Citaat:
stout! schreef op 13-11-2006 @ 07:42 :
Als (bepaalde types) HPV genitale wratten veroorzaken, is dit dat niet ook meteen een vaccin daartegen?
|
Nee, dit vaccin werkt alleen tegen HPV type 16 en 18: de veroorzakers van baarmoederhalskanker.
Wat jij denk ik bedoelt te zeggen is of er dan niet ook een vaccin gemaakt kan worden voor de typen HPV die (genitiale) wratten veroorzaken. Allereerst vraag ik me af hoe dat te realiseren is, aangezien er 150 HPV typen bekend zijn als veroorzaker van wratten (HPV type 6 en 11 nemen waarschijnlijk de grootste aantallen aan besmetting voor hun rekening). Ten tweede zijn wratten vaak 'self limiting': ze verdwijnen vanzelf weer na een periode van 6 maanden tot 2 jaar. Ten derde vindt overdracht van het virus volgens mij voornamelijk plaats wanneer de huid en/of slijmvliezen daadwerkelijk zijn aangedaan: je kan het zien wanneer iemand besmet is en dan ga je er ook liever niet aan zitten lijkt me, en een vaccin is dan niet nodig.