag zelf bepalen of het op blote voeten gymt.
zie 1
3. School bepaalt of blote voeten bij gym verplicht zijn.
School kan niet verplichten om op blote voeten te lopen, hoe wil je dat doen bij voetbal, basketbal, etc etc, alleen bij turnen is het soms handiger maar verplichten ... nee.
4. Gymleraar kan blote voeten verplicht stellen per klas.
zie 3.
5. Gymleraar kan blote voeten verplicht stellen voor een leerling.
zie 3. Hij kan wel het als tip geven of iets dergelijks als iemand geen turnschoenen heeft ofzo bij de balk en dat soort dingen.
6. Het op blote voeten moet bij wet verplicht worden.
Nee.
7. Schoolarts bepaalt per kind of het op blote voeten moet gymmen.
Nee.
8. Blote voeten enkel toegestaan op indicatie van schoolarts.
Nee.
9. Ja, sokken/schoenen enkel toegestaan op indicatie schoolarts.
Nee. *vreemde vragen*
10. Ouders bepalen of kind wel of niet op blote voeten gymt.
Nee.
11. Alleen blote voeten toegestaan na verklaring van ouders.
Nee.
12. Ja, sokken/schoenen enkel toegest. na verklaring van ouders.
Nee.
Oud 28-10-2006, 14:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline

Met de rest ben ik het eigenlijk niet echt eens. Schoenen zijn toch veel handiger, hygiënischer en fijner. Leerlingen mogen op blote voeten gymmen als ze hun schoenen vergeten zijn, anders niet.
Oud 30-10-2006, 17:02
Verwijderd
Ik vind juist dat blote voeten verboden moeten zijn met de gymles, het is niet schoon, met sommige dingen slecht voor je voeten/knieën en je kan er bijvoorbeeld wratten of schimmel van krijgen.
Oud 30-10-2006, 22:54
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-10-2006 @ 00:09 :
Iedereen moet met schoenen aan gymmen, verplicht. Op blote poten is onhygiënisch en hippieachtig.
Idd.

En als je dan tóch stiekem op blote voeten gaat; dan met de hele klas, voorkomt nogal wat gezeik en pijnlijke tenen enzo..
Oud 04-11-2006, 17:37
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Nou ik kreeg van blote voeten gymmen wel spontaan voetwratten en voetschimmel. Sinds ik niet meer in binnenzwembaden zwem en hoef te gymmen heb ik daar NOOIT meer last van. Dus.
Oud 05-11-2006, 11:47
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 20-10-2006 @ 13:28 :
oe, 'dan word je je bewust van je gedrag'. misschien een idee voor iemand die het vertikt zn voeten te wassen of zo, maar een straf hoort verband te houden met de misdaad, niet volslagen willekeurig bedacht te zijn.
Als jij als een gek door de gymzaal rent en andere mensen ondersteboven raust en weetikwat allemaal uitvoert, op tenen staat, duwt beukt etc. Is het geen gek idee om zo iemand tot rust te roepen.
Oud 06-11-2006, 08:12
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 05-11-2006 @ 12:47 :
Als jij als een gek door de gymzaal rent en andere mensen ondersteboven raust en weetikwat allemaal uitvoert, op tenen staat, duwt beukt etc. Is het geen gek idee om zo iemand tot rust te roepen.
dan vind ik 'op blote voeten gymmen' niet bepaald voor de hand liggen.

maar goed, een incompetente gymleraar die zn leerlingen tot de orde probeert te roepen met deze 'maatregel' zal waarschijnlijk wel meer problemen met zn klasjes hebben.
Oud 07-11-2006, 11:54
annoliesje
annoliesje is offline
Vorige week donderdag moesten wij weer naar binnen met gym. Na de herfstvakantie gaan we altijd binnen. En toen moesten er heel erg veel op blote voeten omdat ze de verkeerde schoenen bij zich hadden, veldschoenen nog. En toen zei mijn gymdocent: Dat hij een mailtje had gekregen, een nieuwsbrief ofzo, en daar stond in dat met blote voeten gymen heel erg gezond is. Dat vondt ik echt raar. Het ziet er raar uit om met blote voeten te gymen. Ik zou het eigenlijk gewoon niet doen.
En de leerlingen moeten het eigenlijk ook gewoon niet doen maar ze mogen zelf beslissen
Oud 07-11-2006, 15:37
~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
voetschimmel ed is wel besmettelijk en ik vind het ook geen fris idee dat iedereen daar op zn (zweet) voeten rond zou lopen

dus gewoon schoenen aan,
geen schoenen bij is niet meedoen
Oud 10-11-2006, 00:40
Didimeid
Didimeid is offline
Met een paar meisjes hebben we gevraagd of het mocht en dat was gelukkig geen probleem. ieder een eigen keuze lijk me het beste. Wel keek de lerares een beetje vreemd toen we ook de bosloop blootsvoets wilden afleggen, maar het mocht.
Oud 10-11-2006, 15:55
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
decimmount schreef op 19-10-2006 @ 14:56 :
Hlemaal met bovenstaande eens. Kinderen die moeten nablijven hebben vaak iets gevaarlijks gedaan en andere geduwd tijdens de gymles waardoor die zijn komen te vallen. Dat is een van de redenen dat ik die laat nablijven en oefeningen laat doen op blote voeten. Daardoor ervaren ze zelf goed hoe hun lichaam reageert en wat pijnlijk is en wat niet.
Ik heb 2 keer na moeten komen omdat ik lessen geskipt heb. Wat de neuk heeft dat met 'reageren' op wat 'pijnlijk' is te maken? Sowieso zie ik niet wat 'duwen' e.d. met dat soort dingen te maken heeft. Nakomen is een straf omdat het tijd kost, er hoeven geen lijfstraffen aan te pas te komen. Als ik ouder geweest was, had je een probleem gehad.

Citaat:

Ze zijn zorgvuldiger in het lopen en kijken waar ze hun voeten neerzetten. Dus het is niet zomaar straf. Met het hygiëne standpunt hierboven ben ik het ook eens. Kinderen moeten ook wat weerstand opbouwen en leren met onaangename gevoelens, kou en pijn om te gaan.
Jij bepaalt niet wat hygienisch is lul, daar heb je de opleiding niet voor. Bovendien kun je geen 'weerstand' tegen wratten e.d. opbouwen.
Oud 10-11-2006, 16:04
juno
juno is offline
Een geliefde straf in de jappenkampen was stokslagen tegen de blote voetzolen. Zo konden de gevangenen goed ervaren wat pijnlijk was.

Verder eens met chimera: als je het met mijn kind zou flikken, was je nog niet jarig.

PS: ik heb mijn hele middelbare school op blote pootjes gegymd, zomer en winter, binnen en buiten. Dat deden we allemaal, trouwens.

(Schoenen waren namelijk wel verplicht maar "stom".)

En ik heb een ijzeren conditie opgebouwd van alle strafrondjes die ik rond de hockeyvelden moest lopen, maar het was niet de bedoeling van een sadistische gymleraar om daarmee mijn voeten te beschadigen zodat ik zou weten wat pijn was.

Laatst gewijzigd op 10-11-2006 om 16:17.
Oud 10-11-2006, 21:02
DvoorA
DvoorA is offline
ik vind dat gymen met blote voeten het beste gaat, vooral als je rent, dan slip je niet zo makkelijk. Met gymschoentjes viel ik veel eerder en met blote voeten heb je grip
Met voetbal enzo is het wel weer prettig om schoenen aan te hebben, gewoon echte sportschoenen.
Oud 10-11-2006, 22:16
Nona
Nona is offline
Citaat:
Chimera schreef op 10-11-2006 @ 16:55 :
Nakomen is een straf omdat het tijd kost, er hoeven geen lijfstraffen aan te pas te komen.
Heb jij weleens schrijfkramp gehad van het strafregels schrijven? Of is dat dan weer heel iets anders?

@ juno: buiten op blote voeten gymmen vind ik dan weer wel wat ver gaan, zal wel seventies mentaliteit zijn. Haal je dan je voeten niet open aan steentjes en dergelijke?
Oud 11-11-2006, 13:19
juno
juno is offline
Wij hadden een goed sportveld van lekker vol zacht gras.

Geen seventies, eighties.
Oud 12-11-2006, 12:21
Nona
Nona is offline
Oeps, sorry.
Oud 12-11-2006, 17:54
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 20-10-2006 @ 13:53 :

En schimmels loop je makkelijker op door je voeten niet goed droog te maken, na het douchen, zwemmen of door dezelfde sokken aan te houden na sport. En al loop je dan een schimmeltje op, so what? Zalfje eroverheen en het is zo weer weg.

Ik heb zwemmerseczeem, voetschimmel dus, en zo gemakkelijk is het écht niet om ervan af te komen hoor. Ik heb het al vanaf m'n zesde ofzo, en soms is het inderdaad een tijdje weg, maar het komt toch wel weer terug, ik denk niet dat ik er ooit nog vanaf raak. Nu heb ik er weer geen last van, maar binnenkort zal het wel weer terug opduiken.

Ik zou als leerkracht de kinderen dus echt niet verplicht op blote voeten laten lopen in de sportzaal, omwille van de hygiëne. Want van zo'n schimmel ben je echt niet meteen vanaf, hoor.
En natuurlijk kan je schimmels ook op andere manieren oplopen, maar dan nog vind ik het onzin om gymmen op blote voeten verplicht te stellen.
Het lijkt me trouwens ook erg lastig met bv. hardlopen, voetballen, ...
Oud 12-11-2006, 19:22
Nona
Nona is offline
Citaat:
Saarah schreef op 12-11-2006 @ 18:54 :
Ik heb zwemmerseczeem, voetschimmel dus, en zo gemakkelijk is het écht niet om ervan af te komen hoor. Ik heb het al vanaf m'n zesde ofzo, en soms is het inderdaad een tijdje weg, maar het komt toch wel weer terug, ik denk niet dat ik er ooit nog vanaf raak. Nu heb ik er weer geen last van, maar binnenkort zal het wel weer terug opduiken.
Wat voor raar soort zwemmerseczeem heb jij dan? Ik heb het ook weleens gehad en dat was zo weg.
Oud 13-11-2006, 19:42
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 12-11-2006 @ 20:22 :
Wat voor raar soort zwemmerseczeem heb jij dan? Ik heb het ook weleens gehad en dat was zo weg.
Ik weet niet wat voor een raar soort maar m'n grootvader heeft het ook en tja, ik geraak er dus echt niet makkelijk vanaf. En als ik er vanaf geraak, is het voor eventjes en komt het later wel weer terug.
En ik heb het dus echt al van jongsaf...
Oud 14-11-2006, 14:58
Verwijderd
zelf vind ik dat met oefeningen waar schoenen aan kunnen ook gewoon schoenen aan moeten ivm voetschimmels e.d. Maar ik turn zelf ook en dat doe ik wel weer op blote voeten, dat gaat beter.
Oud 15-11-2006, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Hlemaal met bovenstaande eens. Kinderen die moeten nablijven hebben vaak iets gevaarlijks gedaan en andere geduwd tijdens de gymles waardoor die zijn komen te vallen. Dat is een van de redenen dat ik die laat nablijven en oefeningen laat doen op blote voeten. Daardoor ervaren ze zelf goed hoe hun lichaam reageert en wat pijnlijk is en wat niet. Ze zijn zorgvuldiger in het lopen en kijken waar ze hun voeten neerzetten. Dus het is niet zomaar straf. Met het hygiëne standpunt hierboven ben ik het ook eens. Kinderen moeten ook wat weerstand opbouwen en leren met onaangename gevoelens, kou en pijn om te gaan.
U hebt het recht om kinderen te laten nablijven maar zeker niet 'door ze zelf te laten ervaren hoe hun lichaam reageert', dit is in principe een lijfelijke straf en u hebt geen enkele recht om deze toe te passen. Dit is aan de ouders en zeker niet aan u. Er zijn talloze andere middel om lomp gedrag aan te pakken, als het al niet eens per ongeluk gebeurt.
Als het gaat om hygiene en 'weerstand opbouwen' denk ik eerder aan een verkoudheid, een griepje dan aan wratten en voetschimmel. Deze laatsten zijn ook niet dodelijk, maar de manier waarop u dit weergeeft gaat een beetje te ver.

Laatst gewijzigd op 15-11-2006 om 13:25.
Oud 15-11-2006, 18:27
decimmount
decimmount is offline
Ik snap niet waarom er zo fel gereageerd wordt. Alsof kinderen vandaag de dag van zeep zijn. De ouders weten hoe een nablijfles in zijn werk gaat en heb nog nooit een negatieve reactie erop gehad. Als er ouders zijn die bezwaar maken, dan zal ik dat respecteren en zal ik andere maatregelen moeten treffen. Maar over het algemeen zijn er alleen maar positieve reacties en ik heb zelfs ouders die mij gevraagd hebben hun kind extra bijlessen te geven. Motorisch, fysiek en mentaal worden ze er beter van en hoor dat het gedrag van de kinderen thuis ook verbeterd.
Oud 15-11-2006, 18:39
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
decimmount schreef op 15-11-2006 @ 19:27 :
en hoor dat het gedrag van de kinderen thuis ook verbeterd.
dat is hartstikke fijn.
discussie gesloten?
Oud 16-11-2006, 08:33
SR···
SR··· is offline
Citaat:
Chimera schreef op 10-11-2006 @ 16:55 :
daar heb je de opleiding niet voor.
Veel misverstanden hier, maar dit??? Toch maar van een kortzichtige die zelf (te) veel gestraft is....
Oud 19-11-2006, 12:14
Verwijderd
Ik denk niet dat kinderen met blote voeten rond laten rennen een erg gepaste straf is. Je straft de leerlingen toch door ze na te laten blijven? Laat ze dan zelf uitmaken of ze schoenen aantrekken of niet.
Het na laten blijven, is eigenlijk het overdoen van de les, waarin ze kennelijk iets verkeerd hebben gedaan. Wanneer mijn leerlingen iets verkeerd doen, leg ik ze uit wat dat is en laat ik ze de opdracht ook over doen (of ik bedenk een andere opdracht op maat).
Door de leerlingen te verplichten hun schoenen uit te trekken, geef je ze eigenlijk NOG MEER straf. Ze ontneemt hen de keuze wel-of-geen-schoenen en je laat ze letterlijk voelen dat ze iets verkeerd hebben gedaan. Ik denk namelijk dat er wel meer mensen last krijgen van het blootvoets rennen zoals al eerder gezegd is. Je ontkent dat ook niet, want je zegt dat leerlingen om moeten leren gaan met "onaangename gevoelens en pijn". Dat is naar mijn mening een behoorlijk kwalijke zaak.
Ook al levert het misschien 9 van de 10 keer geen problemen op voor de leerling, het idee dat je opzettelijk de mogelijkheid van "onaangename gevoelens en pijn" niet uitsluit, is niet gepast voor een leraar.
Dat bepaalde daden consequenties met zich meebrengen, leer je de leerlingen al door ze na te laten blijven. Je hoeft ze niet te leren dat pijn met pijn vergolden wordt, want zo werkt dat niet in onze maatschappij.
Oud 04-12-2006, 08:31
decimmount
decimmount is offline
Het is rustig geworden op dit forum. Ik heb wel begrepen dat het onderwerp veel verschillende gevoelens losmaakt. Graag zou ik ook reacties zien van andere leraren lichamelijke oefening.
Oud 04-12-2006, 12:53
Embers
Embers is offline
Heb je al eens gedacht aan turnschoenen? Daarmee heb je genoeg grip, hygiene en blijf je toch beter voelen wat je doet.

Oke, je moet voorzichtig zijn met voetbal, maar dat moet met blote voeten zeker...

Ik vind dat je deze best verplicht mag stellen. Blote voeten niet, om hygienische redenen, en sokken geven niet genoeg grip; kunnen dus gevaarlijk zijn.

Turnshoenen: de oplossing van mensen die met hetzelfde probleem zaten.
Oud 04-12-2006, 14:08
meesje
meesje is offline
ik heb een jaar of 6 geleden 1 keer verplicht op blote voeten moeten gymmen, nog steeds heb ik last van mijn teen die ik toen zwaar gekneusd heb, en ik heb nog maanden daarna last gehad van eczeem, dat ik die les heb opgelopen
zéker niet verplichten dus!
Oud 04-12-2006, 16:01
Verwijderd
Citaat:
decimmount schreef op 04-12-2006 @ 09:31 :
Het is rustig geworden op dit forum. Ik heb wel begrepen dat het onderwerp veel verschillende gevoelens losmaakt. Graag zou ik ook reacties zien van andere leraren lichamelijke oefening.
Reacties van andere leraren LO zal je hier niet vinden, daarvoor zal je op een gym-leraren-forum moeten zijn of iets in die richting. Dit is scholieren.com; een forum speciaal voor scholieren en studenten
Oud 04-12-2006, 20:23
Flip!
Flip! is offline
Ik zou zeggen, gym hoort leuk gevonden te worden. Als een leerling er meer plezier in heeft door het op blote voeten te doen, zo zij het. Maar daar moet wel enig overleg voor gepleegd worden. En dan denk ik aan de vragen ; Heeft het kind last van een voetschimmel, en is deze besmettelijk? Heeft het kind last van een andere kwaal aan de voeten waardoor deze genoodzaakt is om op degelijke gym schoenen te sporten?

Als dan blijkt dat de leerling volkomen gezond is, vind ik niet de gymleraar dit moet verbieden. Het is wel aan hem om te vertellen wat de nadelen er van zijn. Zodra hij dit heeft gedaan, is het de verantwoordelijkheid van de leerling en de ouders daarvan.

Maar toch, er zijn sporten waarbij je misschien toch beter schoenen aan kunt doen.
Oud 05-12-2006, 00:27
Adrie
Adrie is offline
Voetschimmel ( zwemmerseczeem) kan zich alleen maar ontwikkelen in een vochtige, warme omgeving, dus niet bij het op blote voeten gymmen,
maar wel in sokken in schoenen.
het is veel gezonder op blote voeten te gymmen, waarom denk je
dat topturnsters dat ook doen.
Ook volleybal, badminton en basketball gaat prima zonder schoenen, alleen moet dan het liefst wel iedereen op blote voeten zijn, dan gebeuren er geen ongelukken.
In sportschoenen krijg je alleen maar vieze stinkvoeten.
Ik vind dat gym in principe op blote voeten zou moeten, tenzij er medische bezwaren zijn.
Zelf heb ik dat ook altijd gedaan en nog nooit iets opgelopen.
Oud 09-12-2006, 12:10
zola
zola is offline
Ik vind dat scholieren zelf mogen bepalen wat ze het liefst willen doen. Het is dan wel belangrijk dat de docent vooroordelen over gymmen op blote voeten wegneemt.

Bij mij op de middelbare school was het heel gebruikelijk om op blote voeten te gymmen: bijna alle meiden deden dat en ook een aantal jongens waaronder ik. Nog nooit heb ik ook maar ergens last van gehad. Ook op de universiteit gingen heel wat mensen elke week BOMmen (Bewegen Op Muziek) op blote voeten.

Het kan echt prima! Iemand vraagt zich op dit forum af wat de meerwaarde is van sporten op blote voeten. Nou, je kunt lekker vrij bewegen zonder knellende schoenen. Het is niet voor niets dat sportschoenenfabrikanten zoals Nike bij hun reserach proberen schoenen te ontwerpen die aanvoelen alsof je op blote voeten loopt!

Verder vind ik dat je met blote voeten een beter contact met de grond hebt en het meeste gevoel in je voeten. Bovendien zweet je minder. En op blote voeten lopen bevordert de gezonde ontwikkeling van de voetspieren, we zijn tenslotte niet met schoenen aan geboren. Fabeltjes dat je er allerlei kwalen van oploopt kan ik uit eigen ervaring ontkrachten. Wratten en schimmels loop je alleen op in natte ruimten zoals douches en dus niet op een droge gymvloer.

Ik begrijp niet dat mensen zo moeilijk doen over blote voeten.
Zij kijken ook niet verder dan hun eigen cultuur. In de jaren '80 veroverde de blanke Zuid-Afrikaanse atlete Zola Budd het ene wereldrecord na het andere op de atletiekbaan op blote voeten.
Niks geen armoedige achtergestelde atlete, maar gewoon een meisje uit gegoede kringen die het lekker vond om op blote voeten te rennen en dat zo gewend was. In Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland sporten heel veel jongens en meisjes blootsvoets, dat staat helemaal los van geld voor schoenen of niet.

Verder sluit ik me aan bij Sarah en Kruimel. Ik kende een meisje dat verplicht op blote voeten moest gymmen, maar dat is naturulijk onzin. Leerlingen die een keer met hun schoenen op jouw blote voeten gaan staan? So what, er zijn ergere dingen.
Probeer 't gewoon uit en oordeel zelf. En ja, bij sommige sporten is het handiger om schoenen te dragen. Daarnaast moet iedereen die om wat voor reden dan ook problemen krijgt met sporten op blote voeten 't uiteraard niet doen. Voor mij staat het echter buiten kijf: ik vind het heerljik om op blote voeten te lopen, dansen en bewegen!
Oud 10-12-2006, 15:14
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 04-12-2006 @ 17:01 :
Reacties van andere leraren LO zal je hier niet vinden, daarvoor zal je op een gym-leraren-forum moeten zijn of iets in die richting. Dit is scholieren.com; een forum speciaal voor scholieren en studenten
= Lerares in opleiding (en dus ook student)
Ik denk dat er wel meer leraren (in opleiding) te vinden zijn op dit forum.
Oud 20-12-2006, 08:31
decimmount
decimmount is offline
Ja docenten in opleiding mogen natuurlijk ook reageren, zeker als zij een oleiding lichamelijke opvoeding volgen.
Oud 20-12-2006, 19:19
Fieneke
Fieneke is offline
Oud 10-03-2008, 01:44
Nimbex
Nimbex is offline
Hoi,

en ik die dacht dat Nederland veel opener stond t.o.v. sporten (bewegen in het algemeen) op blote voeten...

Wat een misvatting als ik dit forum mag geloven...

Sporten op blote voeten heeft dus helemaal géén nadelen !!!

Integendeel, dit is net gezond en heeft enkel maar voodelen !!!

Voor meer ècht objectieve info, zie: http://www.turnen.be en klik dan
door naar "op blote voeten".

Greetz,
Sven.
Oud 10-03-2008, 06:51
Miracle
Miracle is offline
Dit topic is een beetje oud.

Regels voor berichten