Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2006, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-11-2006 @ 15:46 :
Nou deze discussie is niet nieuw hier, en zoals ik in mijn vorige bericht zei: ook een 2ms scherm kan soms boven de 20ms uitkomen. De fabrikanten gaan uit van een 'best case scenario' terwijl vooral de worst case scenario belangrijk is. Als in geen geval de responsetijd boven de 12ms uitkomt, dan heb je geen ghosting; omdat je TFT dan gelimiteerd wordt door de verticale refreshrate. (1000/12 = 83.3fps, terwijl de 60/75Hz van verticale refresh hier dus de bottleneck vormt).

Het zal even wachten zijn tot OLED het van TFT overneemt, dan zouden de problemen grotendeels opgelost moeten zijn.
Ja het kán, maar een CRT kan ook enorm bagger beeld geven. Dat zijn gewoon de uitzonderingen.
Op mijn 3 jaar oude 18.1" TFT zie je ghosting, maar dat is dan ook een 16ms scherm. Op nieuwere TFTs zie je eigenlijk geen ghosting meer als je gewoon een goed scherm koopt.
Gamen kan dus écht wél op een TFT.
Maar daar ging het niet echt over, het is gewoon stom om te gaan lopen roepen dat een pc met TFT bijvoorbaat geen gamebak is, zonder dat te onderbouwen met ook maar enig argument ter ondersteuning.
Nare man roept iets maar is te lui om het te onderbouwen, zeg dan niks.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2006, 16:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
dext0r schreef op 13-11-2006 @ 16:30 :
als je zo ver door wilt gaan kun je ook zeggen dat iedere pc met een draadloze muis en keyboard ook geen gamebak is etcetc.... wat een loos geblaat hier.
Een aantal jaar geleden was dat ook zo.
Ik heb zelf ten tijde van Unreal Tournament met een draadloze muis gegamed en pas toen ik mijn Logitech MX500 kreeg, besefde ik hoe gecastreerd mijn gameperformance was door mijn draadloze muis.

Laatst gewijzigd op 13-11-2006 om 16:37.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 16:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 13-11-2006 @ 16:45 :
Ja het kán, maar een CRT kan ook enorm bagger beeld geven. Dat zijn gewoon de uitzonderingen.
Kan? Elke TFT heeft last van wat ik opnoemde, dus niet een paar foute modellen ofzo. Lees m'n bericht nog eens goed na.
Citaat:
Op mijn 3 jaar oude 18.1" TFT zie je ghosting, maar dat is dan ook een 16ms scherm. Op nieuwere TFTs zie je eigenlijk geen ghosting meer als je gewoon een goed scherm koopt.
Zoals ik zei heeft ook een 2ms scherm last van ghosting. Alhoewel dat steeds minder waarneembaar wordt en dus een steeds kleiner probleem is. Maar het probleem is nog niet weg, daarvoor moet je wachten tot OLED, de opvolger van TFT.

En die 2/4/8ms schermpjes van tegenwoordig zijn ook TN-schermpjes, en die hebben sowieso een sterk beperkte kleurenset (tot soms 262 duizend ipv 16,8 miljoen) en maken gebruik van dithering (een lelijke techniek met puntjes om te simuleren andere kleurtinten weer te kunnen geven). Dat is duidelijk een concessie: snellere responstijd maar wel inleveren op beeldkwaliteit. Ook de kijkhoek van die schermen zijn drastisch lager dan een PVA/MVA scherm.
Citaat:
Gamen kan dus écht wél op een TFT.
Oh natuurlijk, er zijn zat goede gamers met een TFT-scherm. Maar het is wel waar dat TFT techniek nog wel een nadeel / achterstand hebben wat betreft responstijd ten opzichte van CRT. Omgekeerd zijn er ook nadelen van CRT, die voor mij zwaarder wegen.
Citaat:
Maar daar ging het niet echt over, het is gewoon stom om te gaan lopen roepen dat een pc met TFT bijvoorbaat geen gamebak is, zonder dat te onderbouwen met ook maar enig argument ter ondersteuning.
Nare man roept iets maar is te lui om het te onderbouwen, zeg dan niks.
Oke enige onderbouwing had wel gemogen.
Maar dat heeft hij vast al wel eerder gedaan hier op Hardware.
Oud 13-11-2006, 16:52
phoxetis
phoxetis is offline
Intel P3 - 667 MHz
Matrox G550
512 MB
Sound Blaster 16 PCI
22" Iiyama CRT

zo. en het is nog echt waar ook
Oud 13-11-2006, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-11-2006 @ 17:36 :
Kan? Elke TFT heeft last van wat ik opnoemde, dus niet een paar foute modellen ofzo. Lees m'n bericht nog eens goed na.

Zoals ik zei heeft ook een 2ms scherm last van ghosting. Alhoewel dat steeds minder waarneembaar wordt en dus een steeds kleiner probleem is. Maar het probleem is nog niet weg, daarvoor moet je wachten tot OLED, de opvolger van TFT.

En die 2/4/8ms schermpjes van tegenwoordig zijn ook TN-schermpjes, en die hebben sowieso een sterk beperkte kleurenset (tot soms 262 duizend ipv 16,8 miljoen) en maken gebruik van dithering (een lelijke techniek met puntjes om te simuleren andere kleurtinten weer te kunnen geven). Dat is duidelijk een concessie: snellere responstijd maar wel inleveren op beeldkwaliteit. Ook de kijkhoek van die schermen zijn drastisch lager dan een PVA/MVA scherm.
Dat is een kwestie van goed zoeken, want er zijn wel degelijk PVA/MVA schermen met een fatsoenlijke responstijd. Daarbij zijn er ook meer en meer schermen met een techniek à la Overdrive, waardoor ghosting op zulke schermen eigenlijk geen probleem is op die TFT’s.
Nou kosten die dingen natuurlijk ook wel iets meer (en het zijn ook >19” schermen), maar het is het wel waard.
Daarbij heeft iedere techniek zijn voor en nadelen. Je kunt erover doorblijven emmeren, maar dat het tegenwoordig echt wel mogelijk is om te gamen op een TFT scherm, staat eigenlijk wel vast.
Citaat:

Oh natuurlijk, er zijn zat goede gamers met een TFT-scherm. Maar het is wel waar dat TFT techniek nog wel een nadeel / achterstand hebben wat betreft responstijd ten opzichte van CRT. Omgekeerd zijn er ook nadelen van CRT, die voor mij zwaarder wegen.

Maar dat heeft hij vast al wel eerder gedaan hier op Hardware.
Dat zal vast zo zijn, maar dat ontslaat hem niet van het geven van enige onderbouwing.
Als je dat zo stelt kan je alles maar zeggen omdat je het al een keer gezegd hebt op dat forum… Dat schiet natuurlijk ook niet op he.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 17:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 13-11-2006 @ 17:57 :
Dat is een kwestie van goed zoeken, want er zijn wel degelijk PVA/MVA schermen met een fatsoenlijke responstijd.
Define 'fatsoenlijk' ? 12ms? 8ms? Wat als de worst-case responstijd op 80ms neerkomt? Hetgeen helemaal geen fictie is ofzo. En daar zit het probleem dus: was de responstijd maar altijd 12ms, dan was er geen ghosting meer geweest.
Citaat:
Daarbij zijn er ook meer en meer schermen met een techniek à la Overdrive, waardoor ghosting op zulke schermen eigenlijk geen probleem is op die TFT’s.
Overdrive PVA is idd het scherm to go als je een middenweg tussen snelheid (lage responstijd) en beeldkwaliteit wilt, maar het blijft een middenweg: je hebt niet de snelheid die TN-schermpjes kunnen bieden, maar wel een kleurecht scherm met 16,8 miljoen echte kleuren (en niet geinterpoleerde shit met dithering). Maar zelf kan ik niet wachten op OLED...
Citaat:
Daarbij heeft iedere techniek zijn voor en nadelen. Je kunt erover doorblijven emmeren, maar dat het tegenwoordig echt wel mogelijk is om te gamen op een TFT scherm, staat eigenlijk wel vast.
Sure.

Maar dat neemt nog niet weg dat CRT op dit moment qua responstijd gewoon superieur is aan TFT, en dat dat een geldige reden kan zijn voor gamers om voor CRT te kiezen ipv TFT. Juist de responstijd en refreshrate zijn voor gaming belangrijk. En dat voordeel zal CRT voorlopig houden.
Citaat:
Dat zal vast zo zijn, maar dat ontslaat hem niet van het geven van enige onderbouwing.
Ja dat is nu al genoeg gezegd.
Oud 13-11-2006, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-11-2006 @ 18:05 :
Define 'fatsoenlijk' ? 12ms? 8ms? Wat als de worst-case responstijd op 80ms neerkomt? Hetgeen helemaal geen fictie is ofzo. En daar zit het probleem dus: was de responstijd maar altijd 12ms, dan was er geen ghosting meer geweest.

Overdrive PVA is idd het scherm to go als je een middenweg tussen snelheid (lage responstijd) en beeldkwaliteit wilt, maar het blijft een middenweg: je hebt niet de snelheid die TN-schermpjes kunnen bieden, maar wel een kleurecht scherm met 16,8 miljoen echte kleuren (en niet geinterpoleerde shit met dithering). Maar zelf kan ik niet wachten op OLED...
Wat dacht je van een 2ms Overdrive PVA scherm? Kost wel serieus knaken, maar ze zijn er wel (goed zoeken ).
Dat OLED ‘the next big thing’ zal zijn, is idd wel zo, maar ik denk dat er nog best een aantal TFTjes verkocht moeten worden om al die ontwikkelingskosten en bouwkosten van fabs eruit te krijgen

Citaat:

Sure.

Maar dat neemt nog niet weg dat CRT op dit moment qua responstijd gewoon superieur is aan TFT, en dat dat een geldige reden kan zijn voor gamers om voor CRT te kiezen ipv TFT. Juist de responstijd en refreshrate zijn voor gaming belangrijk. En dat voordeel zal CRT voorlopig houden.

Ja dat is nu al genoeg gezegd.
Dat bestrijd ik ook nergens. Ik bestrijd enkel dat gamen op een TFT onmogelijk is.

Het was veel minder gezegd geweest als je niet een zin als “Maar dat heeft hij vast al wel eerder gedaan hier op Hardware.” had geplaatst
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 17:20
Koning
Koning is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 13-11-2006 @ 17:52 :
Intel P3 - 667 MHz
Matrox G550
512 MB
Sound Blaster 16 PCI
22" Iiyama CRT

Waarom? Dit soort wantoestanden zijn niet nodig.
Oud 13-11-2006, 17:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Koning schreef op 13-11-2006 @ 18:20 :
Ja erg hoe sommige mensen zichzelf kunnen verwaarlozen.
Oud 13-11-2006, 19:47
Koning
Koning is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-11-2006 @ 18:24 :
Lal ik loop op school rond, de score:

4x Intel S370 bordjes met onboard LAN / Video / Sound
2x Celeron 1,3
1x Celeron 1,2
10x P3 tussen de 500 en 700 Mhz

het is niet eens een kwestie van geld ;x
Oud 13-11-2006, 21:09
Bogdan
Bogdan is offline
Citaat:
Of er geen gameverslaving op na houden. Als het beestje Linux of Windows NT/2000 draait kun je er nog heel wat plezier aan beleven.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 03:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Bogdan schreef op 13-11-2006 @ 22:09 :
Of er geen gameverslaving op na houden. Als het beestje Linux of Windows NT/2000 draait kun je er nog heel wat plezier aan beleven.
Ik draai zelf vrijwel uitsluitend FreeBSD, maar ik hecht toch grote waarde aan dualcore en een sloot geheugen.

Maar voor server kun je vanaf 128MB geheugen al wat doen, idd.
Oud 14-11-2006, 09:20
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Koning schreef op 13-11-2006 @ 18:20 :
Citaat:
ik hou van jullie
Oud 15-11-2006, 06:55
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-11-2006 @ 17:36 :
Ik zie niet in wat voor onderbouwing er méér nodig is dan de eigen waarneming. Een 2 ms TN-paneel voelt traag aan, dus is het niet geschikt om op te gamen. BeHardware heeft ook een test gedaan waarin de snelste 2 ms TN TFT (Viewsonic VX922) in clone mode gebruikt werd naast een CRT. Zelfs de mensen zoals vlep'un, met uitspraken als 'op mijn 16 ms scherm zie ik geen ghosting' (de 'oblivious types' dus) wilden daarna nooit meer terug naar TFT. Ghosting in de zin van trailing is het probleem trouwens ook niet, maar dat terzijde.

Het kan zijn dat jullie gewoon minder kritisch zijn dan ik, maar _elke_ vertraging in een scherm is onacceptabel. Je accepteert toch ook niet dat een luidspreker _zelf_ ruis in het signaal introduceert? Dat TFT voor desktopgebruik superieur is lijkt me buiten kijf staan, maar voor gamen/films is het typisch een geval van meelopen met de 'dit is nieuw, en dus beter'-hype.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 17:04
Verwijderd
Als je had gelezen dan zeg ik dat ik wél ghosting zie op mijn 16ms scherm
En daarbij, het gewoon iets roepen (wat jij deed) is echt heel nutteloos als je het niet onderbouwt. Persoonlijke ervaring of niet.

Daarbij heeft een tft voor mij meer voordelen dan een CRT (ruimte, gewicht, beschikbaarheid, vervoer etc.).

Laatst gewijzigd op 16-11-2006 om 17:08.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 19:14
airbag
airbag is offline
Gigabyte K8NU-SLI S939
AMD Athlon-64 X2 3800+
2048MB DDR-400 (4x512MB)
XFX nVidia Geforce 7800GT 256MB
WD 250GB SATA
Seagate 200GB SATA
Seagate 160GB SATA
NEC DVD-RW ND-3500AG
Liteon DVD-ROM

Dell 17" weggooi monitor (© Q)
Logitech toetsenbordje (geen idee wat voor type)
Logitech G5 muis

Doet het redelijk, was alleen erg dom dat ik impulsief de 7800GT kocht, terwijl 2 weken later de veel snellere en goedkopere 7900GT uitkwam..
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 20:55
Verwijderd
oh sorry ik dacht dat ik op onzin zat...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 22:37
Nocturnal
Nocturnal is offline
Asus F3JC

Intel Core Duo T2300
1x 1GB DDR2 667mhz
Geforce Go 7300 128 MB
100 GB 5400 rpm

Bluetooth, 8x DVD-brander, 1.3 Mp Webcam, Wireless-LAN, Cardreader, PCMCIA-Express slot, Firewire, DVI-out, S-Video, Digitale audio uitgang en nog wat meuk...
Oud 17-11-2006, 12:45
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2006 @ 00:34 :
@ Chimera: ik ben van jou toch wel een wat kritischer houding gewend!
Hoezo? Als je een degelijk TFT scherm koopt met een goeie verversingssnelheid haal je daar prima resultaten mee, je moet alleen niet voor een of andere goedkope Medion of wat dan ook gaan maar zorgen dat je een scherm van een fatsoenlijk merk hebt, maar dat geldt net zo goed voor CRTs. Zelf heb ik nog een Philips CRT thuis staan, 19", flat screen, etc. Prachtig beeld, alleen is dat ding niet te verslepen. Oh, en die 2 stabilisatiedraden zijn toch een beetje storend soms.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 08:54
MazeMouse
MazeMouse is offline
Nou ja, ben ik iig niet de enige die nog ouderwets bedraad en CRT gamed
Oud 20-11-2006, 12:30
Nocturnal
Nocturnal is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 20-11-2006 @ 09:54 :
Nou ja, ben ik iig niet de enige die nog ouderwets bedraad en CRT gamed
CRT's heerschen, ik mis mn 19" Eizo behoorlijk nu ik een laptop heb.
Oud 20-11-2006, 14:33
dext0r
dext0r is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-11-2006 @ 17:29 :
Een aantal jaar geleden was dat ook zo.
Ik heb zelf ten tijde van Unreal Tournament met een draadloze muis gegamed en pas toen ik mijn Logitech MX500 kreeg, besefde ik hoe gecastreerd mijn gameperformance was door mijn draadloze muis.
begrijp me niet verkeerd, mij zul je nooit een draadloze muis zien kopen voor aan een game bak.
gebruik zelf ook niet voor niets een copperhead op een titan (maatje placemate )
Oud 23-11-2006, 17:33
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Chimera schreef op 17-11-2006 @ 13:45 :
Hoezo? Als je een degelijk TFT scherm koopt met een goeie verversingssnelheid haal je daar prima resultaten mee, je moet alleen niet voor een of andere goedkope Medion of wat dan ook gaan maar zorgen dat je een scherm van een fatsoenlijk merk hebt, maar dat geldt net zo goed voor CRTs. Zelf heb ik nog een Philips CRT thuis staan, 19", flat screen, etc. Prachtig beeld, alleen is dat ding niet te verslepen. Oh, en die 2 stabilisatiedraden zijn toch een beetje storend soms.
De verschillen zullen echt niet schrikbarend zijn idd.

Ik wil binnenkort een 21 inch beeldscherm gaan halen, maar dat moet echt gewoon met de auto. Die krengen zijn niet te slepen
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 17:39
TheConfidant
TheConfidant is offline
Carillon AC-1 Core 3:

Intel 925XE chipset
Intel Pentium 4 650 (3.4 GHz) (processor)
1024MB 533MHz DDR II (memory)
(Totaal: )530GB SATA 7200rpm RAID (harddisks)
ATi Radeon 128MB (videocard)
C-Media Wave Sound Device (soundcard)
DVD +/- dual layer writer
Logitech optical mouse & Microsoft keyboard (interface)
Logitech THX-System Z-680 5.1 (soundsystem)
SAMSUNG SyncMaster 171s monitor (primaire monitor)
SAMSUNG Samsung LE 26R41B ([TV +] secundaire monitor)
Oud 28-11-2006, 20:35
Koning
Koning is offline
Maar Nare Man, is het niet gewoon je pc? Ik heb ongeveer een gelijk systeem en bij mij geeft Ut2k4 wel wat framedrops af en toe.
Oud 29-11-2006, 12:07
dext0r
dext0r is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 23-11-2006 @ 18:33 :
De verschillen zullen echt niet schrikbarend zijn idd.

Ik wil binnenkort een 21 inch beeldscherm gaan halen, maar dat moet echt gewoon met de auto. Die krengen zijn niet te slepen
ik had een HP P1111 te koop voor je, 50eurootjes!

maar nu te laat!
Oud 26-12-2006, 23:12
Verwijderd
Even een schopje, aangezien mijn nieuwe pc nou toch wel onderhand bijna verscheept gaat worden (wachten was voornamelijk op de videokaart...).
Er is toch nog flink wat aan veranderd en dit is het eindresultaat:

CoolerMaster Stacker (UWK), Zwart (incl. 1x 120mm intake, 1x 120mm exhaust, 1x 80mm intake (top))
CoolerMaster iGreen Power, 500 Watt
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775
Thermalright LGA775 RM Clip
Thermalright XP-120
3x Papst 4412FGL, 120 x 120 x 25 mm
2x G.E.I.L GX21GB6400UDC, 1024 MB, DDR2, PC6400
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, S-ATA300
Asus P5B Deluxe, Retail
XFX GeForce 8800 GTX, 768 MB, GDDR3, PCI Express x16
Samsung SH-W183A, S-ATA150, Zwart, OEM (DVD+/-RW DL)
Samsung SH-D163C, S-ATA150, Zwart, OEM (DVD-Rom)
Microsoft Windows XP MCE Edition + Vista Coupon, NL, OEM
Samsung 204B, 20.1 inch, Zilver
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 00:11
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
in mijn speeldoos zit nu de nieuwe zelda...

jezus wat een foute topictitel, sorry hoor. (met bovenstaande hou ik me nog even in.)

OT :

athlon xp 2600+
Nvidia Geforce 6600GT
512 MB ram
40gb harddisk (7200rpm)
soundblaster pro 64
dvd-speler
cd-brander
LITEON 17" beeldscherm

tsja. twee jaar geleden of zo voldeed-ie prima. nu ook wel, maar enkel omdat-ie doet wat-ie moet doen. t laatste spel wat ik er op gespeeld heb (speel) is NFS most wanted, en dat draait best lekker.
maar goed, t ding is wel aan vervanging toe, maar de laptop was even belangrijker (en duurder helaas...).
Oud 29-12-2006, 20:10
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 13-11-2006 @ 17:52 :
Intel P3 - 667 MHz
Matrox G550
512 MB
Sound Blaster 16 PCI
22" Iiyama CRT

ach..